Guest Jukkis

Hughes Spruce Goose v 0.9

11 viestiä aiheessa

No niin, nyt tuo "lentävä puulaiva" viimein alkaa lähentyä julkaisua. Laitan tässä linkin 0.9 versioon jos vaikka koelentäjiä ilmestyisi :).

 

<poistettu, uudempi löytyy tiedostokirjastosta>

 

Paketissa on yksi efektitiedosto mukana. Sillä saa nuo moottorisavut hollille.

 

Nousussa ei kannata sitten fläpsejä käyttää, ne kampeaa nokkaa alaspäin sen verran että nousu päättyy helposti crashiin. Laskeutuessa pitää tulla alas todella varovasti, tuollainen puurunkoinen kone kun ei mitään hirveitä iskuja kestä. Crashiä luvassa miltei takuuvarmasti ellet ole itse Hughesin ukko.

 

Lentomalliin otan mielelläni vinkkejä vastaan, etenkin tuon flapsien aiheuttaman nokan alaskampeamisen poistamiseksi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentomalliin otan mielelläni vinkkejä vastaan, etenkin tuon flapsien aiheuttaman nokan alaskampeamisen poistamiseksi.

 

Airfilestä 1101 Primary Aerodynamics ja sieltä Cm_df Pitch Moment - Flaps

 

Joistakin airfiluissa löytyy myös 1541 !FS2K2 Pitch Derivatives, sieltä pitää myös muokata vastaava kohta (Cm_df)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan kivaltahan se näyttää. Lentomalliin en ota kantaa, kun en tiedä, mihin voisi verrata :P

 

Mutta ulkomallista, tai lähinnä sen smoothing groupeista pari pientä poimintaa olisi kyllä. Tosin esim siivet saattaa olla noin tarkoituksella?

 

Tuossa ohjaamon kehikossa on vähän puutteelliset pehmennykset? Vai onko tarkoituksella?

[ Attachment removed / expired ]

 

Siiven johtoreunat kaipaavat smoothingia? Vai kaipaavatko?

[ Attachment removed / expired ]

 

 

 

Niin joo, ja yks juttu vielä. Kokeileppas tehdä omat vesieffektit tuolle. Kopsaat vaikka ne nyt käytetyt effektit ja nimeät uudella nimellä. Sitten notepadilla auki ja muutat skaalaa muutaman kerran isommaksi. Saisi tuon kokoiselle koneelle sopivamman kokoiset roiskeet ja peräaallot. Ja siipiponttooneihin voisi lisätä myös roiskeet?

 

Enpäs minä nyt muuta "nalkutettavaa" keksi :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airfilestä 1101 Primary Aerodynamics ja sieltä Cm_df Pitch Moment - Flaps

 

Joistakin airfiluissa löytyy myös 1541 !FS2K2 Pitch Derivatives, sieltä pitää myös muokata vastaava kohta (Cm_df)

 

Kiitos, kokeilen noita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta ulkomallista, tai lähinnä sen smoothing groupeista pari pientä poimintaa olisi kyllä. Tosin esim siivet saattaa olla noin tarkoituksella?

 

Tuossa ohjaamon kehikossa on vähän puutteelliset pehmennykset? Vai onko tarkoituksella?

[ Attachment removed / expired ]

 

Niin joo, ja yks juttu vielä. Kokeileppas tehdä omat vesieffektit tuolle. Kopsaat vaikka ne nyt käytetyt effektit ja nimeät uudella nimellä. Sitten notepadilla auki ja muutat skaalaa muutaman kerran isommaksi. Saisi tuon kokoiselle koneelle sopivamman kokoiset roiskeet ja peräaallot. Ja siipiponttooneihin voisi lisätä myös roiskeet?

 

Enpäs minä nyt muuta "nalkutettavaa" keksi :)

 

Kiitos kommenteista. Tuo kehikko tuli tehtyä joskus ehkä vähän huolettomasti, pitänee ehkä vielä hiukan vielä fiilata, samoin kuin siipiä. Tuota keulassa olevaa ongelmaa ei mun nykynäytönohjaimessa edes näe, mutta muistan kyllä että samanlainen kuvio oli GF2:lla runkoa tehdessäni gmaxin puolella näkyvissä. Aika kumma juttu että se taas pompsahti näkyviin.

 

 

 

 

 

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

EDIT: Eikä noin isoa konetta edes saa noin läheltä katsoa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kommenteista. Tuo kehikko tuli tehtyä joskus ehkä vähän huolettomasti, pitänee ehkä vielä hiukan vielä fiilata, samoin kuin siipiä. Tuota keulassa olevaa ongelmaa ei mun nykynäytönohjaimessa edes näe, mutta muistan kyllä että samanlainen kuvio oli GF2:lla runkoa tehdessäni gmaxin puolella näkyvissä. Aika kumma juttu että se taas pompsahti näkyviin.

 

 

Kyllä sen keulankin täytyy näkyä. Tuo ei ole näytönohjaimesta kiinni, vaan siitä, että noilla muutamalla polygonilla ei ole smoothing groupia määritettynä. Tai sitten niillä yksittäisillä polygoneilla on eri smoothing group, kuin viereisillä polygoneilla. Kokeileppas katsella sitä keulaa uudestaan silleen, että valo tulee eri suunnasta, eli toisinsanoen pyörittele konetta vaikka slewillä. Ja pitäisi sen näkyä samalla tavalla gMaxissakin...

 

Smoothing groupithan tiedät, miten toimii? Tosiaan siinä kehikossakin näyttäisi siltä, että osalla polygoneista ei vain ole pehmennystä ollenkaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tuo keulan ongelma onkin hieman isompi ongelma. Siinä näkyy polygonit haukanneen ****aa. Tuo taisi syntyä silloin kun leikkasin oviaukon, mutten antanut sen enempää häiritä. Nuo polygonit menevät näemmä ristiin. Siitä tuo mielenkiintoinen näkymä.

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

Kyllä sen keulankin täytyy näkyä. Tuo ei ole näytönohjaimesta kiinni, vaan siitä, että noilla muutamalla polygonilla ei ole smoothing groupia määritettynä. Tai sitten niillä yksittäisillä polygoneilla on eri smoothing group, kuin viereisillä polygoneilla. Kokeileppas katsella sitä keulaa uudestaan silleen, että valo tulee eri suunnasta, eli toisinsanoen pyörittele konetta vaikka slewillä. Ja pitäisi sen näkyä samalla tavalla gMaxissakin...

 

EDIT:

Smoothing groupithan tiedät, miten toimii? Tosiaan siinä kehikossakin näyttäisi siltä, että osalla polygoneista ei vain ole pehmennystä ollenkaan...

 

No en noissa mikään haka ole, Auto Smoothia olen käyttänyt runkoon mutta noihin smoothing group numerohässäköihin en juurikaan ole uskaltanut koskea. Kai tuolla Auto Smoothilla nuo kehikon reunukset saan pehmennettyä kunhan sinne asti ehdin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin tuo perhanan ovenkaiverrus teki siis jotenkin tuohon (aika kauas itse ovesta) päällekkäisiä polygoneja ja vielä ristiin rastiin. Tuosta voi huoletta napsia osan pois ja alta paljastuu lisää, eri kulmissa :P. ...kele että sulla pitää Mikko olla noin tarkat silmät. Pakkohan tuo on korjata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin tuo perhanan ovenkaiverrus teki siis jotenkin tuohon (aika kauas itse ovesta) päällekkäisiä polygoneja ja vielä ristiin rastiin. Tuosta voi huoletta napsia osan pois ja alta paljastuu lisää, eri kulmissa :P. ...kele että sulla pitää Mikko olla noin tarkat silmät. Pakkohan tuo on korjata.

 

HEHE, sori. Sitä vaan vanhasta tottumuksesta pistää aina ensimmäisenä modelin suurennuslasin alle. Mistä lie jäänyt päälle? ;D

 

Mutta juu, toi on varmaankin tullut esim. boolean cutin aikana. Se tekee joskus jotain ihmeellisyyksiä ilman syytä. Bugi mikä bugi... Siis edellyttäen, että sen oven boolean cutilla leikkasit? No anyway, luulisin, että tuo olisi helpoin korjata seuraavalla tapaa:

 

-Valitse se runko-osa, klikkaa sitä oikealla napilla ja "convert to editable poly":

[ Attachment removed / expired ]

 

-Edit poly-moodissa valitse se edgen työstö:

[ Attachment removed / expired ]

 

-Nyt sitten pystyt muokkaamaan niitä polygoneja ihan mielin määrin. Tuossa sinun screenshotissa näkyy niitä ristiin rastiin meneviä edgejä, niin nyt vaan valitset niistä ylimääräiset ja poistat ne. Tämän ei pitäisi vaikuttaa tekstuurimappaukseenkaan mitenkään, toisin kuin Edit Meshinä tehtäessä....

[ Attachment removed / expired ]

 

Ja jos se ei vielä tuolla tokene, niin sitten otat siinä edit polyssä sen piste-moodin (vertex) ja valitsen sen polygonin kulmapisteet (valitse vetämällä, ei pelkällä klikkauksella, että kaikki päällekkäisetkin pisteet tulee valituksi) ja pistät niille "Weld selected" vaikka 0.001:n skaalalla. Ja lopuksi polygon modessa katsot viereisten polygonien smoothing groupin ja laitat sille käsittelemällesi polygonille saman groupin...

 

 

Tuo smoothing groupien käyttö on kyllä ihan must opetella. Polygon modessa (joko edit meshin tai edit polyn) voi määritellä vaikka jokaiselle polygonille erikseen oman smoothing groupin. Valitaan vaan ne polygonit, jotka halutaan saman "pehmennyssuunnan" alle ja sitten niistä numeronapeista valitaan haluttu ryhmä. Esim seuraavassa shotissa tuo terävä taitos on tehty smoothing groupeilla. Punaisen nuolen osoittamilla polygoneilla on smoothing group 1, sinisillä group 2 ja vihreän nuolen osoittaman häivytyskohdan polygoneilla on molemmat ryhmät (1 ja 2). Tällä tavalla saadaan tuollainen terävän näköinen taitos peltiin kätevästi, mutta siellä, missä se taitos suorenee, se voidaan tasoittaa kahdella smoothing groupilla samaan polygoniin.... Vähän vaikea selittää, mutta toivottavasti ymmärrät... Noita smoothing groupeja voisit käyttää esimerkiksi sen sun rungon pohjan ja kylkien "erotteluun". Pohjan polygoneille eri smoothing group, kuin kyljen vastaaville. Tälleen siihen pohjan ja kyljen väliseen taitoskohtaan tulisi terävä taitos...

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiiitos perusteellisista ohjeista :). Boolean cut se tosiaan tuon ongelman oli aiheuttanut, katsoin ennen booleania tekemästäni välitallennuksesta jossa ongelmaa ei ollut. No jokatapauksessa tuon sain korjatuksi poistelemalla niitä turhia verteksejä. Niitä olikin loppujen lopuksi aika monta tuossa päällekkäin. Uusia löytyi alta lisää kun päältä pois napsi. Piti yrittää ihan muutamaan kertaan ennenkuin osasi oikeat napsia.

 

Kokeilin nyt tuota siipeä fiksata smoothingia groupeilla ja täytyypä todeta että jälki on tosiaan ihan erinäköistä kuin "auto smoothingilla". Laitoin siipien etureunoihin pehmennystä niinkuin ehdotit ja siiven kärkiin. Siiven pinnan jätin pehmentämättä, jotenkin sillä mielestäni saa "puurakenteisuuden" esiin.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään