Guest petepawn

Ivao / Vatsim

26 viestiä aiheessa

Olen lennellyt tähän mennessä vain VATSIMissa, ja hauskaa on ollut. Tänään lueskelin avsimin fooorumilta kyselyä "Miksi et lennä on-line?".

 

Useimmat haukkuivat monimutkaista ja "epävarmaa", monien ohjelmien käynnistämistä vaativaa proseduuria.. jotkut sanoivat suuren syyn olevan taivaiden tyhjyys ja "olemattomat" lennonjohtajat. Pari mainintaa tuli myös tylystä kohtelusta..

 

Yksi kirjoitus kysyi että ymmärretäänkö täällä on-line lentäminen vain VATSIMinä. Hän kertoi että etenkin Euroopassa sekälentäjiä että lennonjohtoa on IVAOssa paljon enemmin. No menin heti katsomaan (iltapäivällä) tilannetta ServInfon avulla.

 

VATSIM: pari tornia ja 80 lentäjää

IVAO: 210 lentäjää ja useita "aluejohtoja" ja kymmeniä "appr"- ja "twr"-positioita Euroopassa.

 

Eli meillä Suomessa VATSIM on se ainut virallinen (ja hyvä! mutta usein tyhjä), joten tämä IVAO ei edes ole tullut mieleenikään vaikka toki olen koko ajan sen olemasaolosta tiennyt.

 

Kertokaapa vähän valaisua: Miksi emme voisi lentää samassa verkossa? Mitä eroa näillä kahdella suurella on? Miksi IVAO näyttää olevan Manner-Euroopassa suositumpi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen lennellyt tähän mennessä vain VATSIMissa, ja hauskaa on ollut. Tänään lueskelin avsimin fooorumilta kyselyä "Miksi et lennä on-line?".

 

Useimmat haukkuivat monimutkaista ja "epävarmaa", monien ohjelmien käynnistämistä vaativaa proseduuria.. jotkut sanoivat suuren syyn olevan taivaiden tyhjyys ja "olemattomat" lennonjohtajat. Pari mainintaa tuli myös tylystä kohtelusta..

 

Samanlainen keskustelu/kysely on täälläkin ollut vajaa vuosi sitten.. Vastaukset olivat samansuuntaisia.

 

 

Kertokaapa vähän valaisua: Miksi emme voisi lentää samassa verkossa? Mitä eroa näillä kahdella suurella on? Miksi IVAO näyttää olevan Manner-Euroopassa suositumpi?

 

Niin, paha sanoa. Ivaohan on Satcon (ex-Vatsim) entinen Euroopan osasto, joka joskusmuinoin erosi pääverkko-Satcosta ja teki oman verkkonsa. Tästä varmasti juontaa suosio Keski-Euroopassa. Jako lienee melko selkeää, eli monissa maissa "suuri yleisö" (jos nyt tuo termi tähän soveltuu....) keskittyy pääosin vain toiseen verkkoon, ja siten tietysti uudet harrastajat eivät muista verkoista välttämättä saa yhtä hyvin tietoa ja siis liittyvät sinne missä muutkin. Samahan täällä Suomessakin, kukaan Ivaosta puhu mitään.

 

Yleisesti mielipide/luulo lienee että ivao on harrastajamaisempi ja Vatsim se "proo"-verkko, mutta ettei vain Vatsim olisi menossa vähän liian prooksi kymmenine testeineen ja kelpuutuksineen, jotka vievät aloittelijoilta innon? Hyvin silloin Satco-aikaan meni vähän "rennommalla" meiningillä.

 

Mutta mitä verkkon yhdistymiseen tulee, niin en kyllä itse jaksa uskoa että tuosta edes neuvoteltaisiin.. Mutta eihän sitä koskaan tiedä.

 

Edit: Ja itseasiassa, ei Suomessa se Vatsim mikään ainoa ja virallinen ole. Ivaolla ei vain Suomessa omaa osastoa ole, joka johtuu juurikin ihan siitä että pääosa niistä jotka verkossa lentävät, tekevät sen Vatsimissa. Mutta kyllä niitä paikallisia ivao-pilottejakin on. Mutta kuten sanoit, niin parempihan se on että kaikki samassa paikassa ovat/olisivat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ivaossa on kyllä Euroopassa enemmän liikennettä ja johtoa mutta muualla ei sitten olekkaan...jos lentää Euroopan ulkopuolella niin VATSIMissä on sentään jotain toivoa lennonjohdosta. SI:tä kun olen katsonut Ivaon osalta niin siellä on lähes aina ollut se tilanne että on Euroopassa pokaa ja sitten muualla ei _mitään_ .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksesta. Tiesinhän minä nämä teesit jo.. halusin vain uudelleen herätellä kysymystä/keskustelua..

 

Kuinka paljon "harrastelijamaisempi" se IVAO sitten mahtaa olla? Ja miten se käytännössä näkyy? Kertokaapa nyt kokeneemmat lentäjät.

 

Ja miksi ero VATSIMin ja IVAOn välillä aikanaan tapahtui? Mikä suhteessa on niin "korjaamatonta" ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa joku kuukausi sitten testailin VATSIM:iä ekaa kertaa, nyt about viikko sitten sain tuon IVap:in toimimaan, eli IVAON clientin. On muuten REILUSTI paremmin toimiva softa. Koneet lentää sulavasti ja muutenkin koko clientti on paljon siistimpi paketti.

 

Mitä nyt olen kuunnellut tuota radioliikennettä esim amsterdamin kentällä, kuulosti se ihan yhtä" pro" meiningiltä. Sitäpaitsi tuo äänenlaatukin on teamspeakissa(toimii saumattomasti taustalla ivapilla) paljon parempi kuin tuossa AVC:ssä jossa on usein tuo "wilcomainen" "rgrhrhrhr" särinä turhaan.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vvoisin yrittää tehdä pienen tutkimuksen VATSIM:n ja IVAO:n eroista, suhteista ja asenteista. Kukaan ei ole ymmärtääkseni vielä käsitellyt asiaa laajemmin, vielä vähemmän objektiivisesti. Aika olisi ehkä nyt kypsä, niin minulle kuin muillekin.

 

Olen asennoitunut VATSIM:n puolelle, koska muuta en ole kokeillut Zonea lukuunottamatta. Huhupuheillakin on varmasti vaikutusta. Tähän olisi pitänyt tulla muutos jo kauan sitten, mutta parempi myöhässä kuin ei koskaan.

 

Valitettavasti muitakin hommia on valtavasti, joten laaja-alaista tutkielmaa ette ainakaan minun julkaisemana tule vielä hetkeen näkemään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(olen tässä itsekin aloittelemassa pienen verkkolentoesittelytekstin tekoa, missä käsitellään eri verkkoja yleisesti, joten mahdollisia kommentteja ja muuta materiaalia saa laittaa vapaasti)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän kaikki varmaan suunnilleen jo täältä FSN:nkin keskusteluiden pohjalta tietävät faktat, mutta taustoja ei tuossakaan mainita.

No niinhän se on, huvittaisi tosiaan tietää vielä yksityiskohtaisemmin että miksi jakaannuttiin..

 

Eiköhän vaan kaikki nettilentoharrastajat päätetä (tai suuri osa ainakin) että joku kaunis talvipäivä kaikki loggaavat samaan verkkoon. Eikös se olisi kaikkien etu? Vaikka joillekin ehkä vähän erilainen verkko tulisi vastaan, niin vastapainona olisi kuitenkin tuplasti enemmän porukkaa loganneena kuin yleensä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en osaa ottaa kantaa muulla kuin, että mitä olen noita IVAO:n pilottien plaaneja katsonut niin suurimmalla osalla ne ovat päin p:tä .. Eihän sitä tietysti plaanilla lennetä, mutta kyllä sen lennonjohtajan täytyisi tietää minne olet menossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

pilottien plaaneja katsonut niin suurimmalla osalla ne ovat päin p:tä .. Eihän sitä tietysti plaanilla lennetä, mutta kyllä sen

 

Olisikohan tuossa syy miksi IVAOn puolella on niin paljon lentäjiä Euroopassa. Kaikki eivät ole kiinnostuneet täydellisistä plaaneista tai lennonjohtajista jotka niitä vaatii. Kuitenkin suurin osa porukasta ei ole ammattilaisia.

Itselleni on ainakin aivan sama millaisella plaanilla joku lentää tai itse lennän, pääasia että on hauskaa...

 

T: Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä se ero taitaa ollakin, VATSIM:ssa kun yritetään simuloida oikeaa "elämää" ja lentämistä... Minun mielestä ei todellakaan ole yhtään kivaa, jos joku tulee plaanilla DCT GPS lentämään.. No meitä ihmisiä on monenlaisia, jotkut tykkää realismista ja jotkut sitten enemmän siitä, että on vain "hauskaa" Mene ja tiedä sitten.

 

edit: ei mua kyllä haittaisi jos IVAO ja VATSIM yhdistyisi.. Vaikkei ne plaanit nyt ihan tiptop oliskaan.

 

Tällä hetkellä tilanne näyttää aika huonolta :(

 

Vatsim... n. klo 17.30 (onneksi kuitenkin vatsim heräilee iltaisin, jolloin alkaa olemaan ihan hyvin lentoja ja lennonjohtoa.)

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Ivao... Paljon lentoja ja lennonjohtoa keski-euroopassa, mutta pohjoismaissa ei lähes tulkoon ollenkaan, siksi en IVAO:ssa lennäkään, kun esim. Suomessa ei ole lennonjohtoa ollenkaan. Eikä myöskään euroopan ulkopuolella kovin paljoa vrt. vatsim.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

Itse olen vähän kateellinen IVAO:lle :P, tälläistä harvemmin VATSIM:ssa iltapäivällä tapahtuu:

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kuitenkin suurin osa porukasta ei ole ammattilaisia.

Itselleni on ainakin aivan sama millaisella plaanilla joku lentää tai itse lennän, pääasia että on hauskaa...

Jotkut kuitenkin haluavat lennonjohtajien tuntevan fraseologian. Olisi myös kiva, etteivät he selvittäisi valvomattomaan ilmatilaan.

 

Btw, tämä viesti ei suinkaan ole tarkoitettu yleistäväksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen vähän kateellinen IVAO:lle :P, tälläistä harvemmin VATSIM:ssa iltapäivällä tapahtuu:

IVAO:lla tosin juuri vähän aikaa sitten julkaistu uusi klientti piloteille, saas nähdä mikä on tilanne SB3:sen ilmestyttyä, eiköhän se ainakin tasaa eroja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IVAO:lla tosin juuri vähän aikaa sitten julkaistu uusi klientti piloteille, saas nähdä mikä on tilanne SB3:sen ilmestyttyä, eiköhän se ainakin tasaa eroja.

 

Toivottavasti. Itse en pidä ollenkaan mahdottomana, että VATSIM-pilotteja olisi lähtenyt lentämään IVAO:hon paremman clientin takia...

 

 

Höh, näin IVAO:lla (vähän harmittaa) 8)

 

ivao_tulessa.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samoin olen minäkin miettinyt. Kun ilmeisesti ei ole mahdollista yhdistää näitä verkkoja, niin ainakin voitaisiin sitten porukalla siirtyiä IVAOon.

 

Arttu

 

Niinpä, tekisi melkein itsekkin mieli siirtyä IVAO.oon. Kertaakaan en ole huomannut illalla että esim. Saksassa ei olisi kaikki alueet miehitettynä... VATSIM:ssa vain todella harvoin on miehitettynä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse ainakin katson mitä SB3 tuo tullessaan ennenkuin rupean edes harkitsemaan Ivaoon siirtymistä...ja jenkeissä lentely(jota yllättävän paljon tulee harrastettua) on varsin turhaa Ivaossa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan, kun olen tässä parin kuukauden ajan kokoajan meinannut aloittaa nettilentelyn, mutta koulukiireiden takia se on jäänyt, on IVAO alkanut näyttää kokoajan mielenkiintoisemmalta kuin VATSIM. Eritoten siitä syystä mikä on nähtävillä tuosta ylemmästä screenshotista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eritoten siitä syystä mikä on nähtävillä tuosta ylemmästä screenshotista.

 

Niin, jos Keski-Eurooppaan mielii, niin silloin tosiaan Ivaossa lienee porukkaa enemmän, mutta sitten taas täällä pohjolanperukoilla hyvinkin hiljaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, jos Keski-Eurooppaan mielii, niin silloin tosiaan Ivaossa lienee porukkaa enemmän, mutta sitten taas täällä pohjolanperukoilla hyvinkin hiljaista.

Hmm, sittenhän voisi aina tilanteen mukaan lentää eri verkossa. Euroopassa IVAOssa ja pohjoisessa VATSIMssa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, sittenhän voisi aina tilanteen mukaan lentää eri verkossa. Euroopassa IVAOssa ja pohjoisessa VATSIMssa :)

 

Pidemmän päälle ei kiinnosta lentää vuorotellen eri verkoissa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen kaikille odottamaan tämän toivottavasti lyhyen ajan siihen asti että SB3 vihdoin julkaistaan. Vasta sitten pystyy kunnolla vertailemaan verkkojen kätevyyttä. Paremmuudestahan ei ole ikinä tarvinnut kiistellä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, ja valinnanvaraa tulee löytymään.. SB3 ei ole ainoa julkaistava client VATSIM käyttöön lähiaikoina.. Nimittäin myös FSInn niminen ohjelma on tulossa "markkinoille" ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen kaikille odottamaan tämän toivottavasti lyhyen ajan siihen asti että SB3 vihdoin julkaistaan. Vasta sitten pystyy kunnolla vertailemaan verkkojen kätevyyttä. Paremmuudestahan ei ole ikinä tarvinnut kiistellä. ;)

Pystyykö nyt vertailemaan? Tuntuu, että monet ovat Vatsimia kyllä testanneet muttei IVAOta. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään