Guest alepeura

Kysymys liittyen Vatsimin lentohärveleihin?

25 viestiä aiheessa

Ihan tälläi teoreettisesti kysyn että voikos vatsimissä lentää helikoptereilla. Ja jos voi niin miten se poikkeaa muilla koneilla lentämisestä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä voi helikoptereilla lentää. Ja ei kait siinä muuta merkittävää eroa ole kuin se itse lentolaitteen tuoma erilaisuus ja sitten jotain fraseologiajuttuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskukierroksia tuskin tarvii tehdä ;)

Hyvä tietää. Ja VOR sunnistus piti osata jos vatsimiin tryykää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Hyvä tietää. Ja VOR sunnistus piti osata jos vatsimiin tryykää?
Miksihän? Kaipa sitä puskajannut ilman radionavigointiakin pärjäävät..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VFR:ssä olisi hyvä löytää ne kenttien ilmoiotuspisteet ja IFR:ssä pitäisi osata lentää merkitsemäsi reitti. Esim jos kaupungin edustalla haluat lennellä niin hyvä plaani olisi Malmilta: NOKKA NOKKA tai sitten IFR:ssä tietenkin hyvä löytää se reitti minkä laittoi plaaniin, eli vaikka Helsinki Tampere olis PIVAK P854 PIR DCT niin se on kaikkien kannalta parempi, että myös lennät ton reitin, etkä lentele 10NM reitiltä sivussa tms.

 

Helikoptereista Malmilla sen verran, että kyllä ne laskukierroksia lentelää, tosin lasku tehdään nurmikolle baanan ja rullaustien väliin ja silloinkin vain jäädään leijumaan siihen kentän pintaan. Läpäreitähän noilla on tosiaan vähän vaikea tehdä, mutta pyörällisilläkään en oo nähny tehtävän :D Ja jos on ruuhkaa niin ei kyllä tulla hekolla kiitotielle laskuun vaan mennään Heko 1:lle ja siitä ilmarullataan siihen viereen parkkiin. Mulla on Malmi opas työn alla, siihen tulee noikin vähän tarkemmin...

 

Epäselvää?

 

EDIT: VOR navigointi on HYVÄ osata...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Moro!

Sen verran asiasta vaikka en muuten tiedä mitään kopterilentämisestä että ainakin EFTP:llä tekevät laskukierroksen. Tosin en ole ollut katsomassa minkällainen se on mutta radiolla olen kuunnellut.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskukierroksia tuskin tarvii tehdä ;)

Hyvä tietää. Ja VOR sunnistus piti osata jos vatsimiin tryykää?

 

Lähinnä tärkeää on osata lentää sitä ilma-alusta millä aikoo lentää, ja tietää missä on ja tuntee ilmatilan - eri ilmatilaluokat varsinkin vfr-lennoilla - hanki itsellesi VFR-kartta ja tulosta ilmailulaitoksen sivuilta ne kentän rullaus- ja lähestymiskartat niin tiedät missä on mitäkin ilmatilaa ja miten siellä pitää lentää.

 

VACC:in sivuilla on hyviä ohjeita siellä "fly-in" -osastolla - ne "newbie fly-in" -jutut sisältävät monesti kartan ja ihan esimerkit radioliikenteen osalta jne.

 

Ja kysele jos tulee asioita jotka mietityttävät niin eiköhän niistä selvää saada. Täällä kuitenkin on moni joka osaa perusjutut ja vähän enemmänkin, joten ei luulisi tiedosta olevan pulaa.

 

VORrijutuista on vfr:ssä varsinkin se hyöty että noiden kenttien VFR-ilmoittautumispisteet ilmoitetaan kartoissa VOR/DME -arvoina, toki ne löytyvät usein ihan kartankin avulla maastosta tunnnistaen, mutta se VOR-radiaali ja DME auttaa jos paikka on outo. Ja tokihan vorrista on hyötyä myös reittisuunnistuksessa VFR-lennolla, periaatehan on se että kaikki koneessa olevat välineet kannattaa käyttää hyödyksi. Ei silti, ihan hyvin vatsimissa voi lentää GPS:llä paikasta A paikkaan B, mutta ne "newbie day" -tutoriaalit on hyvä lukea että siellä ei sitten sekoile miten sattuu, se on itsellekin tylsää. Mutta ei se mitään hirveän vaikeaa rakettitiedettä ole, ihan opittavissa.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2002 vuoden koko maan kattavat (oliskohan noi VFR kartat nimeltään) on plakakrissa sekä melki täydellinen VFR kokoelma suomen kentille (tosin vuodelta 98) ja IFR lentoihin soveltuvat kartat kattavat aikahyvin koko Suomen, Norja, Ruotsin, Tanskan ja Saksan. Mutta tuo ilmatila luokka juttu on vielä vähän jääny epäselväksi. Niin ja VOR suunnistuksen rinnallahan voi kattoo apua GPS:stä (niin jossakin ainakin sanottiin, mitäs sitä nyt semmosta kieltämään)? Entäs jos esim helikopterilla tai vesitasolla lentelee eikä välttämättä haluakkaan laskeutua kentällä vaan aivan jonnekkin muualle, tämä ei vissiin Vatsimin sääntöjen mukaan ollut mahdollista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs jos esim helikopterilla tai vesitasolla lentelee eikä välttämättä haluakkaan laskeutua kentällä vaan aivan jonnekkin muualle, tämä ei vissiin Vatsimin sääntöjen mukaan ollut mahdollista?

Kyllä kai vatsimissa saa tehdä kaikkea mitä oikeastikin, tosin sotilaslennot ei ole sallittuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotain mäkin oon lukenu, sotilas lennot oli sallittuja tunnistamislentoja lukuun ottamatta, sekä myös poliittisesti herkillä ja demilitarisoiduilla alueilla. Niin ja siviili liikenne menee aina sotilas liikenteen edelle.

 

Jotain mäkin oon lukenu :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2002 vuoden koko maan kattavat (oliskohan noi VFR kartat nimeltään) on plakakrissa sekä melki täydellinen VFR kokoelma suomen kentille (tosin vuodelta 98) ja IFR lentoihin soveltuvat kartat kattavat aikahyvin koko Suomen, Norja, Ruotsin, Tanskan ja Saksan. Mutta tuo ilmatila luokka juttu on vielä vähän jääny epäselväksi. Niin ja VOR suunnistuksen rinnallahan voi kattoo apua GPS:stä (niin jossakin ainakin sanottiin, mitäs sitä nyt semmosta kieltämään)? Entäs jos esim helikopterilla tai vesitasolla lentelee eikä välttämättä haluakkaan laskeutua kentällä vaan aivan jonnekkin muualle, tämä ei vissiin Vatsimin sääntöjen mukaan ollut mahdollista?

 

Laittaa plaaniin kohdekentäksi ZZZZ ja reitiksi vaikka vähän enemmän pelastushenkilöitä varten. Ja remarkseihin paikka minne aikoo lentää kuten saaren nimi. Täytyy vain muistaa soittaa lennonjohdolle maasta että plaani suljetaan, ollaan turvallisesti perillä. (Vatsimissa tosin voi vaikka ihan radiolla tai privaviestillä?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sepä hyvä tietää. Nyt sain jo VOR suunnistuksenkin jotenkin hanskaan, kiitos VF:n ja FS 2002:n materiaalian.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Laittaa plaaniin kohdekentäksi ZZZZ ja reitiksi vaikka vähän enemmän pelastushenkilöitä varten. Ja remarkseihin paikka minne aikoo lentää kuten saaren nimi.
lento ZZZZ-ZZZZ

DEP/LAHDEN KAUPPATORI DEST/TIILIJÄRVI

 

 

EDIT: Mikä ihmeen keskustori.. kauppatori ehkä kuitenkin. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

lento ZZZZ-ZZZZ

DEP/LAHDEN KESKUSTORI DEST/TIILIJÄRVI

 

Selvä.

 

Ja kiitosta vaan kaikille. Nyt on VORit hakuusissa, mutta kaks lentoo oon jo pelkillä VOReilla lanetäny ja perille on löydetty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan viel tämmönen yks Vatsim kysymys. Mistäs ton saa ton allekirjootuksen jossa sitten lukee (mitä todennäköisemmin aina) offline ja (tooosi harvoin, varmaan) online?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jos on ruuhkaa niin ei kyllä tulla hekolla kiitotielle laskuun vaan mennään Heko 1:lle ja siitä ilmarullataan siihen viereen parkkiin.

 

Enpä oo koskaan nähny että (Malmilla) hekot ois tullu laskuun kiitotielle, "läpilaskuja" ne tekee siihen Deltan risteykseen (eli juurikin laskukierroksia) ja sitten "loppulaskut" (eihän ne maahan yleensä tuolla edes koske) HEKO1:lle (tai HEKO2:lle) josta ilmarullaus platalle.

 

Ja laskukierroksen ne taitaa useimmiten heittää (sen niiden oman pienemmän, sehän on Malmin kartassakin) jotta liikerata on samanlainen ku muilla koneilla. Muutoin kävisi niin, että degeristä laskuun tuleva heko tulee 18:lta lähtevän DEGERille menevän koneen tielle. Tämän vuoksi ne yleensä lähestyy HEKOja kiitotien suuntasiesti.

 

Fraseologia taisi mennä jotakuinkin näin:

 

Lähtiessä:

IA: Malmin torni, OH-HAB, tiedotus India, QNH 1021, pyydetään ilmarullausta

TWR: Helikopteri AB, ilmarullaa HEKO1:lle, jätä lähialue DEGERin kautta 1000 jalkaa tai alle

IA: Ilmarullataan HEKO1:lle ja jätetään lähialue DEGERin kautta tuhat jalkaa tai alle, Helikopteri AB.

TWR: Torni.

 

- Kun valmiita -

 

IA: OH-HAB, valmis lentoonlähtöön.

TWR: OAB, Selvä lentoonlähtöön HEKO1, tuuli 180 astetta, 10 solmua.

IA: Selvä lentoonlähtöön HEKO1, OAB.

 

- Kun poistutaan lähialueelta -

 

IA: OAB, DEGER ulos, moi.

TWR, OAB, moi

 

Palatessa:

 

- hetki ennen paluuta CTR:lle (joku ~5 min ennen)-

 

IA: Malmin torni, OH-HAB, arvio NOKKA sisään aikaan 22, tiedotus zulu ja QNH 996

(Em. on suosisteltavampi mutta arvioajan voi ilmoittaa myös: arvio NOKKA sisään 5 minuuttia)

TWR: OAB, selvä lähialueelle NOKKAn kautta, 1000 jalkaa tai alle.

 

- Kun saavutaan NOKKAlle -

 

IA: OAB, Nokka sisään

TWR: OAB, Tuuli on 120 astetta 10 solmua, HEKO1 selvä laskuun.

IA: Selvä laskuun HEKO 1

TWR: Selvä laskuun HEKO 1

 

- Laskun jälkeen -

 

(Myös torni voi aloittaa tämän "keskustelun" jos näkee kun kone on maassa)

 

IA: OAB, maassa

TWR: OAB, lasku aikaan 28, ilmarullaa asematasolle, Moi.

IA: Ilmarullataan asematasolle, OAB. Moro.

 

Laskukierrokset:

Oletetaan että tuutkin edelliseltä reissulta ja haluut tehdä vielä vähän laskukierroksia. "Kun saavutaan NOKKAlle" osan paikalla höpiseppä seuraavaa:

 

IA: OAB, nokka sisään. Tehtäisiin laskukierroksia

TWR: OAB, Selvä läpilaskuihin deltalle, oma kierros. Tuuli on 120 astetta 10 solmua.

IA: Selvä läpilaskuihin deltalle omalla kierroksella, OAB. Kiitos.

 

Nyt voit sitten tehdä tehdä noita läpilaskuja mistä Santtu puhui rullaustien delta risteykselle. Huomaa, että sinun tulee pysyä kokoajan kiitotielinjan vasemmalla puolella ja selkeästi lentokoneiden laskukierroksen sisäpuolella. Lennonjohtajalle ei tämän aikana puhuta mitään, sitä on kuitenkin kuunneltava (siis älä vaihda jaksoa tai laita kuukkeita kiinni), koska voi tulla esimerkiksi tilapäisiä rajoituksia jos joku kone tulee vaikka poikittaiselle kiitotielle. Kun saat tarpeeksesi laskukierroksista ilmoita tornille "Torni, OAB, tehtäis loppulasku.

 

Tuossa ei nyt kaikki varmasti ihan "kirjan mukaan ole" koska en niin paljoa ole tuota kuunnellut mutta kaikkein tärkeintähän fraseologiassa on, että molemmille on selvää mistä puhutaan.

 

EDIT: En ole rasistinen (NEGER) -> korjattu DEGERiksi :) (kiitos Sodankylän mehumiähelle huomautuksesta)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta mutta, mites sitten muilla kentillä jos ei ole hekoille erikseen sovittu mitään?

 

Voihan hekolla ajaa ILS:inkin, siinä on vähän pakko tulla normaalia liukupolkua ainakin visuaaliolosuhteisiin asti.

 

Joku joka oikeasti lentää hekoja IRL varmaan osaa sanoa paremmin.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta mutta, mites sitten muilla kentillä jos ei ole hekoille erikseen sovittu mitään?

 

Veikkaan että se on itse pääteltävä. Käytännössähän se on normaalilaskukierrosta pari sataa jalkaa matalammalla ja pienempi, ja mikä olennaisinta; käytettävien kiitoteiden ulkopuolella, jotta se ei häiritse lentokoneiden liikennöintiä.

 

Joskus olen kuullut että LJ on sanonut (jollain kentällä) selvä omaan kierrokseen, kiitotien xx linjan oikealla puolella jne. Samankaltaisia rajoituksiahan voi saada myös lentokoneetkin. Vantaalla pienehkö kone teki matalalähestymisiä 04:lle (ennen 3. kiitotietä) ja 15 taisi olla käytössä. Tällöin lentokone selvitti aina liittymään myötätuulelle ennen kiitotie 15:n linjaa.

 

Voihan hekolla ajaa ILS:inkin, siinä on vähän pakko tulla normaalia liukupolkua ainakin visuaaliolosuhteisiin asti.

 

Siis hekothan lentää ihan "normaalisti IFR:ää" mutta sitten veikkaan et ILS:ssä laskuselvitys ei tulekaan kiitotielle vaan HEKO:lle. Eli oletettavasti kun kenttä näkyy niin suoraan sitten HEKO:lle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Siis hekothan lentää ihan "normaalisti IFR:ää" mutta sitten veikkaan et ILS:ssä laskuselvitys ei tulekaan kiitotielle vaan HEKO:lle. Eli oletettavasti kun kenttä näkyy niin suoraan sitten HEKO:lle.

 

..jos kentällä on helipadi.. Mutta jos ei ole?

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IRL tapauksissa joita olen nähnyt niin kyllähän hekoja tulee kiitotiellekin laskuun. Mi-8 on vedellyt parit kerrat läpílaskuja ja tullut kiitotielle laskuun, myös loppulaskunkin ja rullannut parkkiin (tai tullut leijunnalla parin metrin korkeudella). Super Puma myös rullaa aina kiitotieltä pois ja takaisin.

 

Isot hekot (MI-8 ja Super Puma) lähtevät ja tulevat aina kiitotielle EFTP:llä. Mi-8 tosin tekee poikkeuksen, jos menee lennoston puolelle, eli harvoin.

 

OH-HWI ja jotkut R-22:t ovat suorittaneet myös läpilaskuja kiitotielle.

 

EDIT: "selvä laskuun suoraan platalle" käytössä myös EFTP:llä. Pete, Ilmari ja siviilihekot aina platalle suoraan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IRL tapauksissa joita olen nähnyt niin kyllähän hekoja tulee kiitotiellekin laskuun. Mi-8 on vedellyt parit kerrat läpílaskuja ja tullut kiitotielle laskuun, myös loppulaskunkin ja rullannut parkkiin (tai tullut leijunnalla parin metrin korkeudella). Super Puma myös rullaa aina kiitotieltä pois ja takaisin.

 

Isot hekot (MI-8 ja Super Puma) lähtevät ja tulevat aina kiitotielle EFTP:llä. Mi-8 tosin tekee poikkeuksen, jos menee lennoston puolelle, eli harvoin.

 

EDIT: "selvä laskuun suoraan platalle" käytössä myös EFTP:llä. Pete, Ilmari ja siviilihekot aina platalle suoraan.

 

Joo, siis kyllä läpilaskuja varmasti tehdään myös kiitotielle. Pointti tuossa "erillisessä" kierroksessa on, että se ei vaikuta muuhun liikenteeseen. Kuitenkin muilla kentillä kun Malmilla hyöty on vähäisempi koska ILS-lähestymisen aikana tulee muun liikenteen olla lähestymisen suoja-alueen ulkopuolella, joten tuolloin ei omassakaan kierroksessa taida saada lähestymisiä tehdä.

 

Isommat helikuupperit laskee varmaankin sen takia kiitotielle (mm. Pirkkalassa) koska ei ole erillistä HEKOa ja suoran platalle laskeutumisessa on sit se että tulee aika ilmavirtaukset eikä oo hyvä jos sielä on Cessnat ja platatyöntekijät ja "muu irtonainen" lennätetty ympäri aluetta. No ehkei nyt ihan mut kiviä sun muuta voi irrota platalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Isommat helikuupperit laskee varmaankin sen takia kiitotielle (mm. Pirkkalassa) koska ei ole erillistä HEKOa ja suoran platalle laskeutumisessa on sit se että tulee aika ilmavirtaukset eikä oo hyvä jos sielä on Cessnat ja platatyöntekijät ja "muu irtonainen" lennätetty ympäri aluetta. No ehkei nyt ihan mut kiviä sun muuta voi irrota platalta.

 

Joo näinhän se on, ajattelin vain mainita myös tuon, jos jotakuta sattuu kiinnostamaan. MI-8:ssa on sen verran kuitenkin potkua, että pelkästään jo sen rullatessa tuntui, että kentän verkot lähtevät mukaan ja kyllähän siinä itsekin mukana heiluu, kun kerta kuvata koittaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään