Petri Koivisto

Lufhansan bussi malmille??

16 viestiä aiheessa

Tere!

 

Tänään kun olin koulussa ja meillä oli ulkona pesistä niin näin kun lufthansan bussi veti yli fillarit alhaalla ja malmille päin (Siitä menee yleensä räpistimet) niin ihmettelin vähän että meneeköhän tuo nyt sitten väärälle kentälle vai mitä.. ??? Näkikö kukaan että menikö se sinne vai mitä se siinä suihki.. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ettei olisi mennyt laskuun Vantaan 33:lle...

Jaa'a... Sitten nousevat meni taas siihen suuntaan mistä se tuli.. en kyllä usko että se oli efhk:lle menossa.. näytti kyllä siltä kuin se olis yrittänyt sinne malmille.. :-X Siitä menee yleensä ne räpistimet ja noi muut suihkii sitten taas toiseen suuntaan.. katoin vielä sillä oli ne fillarit alhaalla ja se laski koko ajan.. :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa'a... Sitten nousevat meni taas siihen suuntaan mistä se tuli.. en kyllä usko että se oli efhk:lle menossa.. näytti kyllä siltä kuin se olis yrittänyt sinne malmille.. :-X Siitä menee yleensä ne räpistimet ja noi muut suihkii sitten taas toiseen suuntaan.. katoin vielä sillä oli ne fillarit alhaalla ja se laski koko ajan.. :o

 

Ei se Malmille ole voinut mennä, eli se on jotenkin varmaan kääntynyt siitä sinne 33:lle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFHK:n 33:selle mennyt. Näytti olevan käytössä.

Olkoon sitten niin.. :D ei siitä kyllä muita mennyt.. meneekö se 33:sen lähestyminen malmin yli? Kun ei nyt karttaa taida olla niin ei voi näyttää kunnolla.. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa'a... Sitten nousevat meni taas siihen suuntaan mistä se tuli.. en kyllä usko että se oli efhk:lle menossa.. näytti kyllä siltä kuin se olis yrittänyt sinne malmille.. :-X Siitä menee yleensä ne räpistimet ja noi muut suihkii sitten taas toiseen suuntaan.. katoin vielä sillä oli ne fillarit alhaalla ja se laski koko ajan.. :o

 

Juu kyllä sen on kolmekolmoselle pakko ollut mennä. Etenkään kun täällä päin ei ole näkynyt koko aamupäivänä yhtään saapuvaa konetta. Nyt tosin näyttää taas menevän busseja yhtenään vuorotellen 04R:lle ja L:lle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olkoon sitten niin.. :D ei siitä kyllä muita mennyt.. meneekö se 33:sen lähestyminen malmin yli? Kun ei nyt karttaa taida olla niin ei voi näyttää kunnolla.. ;D

 

Mennee se lähestyminen kutakuinkin Malmin yli. Ainahan se on voinut tehdä pienen poikkeuksen lähestymisreitissä..? Ja kartan saat vaikka tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmille on tiedettäväti yrittänyt Vantaalle matkaava kone joskus -90 luvun alussa, kun joku etelän charteryhtiö 33:n finaalissa meinasi erehtyä kentästä.

Tuokin tapahtui talvipimeällä ja tämän päivän kelissä ei kentistä voi erehtyä millään.

Ainakaan Lufthansan lentäjät....

 

Tuo voi näyttää siis sille, mutta 99,9% ei ollut noin, kuin luulit.

Että turha soitella iltapäivälehtiin tuon pohjalta ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmille on tiedettäväti yrittänyt Vantaalle matkaava kone joskus -90 luvun alussa, kun joku etelän charteryhtiö 33:n finaalissa meinasi erehtyä kentästä.

Tuokin tapahtui talvipimeällä ja tämän päivän kelissä ei kentistä voi erehtyä millään.

Ainakaan Lufthansan lentäjät....

 

Turkkilainen yritti laskeutua Malmille, muttei suinkaan talvipimeällä. Tapahtuma-aika oli nimittäin 23.5. klo 12.13. Näkyvyyttä oli Malmilla 20 km (EFHK:lla 15 km), mutta pilvet olivat 7/8 1200 ft ja 8/8 7000 ft.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli yhtään muistan tätä turkkilaisten legendaarista "laskuyritystä" Malmin entiselle baananpätkälle, ohjaamossa oli joitain ylimääräisiä häiritseviä henkilöitä, vai muistanko väärin? Aika matalalta lensivät ylitse kuitenkin ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli yhtään muistan tätä turkkilaisten legendaarista "laskuyritystä" Malmin entiselle baananpätkälle, ohjaamossa oli joitain ylimääräisiä häiritseviä henkilöitä, vai muistanko väärin? Aika matalalta lensivät ylitse kuitenkin ::)

 

Ohjaamossa oli "maksava matkustaja koko lennon ajan". Silminnäkijöiden arvioista saatiin korkeudeksi Malmin päällä noin 100-300 jalkaa.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka tämä onkin otsikon vierestä, niin mielelläni kertoisin lisää, jos olisi esim. raportti asiasta käsillä. Kun ei ole, niin en uskalla muistista spekuloida.

 

Kävin kuitenkin AIP:stä katsomassa tämänhetkistä Vantaan 33:n instrument landing chartia.

 

33:lle ei tainnut olla 90-luvulla ILS-laskeutumismenetelmää, joka olisi paljastanut turkkilaisille, että ihan liian matalalla ollaan, koska ei ole nykyäänkään kuin VOR/DME RWY 33-menetelmä.

 

Siinä mennään sisäänpäin HEL VOR radiaalia 146, joka menee käytännössä suoraan Malmin päältä. Jo ennen Malmia laskeudutaan 2000 jalkaan ja vähän Malmin jälkeen 1270 jalkaan.

 

Sivuhuomautuksena kartasta löytyy seuraava:

 

Caution

Helsinki-Malmi Airport lies under final approach course 4 NM before threshold 33 and can be mistaken for Helsinki-Vantaa.

 

Ihan turhaan tämä varoitus ei kartassa ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

60-luvulla ainakin oli Malmilla 500 jalan korkeusrajoitus, kun silloisessa Seutulassa oli 33 käytössä. Tästä poikkeuksena olivat ne kellonajat, kun laskuun oli tulossa suuren itäisen valtion koneita. Tällöin oli nimittäin Malmilla lentokielto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään