Aki Launonen

Concorden jäähyväiset

24 viestiä aiheessa

Concorde suorittaa sitten viimeisen lentonsa perjantaina ja me ketkä emme pääse paikalle katsomaan näemme viimeisen laskun Heathrowlle suorana ainakin BBC Worldilta kello 17.30 Suomen aikaa alkavassa lähetyksessä. Myös monet muut uutiskanavat näyttävät tuon.

 

BBC Worldilta tulee myös perjantaina kello 16.30 puolen tunnin dokumentti Concorde: The End Of The Dream.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BBC Worldilta tulee myös perjantaina kello 16.30 puolen tunnin dokumentti Concorde: The End Of The Dream.

 

Tuo taitaa pyöriä enemmänkin BBC:llä. Katselin sitä nimittäin jo tiistaina (?). Mutta BBC:llä onkin tapana pyöräyttää ohjelmansa muutamaan kertaan ulos, mikä sinällään on ihan hyvä konsepti.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BBC Worldilta tulee myös perjantaina kello 16.30 puolen tunnin dokumentti Concorde: The End Of The Dream.

 

Hei, kiitti vinkistä! Luin threadia sopivasti 16:27, joten ehdin juuri näkemään tuon ohjelman. Vaan olipa harvinaisen ärsyttävä juontaja siinä... :P

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se concorde ihan hieno vempele, mut noi enklantilaisen voorumin tunteenpurkaukset menee yli hilseen.. En oo tosin sellasen kyydissä ollu, mutta epäilen etten oo ihan mitään mahotonta menettänyt. Kun se nyt kuitenkin on vain lentokone... (Taitaa lynkkaus tai vähintäänki bannaus uhata, kun menin sanomaan, että vain lentokone... :P )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Concorde On hieno härveli. Ja kyllä on pakko myöntää että itseäkin surettaa että yksi aikakausi on ohitse. Ehkä pitkäksikin aikaa.

 

Mutta. Kaiken on loputtava joskus...

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole paljoa toi concorde itseäni ennen liikuttanut,mutta kyllä britit osasi tehdä tosta viimeisen lennon ohjemasta sellaitteen että meinas tippa silmään tulla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se "vain" lentokone, mutta voisihan tuo olla mielenkiintoista lentää 50000 jalassa 2x äänennopeudella ja katsoa kuinka ikkunat hohtaa kitkasta :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se concorde ihan hieno vempele, mut noi enklantilaisen voorumin tunteenpurkaukset menee yli hilseen..

 

Kyllä minä noiden brittien tunteenpurkaukset ymmärrän koska heille Concorde oli kansallinen saavutus ja ylpeydenaihe.

 

Jos Concorde olisi suomalainen kone voisin lyödä vetoa että tämä ketju olisi ollut ainakin sata viestiä pitkä ja täynnä näitä :'( hymiöitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä minä noiden brittien tunteenpurkaukset ymmärrän koska heille Concorde oli kansallinen saavutus ja ylpeydenaihe.

 

Jos Concorde olisi suomalainen kone voisin lyödä vetoa että tämä ketju olisi ollut ainakin sata viestiä pitkä ja täynnä näitä :'( hymiöitä.

Samaa mieltä... Olisi se ollut suomalaisillekin kansallinen ylpeys jos Concorde olisi ollut suomalainen kone, yksi unelma vähemmän toteutettavana, Matkustaa Concordella :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liekkä sitä joskus vielä tulee niitä yliäänikoneita, niin pääsee itekkin kokemaan tuon vauhdin huuman... ::). Jos vaikka finnair olisi omistanut concordeja niin olisi suomalaisilla lähes samanlainen "suruhuntu" päällä kun briteillä on nyt... ???

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinku sanoin, en oo yliäänikoneilla lentäny (hianoa se varmasti olis), mutta ei myöskään ole ollut tapana metallimöhkäleiden perään kauheasti kaivata.. :-\ Sitä on monesti muitakin asioita surtavaksi.

 

No, minä oon tällänen, enkä kiellä ketään vaikka suruaikaa pitämästä kyseisten koneiden takia. :) Kyllähän se tosiaan briteille voi aika ylpeyden aihe ollakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos vaikka finnair olisi omistanut concordeja niin olisi suomalaisilla lähes samanlainen "suruhuntu" päällä kun briteillä on nyt... ???

 

Odotetaan vaan, kunhan MD11 tai B752 lähtevät pois, niin ollaan täälläkin pää kallellaan jonkin aikaa.. Johan me Ysejä kaipailtiinkin ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Katselin myös tuota "viimeistä lentoa" Skynews-kanavalta. Koko päivän sitä siellä seurattiin, Niin Lontoossa, New Yorkissa kuin myös Edinburgh:sa.

Yksi Concoreista teki lennon Heathrow - Edinburgh - ?.

 

Kyllä, - ohjelman formaatti oli kuin kuninkaallisista hautajaisista.

 

Skynews-kanavalla oli kysely, jossa tiedusteltiin - Kumpi on mullistanut enemmän ilmailua:

A. Boeing 747

B. Concorde

 

Ja suunnilleen näin tiedusteluun vastailtiin: A. 30% B. 70%

 

Itse olisin antanut ääneni B-747:lle.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta Concorde on enemmän kuin "pelkkä" lentokone. Se teknologian ja muotoilun huipputulos. Kauneinpia ihmisen valmistamia esineitä.

 

Pelkästään Concorden lähdön seuraaminen pimeänä talvi-iltana lumikinosten keskeltä pysäyttää kenen tahansa ilmailun ystävän sydämen minuuteiksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Concorden osia huutokaupataan sitten täällä:

 

http://www.christies.com/special_sites/concorde/concorde.html

 

Kaikenlaista sälää sieltä näyttää löytyvän

 

Aamun Hesarin mukaan tuossa huutokaupassa Concorden nokan hinnaksi muodostui 470 250 euroa. Moottorin sai 130 000 eurolla, ja nopeusmittarista tarvitsi pulittaa 80 000. Ovi lähti sentään 28 000 eurolla. Onneksi en lähtenyt huutamaan. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta Concorde on enemmän kuin "pelkkä" lentokone. Se teknologian ja muotoilun huipputulos. Kauneinpia ihmisen valmistamia esineitä.

 

Pitäisikö kehujen vastapainoksi kuitenkin valottaa mitalin toistakin puolta:

 

  • Take-off meteli oli järkyttävä, jonka vuoksi kone bännättiin monelta kentältä
  • Putki oli niin ahistava että klaustrofobiaan taipuvaiselle jopa runsaan kolmen tunnin Atlantin ylitys saattoi olla tuskallista (edesmennyt tuttavani on kokenut)
  • Sillä saattoivat operoida vain valtion omistamat ja subventoidut lentoyhtiöt (2 kpl), nekin prestiisisyistä ja peppunettoa taisi tulla joka lennolta
  • Koneet olivat varsinaisia petroolikrematorioita
  • Hiilijalanjälkeä ei viitsi edes ajatella

 

Mutta olihan se esteettisesti kaunis. Kieltämättä. Mutta kun nykyään täytyy ajatella järjelläkin.

 

corcorde-2014-web.jpg.00e0cd966008b0ce5743bdaef337f6f2.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Concorde saattaa kuitenkin lentää uudelleen lähitulevaisuudessa.

http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1433548839148.html

T.TV

 

Kahden miljoonan budjetti on niin alhainen, että tuskinpa kyseessä ainakaan tässä vaiheessa voi olla juuri muuta kuin artikkelissa mainittu yliäänipamauksen vaimentamiseen ja muihin perusasioihin liittyvä tutkimus, josta tuloksena saadaan NASAn raportti ja ehkä uusia ideoita SST:n muotoiluun ja rakenneratkaisuihinkin. 

 

Vihjaus "uuden, kannattavan Concorden kehittämisestä" taitaa lähinnä mennä hyvin hoidetun, projektin rahoittamista varten tehtävän markkinoinnin piikkiin.

 

Ellei projektin tuloksena tai muiden innovaatioiden ansiosta aikanaan esitetä joitain melko mullistavia innovaatioita niin vaikea kuvitella yliäänikoneelle kysyntää muuten kuin pienessä marginaalissa. Joka tosin ehkä riittäisikin pienen SST-laivaston pyörittämiseen joten kuten kannattavasti, kuten Concordellakin aikoinaan.

 

Bransonillehan ei aikoinaan myyty vanhoja Concordeja, vaikka tämä olisi niistä maksanut varsin käyvän hinnankin (http://www.dailymail.co.uk/news/article-185686/Branson-ups-Concorde-bid-5m.html). Ehkäpä tässä olisikin hänelle seuraava projekti, marginaali-ilmailustahan hänellä olisi jo avaruusmatkailun osalta kokemustakin  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sillä saattoivat operoida vain valtion omistamat ja subventoidut lentoyhtiöt (2 kpl), nekin prestiisisyistä ja peppunettoa taisi tulla joka lennolta

 

 

Paitsi että ei. BA lensi kannattavasti Concordella.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Concorde ja ATC

 

Kun olin Dubaissa, niin BA:n Concorde lensi myös sinne. Luultavasti kannattavasti. Sheikit olivat maksukykyisä.

 

Lennonjohdollisesti Concorde käyttäytyi aliäänen nopeudella kuin Boeing 707. Kun Concordelle annettiin lentopinnan 300 seutivilla selvitys yliäänikiihdytykseen (Super Sonic Acceleration), niin sitä ei saanut keskeyttää. Kone pystyi tekemään kiihdytyksen kullakin lennolla vain kerran. Ongelmia ei tullut, koska Concorde nousi hetkessä kaiken muun liikenteen yläpuolella. Niinpä se aina sai selvituksen jatkuvaan reittinousuun sitä muukaan, kun se keveni. Jos avaruussäteily olisi noussut liika, niin Concorde olisi pyytänyt selvityksen alas ja jatkanut lento aliäänennopeudella samalla tavalla kuin Boeing 707.

 

Sen verran erikoinen Concorde kumminkin oli, että työnantajani, BA:n tytäryhtiö International Aeradio Ltd (IAL), antoi jokaiselle lennonjohtajalle sitä koskevan koulutuksen.

 

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään