Jorma Silo

Viheltääkö Garrettin turbiini?

14 viestiä aiheessa

Satun asumaan (vielä vähän aikaa) paikassa, josta on usein tilaisuus seurata muutaman kilometrin päästä Rajavartioston Do-228:n liikkumista Malmin suunnalla. Yksi juttu on mietityttänyt pitkään - ihan älytön, mutta onhan nyt vappu...

 

Kun Do lähestyy ja kääntyy finaaliin, äänessä ei ole mitään sen kummempaa. Tehot on pienellä. Voisi olla mikä turboproppi hyvänsä.

 

Mutta kun katselee sen nousua (siis kolmen, neljän kilometrin päästä) niin ääni on ihan erilainen kuin vaikkapa King Airissa tai Twotterissa samassa tilanteessa. Niissä se on - pahuksen vaikea kuvata ääntä sanallisesti - melko kumeaa, päättäväistä murinaa. Niissähän on PT:n myllyt. Do:n ääni (Garrettin moottorit) sen sijaan on kiukkuista vihellystä, joka on usein erehdyttävän lähellä pienen bisnesjetin suihkuturbiinin ääntä.

 

Olen valitettavan hyvin selvillä siitä, ettei ihmisen pidä uskoa sitä, mitä kuulee tai näkee. Ilmakehän ilmiötkin aiheuttavat kuulohavaintoihin mitä kummallisimpia vinksauksia. Mutta täällä on monia, jotka kuuntelevat näitä saundeja päivittäin... mitä arvelette, kuuleeko vaari väärin?

 

--- Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskon, että tuo saattaa pitää ihan hyvin paikkansa. Täällä Jyväskylässä kun tuo Tähtinen liikkui Mitsubishillaan (MU-2) niin kuulosti siltä kuin maailmanloppu olisi tullut. Sen verran pahaa ääntä nuo Mitsun moottorit pitivät... :) Ja Mitsussahan minun ymmärtääkseni on juuri Garretin turpiinit. Erikoista siinä oli sen sijaan se, että Mitsun äänet olivat pahat ihan missä tilanteessa tahansa..myös siis rullatessakin.

 

Odotetaan mitä tuo Peter kommentoi tähän... :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmi open päivillä joku pari vuotta sitten keskustelin Mitsu kuskin kanssa moottoreista (tarkoitan: kyselin tietämättömänä) ja muistan kuulleeni että Mitsun moottorit käyvät täysillä koko ajan! Lapakulmilla vaan säädellään menohaluja. Pitääkös paikkansa? Se ainaski selittäis metelin rullauksen aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee.

 

Rullatessa (condition lever:taxi) kierrokset ovat alemmat kuin lentoonlähdössä (condition lever: Take-off/land) ja lennollakin kierrosluku on säädettävissä tyypilisesti 96% ... 100%.

 

Ja Garrett ei ole turbiini vaan konvertteri. Se konvertoi kerosiinia ääneksi.

 

Kateellisten puheita nuo maailmanlopun kuvaukset. :P (häpeä Pekka)

Siellä missä oon ääntä siellä on VOIMAA.

 

Peter

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Garrett ei ole turbiini vaan konvertteri. Se konvertoi kerosiinia ääneksi.

 

;D ;D Eikä ollenkaan huono konvertteri olekkaan. Tehokas kuin mikä, mallista ja hiukan käyttötavasta riippuen satoja litroja tunnissa. Kaikkea se insinööri keksii :D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole kuullut Mitsua lennossa enkä kokenut maailmanloppua (no joskus nuorempana vappuaamuna ehkä) mutta sanonpahan vaan yhden asian: kauan saa virrata vettä Vantaassa, ennen kuin joku tekee yhtä nätin koneen. Siinä on suunnittelijalla ollut silmää ja viivan tajua.

 

Minun korvissani - siis kauempaa kuultuna - Do kuulostaa pahuksen kivalta juuri tuon viheltävän äänensä takia. Siinä on semmoista menemisen meininkiä. Mutta arviotani voi väärentää kyllä sekin, että - harrastajamaisesti - minä vaan tykkään kaikesta siinä koneessa. Komeaa Rajan väritystä myöten. Se puolestaan (väriskaala) taitaa olla peräti Akseli G-K:n paletista kotoisin.

 

--- Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tuo PT6 ole vapaa turbiini ku Garretti on "suora"kannu!Mu2 pitää kyllä semmoista epämääräistä saundia mitä skyvani ja jetstream ei pidä ???

T:Pygmi

PS:Kyllä garrett rules over PT6,mikä on taaas makuasia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tuo PT6 ole vapaa turbiini ku Garretti on "suora"kannu!Mu2 pitää kyllä semmoista epämääräistä saundia mitä skyvani ja jetstream ei pidä ???

T:Pygmi

PS:Kyllä garrett rules over PT6,mikä on taaas makuasia?

 

Sabaleri beshte pygmi, sinä arka, piileksivä ja salaperäinen otus... öh... puhutaanhan teillä päin suahelia?

 

Tämä kai on se perusero. Tosin muistelisin, että ainakin Jetstreameissa on Garrettin - onko se nykyisin Honeywell? - moottorit? Skyvaneissa taas on mun mielestäni PT:t.

 

Kai noista äänistä iso osa tulee propeleistakin?

 

--- Jorma

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Garrett ei ole turbiini vaan konvertteri. Se konvertoi kerosiinia ääneksi.

 

Eli Saab-Drakenissakin oli siis konvertteri suihkumoottorina. Mikään muu kone Viggeniä lukuunottamatta ei muuta niin tehokkaasti polttoainetta ääneksi. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tumanskit taitaa olla muuten yksiä maailman parhaista konverttereista? Muistelisin myöskin että Finskin yseissä oli aika vakuuttavat Pratt & Whitneyn konvertterit, kunnes niistä tehtiin suihkouturbiinimoottorit niillä Hush Kiteillä... ;D ;D

 

Mutta kuten näistä huomataan, niin Peter oli oikeassa. Siellä missä on ääntä todella on voimaa. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Skyvaneissa taas on mun mielestäni PT:t.

 

Kai noista äänistä iso osa tulee propeleistakin?

 

--- Jorma

 

 

 

Ainakin tossa rehellisessä pakkilaatikossa on Garretit, niistä bussimalleista ei nyt muista eikä jaksa kaivella.Jetikassa ne onnettomat on vahingossa laitettu ylösalaisin... kaipa saarella on mennyt piirustukset väärin pubissa. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

snip/..Jetikassa ne onnettomat on vahingossa laitettu ylösalaisin... kaipa saarella on mennyt piirustukset väärin pubissa. :P

 

No kattos raatoa, niin onkin! Onpas se huvittavan näköistä. En olisi hoksannut, ellet olisi sanonut (selasin kuvia Airliners.netistä.) Mutta 41:ssä näyttäisi olevan oikein päin? Mikähän tuossa on ollut vitsinä.

 

Joo, kyllä se näyttää olevan niinkuin sanoit - Skyvanissa on Garrettit ja isommissa sortseissa PT:t.

 

--- Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

J41:ssä on mun muistaakseni isoimmat/tehokkaimmat garretit?

T:Kardinaali

PS:Useamman vuoden tusannut/hermostunut Mu2:den ja skyyvanien kanssa(SBA ja SBB)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään