Guest TLinkku

VAC:t, ADC:t ja LDG:t - mistä suosittelette hankittavaksi?

7 viestiä aiheessa

Moi.

Nyt on edessä se hetki elämästä, että pitää hommata jostain otsikossa mainitut kartat päivityspalvelulla. Jeppesenin ja Suomen AIP:n väliltähän tuo valinta on tehtävä. En oikeen löytäny kauppaa mistä noita opuksia (joissa kartat on) myydään.

Ja kumpi on käytännössä matkalennoilla (PPL) parempi - luulisin, että Jeppesen, koska muistaakseni Jep:n kartat on pienempiä.

Jos saisin sellaisia hinta ja laatu suhteen "kannanottoja" teiltä, jotka käytätte jompiakumpia niin olis ::)kiva :). Ja tietysti sen paikan mistä sitten ostos kannattaa tehdä.

TLi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jeppeseni taitaa olla se mitä suurin osa ellei jopa kaikki lentoyhtiöt käyttävät. Eli siinä mielessä se olisi varmaan aika asiallinen valinta. Nuo AIP:n kartat on vähän liian isoja, mutta toisaalta niissä on aika hyvät ne kotimaan kenttien tarkimmat kartat. Ja AIP:ssähän tulee sitten kaikki muutkin ilmailukartat ja tiedot mukana eli se on vähän kattavampi. Ymmärtääkseni Jeppesenissä niitä oheistietoja ei ole.

Ja AIP:n saa tilattua suoraan Ilmailulaitokselta.

Edit. Niin juu Jeppesenissä on se hassu juttu, että siinä tulee mukana kaikkien Suomen kenttien VAC-kartat, joita ei taas AIP:ssä ole. Eli kaikki Vuotsot yms. löytyy Jeppesenistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi haluat päivityspalvelulla?

Noistahan muuttuu yleensä aika vähän ja nekin suht harvoin.

Mä itse teen niin että pidän itselläni sitä Jeppesenin trippikittiä (30 euroa www.jeppesen.com, se pelkkä Suomen satsi) - ja sitten VFR-karttahan on kuitenkin se "määräävä" suunnistusväline, joten yleensä silloin kun kartta menee uusiksi, uusin myös trippikitin.

Tuossa päivittyy niin vähän niitä kenttiä käytännössä että kannattaa tehdä noin, muuten siitä maksaa ihan turhasta. Varsinkin kun se revisiopalvelu on saatavilla vain koko skandinaviaan, ja maksaa muistaakseni sadan euron verran per vuosi. Ja siitä ei nyt VFR-lentäjällä sinänsä välttämättä vastaavaa hyötyä ole verrattuna trippikittiin. Eli päivittelee sitä itse sitten kun on jotain muutoksia.

Jepsuja tosiaan saa verkosta www.jeppesen.com:ista tai sit SIL-shopista.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tai sitten ostat multa Suomen AIP:n joka on viimeksi revisioitu tän vuoden alussa.

Joku sopiva asevelihinta sille voidaan varmaan neuvotella.. :)

Mä saan noita tuijotella jo duunissa ihan tarpeeks eli himassa on tarpeeton.

Siinä on 4 kansiota eli

vol 1: GEN, ENR

vol 2: AD 0, AD 1, AD 2 A-K

vol 3: AD 2 L-Z, AD 3 ja AD 4

vol 4: AIC

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuollaiseen yleisilmailukäyttöön et minun mielestä omaa AIP:tä tarvitse, koska tarvittavat LDG-kartat saat tulostettua vaikka netistä. Laitoksen sivuilla olevat kartat ovat kuitenkin ajantasalla.

Sitten jos pikkukenttiä harrastaa niin tuo Jeppesenin VFR-kitti voisi olla hyvä. Tosin itse olen aina selvinnyt 1:500 000 vfr-kartoilla ja noilla aip:n kenttäkuvilla..........

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitten jos pikkukenttiä harrastaa niin tuo Jeppesenin VFR-kitti voisi olla hyvä. Tosin itse olen aina selvinnyt 1:500 000 vfr-kartoilla ja noilla aip:n kenttäkuvilla..........

Joo mutta sä et olekaan käynyt varmaan missään korpikentällä koskaan :) Niistä ei karttoja AIPissa ole.

Mutta samaa mieltä kyllä, AIP on turha ostos karttojen suhteen paperisena koska kartat ja määräyksetkin löytyy netistä.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, ja jos ei raatsi Jeppeseniä ostaa ja toimii joltain riittävän isolta kentältä, niin voi nuo AIP:stä uupuvat korpikenttien kartat kopsata Briefingin Jepsusta ennen lentoa. Näin ainakin olen itse tehnyt, tosin eipä tuo trippi-kitin ostaminenkaan huonommalta kuulosta. Joka tapauksessa, AIP:tä en kyllä itse ostaisi, vaan tyydyn kerhon/briefingin versioihin ja mieluummin sijoittaisin tuon 30 jöröä siihen jepsuun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään