2 240 viestiä aiheessa

Mikähän tuo DSG mahtaa olla?

Vaihdelaatikko jossa vaihtaminen tapahtuu automaattisesti lähes ilman taukoa kaksoiskytkimen avulla, eli seuraava vaihde on valmiiksi esivalittuna toisen kytkimen takana ja kun ensimmäinen kytkin irrottaa niin samanaikaisesti toinen jo ottaa kiinni ja näin vaihtaminen tapahtuu lähes ilman taukoa vedossa. Näin olen asian ymmärtänyt, kerropas Tomi vielä että tapahtuuko se vaihto vähän niin kuin formuloissa että kierrokset vain alenee eikä vedossa ole minkäänlaista katkoa vai miten?

 

Edit: Täältä löytyy juttua tuosta DSG:stä http://www.iltasanomat.fi/autot/koeajot.asp?id=939742

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:P :P :P

 

Here we go again... Ei nyt muuteta tätäkin threadia USA vastaan muu maailma väittelyksi.

:-

 

Itä-länsi-tasapainon säilyttämiseksi laitan oheen kuvan harrasteautostamme. Saattaa bongata satunnaisesti myös Rahtitieltä.

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

uh ja ah, tuo Lada on jo kaikessa rumuutessaan kaunis - niin ja tietysti mukava, taloudellinen ja turvallinen ajettava - urheilullisuutta unohtamatta  ;D

 

paljos on mittarissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eurooppalaiset ne vaan joutuu keksimään tollaisia kaksoiskytkintietokonehässäköitä, jotta saavat automaattivaihteiston toimimaan jouhevasti.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eurooppalaiset ne vaan joutuu keksimään tollaisia kaksoiskytkintietokonehässäköitä, jotta saavat automaattivaihteiston toimimaan jouhevasti.  :P

Niin, tai Eurooppalaiset ehkä haluaa ettei kuluta löpöä tuplat manuaalilootaan verrattuna... :P

 

btw. DSGllä varustettu auto kuluttaa vähemmän ja kiihtyy nopeammin kuin vastaava manuaalilootalla oleva. Ainaki teoriassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaihdelaatikko jossa vaihtaminen tapahtuu automaattisesti lähes ilman taukoa kaksoiskytkimen avulla, eli seuraava vaihde on valmiiksi esivalittuna toisen kytkimen takana ja kun ensimmäinen kytkin irrottaa niin samanaikaisesti toinen jo ottaa kiinni ja näin vaihtaminen tapahtuu lähes ilman taukoa vedossa. Näin olen asian ymmärtänyt, kerropas Tomi vielä että tapahtuuko se vaihto vähän niin kuin formuloissa että kierrokset vain alenee eikä vedossa ole minkäänlaista katkoa vai miten?

 

Itse kävin koeajamassa DSG:llä varustettua uutta Golf GTI:tä tuossa keväällä. Kyllä se DSG ainakin siihen autoon sopi... :) Vaihtaminen tapahtui ainakin siinä niin sulavasti, että en muista mitään merkittäviä katkoja. Kaasun kun junttasi pohjaan niin sitten mentiin. Ja tosiaan tuossa GTI:ssähän ilmoitettu 0-100 kiihtyvyys on DSG:llä jonkin verran pienempi kuin manuaalilla. (olisiko DSG:llä 6,9 ja manuaalilla 7,1)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaihdelaatikko jossa vaihtaminen tapahtuu automaattisesti lähes ilman taukoa kaksoiskytkimen avulla, eli seuraava vaihde on valmiiksi esivalittuna toisen kytkimen takana ja kun ensimmäinen kytkin irrottaa niin samanaikaisesti toinen jo ottaa kiinni ja näin vaihtaminen tapahtuu lähes ilman taukoa vedossa.

 

Kerran olen pikaisesti kokeillut tuollaista DSG Golfia ja se mihin itse kiinnitin huomiota oli se, että vaihto tapahtui lähes saman tuntuisesti kuin manuaalilootalla... Eli selkeä tauko vaihteiden välillä. Tämä siis tikkuun koskematta, eikä mitenkään täydellä kaasulla. Ero perinteiseen automaattiin oli ihan selkeä (ja hämmentävä).  Tai sitten olin muuten vain hämmennyksissäni vieraasta autosta.

 

Toki sitten kun vaihdettiin laatikko käyttämään sport-ohjelmaa ja kaasua (eli dieseliä) tarjoiltiin reilusti, niin meno muuttui.

 

MikkO

ehkä tuohonkin laatikkoon pitäisi ensin vaan tottua

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo vanha Golfin rötjäke on alkanut kettuilemaan nyt kun olen intin takia voinut ajaa sillä vain viikonloppuisin. Se ei meinaa käynnistyä, ja kun käynnistyy, niin käy todella raskaasti hakaten (koko auto heiluu) ja kaasua tarvii painaa aika lailla. Sitten n. 5-15 minuutin päästä käynti tasoittuu ihan yhtäkkiä. Välillä käynti saattaa olla tasaista suurella kaasulla mutta hakkaavaa pienellä. Viimein kun pääsee liikkeelle, niin nopea kaasutus saa hetken aikaan tuon hakkaamisen, rauhallinen kaasun lisäys toimii normaalisti.

 

Olisiko tämmöiseen mitään vinkkejä? Onko tuo vain vanhan kaasutinauton normiv**tuilua vai onko jotain pielessä/likaisena?

 

edit: Mahdolliset vastaukset pääsenkin lukemaan varmaan vasta vähintään kahden viikon päästä..  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo vanha Golfin rötjäke on alkanut kettuilemaan nyt kun olen intin takia voinut ajaa sillä vain viikonloppuisin. Se ei meinaa käynnistyä, ja kun käynnistyy, niin käy todella raskaasti hakaten (koko auto heiluu) ja kaasua tarvii painaa aika lailla. Sitten n. 5-15 minuutin päästä käynti tasoittuu ihan yhtäkkiä. Välillä käynti saattaa olla tasaista suurella kaasulla mutta hakkaavaa pienellä. Viimein kun pääsee liikkeelle, niin nopea kaasutus saa hetken aikaan tuon hakkaamisen, rauhallinen kaasun lisäys toimii normaalisti.

 

Olisiko tämmöiseen mitään vinkkejä? Onko tuo vain vanhan kaasutinauton normiv**tuilua vai onko jotain pielessä/likaisena?

 

edit: Mahdolliset vastaukset pääsenkin lukemaan varmaan vasta vähintään kahden viikon päästä..  :P

 

pienellä autotietämyksellä, mutta itse asian kokeneena laittaisin pienen summan sille että yksi pytty on pimeä ja tulee mukaan vasta koneen jo lämmettyä tai sitten kovilla kierroksilla käyttämällä. itselläni oli joskus talviautona wanha civic ja oireet juuri tuollaisia. syitä esim. heikko/olematon kipinä. tsekkaa tulppien kunto ja siinähän näkyy samalla jos arvaukseni osuu oikeaan, eli jos joku tulpista on radikaalisti likaisempi, tervassa tai muutenvain erilainen kuin muut on ongelman aiheuttaja siinä. bensaahan tuo saa, joten sähköpuolta siitä sitten ihmettelemään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

uh ja ah, tuo Lada on jo kaikessa rumuutessaan kaunis - niin ja tietysti mukava, taloudellinen ja turvallinen ajettava - urheilullisuutta unohtamatta  ;D

 

paljos on mittarissa?

 

n. 94000 vm -89

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kerropas Tomi vielä että tapahtuuko se vaihto vähän niin kuin formuloissa että kierrokset vain alenee eikä vedossa ole minkäänlaista katkoa vai miten?

 

Vaihtotapahtuman huomaamattomuus vähän vaihtelee. Yleensä vaihtoa ei huomaa kuin kierroslukumittarista ja näytöstä, mikä kertoo käytössä olevan vaihteen. On myös tilanteita, kun vaihto tuntuu selvemmin (esim. voimakkaat kiihdytykset).

 

Kerran olen pikaisesti kokeillut tuollaista DSG Golfia ja se mihin itse kiinnitin huomiota oli se, että vaihto tapahtui lähes saman tuntuisesti kuin manuaalilootalla... Eli selkeä tauko vaihteiden välillä. Tämä siis tikkuun koskematta, eikä mitenkään täydellä kaasulla. Ero perinteiseen automaattiin oli ihan selkeä (ja hämmentävä). Tai sitten olin muuten vain hämmennyksissäni vieraasta autosta.

 

Toki sitten kun vaihdettiin laatikko käyttämään sport-ohjelmaa ja kaasua (eli dieseliä) tarjoiltiin reilusti, niin meno muuttui.

 

MikkO

ehkä tuohonkin laatikkoon pitäisi ensin vaan tottua

 

Se miten vertaisin DSG:tä manuaaliaskiin, on nimenomaan luistamattomuus. Perinteinen momentinmuuntimella varustettu automaattilaatikko luistaa liikkellelähdöissä ja vaihdoissa jonkin verran, DSG ei käytännössä juuri lainkaan.

Sport-ohjelma on mielestäni ainakin dieselissä turha. Laatikko vaihtaa korkeammilla kierroksilla, eikä kytke 6. vaihdetta lainkaan (huippunopeus saavutetaan 5. vaihteella).

Ensi kokemus DSG:stä oli minulle juuri hämmentävä.

 

Makuasioitahan nämäkin osaksi ovat, mutta mielestäni dieselin vääntöön DSG sopii loistavasti. Laatikon ohjelma osaa myös hyödyntää väännön, eikä turhaan vaihda pienemmälle vaihteelle.

 

tomppa

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Perinteinen momentinmuuntimella varustettu automaattilaatikko luistaa liikkellelähdöissä ja vaihdoissa jonkin verran, DSG ei käytännössä juuri lainkaan.

Pieni oikaisu: automaattilaatikko ei luista, vaan juuri se momentinmuunnin eli turbiini. Mikäli laatikko luistaa, se on rikki tai pannat kuluneet tai öljyä jostain syystä liian vähän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaihtotapahtuman huomaamattomuus vähän vaihtelee. Yleensä vaihtoa ei huomaa kuin kierroslukumittarista ja näytöstä, mikä kertoo käytössä olevan vaihteen. On myös tilanteita, kun vaihto tuntuu selvemmin (esim. voimakkaat kiihdytykset).

 

Se miten vertaisin DSG:tä manuaaliaskiin, on nimenomaan luistamattomuus. Perinteinen momentinmuuntimella varustettu automaattilaatikko luistaa liikkellelähdöissä ja vaihdoissa jonkin verran, DSG ei käytännössä juuri lainkaan.

Sport-ohjelma on mielestäni ainakin dieselissä turha. Laatikko vaihtaa korkeammilla kierroksilla, eikä kytke 6. vaihdetta lainkaan (huippunopeus saavutetaan 5. vaihteella).

Ensi kokemus DSG:stä oli minulle juuri hämmentävä.

 

Makuasioitahan nämäkin osaksi ovat, mutta mielestäni dieselin vääntöön DSG sopii loistavasti. Laatikon ohjelma osaa myös hyödyntää väännön, eikä turhaan vaihda pienemmälle vaihteelle.

 

tomppa

 

 

 

Niin saahan niihin jenkkiautomaatteihin shiftkittejä sekä "stallspeed" turbiineja!Semmonen 3500rpm turbiini,street&strip shiftkit ja silloin kyllä luistaa muu kuin laatikko,suositeltava yhdistelmä esim. parkkihalleihin ja muihin ahtaisiin paikkoihin!!

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni oikaisu: automaattilaatikko ei luista, vaan juuri se momentinmuunnin eli turbiini. Mikäli laatikko luistaa, se on rikki tai pannat kuluneet tai öljyä jostain syystä liian vähän.

 

Totta turiset. Ilmaisin asian väärin.

 

tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äsken vaihtui perheessä auto.

 

Wanha:

[ attachment removed ]

 

Uusi:

[ attachment removed ]

 

Rälee peli toi Peugeotti!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Rälee peli toi Peugeotti!

 

Muuten ihan kiva peli mutta pieni kuin sillipurkki, lastenvaunut täyttää koko peräkontin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä liikutaan työn puolesta.. :)

[ attachment removed ]

 

ja tällä NAATITAAN..Yksin 8)

[ attachment removed ]

 

punane o paras  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuten ihan kiva peli mutta pieni kuin sillipurkki, lastenvaunut täyttää koko peräkontin

Sillipurkki? :o Toihan on tilava kuin mikä. Takakonttiin en ole vielä kokeillut lastata mitään suurempaa tavaraa, mutta pieni se ei todellakaan ole. Volvoa se on ainakin selvästi syvempi ja leveämpi, ja siellä mahtuu vaikka isompi mies helposti nukkumaan. (Pitääpä joskus kokeilla... :P)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sillipurkki? :o Toihan on tilava kuin mikä. Takakonttiin en ole vielä kokeillut lastata mitään suurempaa tavaraa, mutta pieni se ei todellakaan ole. Volvoa se on ainakin selvästi syvempi ja leveämpi, ja siellä mahtuu vaikka isompi mies helposti nukkumaan. (Pitääpä joskus kokeilla... :P)

 

Et ole tainnut wagon tai SW 307:ssa istuskella? Kyllä minunkin VTS xsara tuntui tilavalta siihen asti kun piti alkaa lastenvaunuja peräkonttiin sovittamaan.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et ole tainnut wagon tai SW 307:ssa istuskella?

 

Joo, ei voi edes oikein vertailla tuommosen 307W/SW:n ja 407 farkun kontteja. Ja 307:n pitäisi muka olla pienempi auto :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihtellä on 307SW, työkaverilla 407SW. Ja olempa hämmästelly 407:n tiloja, negatiivisessa mielessä.

 

Ja miun Fiude on tilavampi kuin tuo 407 vaikka kyseessä pitäs olla 307:a pienempi auto kun on 8 vuotta sitä vanhempi (autojen koot muka kasvaa vuosien saatossa, jopa kokoluokkien sisällä). Toisaalta, ei moni muukaan pääse farkku-Tempran tavaratilojen tasolle.

 

Kyllä tuo 407 On iso auto. Siis ulkoa, mutta ei sisältä. Se on hiukan kuin suurin osa tämänpäivän kinnereistä. Kokoa on vaikka kuinka, mutta se hukataan muotoiluun tai jonnekkin muualle ja varsinkin tavaratilat.

 

Ja lisätään. Lastenvaunuista puheenollen. Fiudeen menee tollasen hyvin vähän kasaan menevät Emaljungan vaunut nakkaamalla. Menis vaikka toiset rinnalle. 307:n samoten, tosin siinä jo joutuu aavistuksen änkeämään. 407:n en edes yrittäs. Se tavaratilahan on golfbägille tehty. Vertauksena, Saab 95 Wagon, menee yhdet vaunut purkamatta ja tuurilla mukaan saattas mahtua sixpack. Volvojenkaan tavaratilat ei kyllä saa minulta kovin kummosta arvosanaa. 5- vois olla passeli. Toisaalta Ford Mondeo ja varsinki C5 ovat kohtuullisia tavaratilojen suhteen. Toisaalta molemmat isohkoja autoja suunnilleen samankokoisilla tavaratiloilla kuin fiude.

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

mitä outoa autossa on?

 

Puskurit ei näytä ollenkaan omilta ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään