Jouni Laukkanen

Eilen Prinkkalassa (enimmäkseen 1-moottorisia)

23 viestiä aiheessa

Perheeseen hankittiin ensimmäinen tikitaalinen kuvantallennin - mallia kulkee paidantaskussa Minolta Dimage X50. Piti kokeilla sitä kun eilen kävin lentelemässä. Aika helppoa ja näppärää tuo kuvien tuominen tänne; ei tartte käydä kehittämässä diarullaa, eikä digitoida sitä rompulle. Noh...

 

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Ei moottoria. Varmaan jokin purjekonetyyppi? No tämä kuva on oikeasti otettu joskus aiemmin dialle ja sakannattu siitä.

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Tällä koneella on lempinimi. Mikä?

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Sain tältä koneelta perinteisen tuuletuksen. Mikä siinä on kun konetta ei voi kääntää siten, että käytetään mahdollisimman vähän tehoja ja ilman että päästetään potkurivirta hiekkapuhalluksella muita koneita?

[ Attachment removed / expired ]

 

Sitten toinen kysymys. Mikäs tämä on? (rekkari) Ja mihin sitä käytetään?

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Intissä kuulemasi määritelmän mukaan kaikki ylätasoiset 1-moottoriset ovat Kessnoja ja kaikki alatasoiset 2-moottoriset Pipereitä. Selvä Piperi siis.

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäs toi OH-NAD on tupsahtanut? Onko tuo ollut kauankin tuommoisessa rekisterissä? Kun on ihan uusi tuttavuus mulle...

 

Tuohon peräkärrykesnaan... Tunnusta en uskalla edes veikata, mutta voisko se olla jossakin hyppykoulutuskäytössä?

 

EDIT: Heitetään nyt vanhan maalauskaavion perusteella kaksi rekisterivaihtoehtoa ilmoille. CBS tai CDX...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perheeseen hankittiin ensimmäinen tikitaalinen kuvantallennin - mallia kulkee paidantaskussa Minolta Dimage X50. Piti kokeilla sitä kun eilen kävin lentelemässä. Aika helppoa ja näppärää tuo kuvien tuominen tänne; ei tartte käydä kehittämässä diarullaa, eikä digitoida sitä rompulle. Noh...

 

 

Tällä koneella on lempinimi. Mikä?

[ Attachment removed / expired ]

 

 

Olikohan Elviira?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

 

Katos vaan mitä Porilaisten AYM tekee Pirkkalassa ???.Olenkin jo ihmetellyt että miksei ole AYM ilmassa EFPO:lla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tättärärättäätää!

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Ja Mikko veitikka oli jo hyvin jäljillä!

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Karmat näistä. Kyseessähän on omistajansa asun... mak... ilmeisesti lentovaunu. OH-NAD:han on ollut rekisterissä iät ajat. Senhän toi maahan Hullu Pirula, samoihin aikoihin kuin OH-NAA:n ja OH-NBB:n. A-malli, mutta Hämeenkyröläisten piti ostaa uusi kone Immolassa kännissä romuksi lasketun OH-CFN:n tilalle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ho, siinähän möllötti CMV. Olikohan toi eka 152 mikä tuli BF:lle...

 

CVK:lla on tullut lenneltyä pari kertaa.Kokkolassa eestaas kun, Mr? halus käydä Kemorassa kattomassa kun poika huristelee jollain F?-ajokilla.Kyllähän tuntikiilarille semmonen keikka sapuskoineen kelpas.

Samalla vehkeellä tuli käytyä Mäntän lentopaikallakin, ei tosin ollut missään aktiivikäytössä , mutta baana oli ihan käyttökelpoisessa kunnossa. :P

Ainakaan ei mennyt mitään rikki...

 

Vieläkös sinne mahtuu, vai onko kasvanut umpeen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-CNU: n lempinimi on ollut ainakin Urkki, olen pudonnut ( hypännyt )sen kyydistä Turun kentän korkeimman koivun latvaan. Ennätys sekin :) Sahailuoperaation jälkeen koivu oli aivan latvaton, mutta varjo ehyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervalentäjien Diesel C-172, OH-CVB, seisoo Pirkkalassa ti iltaan noin kuuteen jolloin jatkan matkaa jos joku haluaa ko. koneen nähdä/kuvata.

 

T: Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katos vaan mitä Porilaisten AYM tekee Pirkkalassa ???.Olenkin jo ihmetellyt että miksei ole AYM ilmassa EFPO:lla.

 

 

Moottorin vaihto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ho, siinähän möllötti CMV. Olikohan toi eka 152 mikä tuli BF:lle...

 

CVK:lla on tullut lenneltyä pari kertaa.Kokkolassa eestaas kun, Mr? halus käydä Kemorassa kattomassa kun poika huristelee jollain F?-ajokilla.Kyllähän tuntikiilarille semmonen keikka sapuskoineen kelpas.

Samalla vehkeellä tuli käytyä Mäntän lentopaikallakin, ei tosin ollut missään aktiivikäytössä , mutta baana oli ihan käyttökelpoisessa kunnossa. :P

Ainakaan ei mennyt mitään rikki...

 

Vieläkös sinne mahtuu, vai onko kasvanut umpeen?

Morjes.

Tänään viimeks poikkesin fillaroimassa sielllä.

Viime syksynä olivat jo raivanneet siellä mutta jotain ihmevanhoja peruskiviä tuotu kentän kylänpuoleiseen päähän.Uudet puomit on sinne asennettu myöskin.

Toivossa eläny josko sinne tulis taas lentotoimintaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tättärärättäätää!

 

Nakkasin sulle private-viestin, muttet ole vastannut. Heitätkö postia mulle, olis kysymys kuvista: sauli.sarre (at) iki.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaisin että tuo vedettävä cessna on yhdelle henkilölle tarkoitettu asuntovaunu ;D

 

Niin, eikös Jouni niin jo kertonutkin... Tosin kyllähän sinne nyt 172:een kaksi mahtuu vierekkäin ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katos vaan mitä Porilaisten AYM tekee Pirkkalassa?

 

Ilmiselvästi keulii ja yrittää kirmata taivaalle ilman moottoria. On kuin varsa laitumella...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Karmat näistä. Kyseessähän on omistajansa asun... mak... ilmeisesti lentovaunu. OH-NAD:han on ollut rekisterissä iät ajat. Senhän toi maahan Hurula, samoihin aikoihin kuin OH-NAA:n ja OH-NBB:n. A-malli, mutta Hämeenkyröläisten piti ostaa uusi kone Immolassa kännissä romuksi lasketun OH-CFN:n tilalle.

 

Nyt täytyy oikaista tällainen vanha ja perätön vaittämäni. OH-CFN:ää ei suinkaan ole laskettu kännissä, vaan kyseessä oli myötätuulilasku ja sen jälkeen seurannut pomppu, jossa kone vaurioitui pahoin. Pyydän nöyrimmästi anteeksi tätä erhettäni sillä tällainen antaa CFN:n päällikön toiminnasta aivan väärän kuvan. Minun olisi pitänyt muistaa tapaus tarkoin, sillä olin itsekin vanhan kannuspyörä-Cessnan lentovauriossa samana vuonna eli 1990. Ja muutenkin tämantyyppisissä asioissa pitäisi aina varmistaa kuinka asian laita on.

 

Laitan tähän vielä huonon selityksen: Vuonna 1985 hajotettiin samantyyppinen kone (C170) Rautavaaralla 22. kesäkuuta. Selostuksen mukaan Lentoonlähtökiidon aikana lentokone siirtyi ulos kiitotieltä törmäten kantoihin, missä mm. korkeusperäsin rikkoutui. Koneen noustua ilmaan se sakkasi maahan oikea siipi edellä. Ohjaaja oli vahvasti humalassa.

 

Molemmat koneet tulivat siis siipi edellä maahan, mutta CFN:llä se muistaakseni oli vasen siipi. Ja kyllä minun pitäisi tietää mikä ero on Rautavaaralla ja Immolalla. Siitä huolimatta menivät nämä tapaukset keskenään sekaisin itseltäni. Pahoitteluni vielä kerran.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korjataan vielä, että ei ollut myötätuulilasku, vaan sivutuulilasku. Poikittainen rata olisi kyllä ollut  käytettävissä... Ilmeisesti ohjaimet ei vaan riittäneet. Tullessamme paikalle Arrowilla n. 5 h tapahtuman jälkeen ohjain voimat riitti juuri ja juuri. Keli oli kylläkin kuulemma jo rauhoittunut aika lailla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla