Guest ansela

Ansiolentäjien työtehtävät?

18 viestiä aiheessa

Millaisissa tehtävissä ansiolentäjät "yleensä" ttyöskentelevät?

 

Suomessa tai ulkomailla?

 

Onko yleensä järkevää lähteä kouluttautumaan, jos tavoite olisi tehdä työtä "kokopäiväisesti"?

 

Käsittääkseni PPL:n terveysvaatimukset pätevät myös ansiolupakirjan haussa? Eli silmälasit ym on hyväksyttäviä?

 

YKsityislupakirjaa harkitsen, tuli vaan mieleen että onko realistista haaveilla jonkinlaisesta urasta, mikäli ei liikennelentoon fysiikka riittäisi..:)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, tarkoitatko nyt jotain muunlaista työtä kuin näillä liikennekoneilla lentämistä? (perämiehen hommiin siis vaaditaan ansiolentäjän lupakirja, tarvittavin kelpuutuksin)

 

...oikeastaan muita täyspäiväisiä lentotöitä on Suomessa melko vähän. Mahdollisuuksia on esim työskentely lennonopettajana (lisäkoulutus siihen ensin), ilmakuvauksien tai pienten tilaus/yleisölentojen parissa. Mutta ensimmäistä lukuun ottamatta, noista tuskin kokopäivätöitä saa, tai ei ainakaan sen varaan kannata laskea. Ja kuitenkin jos CPL:n meinaa hankkia, niin varmaan kannattaa samaan "konkurssiin" sitten investoida se mittari- ja monimoottorikelppari, niin silloin onkin jo valmis hakemaan lentoyhtiöihin.

 

PPL:ään vaaditaan 2.luokan lääketieteellinen kelpoisuus ja CPL:ään 1.luokka, joka on tiukempi. Mutta ei sekään mikään ylivoimainen, jos ei isompia terveysongelmia ole. Ja tuo ykkösluokan medikaali siis riittää jo ihan isokonepuolellekin.

 

 

...niin, ja uusi naama foorumiin. tervetuloa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli käytyä Patrian sivuilla. Lennonopettajakelpuutus 13650 €. Aika tyyristä nykyään. Ja ensinhän pitänee olla PPL ja CPL.

 

Ei niitä lennonopettajan kursseja aikaisemminkaan ihan kuka tahansa saanut järjestää, mutta ei kyllä maksanut yli 80000 mummon markkaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli käytyä Patrian sivuilla. Lennonopettajakelpuutus 13650 €. Aika tyyristä nykyään. Ja ensinhän pitänee olla PPL ja CPL.

 

Riittänee CPL-teoriat..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli käytyä Patrian sivuilla. Lennonopettajakelpuutus 13650 €. Aika tyyristä nykyään. Ja ensinhän pitänee olla PPL ja CPL.

 

Ei niitä lennonopettajan kursseja aikaisemminkaan ihan kuka tahansa saanut järjestää, mutta ei kyllä maksanut yli 80000 mummon markkaa...

 

Mites tänä päivänä kouluttaako opettajia muut kun nuo kaupalliset instanssit ? Aina välillä kun kuulee että kerhoilla on vähän kouluttajia, eikä kukaan varmaan viitti maksaa tuota 13650€ siitä ilosta että saa koulutta kerholla muutaman oppilaan vuodessa...

 

J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites tänä päivänä kouluttaako opettajia muut kun nuo kaupalliset instanssit ?

 

Opettajien koulutttaminen vaatii JAR-FTO-luvat, joita ei ainakaan tähän mennessä ole kuin kaupallisilla kouluilla johtuen ainakin osin henkilökuntavaatimuksista.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CPL:ää ei tarvitse opettajakelpparia varten (teoriat pitää lukea), mutta silloin ei voi opettaa ansiotoimintana. Salpauslennosta ton opettajakelpuutuksen saa kympin pintaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyselläänpä vähän vielä lisää, eli missäs ovat nykyiset kerhokouluttajat saaneet oppinsa ?

 

J

 

80- ja 90- luvilla ilmailuliitto koulutti runsaasti lennonopettajia kaupallisten koulujen lisäksi. Kautta aikojen suurin lennonopettajien kouluttaja on ollut Ilmavoimat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lapissa on kuulemma jopa pulaa esim. vesilentäjistä, jotka kuskaa "turisteja" erämaahan. Siitä ansiolentäjälle unelmajobi :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lapissa on kuulemma jopa pulaa esim. vesilentäjistä, jotka kuskaa "turisteja" erämaahan. Siitä ansiolentäjälle unelmajobi :)

 

On vain niin kausiluontoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On vain niin kausiluontoista.

 

Niin on vaikkapa asfalttihommatkin ja silti vaan äijät tienaa komeasti koko vuoden elannon kesän aikana. Ja kyllä silti varmaan vähän riittää talvella suksilentohommiakin. Tai ainakin näin voisi kuvitella...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin on vaikkapa asfalttihommatkin ja silti vaan äijät tienaa komeasti koko vuoden elannon kesän aikana. Ja kyllä silti varmaan vähän riittää talvella suksilentohommiakin. Tai ainakin näin voisi kuvitella...

 

Niin niin mutta asfalttimiehen ei tarvi maksaa luvasta tehdä niitä hommia ja hommata asfalttikonetta.

 

Suomen nyppylät on niin matalia että kelkalla pääsee ja heliflite hoitaa käsivarren keikat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin niin mutta asfalttimiehen ei tarvi maksaa luvasta tehdä niitä hommia ja hommata asfalttikonetta.

 

Kuka sanoi, että pitäisi itse kone ostaa? Jos on valmiiksi ansiopahvi ja vesikelpuutus, niin hommia saa käsittääkseni vaikka heti. Koneita siellä Lapissa kyllä riittää, mutta ei niihin lentäjiä... Tai no, sanoipa tuossa yksi kaveri, joka noista tietää, että itseasiassa ei lisäkoneetkaan olisi pahitteeksi.

 

Suomen nyppylät on niin matalia että kelkalla pääsee ja heliflite hoitaa käsivarren keikat.

 

Juu, ei varmasti talvella niin paljon ole hommia suksilentäjille, mutta on silti jotakin. Vesikone on kuitenkin hieman halvempi operoida, kuin Helifliten turbiinivispilät...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka sanoi, että pitäisi itse kone ostaa? Jos on valmiiksi ansiopahvi ja vesikelpuutus, niin hommia saa käsittääkseni vaikka heti. Koneita siellä Lapissa kyllä riittää, mutta ei niihin lentäjiä... Tai no, sanoipa tuossa yksi kaveri, joka noista tietää, että itseasiassa ei lisäkoneetkaan olisi pahitteeksi.Juu, ei varmasti talvella niin paljon ole hommia suksilentäjille, mutta on silti jotakin. Vesikone on kuitenkin hieman halvempi operoida, kuin Helifliten turbiinivispilät...

Mutta ihan tuoreilla pahveilla ei kannata haaveilla. Vesikokemustakin saa olla muutama kymmenen tuntia. Suurin osa koneista lentää ilman kaskoa, ja on liian kalliita rikottavaksi tuoreelle vesimiehelle. Tuostakin on vähän kahta juttua liikenteessä..kovasti on kuulemma taksilennot vähentyny viimeisen parin vuoden aikana ja yrittäjiä on lopettanu/liittoutunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lapissa on kuulemma jopa pulaa esim. vesilentäjistä, jotka kuskaa "turisteja" erämaahan. Siitä ansiolentäjälle unelmajobi :)

 

Itse lensin Lapissa kahdessa eri firmassa renkinä kesinä 1993-1999, eli varsin tuttua homma on. Työnä oli tosimukavaa, eli aamusta iltaan eräolosuhteissa touhuamista ja jokainen päivä toi uudet lento-olosuhteet ja järvet millä käytiin, eli lentämisen suhteen ja siinä kehittymisen suhteen unelmaduuni, mutta rahamielessä ei todellakaan tienannut renkinä vuoden palkkaa, ei edes kunnolla niiden kuukausien palkkaa jona oli siellä töissä, vaan kulukorvauksia. Eli siellä lentäminen oli mahdollista vain opiskeluaikana kun ei ollut perhettä elätettävänä ja opintotukijuoksi ja nyt myöhemmin päätyöstä kesälomalla ollessa.

 

No pointti on siinä että vesikonelentäminen Lapissa on sen verran mukavaa hommaa että ei sitä rahan vuoksi tehtykään.

 

Kun aloittelin lapissa vesilentohommia yrittäjiä oli pelkästään ivalo-inari-utsjoki maastossa kuusi eri yritystä, mutta nyt taitaa olla yksi..... eli kyllä JAR määräykset, saksalaisten turistien vähentyminen jne on syönyt vesikoneyrittäjiä lapista.

 

Perttu

 

PS... ja lennonope/vesilennonopepahvin ajoin jenkeissä 1992, ja muutin suomalaiseksi 1995 (maakone), 1998 (vesikone), mutta se oli sitä aikaa kun jenkkipahvit kääntyi teoriatenteillä ja tarkkarilla suomalaisiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse lensin Lapissa kahdessa eri firmassa renkinä kesinä 1993-1999, eli varsin tuttua homma on.

Muistanko Perttu väärin, jos sanon että olet tehny jopa artikkelin Ilmailulehteen (vuosi oli -98/99 ? ) kyseisestä toiminnasta. Siinä oli kaiken kattava kuvaus vesikonelentämisestä pohjoisessa palkattuna pilottina. Koneena kuvissa oli OH-MAT.

 

Edit: No väärinhän se meni, et ollutkaan artikkelin kirjoittaja. Mutta kuiteskin, hyvä juttu. ; :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistanko Perttu väärin, jos sanon että olet tehny jopa artikkelin Ilmailulehteen (vuosi oli -98/99 ? ) kyseisestä toiminnasta. Siinä oli kaiken kattava kuvaus vesikonelentämisestä pohjoisessa palkattuna pilottina. Koneena kuvissa oli OH-MAT.

 

Edit: No väärinhän se meni, et ollutkaan artikkelin kirjoittaja. Mutta kuiteskin, hyvä juttu. ; :)

 

Artikkeli oli Pajuniemen Riston kirjoittama, mutta samassa firmassa samalla koneella on tullut lennettyä.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään