Mikko Maliniemi

80:n turbiinit

29 viestiä aiheessa

En ole ennen moista hoksannut ajatella, mutta eilen se sitten napsahti. Missä vaiheessa MD:ssä rupeaa nuo moottoreiden etummaiset "lavat" pyörimään? Vai onko ne pyöriviä lapoja ollenkaan?

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma muistikuvani on, että eivät pyöri ollenkaan. Joten lienevät vain "ohjaimia" .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on myös yhtä ristiriitainen tunne Mikon kanssa. Kun mielestäni olen nähnyt niiden joskus pyörivän, tai sitten en ole vain kiinnittänyt huomiota tuohon uloimmaiseen "ritilään"

Joten uteliaalla päällä ollaan täälläkin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen aika varma, että eivät pyöri. Siis ymmärtääkseni siinä on sellaiset kiinteät ritilät edessä. Olen nimittäin joskus itse ihmetellyt samaa asiaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän törmää aika ajoin simupalstoillakin, "miksi CS/Dreamfleet ei ole viitsinyt mallintaa edes turbiinin siipiä"... kun ei ne keulimmaiset ritilät pyöri 727/DC-9/MD-80:ssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä taisi olla joskus juttuakin silloin SGAn md -80 ilmestyi. Ja tuo mahdollinen pyöriminen johtuu alla näkyvästä turbiinin siivistä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne on mp-ahtimen sisäänmeno-johdesiivet, jotka eivät pyöri. Tosin niiden kulmaa voidaan säätää. Sen jälkeen on sitten pyörivä ahtimen ykkösvaihe ja sen takana paikallaan olevat staattorin siivet. Sitten taas roottori, staattori, roottori jne. En nyt muista, montako vaihetta (roottori+staattori) JT8:ssa on, mutta tuota rataa se menee. Turbiini on vasta polttokammion takana (pilkunviilaus kunniaan ;D).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne on mp-ahtimen sisäänmeno-johdesiivet, jotka eivät pyöri. Tosin niiden kulmaa voidaan säätää. Sen jälkeen on sitten pyörivä ahtimen ykkösvaihe ja sen takana paikallaan olevat staattorin siivet. Sitten taas roottori, staattori, roottori jne. En nyt muista, montako vaihetta (roottori+staattori) JT8:ssa on, mutta tuota rataa se menee. Turbiini on vasta polttokammion takana (pilkunviilaus kunniaan ;D).

 

Miten minulla on sellainen muistikuva, että JT8:ssa on kiinteät johdesiivet? Ts. niiden kulmaa ei voi säätä. Muisitkuva voi pettääkin, olen itse pelannut noiden myllyjen kanssa viimeksi 1990-luvulla...

JT8:ssa on kiinteät sttaatorin siivet, mutta esim. CF6:ssa (DC-10, MD-11) ne ovat säätyvät.

Ja jos jollakin on vaikeuksia muistaa mikä osa pyörii ja mikä ei pyöri, niin muistakaa rantaruotsalaisen muisitisääntö: rotor rollar, stator stannar ;D (sanoo säkökoneasentaja...)

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten minulla on sellainen muistikuva, että JT8:ssa on kiinteät johdesiivet? Ts. niiden kulmaa ei voi säätä. Muisitkuva voi pettääkin, olen itse pelannut noiden myllyjen kanssa viimeksi 1990-luvulla...

JT8:ssa on kiinteät sttaatorin siivet, mutta esim. CF6:ssa (DC-10, MD-11) ne ovat säätyvät.

 

Voi hyvinkin olla, tuo oli vain noin yleisesti ottaen. Enkä oo nyt kotona, niin en voi tarkastaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helppo perussääntö: "tuulimylly" = turbiini, "pumppu" = ahdin/fan. :)

 

Toi fani on tuulimylly! Pientä pilkun viilausta. Fan on yhteydessä turbiiniin!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi ! Fan itse on "pumppu". Se "tarvitsee" voimaa (kuten myös suihkumoottorin kompressorit). Ja turbiini tuottaa voimaa. Sama kuin potkuri jonka takana on moottori.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi fani on tuulimylly! Pientä pilkun viilausta. Fan on yhteydessä turbiiniin!

 

Fan ei välttämättä ole mitenkään linkitetty turbiiniin! Vanhemmissa suihkumoottorikonstruktioissa kyllä, JT8D:stä en enää muista kun on aikaa kun oon manuskoja lukenut.

Eli fan voi pyöriä vapaasti tuulimyllynä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpä se itseasiasssa on linkitetty turbiinille. Tai selittäkääpäs, että mikä sen funktio olisi jos se pyörisi tuulimyllynä siinä moottorin etuosassa?

Ja luokitteleppa vanhempi konstruktio. Ainakin taitaa kaikissa MD-11, B777, jne. moottoreissa fani ottaa voimansa turbiinilta. Eli kyseessä lienee joku vielä uudempi tekniikka?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JT8D-219 (80:sen moottori) on 14 vyöhykkeinen ahdin, joista 7 ensimmäistä, mukaan luettuna fan, muodostavat matalapaine ahtimen. Matalapaineahdin on kiinteässä yhteydessä matalapaineakselin välityksellä matalapaine turbiiniin eli moottorin turbiinin kolmeen (3) viimeiseen vyöhykkeeseen, jota kautta fan eli puhallin saa käyttövoimansa. Moottorin korkeapaineahtimen myodostaa 7 vyöhykettä (7-13). Korkeapaineahdin on yhteydessä kiinteästi korkeapaineturbiiniin, joka sijaitsee heti polttokammion jälkeen ja on yksi (1) vyöhykkeinen.

Mikon alkuperäiseen kysymykseen viitaten imuaukosta näkyvät siivet, joiden pyörimisen alkamista odoteltiin, eivät pyöri koskaan. Ne ovat fanin eli puhaltimen johdesiivet, joiden tehtävänä on ohjata fanin siiville ilmavirtaus optimaalisessa kulmassa. Johdesiipien kulma ei ole muuttettavissa, se on kiinteä, niinkuin myös kaikkien muidenkin johdesiipien kulma JT8D-219 moottorissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpä se itseasiasssa on linkitetty turbiinille. Tai selittäkääpäs, että mikä sen funktio olisi jos se pyörisi tuulimyllynä siinä moottorin etuosassa?

Ja luokitteleppa vanhempi konstruktio. Ainakin taitaa kaikissa MD-11, B777, jne. moottoreissa fani ottaa voimansa turbiinilta. Eli kyseessä lienee joku vielä uudempi tekniikka?

On erilaisia "mallia" olemassa, mainitsen tässä 'single shaft' ja 'split shaft'.

Single shaft merkitsee että kaikki (siis kofan/kompressorit/turbiini) on "samassa akselissa" kytkettynä ja pyörii samoilla kierroksilla. Split shaft merkitsee että esim. turbiini pyörii eri nopeudella. Niiden välillä on joku kytkin (clutch) + vaihde (gear) mekanismi. Fani + kompressorit kytketään kun turbiinin kierrokset ovat riittävästi isot.

Näin toimii teollisuusturbiineillä ja suurin piirtein (mun mielestä )myös suihkumoottoreilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä yksinkertainen kuva JT8D-219 moottorista.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Matalapaineosat (matalapaineahdin ja -turbiini) ovat kiinteästi yhteydessä toisiinsa ja korkeapaineosat (korkeapaineahdin ja -turbiini) toisiinsa. Korkeapaine- ja matalapaineakselien pyörimisnopeus eroavat huomattavasti toisistaan. Matalapaineakseli 100%=8219rpm ja korkeapaineakseli 100%=12245rpm.

Tällainen rakenne on liikennelentokoneiden suihkumoottoreissa erittäin tavallinen. Suurin ero oikeastaan on tällaiseen perusrakenteeseen se, että Rolls Royce on kehittänyt joitakin vuosia sitten kolmiakselisen suihkumoottorin mutta senkin toimintaperiaate on aivan samanlainen kuin esim. JT8D-219 moottorissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota "Split shaft" hommaa tarkoitin!

Jotkin potkuriturbiinit ovat myös tällaisia, Esim Redigon Allison 250 turbiinin voi "polttaa" tarkastuskuntoon unohtamalla potkurijarrun päälle moottorinkäynnistyksen yhteydessä! Silloin lämmöt moottorissa nousevat suhteellisen nopeasti yli sallitun kun ei ole tarpeeksi jäähdyttävää ilmavirtaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On erilaisia "mallia" olemassa, mainitsen tässä 'single shaft' ja 'split shaft'.

Single shaft merkitsee että kaikki (siis kofan/kompressorit/turbiini) on "samassa akselissa" kytkettynä ja pyörii samoilla kierroksilla. Split shaft merkitsee että esim. turbiini pyörii eri nopeudella. Niiden välillä on joku kytkin (clutch) + vaihde (gear) mekanismi. Fani + kompressorit kytketään kun turbiinin kierrokset ovat riittävästi isot.

Näin toimii teollisuusturbiineillä ja suurin piirtein (mun mielestä )myös suihkumoottoreilla.

 

Nykyisissä puhallin moottoreissa tota N2 akselia (Korkeapaine ahdin+turbiini) pyöritetään, kun käynnistetään moottori. Kun N2 on n.20% aletaan syöttää polttoainetta polltokammion ja löydään kipinää (ensin kipinä tietenki). toi N1 matalapaine akseli pyöri tossa kokoajan tuulimyllynä! ei oo mun tietääkseni mitään vaihteistoa. Siis sitä ei mitenkään kytketä päälle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nii meinasin just, et missä suihkumoottorissa siis tämmönen vaihteisto/kytkin on, joka sallii fanin pyörimisen tuulimyllynä? Vapaaturbiineja on toki turbopropeissa, mutta suihkumoottoreita en ainakaan tiedä yhtään

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta turbopropeissa potkuri on ns. "Fäni", senhän saa prop. brakella pysähtymään. :P . Noissa puhaltimissa toi fani pyörii vapaasti, joskus ku tulee tapreeksi ja kone seisoo platalla (motir sammuneena) niin toi fäni saattaa pyöriä !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään