Jouni Rasmussen

Miten kannattaisi harjoitella lentokoneelle laippojen ja laskutelineitten tekoa?

7 viestiä aiheessa

Elikkäs siis en oo vielä onnistunut siihen mun koneeseen tekemään laippoja ja laskutelineitä niin että ne toimisi simussa niin pitäskö mun treenata sitä ensin vaikka tehdä laatikko ja sille jonkinlaiset laipat ja laskutelineet tehdä vai onko teillä jotain parempaa neuvoa miten kannttaisi treenata laippojen tekoa ja laskutelineitä? Vai voiks ne kokeilla erikseenkin siis yksinäänkin niiden toimivuutta jotenkin? Mut linkitykset vissin pitää olla oikein ja nimet ennen kuin ne toimii ja pitääkö viel jotain aircraft.cfg:ssä muokata?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laipat voi animoida kahdella eri tavalla. Jos ne tehdään simun "automaattisella animoinnilla" (ilman keyframe-animaatiota), pitää sun kääntää osien pivot pointit omien "sarana-akseleidensa" suuntaisiksi ja nimetä ne laipat L_flap_XX ja R_flap_XX. Tämän jälkeen simu ottaa sitten sen laippojen kulman aircraft.cfg:stä ja animoi ne laipat niiden määrittelemiesi akseleiden ympäri. Käytännössä tämä on kuitenkin varsin hankalaa, enkä käytä sitä koskaan, vaikka olisi kuinka yksinkertainen laipparakenne kyseessä...

Sen sijaan itse käytän vain ja ainoastaan keyframeja. Laippaosille tehdään vaan ihan normaali keyframe animaatio nollan ja sadan välille (tai itseasiassa mieluummin yhden ja sadan välille) ja niiden laippaosien pitää olla nimetty MakeMDL SDK:n mukaisesti L_Flap_Key_XX ja R_Flap_Key_XX. Laippojen nopeus määritellään sitten Aircraft.cfg:n kautta [flaps]-sectionista. Siellä on erikseen määritelty aukaisu- ja sulkemisaika sekunteina, ja myös kuinka monta asentoa niillä laipoilla on ja niille astemäärät. Eli itse animaatio gMaxissa tehdään min/max arvojen välille frameilla 1-100 ja loput hoidetaan aircraft.cfg:n kautta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikä noissa yksinkertaisissa laipoissa sitten mättää? Stariin tein ne ihan tuolla automaattisella tavalla, ja hyvin on pelannut. Onko se siis ulkonäköseikka, kun sun modelit on kuitenkin "ihan hippusen" viilatumpia..? Ja miksi keyframet yhdestä eteenpäin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikä noissa yksinkertaisissa laipoissa sitten mättää? Stariin tein ne ihan tuolla automaattisella tavalla, ja hyvin on pelannut. Onko se siis ulkonäköseikka, kun sun modelit on kuitenkin "ihan hippusen" viilatumpia..? Ja miksi keyframet yhdestä eteenpäin?

En vaan itse tykkää siitä "automaattisesta" tavasta, koska sen oikein toimiminen on aina trial&error prosessin takana. Sitä ei koskaan saa ekalla kerralla kohdalleen sitä animaatiota, ellei se laipan sarana ole ihan 90 asteen kulmassa sekä X-, että Z-akseliin nähden... Tai ainakin itse koen sen paljon vaikeammaksi... Kun teen sen animaation keyframeilla, mulla on 100% kontrolli siihen, millainen siitä animaatiosta tulee. Ja tietysti, jos laipat ovat sellaiset, että ne esimerkiksi liukuvat vähän taaksepäin samalla kun aukeavat alaspäin, niin sitä ei edes pysty tekemään sillä automaattisella animoinnilla...

Ja miksi ykkösestä eteenpäin, eikä nollasta... Johtuu ihan siitä yksinkertaisesta seikasta, että jos keyframeanimaatiossa on mukana liukuvaa liikettä (liikutetaan osaa muutenkin, kuin vain rotate-työkalulla), niin se liukuva liike ei animoidu FS:ssä, jos se on aloitettu framesta 0. Tai ainakin tällainen "bugi" oli FS2002:ssa ja sen jälkeen se tuo animaatioiden aloittaminen 1:sta on jäänyt mulle päälle. Saattaahan se olla, että se on korjattu FS2004:ssa, mutta enpä ole siihen perehtynyt, sillä ei siitä mitään haittaakaan ole, että aloittaa sen animaation vasta ykkösestä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten pitää jatkaa ku tuollahan neuvotaan animoinnissa että renkaat on L_Gear.. niin miten jos on monta osaa vasemmassa renkaassa niin tuleeks ton perään esim. L_Gear_1 vai L_Gear_01 vai millä tyylillä ne pitää sit eritellä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten pitää jatkaa ku tuollahan neuvotaan animoinnissa että renkaat on L_Gear.. niin miten jos on monta osaa vasemmassa renkaassa niin tuleeks ton perään esim. L_Gear_1 vai L_Gear_01 vai millä tyylillä ne pitää sit eritellä?

Kunhan on alaviiva ja yksilöllinen numerointi, niin se riittää. Sillä ei ole väliä, pistääkö siihen sitten sen nollan vai ei...

Mutta sitten taas moottoreiden osia (esim potkurit, VC:n kaasu/seos/lapakulma-vipuja jne) tehtäessä on muistettava, että niissä se numerointi alkaa nollasta. Eli esim. prop0_still_XX on ykkösmoottorin pysähdyksissä oleva potkuri ja prop1_still_XX kakkosmoottorin vastaava, mutta tuohon XX:n paikalle voi taas pistää minkä tahansa numeron...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään