2 240 viestiä aiheessa

Nyt on ihan pakko jo kehua perheemme Skodaa.

 

Aiemmin olin tiukasti sitä mieltä, ettei meidän perheeseen kyseistä merkkiä tule! No, sellainen on nyt kuitenkin pihassa seissyt jo 2,5 vuotta ja täytyy sanoa, että olemme todella tyytyväisiä ostokseemme (sehän on jopa ihan ok näköinen oikeassa valossa).

Okei, sillä ajaa suurimman osan ajasta mieheni, joten päivittäisessä ajossa ilmaantuvista kolinoista ja räminöistä en niinkään tiedä. Kuitenkin erittäin mukava ja hyvin kulkeva auto matka-ajossa ja sitä on ihan kiva pyöritellä myös pienemmissä nurkissa. Yksilömme on toiminut lähes moitteettomasti, eikä siinä ole ollut isoja vikoja, enemmän vikaa on löytynyt käyttämästämme huoltopaikasta...

 

Myönnettäköön, että ihan perusmalli ei varmasti saisi tällaista arvostelua, mutta...Skoda on palvellut tähän asti niin hyvin, että kun olemme uutta autoa miehelleni taas katselemassa jonkin ajan kuluttua, ei Skoda (ja tarkennettuna siis Octavia) ole todellakaan poissa laskuista.

 

 

Suvi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:thmbup: Meilläkin oli -87 vuoden Ascona melkein kymmenen vuotta, ahkeraan sai hitsailla kynnyksiä ja sytyspuoli petti vähintään kerran kuukaudessa. Mutta oli siinä Autoa enemmän kuin Volvoissa, :thmbup:

Huono tuuri sytytyksen suhteen. Mulla pahimmat sytytysongelmat korjaantuivat aikanaan moottorin ja rungon välisen maajohdon uusimisella, loputkin puolan johdon vaihdolla. Kynnyksiäkään ei ole tarvinnut kuin kerran laitattaa, kun vaihdatin ne kerralla kokonaan. Mutta ikä alkaa kuluttamaan: Kuskin penkin fyllinä olevat viljankorret (tms.) alkaa pilkottamaan puhkikuluneen kankaan läpi. Autolla tuskin enää on rahallista arvoa juurikaan yli 200€:n, mutta tuo tunnearvo ja moitteeton tekniikka ovat vaatineet pitämään tämän pelin. (Viime katsastuksessa takajarrujen ero hämmästyttävät 0%, ei menny jakeluun edes minulle miten voi olla mahdollista).

 

On minulla tuoreempikin auto pihassa, mutta ei tätä tekniikan ihmettä mikään tuoreempi peli voita. Melkein kaikki pahimmatkin viat kun Asconasta lähtee 13- ja 10- millin kiintoavaimen, CRC:n, ristipääruuvarin ja auttavan sorminäppäryyyden avulla. Tielle ei käytännössä miltei mitenkään voi jäädä, jos vain sattuu oleen kyydissä työkalupakki. Ellei sitten ole unohtanut tankata. Leimaa on puolisen vuotta jäljellä ja kai se on pakko taas ensi keväänä kokeilla onneaan, ei näin hyvää ja halvalla ylläpidettävää autoa enää koskaan aleta valmistamaan.

 

 

... Ja sitä kautta on päässyt näkemään ja kokemaan Skodaa monine variaatioineen. Uudempaa ja vanhempaa ja en olisi itse Toyotaa Skodaan vaihtanut, jos merkki tänä päivänä ei pärjäisi sisarustensa kaltaisesti konsernin vika- ja laatutilastoissa. Ja jos ei niin saapahan sitten varaosia vähän halvemmalla  :P

 

Minäkin kävin koeajamassa viime talvena Skoda Felician aikeena pistää Ascona kiertoon. Skoda jäi pienen kieputtelun jälkeen autoliikkeeseen, sen verran huonompi oli ajaa kuin 13 vuotta vanhempi saksalainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minäkin kävin koeajamassa viime talvena Skoda Felician aikeena pistää Ascona kiertoon. Skoda jäi pienen kieputtelun jälkeen autoliikkeeseen, sen verran huonompi oli ajaa kuin 13 vuotta vanhempi saksalainen.

 

Feliciasta mulla on enään hatarat mielikuvat, sillä se oli 90-luvun puolenvälin malleja. En kyllä ihmettele ajokokemuksia, sillä olihan se vielä pitkälti Favoritin johdannainen, vaikkakin VW:n mukaantulo alkoi jo näkyä. En nyt itsekkään ihan tuon aikaisiin kokemuksiin valintaani pohjannut  :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En kyllä ihmettele ajokokemuksia, sillä olihan se vielä pitkälti Favoritin johdannainen, vaikkakin VW:n mukaantulo alkoi jo näkyä. n nyt itsekkään ihan tuon aikaisiin kokemuksiin valintaani pohjannut  :)

 

Eniten ajamisessa kai häiritsi se ratin bussimainen asento ja että autosta loppui virrat kesken koeajon, mutta pahimpana ongelmana oli jo 80km/h vauhdissa konehuoneesta kuuluva kova ulina, jota säikähdin sen verran, etten uskaltanut vaihtaa. Rungoltaan olisi ollut kyllä ihan kelpo peli ja ruosteeton yksilö, viimeisintä 2000 vuosimallia. Olen toisaalta vissiin automyyjien painajainen: Asiakas joka ajaa 15000 tai alle vuodessa ja haluaa luonnollisesti mahdollisimman halvan hopan vanhenemaan tuonne parkkikselle. Data kun kulkee sujuvasti linjoja pitkin niin miksi matkustella.

 

Täytyy kyllä tunnustaa, että tuo Astrakin on mielestäni huonompi ajettava kuin vanha Ascona. Tiedä häntä mistä johtuu, vaikka on kaiken maailman hilavitkutinta. Kai sitä vaan tykkää yksinkertaisista peleistä ;).

 

P.S. Paras ajettavani oli edelleen se vm. -82 Escort joskus 80-luvun lopulla. Se oli juuttuvakurkkuisen kaasarin vaihdon jälkeen oikea tosi auto.  Sen jälkeen oli ennen Asconaa vielä sellainen läpimätä Civic, jossa oli tosin aivan hillittömän tykki moottori, mutta pellit kuin paperia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

P.S. Paras ajettavani oli edelleen se vm. -82 Escort joskus 80-luvun lopulla.

 

-84 saanut kortin, ja kaikenlaisia ruttanoita tullut ajeltua, myös noita Escortteja ja Asconaakin, viritettyjä ja vakioita...jos tienpäälle ajoon lähtiessä sais valita tuollaisen tai nykyisen pasuunan välillä niin... ;D Eihän noita 80-luvun tekeleitä edes voi verrata ajo-ominaisuuksiltaan tai mukavuudeltaan nykypäivän autoihin :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän noita 80-luvun tekeleitä edes voi verrata ajo-ominaisuuksiltaan tai mukavuudeltaan nykypäivän autoihin :P

Tämäkin on tietysti mielipide asia... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämäkin on tietysti mielipide asia... ::)

Jos tykkää meluisista autoista joiden ajo-ominaisuudet on vähintäänkin arveluttavia ja kolarissa tykkää saada ohjaustangon rintakehän läpi niin mikäs siinä.

 

Itse en pelkästään turvallisuusnäkökohdista ajatellen tykkää ideasta käyttää vanhaa autoa. Ja ennenkuin alkaa selitykset kestävistä vanhoista volvoista ja ties mistä niin kattokaapa tämä: http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän noita 80-luvun tekeleitä edes voi verrata ajo-ominaisuuksiltaan tai mukavuudeltaan nykypäivän autoihin :P

 

Tämäkin vähäsen riippuu autosta. Toki, varusteissa ja mukavuudessa harva 20-30 vuotias koppero pärjää tämän päivän kinnereille. Joku 80-lukulainen Rolls Royce sen vertailun voi voittaa, mutta muuten tekee tiukkaa...

 

Mutta kylläpä joissain 80-lukulaisissa on sen verta hyviä ajo-omituisuuksia että osa tämän päivän uusista kinnereistä on helisemässä. Toki tämän päivän standardivolvo aspeineen ja hipseineen hakkaa takuulla 95% vuoden 80 kulkineista kaikissa osa-alueissa. Paitsi ehkä hinnassa...

 

Mutta tänäpänä uuden auton hankkimisen perusteena allekirjoittanut ei näe oikeastaan kuin kolariturvallisuuden ja matkustusmukavuuden.

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämäkin vähäsen riippuu autosta. Toki, varusteissa ja mukavuudessa harva 20-30 vuotias koppero pärjää tämän päivän kinnereille. Joku 80-lukulainen Rolls Royce sen vertailun voi voittaa, mutta muuten tekee tiukkaa...

 

Mutta kylläpä joissain 80-lukulaisissa on sen verta hyviä ajo-omituisuuksia että osa tämän päivän uusista kinnereistä on helisemässä. Toki tämän päivän standardivolvo aspeineen ja hipseineen hakkaa takuulla 95% vuoden 80 kulkineista kaikissa osa-alueissa. Paitsi ehkä hinnassa...

Pakko sanoa, tunnen yhden joka ajaa päivittäiset ajonsa pari vuotta vanhalla E-sarjan Mersulla, ja kehuu kakkos autonaan olevaa parinkymmentä vuotta vanhaa Jaguaria Mersua paremmaksi. Eli aina ei uusi ole vanhaa parempi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tykkää meluisista autoista joiden ajo-ominaisuudet on vähintäänkin arveluttavia ja kolarissa tykkää saada ohjaustangon rintakehän läpi niin mikäs siinä.

Turha yleistää. Vanhoissakin autoissa on merkistä riippuen erinomaiset ajo-ominaisuudet ja monia nykyautoja hiljaisempia löytyy. Ja kokoonpainuva rattiakseli on ollut lähes kaikissa autoissa jo varmaan 50-luvulta lähtien ellei jo aiemmin. Kannattaisi ehkä sinunkin hankkia vielä hieman lisää ajokokemusta ja tietoa erilaisista autoista.  ;)

 

Tuosta melusta sen verran, että uusissa autoissa rengasmelu on paljon kovempi ja häiritsevämpi kuin vanhemmissa; johtunee matalammasta  rengasprofiilista, joskus jopa liian matalasta kun hullutellaan erikoisvanteiden kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusi harraste/käyttöauto, Saab 99 GL -84. Entinen poliisiauto, erittäin siisti ja alle 200 tuhatta ajettu. Ja Suomessa valmistettu, tottakai.

Katsastuksessa ei inssi löytänyt mitään huomautettavaa vaan toivotti hyvää matkaa.  8)

 

liisi.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HEHHEH

 

Sitten kun vertaa esim tähän:

 

 

Hienoinen ero, etten sanois..  :P

 

Mikäs on tuossa ja muutamassa muussakin (mm. lexus, audi), juuri ennen törmäystä menee tuolla keulassa pohjassa joku luukku kiinni/ylös?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs on tuossa ja muutamassa muussakin (mm. lexus, audi), juuri ennen törmäystä menee tuolla keulassa pohjassa joku luukku kiinni/ylös?

Eiköhän se liity siihen vetosysteemiin millä ne vetää nuo autot tuohon palikkaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nopeimpana menopelinä Insera Alpina 24-vaihteinen maastopyörä. ;D Etuhaarukka tosin on jumissa. :-\

Sori jos on vähän OT.

Welii!  ;D ;D Itellä on samanlainen, tosin viidettä kertaa huollossa. Toisena pyöränä toimii Jopo! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä hetkellä ajelen Audin A3 vuosimallia 2003 tai siis aina kun siinä on vaan öljyä kun tuppaa viemään viikossa tommoset 0,5 litraa öljyä. 

 

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä hetkellä ajelen Audin A3 vuosimallia 2003 tai siis aina kun siinä on vaan öljyä kun tuppaa viemään viikossa tommoset 0,5 litraa öljyä. 

 

 

Ville

 

Ei taida Audissa olla kaikki ihan kunnossa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu ei ole,  on ollut nyt 2 kk aikana niin viisi kertaa huollossa ja joka kerran jälkeen tuntuu että vie vaan enemmän ja enemmän öljyä.

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään