Ilkka Portti

Mipmappien merkitys repainteissa

13 viestiä aiheessa

Modet siirtäköön jos katsotte aiheelliseksi. Eli kyssäri kuuluu, että mitä merkitystä noilla "mips":eillä on repainteissa? DxtBmp:ssä on vaihtoehto "include mips". Tuon jos ottaa pois, niin tekstuuritiedoto on pienempi ja koneen teksuurit ei lataudu silleen "kerroksittain" ja vaiheittain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liittyisivätköhän mipmapit siihen, miten tarkasti tekstuuri piirretään joltakin etäisyydeltä? Näytönohjaimen tehoa ei mene niin paljon, jos tekstuuria ei piirretä täydellisenä kaikilta etäisyyksiltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liittyisivätköhän mipmapit siihen, miten tarkasti tekstuuri piirretään joltakin etäisyydeltä? Näytönohjaimen tehoa ei mene niin paljon, jos tekstuuria ei piirretä täydellisenä kaikilta etäisyyksiltä.

 

Aivan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia molemmille! Pitääpä tästä muuttaa "muutaman" AI-koneen tekstuurit mipmapittomiksi...

 

Ainakin scenery hommissa niiden pitää olla mipmapillisia että ne piirretään kauempaa huonommalla tarkkuudella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin scenery hommissa niiden pitää olla mipmapillisia että ne piirretään kauempaa huonommalla tarkkuudella.

 

Mutta "AI-maailmassa" sillä tuskin on niin suurta merkitystä? ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta "AI-maailmassa" sillä tuskin on niin suurta merkitystä? ::)

 

Itseasiassa FPS paranee kauempaa niitä koneita katsoessa. Eli ihan samanlainen vaikutus kuin sceneryissäkin...

 

 

Ainoa, mihin en suosittele mipmappeja käyttämään, on lennettäväksi tarkoitetut raskaat modelit, joissa on isoja tekstuureita paljon. Niissä tapauksissa, kun modeli ja tekstuurit alkavat olla raskaampia, FS:llä on joskus ikävä taipumus jättää tarkimmat tekstuurit piirtämättä... Mutta AI-koneisiin kannattaa mun mielestä mipmapit pistää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moni on tainnut törmätä semmoiseen ilmiöön, jossa kentällä, jonkin aivan vieressä olevan AI-koneen tekstuurit sumenevat rumasti. Ensin kone saattaa näkyä ihan o.k., mutta kun pyöräyttää näkymää vaikkapa spot-view-näkymässä, niin se muuttuukin suttuiseksi eikä palaa takaisin, vaikka kuinka odottelisi. Kone näyttää siltä, kuin se olisi upotettu tinneripönttöön ja vedetty takaisin... kaikki maalaukset ovat sumeaa mössöä.

 

Olen kuvitellut, että tämä johtuisi juuri mipmapeista. Ilmeisesti olen sitten ollut väärässä? Ne nimittäin ovat alkaneet toimia kunnolla, kun olen käynyt DXTBmp:ssä poistamassa mipmapit, mutta onkohan se ollutkin pelkkää sattumaa? Ei niitä niin montaa tapausta ole kohdalleni sattunut.

 

--- Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jorma, tuo johtuu nimenomaan MipMapeista. Joillakin raskailla kentillä, missä on myös paljon AI-liikennettä, laitteisto joutuu niin kovalle rasitukselle, että se ei enää pysy perässä. Tällöin se rupeaa karsimaan yksityiskohtia, ja yksi mistä aloitetaan, on tekstuurien tarkkuus. Se rupeaa piirtämään pienempiä MipMappeja tarkempien sijaan...

 

Eli nuo MipMapit on vähän kaksipiippuinen juttu. Ne parantavat FPS:ää, mutta jos muu ympäristö (scenery tekstuureineen, AI-koneet tekstuureineen jne) on liian raskas, tietokone saattaa alkaa piirtämään liian pieniä MipMappeja, jolloin tuo sumeneminen tulee ongelmaksi. Yritäppä siinä sitten taiteilla juuri sillä oikealla rajalla :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensin kone saattaa näkyä ihan o.k., mutta kun pyöräyttää näkymää vaikkapa spot-view-näkymässä, niin se muuttuukin suttuiseksi eikä palaa takaisin, vaikka kuinka odottelisi.

 

Joskus tuohon sumeuteen auttaa, kun zoomaa aivan lähelle ja sitten palauttaa näkymän normaaliksi backspace-napilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mipmappien poistaminenhan sitten justiin tekee homman raskaammaksi. Vaikka sulla lentäisi se kone horisontissa niin että valo vaan näkyy, niin se käyttää kuitenkin kaikkein raskainta tekstuuria. Se osaltaan syö sitä tehoa, jota tarvittaisiin sen lähellä olevan koneen tekstuurit tarkkaan piirtämiseen. Kylä mipmapit ovat hyvä asia olemassa, kumminkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mipmappien poistaminenhan sitten justiin tekee homman raskaammaksi. Vaikka sulla lentäisi se kone horisontissa niin että valo vaan näkyy, niin se käyttää kuitenkin kaikkein raskainta tekstuuria. Se osaltaan syö sitä tehoa, jota tarvittaisiin sen lähellä olevan koneen tekstuurit tarkkaan piirtämiseen. Kylä mipmapit ovat hyvä asia olemassa, kumminkin.

 

Nimenomaan tuo on juuri se kaksiteräinen miekka, jonka kanssa pitää pystyä taistelemaan. Paitsi että ei se ihan noinkaan mene. FS ei piirrä koneille tekstuuria kuin tietyn etäisyyden sisällä. Kun kone on tiettyä pistettä kauempana, modeliin ei piirretä enää minkäänlaista tekstuuria, vaikka olisi minkälaiset MipMapit... Mutta se varsinainen ongelma, jonka suhteen pitää tehdä kompromisseja, on se, että pitäisi löytää sellainen kultainen keskitie. MipMapit parantavat FPS:ää, mutta jos koko kokonaisuus käy koneelle liian raskaaksi, alkaa MipMapit aiheuttamaan ongelmia. Eli pitää päättää, yritetäänkö helpottaa suorituskykyä lisäämällä MipMapit ja toivoa parasta, että ei tule se raja vastaan, missä ne alkaa aiheuttamaan ongelmia. Vai jätetäänkö MipMapit pois, jolloin ei tule ongelmia, mutta suorituskyky kärsii. Tämä on vähän sellainen juttu, että ei tässä oikein ole voittajaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mipmapeista puheenollen, minä sain muokkaamani vc:n tekstit paljon tarkemmaksi poistamalla mipmapit textuurista, muuten fs lataa vc:n textuureihin todella huonon mipmapin vaikka zoomaisi aivan mittariin kiinni ja display asetukset ovat kaakossa.

Edit: textuuri oli siis 1024x1024 kokoinen mutta fs latasi sen 512x512 kokoisena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään