Guest jehu

Omien tekstuurien teko koneelle

10 viestiä aiheessa

Alkoi tämä tekstuurien teko kiinnostaa, joten kysäisen että: millä tavalla saisi parhaiten ja helpoiten tehtyä omat tekstuurit jollekin koneelle? Onko siihen tarkoitukseen jotakin ohjelmaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekstuurit tehdään ihan normaalilla kuvankäsittelyohjelmalla. Uusi versio tehdään ns. vanhan päälle, eli samanlaiseksi bitmapiksi kuin vanha. En oikein osaa selittää, mutta kun katsot olemassa olevia tekstuureita niin ymmärrät homman. Eli esim. uuden siiven tekstuurit tehdään samaan kohtaan (samankokoista) bitmappia missä "vanhan" siiven tekstuurit olivat. Tämä on helpointa kuvankäsittelyohjelmalla, joka ymmärtää kerroksia eli layereita. Silloin voit tehdä uudet tekstuurit vanhojen päälle uudeksi layerikseen ja ne on helppo saada kohdilleen.

 

Olipa huonosti selitetty, joku osannee selittää paremmin. Mutta tosiaan ei mitään sen erikoisempaa ohjelmaa. Ainoa lisäohjelma mitä tarvitaan on DXTBmp, jolla tekstuurit muutetaan simun ymmärtämään muotoon. Linkki tuohon ohjelmaan löytyy FSN:n englanninkielisen osion FAQ-osiosta.

 

edit: typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Periaatteessa tekstuurien teko onnistuu vaikkapa Microsoftin Paintilla, joskin sitä käytettäessä ollaan aika huonoissa kantimissa. Parhaat ohjelmat ovat luultavasti Adobe Photoshop, Jasc Paintshop Pro ja Gimp. Viimeksi mainittu on muuten ns. freewarea; ei ole pakkoa investoida muuten kalliiseen Photariin tai Paintshoppiin.

 

Henkilökohtaisesti minulla on eniten vaikeuksia repainttien teossa tuottanut itse kuvankäsittelyohjelman (Adobe Photoshop 7.0) käyttö. Siinä on niin mahdottomasti erilaisia käppyröitä ja vipstaakeja, että piruko niiden asentoja muistaa seuraavaa painttia maalatessa. Kuitenkin, harjoitus tekee mestarin.

 

Ja vielä pieni vinkki: muista aina etsiä koneelle, jolle alat uusia tekstuureja tekemään, paintkit (täysin valkoiset tekstuurit). Suosituimmille koneille sellaiset löytyvät yleensä kohtuullisen helposti, ja saattavatpa ne olla jo valmiiksi kerrostettuja tiedostoja (tekstuuriin tulevat varjot jne. ovat omina kerroksinaan [layer]), jolloin voi ryhtyä suoraan maalaamaan. Paintikitin sisältämät tiedostot ovat tällöin valmiiksi jonkun "suuren" (Photoshop, Paintshop Pro) kuvankäsittelyohjelman omassa formaatissa. Jos paintikittiä ei löydy (ole) koneellesi, on alettava tekemään tekstuureja jonkun vanhan maalauksen päälle, mikä on jo huomattavasti hankalampaa. FS:n mukana tuleville lentokoneille saat paintkitit täältä:

 

http://www.simviation.com/fs_paintkits1.htm.

 

Huoh, tulihan tekstiä. Taitaa olla nukkumaanmenoaika... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jes, ymmärretty on. Katsotaan mitä tulee ja kysytään sitten myöhemmin, jos on tarvis.

 

Ja kiitokset vastauksista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä noiden textuurien maalamisen jälkeen pitää tehdä?

 

Öh, lentää? ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin mutta kun kone on harmaa? :P

 

Ne tekstuurit pitää kuvankäsittelyohjelmalla tallennuksen jälkeen muuntaa simun ymmärtämään muotoon (esim DXT3). Tämä tapahtuu kätevimmin esim. DXTBMP nimisellä ohjelmalla tai simun mukanakin tulevalla Imagetoolilla...

 

Ja että et pääse kysymään, mistä nuo löytyy, niin DXTBMP löytyy googlella ja imagetool.exe windowsin searchilla ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään