Sami Puro

Saksa oli vähällä ampua alas Finnairin matkustajakoneen

13 viestiä aiheessa

Lainaus vanhasta ketjusta:

Ainakin juuri vähän aikaa sitten Saksan entinen puolustusministeri Georg Leber kertoi, että 1972 olympialaisten aikaan Finnairin dc-8 oli saksan ilmapuolustuksen tähtäimessä kun se lähestyi olympiastadionia Münchenissä. Koneen luultiin olevan palestiinalaisterroristien hallussa ja iskua stadionille, kesken päättäjäisten, pelättiin.

 

Kone tunnistettiin Finnairin matkustajakoneeksi vain 2 minuuttia ennen kuin käsky ampua kone alas olisi annettu. Täpärälle meni.

 

 

Turun Sanomissa oli nyt samasta aiheesta artikkeli pari päivää sitten: http://www.turunsanomat.fi/verkkolehti/?ts=1,4:1:0:0,4:1:1:1:2005-04-24,4:297977,1:0:0:0:0:

 

"Etusivu 24.4.2005 4:01:22

 

Liki 200 matkustajaa pelastui täpärästi olympiavuonna 1972

 

Saksa oli vähällä ampua alas Finnairin matkustajakoneen

 

Suomessa valmistellaan parhaillaan lakia, jonka mukaan puolustusvoimat voisi poliisin pyynnöstä ampua alas terroristien kaappaaman matkustajakoneen.

 

Lakiesitys on saanut osakseen rankkaa arvostelua siitä, että se jättää huomiotta tavallisen kansalaisen eli matkustajan oikeuden koskemattomuuteen ja vapaaseen liikkumiseen.

 

Lain puolustajat vetoavat siihen, ettei näin harvinaista tilannetta todellisuudessa tule eteen.

 

Suomalaiset matkustajat ovat kuitenkin olleet todellisessa vaarassa jo vuonna 1972, jolloin Saksan liittotasavallan liittokansleri Willy Brandt määräsi armeijan tuhoamaan Finnairin DC9-koneen. Konetta epäiltiin terroristien kaappaamaksi, ja sen pelättiin pommittavan Münchenin olympiakisojen päätöstilaisuutta.

 

Todellisuudessa koneen viestintälaitteet ja tutka olivat epäkunnossa. Saksalaiset tunnistivat koneen suomalaiseksi viime tipassa, kun koneen henkilökunnan onnistui korjata laitteet ja ottaa yhteys lennonjohtoon.

 

Toimeksiannon saanut silloinen puolustusministeri Georg Leber tunnusti asian vasta hiljattain. Turun Sanomien haastattelema Leber kertoo, ettei ole urallaan joutunut yhtä kiperään tilanteeseen.

 

- Jos emme olisi saaneet yhteyttä koneeseen, olisin kahden tai kolmen minuutin kuluttua joutunut antamaan ampumiskäskyn. Kone olisi ollut pudotettava ennen Münchenia, Leber kertoo.

 

Läheltä piti -tilanteesta ei ilmeisesti koskaan kerrottu Suomeen.

 

Finnairin turvallisuuspäällikkö Kaarlo Karvonen sanoo, ettei lentoyhtiö tunne tapausta."

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös joskus ollut juttua jostain vastaavasta jonkun Finnairin lomalennon kohdalla. Oliko vielä jossain itäblokissa....

 

Ukrainan ilmatilassa sotaharjoitusten aikana

suhahti ilmeisesti ohjus läheltä konetta.

Asia salattiin muutamaksi vuodeksi mutta

tuli myöhemmin julkisuuteen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ukrainan ilmatilassa sotaharjoitusten aikana

suhahti ilmeisesti ohjus läheltä konetta.

Asia salattiin muutamaksi vuodeksi mutta

tuli myöhemmin julkisuuteen.

 

Onko tuosta missään lisää juttua?

En ole ikinä kuullut mistään tämmöisistä. On voinut olla matkustajalla vellit housuissa, kun ohjus menee ikkunan ohi ;D

 

Terroristeilla tuskin on mitään syytä kapata konetta Suomessa ja lentää sillä vaikkapa eduskuntataloon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä pikkuartikkeli tuosta:

(ei ihan viittä vuotta ollutkaan :o)

 

Ohjus ohitti Finnairin koneen 1994

 

 

Helsingistä Rhodokselle matkalla olleen Finnairin matkustajalentokoneen

miehistö näki ohjukseksi arvioimansa esineen lentokoneen nokan edessä

Valko-Venäjän yllä vuonna 1994. Helsingin Sanomien mukaan Finnair ja

Ilmailulaitos halusivat pitää tapahtuman poissa

julkisuudesta.

Turisteja täynnä ollut A3000-tilauslentokone lensi kymmenen kilometrin

korkeudessa Minskin lähistöllä, kun koneen molemmat lentäjät näkivät

tulivanan ja kipinäsäteen selvästi. Esine oli suoraan koneen lentoväylällä.

Valko-Venäjän lennonjohdon mukaan Valko-Venäjältä ei kyseiseen aikaan

ammuttu ohjuksia eikä alueella ollut muita lentokoneita.

 

http://www.kaapeli.fi/hypermail/suomis-list/0363.html

 

HS: Ohjus ohitti ehkä Finnairin koneen 1994

PP, 11.1.2003

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Finnairin Helsingistä Rhodokselle lentäneen A300-tilauslentokoneen miehistö näki ohjukseksi arvioimansa esineen koneen nokan edessä 10 100 metrin korkeudessa lentoväylässä Minskin lähellä Valko-Venäjällä vuonna 1994, kertoo Helsingin Sanomat. Tapaus pidettiin poikkeuksellisesti poissa julkisuudesta.

 

Ohjus oli lentäjien arvion mukaan varustettu rakettimoottorilla, koska se veti perässään tulivanaa ja kipinöitä, jotka sammuivat noin viisi sekuntia sen jälkeen, kun ohjus oli ohittanut turisteja täynnä olleen matkustajakoneen, kertoo Helsingin Sanomat.

 

Airbusin molemmat lentäjät näkivät tulivanan ja kipinäsateen selvästi. Etäisyyttä oli kapteenin raportin mukaan mahdoton arvioida, mutta ohjus "ei ollut järin kaukanakaan ja aivan ilmeisesti väylällämme".

 

Finnair ja ilmailulaitos pitivät 1994 sattuneen vaaratilanteen poikkeuksellisesti poissa julkisuudesta sen sijaan, että olisi noudatettu kansainväliseen lentoturvallisuusjärjestelmään kuuluvaa periaatetta laajasta julkisuudesta.

 

Helsingin Sanomien mukaan Finnairin silloinen lentotoiminnan johtaja Pertti Laine pyysi ilmailulaitokselta, että tutkinta saisi mahdollisimman vähän julkisuutta "asian arkaluonteisuuden vuoksi". Ilmailulaitos asettui samalle kannalle.

 

Ilmailulaitos pyysi selvitystä Valko-Venäjältä kirjelmällä, jossa myös todettiin tapahtuman olleen "mitä vakavin" uhka lentoturvallisuudelle. Vastauksen mukaan Valko-Venäjältä ei laukaistu ohjuksia tuohon aikaan eikä alueella ollut muitakaan siviili- tai sotilaskoneita.

 

http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/kotimaa/30057.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se kanssa kun on tämä mailma mennyt näitten torroristien takia tähän pisteeseen.Eipä ole ihme että heitä vihataan. Niin ja mihin ne muka suomessa iskisivät tietysti onhan täällä vaikka tämä olkiluoto itse asun siitä 50km pääsä,mutta eipä ole sekään vielä turvallisen matkan päässä.On se aika surkeeta jos Finnairin kone ammuttaisi alas. Vielä kun Finnairin koneista mikään muu paitsi pari DC-3 on tuhoutunut ilmassa muistaaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se kanssa kun on tämä mailma mennyt näitten torroristien takia tähän pisteeseen.Eipä ole ihme että heitä vihataan. Niin ja mihin ne muka suomessa iskisivät tietysti onhan täällä vaikka tämä olkiluoto itse asun siitä 50km pääsä,mutta eipä ole sekään vielä turvallisen matkan päässä.On se aika surkeeta jos Finnairin kone ammuttaisi alas. Vielä kun Finnairin koneista mikään muu paitsi pari DC-3 on tuhoutunut ilmassa muistaaksi.

 

Kyllä tietenkin varsinkin Syyskuun 11 päivän jälkeen turvallisuutta on pitänyt nostaa lentokentillä varsinkin USA:ssa koska tavallaan he ovat Al Qaidan hampaissa johtuen heidän toimistaan Lähi-Idässä mutta kyllä mielestäni KLM:än koneen käännyttäminen oli hieman liikaa.Toivottavasti valtioiden johtomiehille ym. ei muotoudu semmoista kuvaa että jos olet Irakilainen niin olet heti terroristi mutta ehkä usa:ssa terrori-iskun jälkeen on ehkä alettu liiankin ennakkoluuloisiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

johtuen heidän toimistaan Lähi-Idässä mutta kyllä mielestäni KLM:än koneen käännyttäminen oli hieman liikaa.Toivottavasti valtioiden johtomiehille ym. ei muotoudu semmoista kuvaa että jos olet Irakilainen niin olet heti terroristi mutta ehkä usa:ssa terrori-iskun jälkeen on ehkä alettu liiankin ennakkoluuloisiksi.

 

Toisaalta ko. koneessa oli kuitenkin saudiveljekset

jotka oli olleet samassa lentokoulussa USAssa kuin

9/11 terroristitkin joten ei mikään ihme että hälytyskellot soi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta ko. koneessa oli kuitenkin saudiveljekset

jotka oli olleet samassa lentokoulussa USAssa kuin

9/11 terroristitkin joten ei mikään ihme että hälytyskellot soi.

 

 

Onhan USA:han matkustanut paljon varmasti myös muitakin jotka olivat samassa lentokoulussa kun 9/11 terroristitkin eikä heitä kuljettanutta konetta ole käännytetty pois USA:sta onkohan tuolla Lähi-Itä statuksella jotain tekemistä käännytyksen kanssa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus vanhasta ketjusta:Turun Sanomissa oli nyt samasta aiheesta artikkeli pari päivää sitten: http://www.turunsanomat.fi/verkkolehti/?ts=1,4:1:0:0,4:1:1:1:2005-04-24,4:297977,1:0:0:0:0:

 

"Etusivu 24.4.2005 4:01:22

 

Liki 200 matkustajaa pelastui täpärästi olympiavuonna 1972

 

Saksa oli vähällä ampua alas Finnairin matkustajakoneen

 

Suomalaiset matkustajat ovat kuitenkin olleet todellisessa vaarassa jo vuonna 1972, jolloin Saksan liittotasavallan liittokansleri Willy Brandt määräsi armeijan tuhoamaan Finnairin DC9-koneen

 

Finnairin turvallisuuspäällikkö Kaarlo Karvonen sanoo, ettei lentoyhtiö tunne tapausta."

 

 

 

Tuskin kukaan voi tuntea tapausta, jossa Finnairin tumppi ysissä olisi ollut liki 200 matkustajaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ukrainan ilmatilassa sotaharjoitusten aikana suhahti ilmeisesti ohjus läheltä konetta. Asia salattiin muutamaksi vuodeksi mutta tuli myöhemmin julkisuuteen.

 

Ukrainalla on melkoinen perinne onnettomuuksien salaamisessa Tshernobylkin muistaen. Syksyllä 2001 armeijan ohjuksen pudottaman Tu-154:n tapaus haluttiin selittää ensin ihan muulla tavoin, vaikka sotaharjoituksissa seurattiin _aivan_ varmasti tarkoin tutkasta minne ohjus lähti ja päätyi. http://www.google.fi/search?q=siberian+ukraine+missile+2001

 

Beirutin edustalla meren päällä tuhoutuneen Tu-154:n tapaus vuodelta 1975 on vielä selvittämättä. Ainakin Iso-Britannian on väitetty tietävän tarkalleen mitä tapahtui (hävittäjälentokone ilmaantui koneen läheisyyteen ja ampui ohjuksen), mutta poliittisista syistä ei ole haluttu syyllistää ystävällismielistä valtiota ja liittolaista. Iso-B:llä oli tuolloin ja on edelleen Kyproksen tukikohdissaan kaikenkattavat valvontajärjestelmät.

http://www.google.fi/search?q=malev+beirut+1975

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se kanssa kun on tämä mailma mennyt näitten torroristien takia tähän pisteeseen.Eipä ole ihme että heitä vihataan. Niin ja mihin ne muka suomessa iskisivät tietysti onhan täällä vaikka tämä olkiluoto itse asun siitä 50km pääsä,mutta eipä ole sekään vielä turvallisen matkan päässä.On se aika surkeeta jos Finnairin kone ammuttaisi alas. Vielä kun Finnairin koneista mikään muu paitsi pari DC-3 on tuhoutunut ilmassa muistaaksi.

 

Tässä on tietoa mitä niille kolmosille tapahtui.

www.onnettomuustutkinta.fi/24020.htm

www.onnettomuustutkinta.fi/24021.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään