Guest macklin

Vatsim lennot in USA:ssa?

13 viestiä aiheessa

 

Moro!

 

Tässä on ruvennut kiinnostamaan lentäminen tuolla Ameriikan maalla ja tarttis saada hyviä neuvoja teiltä jotka olette siellä liikuskelleet.

 

Lähinnä pääasialliset ja huomioon otettavat erot verrattuna kotipuolen lentämiseen.

 

Missä päin kannatais aloitella lähinnä koskien liikennettä kun tuo aikaerokin otettava huomioon.

 

Lentelen vielä FS2002:lla ja katselen sitten lisämaisemia (freeware) kun alue missä lennetään on kartoitettu. Tommoiset 1-2 tuntia kestävät lennot olis tarkoitus tehdä.

 

jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun ne sanovat 'taxi to runway #', jää kuiteski siihen holdiin ;)

 

Reittien kanssa saatkin sitten miettiä hiukan enempi kuin euroopassa, sillä amerikassa kaikki on suurta - jopa sidien ja starien etäisyydet.

Miltäpä kuulostaa 200 mailin stari? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lisää tietoa kaivataan kun ei ole noita Enroute karttoja niin kuinka on lentokorkeuksien laita?

Even/Odd suunnat ja Lower/Upper pinnat.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tuu muuta mieleen, paitsi se, että kaikki yli 18 000ft korkeudet sanotaan lentopintoina. Mutta sen alla esim 15 000ft jalkaa sanotaan (one five thousand)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lisää tietoa kaivataan kun ei ole noita Enroute karttoja niin kuinka on lentokorkeuksien laita?

Even/Odd suunnat ja Lower/Upper pinnat.

FL290 on itään ja sen jälkeen 4000ft välein on itään aina, ja tuosta 2000ft välein ylöspäin on länteen. Näin siis kun ei vielä ole RVSM:ää, mutta tammikuun lopulla pitäis olla RVSM niin ei tarvi sitten arvailla nuiden pintojen kanssa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elikkäs pinnat menee näin:

 

Suunta 360-179 alle 29,000 jalkaa lennetään esim. ..., 9000, 11000, 13000, ... ja yli 29,000 jalkaa pinnat ..., FL290, FL330, FL370, ...

 

Suunta 180-359 alle 29,000 jalkaa ..., 8000, 10000, 12000, ... ja yli 29,000 jalkaa pinnat ..., FL310, FL350, FL390, ...

 

Toivottavasti ei ole liian sekava. Tämäkin muuttuu muistaakseni yhteneväiseksi Euroopan kanssa tämän kuun 20. päivä...

 

Ja sitten plaaniin merkitään yleensä sekä lähtö että tuloreitti.

 

Selvitys tulee yleensä muodossa "Cleared to LAX via PORTE3 departure AVE trans. c/m 5,000ft expect FL410 in 10 minutes, departure at 132,20, Squawk 4201" Ja tuo c/m 5000ft expect FL410 in 10mins on aika yleinen käytäntö missä päin jenkkejä tahansa. Lisäilen tähän jos tulee muuta mieleen.

 

8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen ainakin huomannut, että esim. Californiassa on jotain ihan spesiaalireittejä sun muita joidenkin paikojen välillä, joten millään flight plannerilla noita reittejä ei saa tehtyä kuntoon. Lennonjohtajat kyllä auttavat mielellään, kun kehtaa kysyä. Yleensä tosin kysyvät että "oletko tietoinen tästä ja tästä jydästä" kun olet reitin laittanut (väärin).

 

-Kähmy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elikkäs pinnat menee näin:

 

Suunta 360-179 alle 29,000 jalkaa lennetään esim. ..., 9000, 11000, 13000, ... ja yli 29,000 jalkaa pinnat ..., FL290, FL330, FL370, ...

 

Suunta 180-359 alle 29,000 jalkaa ..., 8000, 10000, 12000, ... ja yli 29,000 jalkaa pinnat ..., FL310, FL350, FL390, ...

Lentopinnat alkaa kylläkin FL185:sta ja pinnat/jalathan vaihtuu transition altitudella joka on korkeus 18000

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Apollo 13, Climb to FL 18000... checked! ;D

 

Tero ;)

hehee, vaihdoin nyt sanan pinta, sanaan korkeus ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Moro!

Kiitos neuvoista olen puolenkymmentä kertaa lennellyt tuolla USA:ssa ja kaikki on mennyt todella hienosti. Apua olen saanut kun olen kysynyt. Tosiaan suurimmat erot ovat tuossa Arrivalroutesien kanssa jotka ovat todella pitkiä.

Tämä varmaan aiheuttaa sen että Routefinder ei osaa laittaa oikeaa reittiä ja joissain tapauksissa on olemassa muitakin SID:jä joita ei noin vain löydä täytyy pyytää vain Radar Vectored Departure niin se hoituu. Ihan mielenkiintoista ja kyllä huomaa eron lentokultuurissa verrattuna eurooppaan jokainen voi itse päätellä jos käy paikan päällä.

Homma on suoraviivaisempaa ja todella paistaa läpi että siellä liikenne on toista luokkaa kuin täällä meillä. Nopeudet ovat paljon hiljaisempia

lähestyttäessä ja pitkät matkat tullaan nopeutta vaihdellen riippuen liikenteestä.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös 18,000ft mainitaan jo lentopintana, sillä yläilmatilan reitit alkavat 18,000ft ja ylle, kun taas alailmatilan reitit alle 18,000ft.

 

Jeppesenistä lainattua: "the airways shown on these charts are effective up to but not including 18,000´MSL." / "For operational detail at or above 18,000´ MSL, use US(HI) charts."

 

FL180 ei ole käytössä, kun ilmanpaine on alle 29.92in.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään