Antti Laukkanen

11:sia bongareille ja muillekin

33 viestiä aiheessa

Lieneekö ollut puhetta semmoisesta, että Martinairin MD-11:t tulevat Finskille huoltoon? Ensimmäinen raskashuolto alkaa 14.5., joten niillä main varmaankin olisi odotettavissa jossakin määrin poikkeavaa kalustoa Hesa-Vantaalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomatkaa, että Martinairin MD-11:t on varustettu PW4000 -moottoreilla, ja tämä huoltosopimus edellyttää tekniikan koulutusta ko. moottorityypille.

 

Vain mielenkiintoinen fakta Finnairin mahdollista seitsemännen MD-11:n hankintaa ajatellen... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös ne Aeroflotin DC-10-40:kin oo juuri noilla PW:n kannuilla?

PW:n kannuilla kyllä, mutta erilaisilla. DC-10-40:eissä on JT9D:t kun MD-11:ssä PW4000-sarjaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomatkaa, että Martinairin MD-11:t on varustettu PW4000 -moottoreilla, ja tämä huoltosopimus edellyttää tekniikan koulutusta ko. moottorityypille.

 

Vain mielenkiintoinen fakta Finnairin mahdollista seitsemännen MD-11:n hankintaa ajatellen... ;)

 

Älä hyvä kaima manaa tommosta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan nyt tämä lehdistötiedotekin tänne. Siitä käy ilmi muutakin informaatiota.

 

Lehdistötiedote

2.5.2005

 

Martinairin raskashuollot Finnair Tekniikalle

 

Finnair Tekniikka ja hollantilainen lentoyhtiö Martinair ovat tehneet merkittävän sopimuksen viiden MD11-rahtikoneen raskashuollosta. Sopimukseen liittyy optio yhdestä lisähuollosta.

 

Ensimmäinen lähes kuukauden kestävä huolto on sovittu alkavaksi 14. toukokuuta. Kolme seuraavaa on ajoitettu vuoden 2006 tammi-, helmi- ja maaliskuulle. Viides kone tulee näillä näkymin huoltoon tammikuussa 2007 ja mahdollinen kuudes kone vielä saman vuoden lopulla.

 

– Martinair arvioi, että Finnairin tarjous oli kokonaisedullisin, kun huomioitiin huollon kiinteän hinnan lisäksi laatu, koneiden kääntymisaika ja luotettavuutemme, kertoo yli-insinööri Sari Kanerva Finnair Tekniikasta.

 

Martinair on vuonna 1958 perustettu reitti-, tilauslento- ja rahtiliikennettä harjoittava yksityinen Schipholista Amsterdamista toimiva yhtiö. Se kuljettaa vuodessa lähes kaksi miljoonaa matkustajaa eri Välimeren kohteisiin, ja yhtiöllä on lentoja myös Floridaan, Kanadaan, Karibian-meren saarille sekä Kaukoidän lomakohteisiin. Yli puolet yhtiön tuotoista tulee rahtilennoista. Kaikkiaan yhtiö lentää noin 100 kohteeseen 19 lentokoneen laivastollaan.

 

Finnair Tekniikan noin 200 miljoonan euron liikevaihdosta kolmannes tulee ulkopuolisilta asiakkailta, joista suurimmat ovat Aeroflot ja Lufthansa Cargo. Viime kesänä tehtiin sopimus neljän Aeroflotin DC10 -rahtikoneen huollosta, ja Lufthansa Cargon MD11 -rahtikoneet Finnair Tekniikka on huoltanut jo seitsemän vuoden ajan. Tänä keväänä Tekniikassa on huoltoasiakkaita vielä idempää; armenialaisen Armavia Aircompanyn A320 -kone vieraili Tekniikassa maaliskuussa. Kiinalaisen Xinjiang Airlines-yhtiön ATR-kone oli Tekniikassa raskashuollossa huhtikuun puoliväliin.

 

Finnair Oyj

Viestintä

2.5.2005

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älä hyvä kaima manaa tommosta...

Eikös se työmäärä mitä sulle tulee ole pieni juttu vrt. spottereille yksi erilainen MD-11? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Martinairin sivujen mukaan heidän seitsemästä MD-11 -koneesta on puhtaasti rahtimalleja kolme. Sitten on 4 kpl combeja.

 

Martinair MD-11

 

Martinair has six MD-11 aircraft in its fleet, four of which are convertible between cargo and passenger configuration. In full passenger configuration Martinair can transport 393 passengers. Two of the six MD-11 aircraft are full freighters that are exclusively used for the transportation of cargo. In the cargo configuration the MD-11 can transport approximately 198,000 lbs of freight. From September 2004 one more MD-11 (the PH-MCY) will be added to the fleet

 

http://www.martinair.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Martinairin sivujen mukaan heidän seitsemästä MD-11 -koneesta on puhtaasti rahtimalleja kolme. Sitten on 4 kpl combeja.http://www.martinair.com/

 

Jos ollaan ihan tarkkoja, niin ei combeja vaan "convertible freighter" -koneita. Nämä voidaan nopeasti muuttaa täysin rahtiversiosta puhtaaksi matkustajaversioksi. Tästä syystä näissä neljässä koneessa on mm. normaalit matkustamoikkunat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jos nykypäivänä haluaa palata tuohon LGD:n ahtautumisajanjaksoon niin ottaa lipun sinne takakabiiniin riviltä 41- mihin tahansa Finnairin MD-11 -malliin, niin siitähän se lähtee.

Penkit yhtä kapeat ja yhtä monta rinnakkain. Ainoastaan penkkien väri on erilainen muuten yhtä aneeminen tunnelma.

 

Noille Aurinkomatkojen Bangkokin MD-11 chartereille myytiin lippuja ihan pelkkinä lentoinakin. Näillä matkustajilla oli kuulemma erivärinen kangas siinä pään takana ja heille tarjoilu toimi ilman rahaa ja aurinkomatkalaiset kaivovat taskua jos halusivat juotavaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomatkaa, että Martinairin MD-11:t on varustettu PW4000 -moottoreilla, ja tämä huoltosopimus edellyttää tekniikan koulutusta ko. moottorityypille.

 

Vain mielenkiintoinen fakta Finnairin mahdollista seitsemännen MD-11:n hankintaa ajatellen... ;)

 

Mun tietääkseni Finnairilla on PW4000 tyyppi-hyväksyttyjä mekaanikkoja. Eiks 757 oo noi samat motit!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En taaskaan tiedä muuta kuin mitä Google kertoo:

 

757:n vaihtoehdot: RR RB-211-535, PW2037, PW2040 tai PW2043.

 

Siis ei mainita PW4000-sarjan moottoreita...en sitten tiedä, paljonko ne eroavat 2000-sarjalaisista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En taaskaan tiedä muuta kuin mitä Google kertoo:

 

757:n vaihtoehdot: RR RB-211-535, PW2037, PW2040 tai PW2043.

 

Siis ei mainita PW4000-sarjan moottoreita...en sitten tiedä, paljonko ne eroavat 2000-sarjalaisista.

 

Niinpä oliki niis on PW2040 !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla kuvapuolella olikin muistutus ensimmäisen Martinairin koneen saapumisesta huomenna, joten nostetaan aihetta ylemmäs täälläkin.

 

Ja kysymys: koneet tulevat siis raskashuoltoon, maalataanko silloin konetta?

PH-MCW taitaa olla toistaiseksi ainoa MD-11 Martinairin uusissa väreissä.

T:Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Ja kysymys: koneet tulevat siis raskashuoltoon, maalataanko silloin konetta?

 

 

Kyllä mun mielestä koneisiin sipaistaan uudet maalit raskashuollossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kysymys: koneet tulevat siis raskashuoltoon, maalataanko silloin konetta?

PH-MCW taitaa olla toistaiseksi ainoa MD-11 Martinairin uusissa väreissä.

T:Jukka

 

Tietosi MCW:n osalta pitää paikkansa, ja muut koneet maalataan Helsingissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa TM:n jutussa oli muistaakseni, että jos uutta pakkelia laitettaisiin vain vanhan päälle, eli vanhaa maalia ei poistettaisi, pitäisi koneesta ottaa kaksi matkustajapaikkaa pois joka maalauksen yhteydessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostetaanpa tätä hieman ylöspäin ja kysäistään että onko kenelläkään tietoa milloin tuo Martinairin MD-11 olisi lähdössä pois? Tänään näin siitä hieman keulaa hallin oven raosta ja komeasti näytti uusi maali kiiltävän pinnassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai tämä vai? Pokkarilla roiskastu kuva koekäyttöpaikan parkkikselta fillarin satulasta noin klo 23:00 torstai-iltana. :D

Kovan metelin havainneena Ruskeasannalla sotkin naama punaisena katsomaan mikä siellä huudattaa iltahämärissä.

[ Attachment removed / expired ]

 

 

Ai näitä valoisia Suomen öitä. Tässä OH-LGB lähdössä 23:30 Bangkokiin.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro

 

Eikös se ollut silleen, että finski hankkii MD:t Varigilta ja näin tulee tapahtumaankin ;)

Ja mitä noihin moottoreihin tulee niin:

 

PW2000 35,000-43,000 pounds thrust

PW4000 50,000-62,000 pounds thrust

 

se ero niillä on ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Martinairin 11:n pitäisi tehdä tänään iltapäivällä koelento, ja tarkoitus olisi myös ilmeisesti lähteä tänään kohti Amsterdamia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Martinairin 11:n pitäisi tehdä tänään iltapäivällä koelento, ja tarkoitus olisi myös ilmeisesti lähteä tänään kohti Amsterdamia.

 

Nyt lähössä rullailemaan ja suunniteltu ilmassaolo reilu 4 tuntia. Siihennähdenhän tulisi takas kuuden jälkeen.

 

- th -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään