Guest jlaukkanen

Mikäs zydeemi tämä on?

8 viestiä aiheessa

Tietääkö kukaan mitä näissä kuvissa oikein esitetään? Laatu ei ole kaksinen, mut kai niistä joku asiantuntija osaa sanoa.

1.

[ Attachment removed / expired ]

 

2.

[ Attachment removed / expired ]

 

3.

[ Attachment removed / expired ]

 

4.

[ Attachment removed / expired ]

 

5.

[ Attachment removed / expired ]

 

6.

[ Attachment removed / expired ]

 

7.

[ Attachment removed / expired ]

 

8.

[ Attachment removed / expired ]

 

9.

[ Attachment removed / expired ]

 

10.

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaapi olla Hesa-Vantaan lähestymislennonjohdon tutkaruutuja...

Eli noiden perusteella lennonjohtaja vektoroi lentokoneen oikeaan lähestymiseen tai lähtöön. (meniköhän tuo nyt ihan oikein ::) )

 

Edit: ja onhan tuossa noita muita näyttöjä kuten mm. Maestro (eikös tuo annakkin sellaista suuntaa antavaa tietoa siitä, milloin kone olisi tulossa kentälle?)

 

Junnu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä taas tietokonemiehet alkavat valuttaa kuolaa ja nähdä lennonjohtajapäiväunia. :)

 

Joku liian aikainen aamu näköjään napsittu fotoja kun kaikki aamuvirkut on lähdössä tuolta maakunnista Hesaa kohti noissa ekoissa kuvissa. Harmi vaan kun ei tekstit näy kauheen hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaapi olla Hesa-Vantaan lähestymislennonjohdon tutkaruutuja...

Eli noiden perusteella lennonjohtaja vektoroi lentokoneen oikeaan lähestymiseen tai lähtöön. (meniköhän tuo nyt ihan oikein ::) )

 

Njääh, EFES se on ja ei niitä pakko ole vektoroida. Varsinkaan aluejohdon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvassa 1.

EXC0XX lähdössä Savonlinnasta. Kone on tullut ääneen ja aktivoitu, siksi labelin väri on musta. Labelin yläkulmassa oleva keltainen C tarkoittaa sitä, ettei koneelle ole luettu kiitotietä tai HK:n tapauksessa tuloportin jättöohjetta.

 

Oikeassa alakulmassa kaksi notepad-ikkunaa, toisessa Pietarin aluelennonjohdon jakso ja toisessa Tallinnan FIR:stä tulevia koneita varten muistilista. Marras-joulukuun aikoihin naapurilennonjohtoa täytyi muistuttaa vaihtamaan kyseisten sarjojen koodin, jotta lennot tunnistuisivat Hesassa.

Alimmassa ikkunassa skaala (max. 250 NM).

 

Vasemmassa alakulmassa EVA87 poistumassa FIR:stä ja lento muuttumassa redundant-tilaan (labelin väri burgundi). Kotkan edustalla ampuma-alue aktiivinen - näkyy vaaleanpunaisena. Alueen sisällä ylin vaarallinen lentopinta. Kaikki viittaa siihen, että on varhainen aamu, kuten Sami sanoikin. Sen näkee jo siitä, että MIL CTA:t eivät ole vielä voimassa.

 

Kaikkia sektoreita johdetaan kuitenkin samasta pöydästä, koska koko Tampereen FIR on harmaalla taustavärillä.

 

2.

Kuvassa kaksi Goldenia lähtemässä Pohojanmaalta ja Echo Express Mikkelistä. Lennoille on annettu aluelennonjohdosta reittiselvitys, koska labelit ovat kokonaan siniset. Sininen laatikko tarkoittaa, että konetta ei ole vielä tunnistettu, mikä tarkoittaa, tutka ei ole sitä vielä havainnut.

 

Itseasiassa koneet ovat vielä rullaamassa. Seinäjoelta lähtevän koneen labelin keskimmäisellä rivillä lukee PSJ H, mikä tarkoittaa sitä, että kone on laitettu lähtömajakalle Hold-tilaan. Mikäli tätä ei tehdä, lähtisi laatikko liikkeelle lentosuunnitelman mukaista reittiä. Näin voidaan simuloida jopa ilman transponderia lentävän lennon kulkua. Paikka on aina approksimaatio, mutta kuitenkin. Muissa lähtevissä koneissa on sama H-kirjain näkyvissä kun oikein tihrustaa.

 

Jokaisesta koneesta saamaan Flight Leg näkyviin ja tässä se näkyy Kruunulaisessa. Joka fixille näkyy aika. Koska kone on vielä maassa, ei ajat ole kovin todellisia, mutta sinnepäin. Laskenta-arvot perustuvat koneluokan saavutusarvoihin.

 

Näyttäis vielä Pirkkalaan menossa joku Reevali laskuun. Labelia tuskin erottaa, se on aktiivinen Pirkkalassa ja muuttunut harmaaksi alueen puolella.

 

3. Hetkeä myöhemmin muutkin provinssin koneet ovat palaamassa takaisin. Jo näkyy lähtevä Jyväskylästä, Kuopiosta ja Varkaudestakin. Viimeksi mainitusta on juuri lähetetty selvityspyyntö (hiirtä napauttamalla) ja sen merkiksi selvityspinta ja lähtökentän exit-point näkyvät valkoisina. Kuvassa tosin kursori on exit-pointin päällä (GUBLA) päällä ja sitä ollaan juuri klikkaamassa reittiselvityksen antamiseksi.

 

Järjestelmän MTCD (Mid Term Conflict Display) antaa varoituksen, että Varkauden kone törmää Mikkelin koneeseen jossakin Mikkelin eteläpuolella. Joo - heh... järjestelmä varoittaa tarvittaessa Hesasta kohti Arlandaa lentävän koneen ja Pirkkalasta kohti Arlandaa lentävän koneen törmäysvaarasta. Järjestelmän tekee epäuskottavaksi se, että Hesan kone on jo matkalla ja Pirkkalan kone platalla. Ei ehkä kannata näiden varoitusten takia hötkyillä.

 

4.

Muuten sama kuin 3, mutta alakulmassa poistuu Finskin MD11 jonnekin etelään.

 

5.

Nyt sektorit 1 ja 2 on irroitettu ja tässä kuvassa tehdään töitä yhdistetyssä 3/4/5 -sektorissa. Pirkkalaan tuleva Blöfääni 482 on oikaistu reitillä Turuxille (sektorin 3/4/5 toimesta). Vasemmassa alakulmassa näkyvälle siniselle labelille (kone on aktiivinen sektorissa 2, mutta tulossa 3:seen) voidaan nimittäin tehdä vastaanottavasta sektorista ehdotus oikaisusta. Luonnollisesti oikaisu voidaan tehdä vain siihen asti mihin sektorin 3 valtuudet (ilmatila) riittävät, sillä oikaisu suoraan Pirkalle vaatii taas Pirkkalan APP/TWR:n ehdotuksen.

 

Vastaavasti Blöfään 679 on menossa Pirkkalasta Ruotsin suuntaan ja näkyy sektoreissa 1/2 sinisenä kuten 482 näkyy 3/4/5:ssä. Labelissa näkyy kuitenkin ilmatilavolyymi mihin kone seuraavaksi siirtyy transfer-toiminnolla, siksi siis sininen (sektori) 2.

 

FIN431 on matkalla pohjoiseen ja siitä on otettu esille koko label. Näköjään Rovakairaan ja oikaistu näkyvästä koordinaattipisteestä MIMLAlle. Company callsignin alla näkyy kolme transponderikoodia, mennyt, nykyinen ja tuleva. Koska koodia ei tarvitse muuttaa, ovat kaikki koodit samoja ja mustia.

 

GAO518 on taas menossa Jyskälään. ATC EFJY on tehnyt skipin, eli pyytää konetta tornin taajuudelle, vaikka yhteistoimintasopimukset edellyttävät aina APP:n jaksolle siirtämistä. Siksi vastaanottava volyymi JY TWA näkyy keltaisena.

 

GAO621 taas alareunassa näkyy värikkäänä. Kone on juuri heitetty HK APP:lle, tehty transfer, mistä syystä callsign on muuttunut burgundiksi. Sektorin 1/2 koneiden labelit ovat harmaita ja niistä ei myöskään näy kaikkia niitä tietoja mitä sektorin halinnassa olevista lennoista.

 

Eh... kiinnostaako tää ketään?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

6.

Tuossa näkyykin ihan aamun tilanne vasemmalla näytöllä, joka taitaa olla tollainen 40x40 cm näyttö. Päänäyttö on 70x70 cm.

 

Pirkkalan Revali 9801 on ainoa, joka on lähdössä, näkyy ginisenä Sestor-listalla vasemmassa yläkulmassa. Oikeassa yläkulmassa taas on Pre-Activation -lista.

 

CARD eli Conflict And Risk Display möllöttää tyhjää ja Maestrossa ei näy yhtään Hesaan tulijaa.

 

7.

Sama hieman myöhemmin. Toinen lista on täyttynyt ja toinen pienentynyt - koneet ovat siis liikkeellä. Sector-listalla näkyvät samat värit kuin labeleissa, mm. Jyväskylän skip näkyy keltaisena. Maestro ei näytä ruuhkaa, mutta sen ja CARDin väliin on tullut Personal Queue -lista, johon saa mm. näkyviin toiselta lennonjohtoyksiköltä tulleet pikaviestit. Ei niitä oikeasti kuitenkaan käytetä. Siihen tulee myös järjestelmän antamat varoitukset.

 

8.

Lähikuva (heh) Maestrosta.

Radiokutsu muuttaa väriä. Vihreä unstable, punainen stable, valkoinen superstable ja sininen frozen, mikä kuvaa miten jyrkästi koneen paikka on liimautunut paikoilleen lähestymissekvenssissä. Kutsun ja pystypalkin välissä on aika, jolloin Maestro hyväksyy koneen sisään tuloportilta - sama aika on luettavissa myös pystypalkista. Delaytä ei näy, koska arvo on kaikilla paitsi yhdellä (FIN388 Orimaalle) nolla. Plusmerkki tarkoittaa, että koneen voi kuitenkin viedä sisään sisäänlentoajasta välittämättä. Kaiken lisäksi alle 125sek sekvenssissä sisäänlentotoleranssi on +- 1 minuutti, jotan kaikki kiivaasti sisään.

 

Vasemmalla keltainen palkki on keskiosassa, joka tarkoittaa parhaillaan kuluvaa aikaa, nykyhetkestä (19:15:30) eteenpäin puoli tuntia. Näyttöä voi siis scrollata vasemmalla näkyvillä paikikkeilla.

 

Yläosassa: RWY 15 in use, sekvenssi 96 sekuntia, eli käytännössä maksimiarvo Hesaan = koneita tuodaan laskuun 96 sekunnin välein. NM-nappulaa painamalla saadaan näkyviin edelliseen ruutuun koneiden välin etäisyys vallitsevalla sekvenssillä ja kun kolmatta kertaa painaa, saadaan koneiden kulumäärä tunnissa. Muistaakseni. Hesan tuuliarvot ja kyseessä on Sektori 4 PLC eli Planning Controller eli avustava lennonjohtaja. Aika.

 

Alareunassa näkyvät alhaalta ylöspäinlukien tulojärjestys TMA:n tuloporteille ja kyseisten porttien nimet (KENON, LAKUT, ORM ja PVO). Jos painetaan vasemmassa yläkulmassa näkyvää Runways-näppäintä (Feeders-näppylän vieressä) saadaan näyttöön yksi lista, jossa näkyy kronologisesti laskujärjestys käytössä olevalle kiitotielle ja aika, jolloin koneen lasketaan olevan kynnyksellä. Aika näkyy numeroina (minuutteina kuluvaa tuntia) sekä pystypalkista Feeder-kuvan tapaan.

 

9.

Aamun tilanne, jolloin Varkaudesta oli GAO151 lähdössä. Näkyy Sector-listalla osittain valkoisena. CARD-listalla näkyy "varma" eli punainen törmäys Mikkelin EXC901:een. Molempien koneiden reitit saadaan näkyviin painamalla mitä tahansa korkeustietoa ko. lennoista tai esimerkiksi CARD-näytöstä listalta tai koordinaatistosta. Lievempi varoitus on keltainen ja pääruudulla näkyy vastaavalla värillä reittiosuus, jossa riski on olemassa. Kuten kuvassa 3 näkyy molempien lentojen legit.

 

10.

Radio- ja puhelinyhteysjärjestelmä. Valittuna ulkomaan ja Hesan suorat yhteydet. Oikeassa reunassa kaikki taajuudet valittuina, eli sektorikombinaatio on 1/2/3/4/5. Kunkin taajuuden aktiivinen lähetin näkyy. TA=Tampere, AS=Asikkala.

 

Eiköhän tässä noin aluksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä, että jaksoit kirjoittaa. Pitää lukea huomenna tarkemmin kun taas jaksaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään