Jani Salo

Boeingin 787:lla menee hyvin

70 viestiä aiheessa

moi

 

Nyt näyttää menenevän lujaa Boeing 787 Dreamliner tilauksilla. Edellinen iso tilaus oli Northwest Airlinessin 18 konetta +50 optiota.

 

050505g.jpg

 

Firm orders and by which airlines:

 

64 – ANA at 50; Air New Zealand at 2; Blue Panorama at 4; First Choice at 6; Icelandair at 2

 

Announced orders and by which airlines:

 

237 – ANA at 50; Air New Zealand at 2; Blue Panorama at 4; First Choice at 6; Primaris at 20; JAL at 30; Continental Airlines at 10; Vietnam Airlines at 4; Air China, China Eastern Airlines, China Southern Airlines, Hainan Airlines, Shanghai Airlines and Xiamen Airlines at 60; Ethiopian Airlines at 5; Icelandair at 2; Korean Air at 10; Air Canada at 14; and Air India at 20

 

eli periaatteessa nyt jo yli 300 tilausta.

 

Firm configuration – 2005

Major assembly begins – 2006

First flight – 2007

First delivery - 2008

 

Eipä olisi vuosi sitten uskonut että 787:lla menee näin lujaa :D

 

Nyt huhutaan että LOT olisi tilaamassa +6 787 lentokonetta. Ilmeisesti lähiaikoina on tulossa vielä joitakin isoja tilauksia.

 

Airbussin kilpailevalla A350:llä ei ole mennyt näin hyvin...

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päättäisi Finskikin vaan ottaa 787:ja ykstoistasen tilalle :)

 

tuossa koneessa ainakin olisi rangea riittävästi :D Voisi ottaa Finski sen 787-9 version.

 

Niitähän on saatavilla 787-3, 787-8 ja 787-9 versioina. Kumma kun nyt on menty tähän 8 ja 9 järjestykseen eikä esim. -100, -200, -300 etc.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dreamliner on edelleen tyylikäs peli, vaikka tyylistä putosikin huomattava osa pois Boeingin jätettyä haineväpyrstön pois koneesta. Nythän kone näyttää "vain" päivitetyltä 767:lta :P

 

Ja hyvä että kauppa käy myös Seattlessa, sillä muuten ala menisi liian yksipuoliseksi (on jo nyt). Vaikka kai tässä juurrooppalaista teollisuutta pitäisi tukea eurokansalaisena, nih.

 

Pauli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dreamliner on edelleen tyylikäs peli, vaikka tyylistä putosikin huomattava osa pois Boeingin jätettyä haineväpyrstön pois koneesta. Nythän kone näyttää "vain" päivitetyltä 767:lta :P

 

 

Ja näyttää ne futuristiset ohjaamon ikkunatkin saaneen kenkää. Eihän tuossa ole enää mitään uutta ja poikkeavaa tuossa vehkeessä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka kai tässä juurrooppalaista teollisuutta pitäisi tukea eurokansalaisena, nih.

 

Pauli

Ei muuta kun hiomaan alihankintoja Boeingilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja näyttää ne futuristiset ohjaamon ikkunatkin saaneen kenkää. Eihän tuossa ole enää mitään uutta ja poikkeavaa tuossa vehkeessä...

 

Ainakin vielä tuo matkustamon ikkunoiden massiivinen koko on säilynyt. Nuo ikkunat kun ovat tuplasti sen kokoiset mitä esim. A340:ssä on. Toivottavasti ne säilyvät lopulliseen designeen.

 

Eikös tuo 787 ollut Finnairin listassa MD-11 korvaajaksi silloin kun täällä oli siitä puhetta ? Siihen kun vielä iskettäisiin GE GP2700 kannut niin aijai :-*

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

/clip Nythän kone näyttää "vain" päivitetyltä 767:lta :P /clip

Joka on pelkästään hyvä asia mielestäni :P

 

Selkeästi parempaan suuntaan ollaan menossa. Minuun ei ainakaan iskenyt alkuperäiset visiot koneen ulkonäöstä. Nyt näyttää jo siltä että koneesta saattaa tulla kaunis. :-*

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuo 787 ollut Finnairin listassa MD-11 korvaajaksi silloin kun täällä oli siitä puhetta ?

 

Finnair taisi tähyillä tuota 787-9 mallia, jos dreamlineriin päätyy. Boeingin mukaan siinä olisi 259 matkustajapaikkaa kolmella luokalla. Markkinoille pitäisi tulla 2010?

 

Kabiinia esitellään vielä aika futuristisen näköisenä;

http://www.boeing.com/commercial/7e7/k62869.html

Muistuttaa pikemminkin Star Trekin kulisseja, saa nähdä millaiselta lopullinen versio näyttää. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on vähän sama ku katsois vaikkapa uutta "perheautoa" ensiesittelyssä kansainvälisillä automessuilla - sitten kun naapuri ajaa sellaisella pihaan niin ei se useinkaan ihan samalta näytä ;) Veikkaanpa että tässä tapauksessa ero tulee olemaan vieläkin suurempi Boeingin mainoksen ja todellisuuden välillä...

 

 

Totta puhut.Esimerkiksi tuskin Airbussinkaan 380 on ihan sellaista kabiinia.. Rahaa ne vain haluaa :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

787:n matkustamon valttikortteja taitaa olla kaarevat muodot, jotka vie pois ahtauden tuntua ja suuret ikkunat.

Sisustushan jää lentoyhtiöille, mainoksissa tarjotaan esimerkkejä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

787:n matkustamon valttikortteja taitaa olla kaarevat muodot, jotka vie pois ahtauden tuntua ja suuret ikkunat.

Sisustushan jää lentoyhtiöille, mainoksissa tarjotaan esimerkkejä...

 

Niin.. Uutta värikästä kangasta korvaamaan tehtaan pölyisiä rättejä, sinistä,punaista,oranssia.. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka en matkustamon 1. rivin etupuolelta osaa lentokoneessa käyttää kuin wc:tä (sitäkin valitettavan usein auttavasti) niin mahtaisiko finskille olla organisatorisesti mitään iloa siitä että laivastossa olisi myös long haul kalusto Axxx koneita? Onko isommissa busseissa lentäjän näkökulmasta mitään iloa siitä jos on pienemmillä lentänyt?

 

Tulipahan vain mieleen...

 

 

Kyllä siinä lyhyemmällä tyyppikoulutuksella selviää. Ainakin Swissair-vainaalla tehtiin niin.että osa porukasta lensi talvisin A330:llä ja kesäisin A320:llä, kun miehistötarve vaihteli vuodenajan mukaan, ei tarvinnut molemmille saadun tyyppikoulutuksen jälkeen, kuin lentää puolivuotissimu (joka siis joka tapauksessa piti lentää) aina sillä tyypillä, jota piti seuraava kausi lentää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä siinä lyhyemmällä tyyppikoulutuksella selviää. Ainakin Swissair-vainaalla tehtiin niin.että osa porukasta lensi talvisin A330:llä ja kesäisin A320:llä, kun miehistötarve vaihteli vuodenajan mukaan, ei tarvinnut molemmille saadun tyyppikoulutuksen jälkeen, kuin lentää puolivuotissimu (joka siis joka tapauksessa piti lentää) aina sillä tyypillä, jota piti seuraava kausi lentää.

 

Niin ja Mekaanikotkin selvisivät vähemmällä koulutuksella kun niissä on kuitenkin samanlaiset järjestelmät ja osat. Olishan toi A350 ehkä järkevämpi hankinta, jos kuluja mietitään. No mene ja tiedä. Kohtahan sen pitäis selvitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei nyt suoranaisesti liity aiheeseen, mutta olikos kukaan tänään (9.5.) Helsingissä B787-mainostilaisuudessa, jollaisen Boeing kuulemma (t.o. näemmä) järjesti? :)

 

<snip>

 

Boeing luottaa 787-mallin vetovoimaan

 

Helsinki,

9. 5.

(STT)

 

Yhdysvaltalainen Boeing aikoo lähivuosina haastaa

eurooppalaisen Airbusin keskikokoisten pitkänmatkan koneiden

sarjassa uudella 787-konetyypillä.

 

Maanantaina yhtiön johtoa kävi Euroopan ja Keski-Aasian

myyntijohtajan Marlin Daileyn johdolla Helsingissä mainostamassa

uutuutta, jonka ensilento tapahtuu näillä näkymin vuonna 2007.

 

<snip>

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei nyt suoranaisesti liity aiheeseen, mutta olikos kukaan tänään (9.5.) Helsingissä B787-mainostilaisuudessa, jollaisen Boeing kuulemma (t.o. näemmä) järjesti? :)

 

<snip>

 

Boeing luottaa 787-mallin vetovoimaan

 

Helsinki,

9. 5.

(STT)

 

Yhdysvaltalainen Boeing aikoo lähivuosina haastaa

eurooppalaisen Airbusin keskikokoisten pitkänmatkan koneiden

sarjassa uudella 787-konetyypillä.

 

Maanantaina yhtiön johtoa kävi Euroopan ja Keski-Aasian

myyntijohtajan Marlin Daileyn johdolla Helsingissä mainostamassa

uutuutta, jonka ensilento tapahtuu näillä näkymin vuonna 2007.

 

<snip>

Tuossa samassa STT:n uutisessa luvattiin koneelle 15 000 km toimintaSÄDE välilaskutta, joten toimintaMATKA täytyy siis olla 30 000 km. Ei pysty Airbus tuohon, ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

vaikka jätetään näsäviisastelu sikseen niin onnea vain niille jotka esim 30" pitchilllä istuvat 15kkm putkeen tuubissa...

 

15 Mm?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vasta aloittanut Kingfisher ilmoittaa: ....with a wider 30 " seat pitch.

 

Jos 30 " on intialaisittain "wider", niin paljonko se sitten on muissa Intian yhtiöissä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän päivän hesarin mukaan tilauksia 255 koneelle ja 10 lentoyhtiölle. Lisäksi on vielä tietenkin vahvistamattomat tilaukset yms. + optiot.

 

Toivottavasti tuo 787 rantautuu myös suomeen jossain vaiheessa. Itse toivoisin sitä enemmän kuin A350:stä :P

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli vaan mieleen, että näinköhän me eurooppalaiset sittenkin tehdään huonompia lentokoneita kuin ameriikkalaiset. Katsokaas kun katselee koneiden ikäkaarta globaalisti ei voi olla huomaamatta, että Boeingin, MD:n ja Lockheedin tuotteet ovat yleensä pysyneet käytössä kauemmin kuin vastaavat Airbussin tuotteet.

 

Esimerkiksi:

 

B73x/DC9X/MD8x vs. A32X.

Ameriikan vehkeitä on valmistettu kauemmin ja valmistus jatkuu edelleen (B737NG). Lisäksi nuo kolmeseiskat ja ysit ovat älyttömän kestäviä koneita. Näemmekö vielä vuonna 2027 Air Francelle vuonna 1989 toimitetun A320 koneen lentävän, tuskin. Sen sijaan esim. USA:ssa voi ihailla Northwestin fleetissä palvelevaa DC-9-31 konetta N8925E joka on luovutettu tehtaalta jo melkein 40 vuotta sitten vuonna 1967.

 

B767 vs. A330

kuusseiska on jo "vanha romu". Ensilento oli 1981 mutta kone myy edelleen ja lentoyhtiöt jopa korvaavat toisinaan A330 kalustoa 767:lla (mm. Air Transat viime syksynä tai talvena).. Ja viimeksi tänään Qantas ilmoitti haluavansa korvata A330 laivaston jollain muulla tyypillä, esim. 787:lla. Höh, ne Qantasin A330 koneethan on ihan uusia, tuskin edes öljyjä ehditty vielä vaihtaa.. ???

 

A340-200 ja A340-300.

Koneiden ensilento oli 90-luvun alussa, mutta näistähän A342:a ei enää edes tehdä, vaan tuotanto lopahti johonkin reiluun pariinkymmeneen koneyksilöön ja A343:kin alkaa olla tuotantonsa loppumetreillä, korvaajana A345/A346.

 

Boeing 747

Lensi ensilentonsa vuonna 1969 ja on edelleen tuotannossa. Ja tiedetään, dash 400 on aivan eri kone kuin alkuperäinen 747-100, mutta silti.. Ensilento B744:llä oli 1988 ja edelleen tuotannossa.

 

Airbus A300

Ainoa oikea bussi :P Kone lensi ensilentonsa 1972 ja käsittääkseni edelleen tuotannossa joillekin rahtifirmoille. Tosin tietoni ovat hataria ja muistelisin että viimeinen(?) A300F tilaaja UPS olisi peruuttanut tilauksensa.

 

Airbus A310

Kone teki ensilentonsa 1982 ja on jo käytännössä kadonnut maailman taivailta.. Jokunen lentää vielä, lähinnä rahtia Fed Exillä.

 

Boeing 757

Tuotantokauden suhteen melkein sama laulu kuin A310 (1982 - 2005). MUTTA Boeing 757 EI ole kadonnut mihinkään maailman taivailta ja on suosittua second hand kalustoa. Ei näin hyviä koneita kannata seisottaa Mojavessa..

 

Boeing 777

Oikeasti uusi kone jota voi verrata mm. A330 kalustoon. Miksi Boeing ei valmista uutta konetta triplaseiskan pohjalta? Airbushan tekee A350 koneen korvaamaan A330 koneet..

 

Lockheed L1011 Tristar

Valmistajalleen kauhea floppi, mutta konetta tilanneet lentoyhtiöt pitivät koneesta. Suurin Tri Star operaattori Delta lopetti liikennöinin vasta 2001. Aika hyvin "huonolta" koneelta..

 

Mc Donnell-Douglas DC-10-XX

Vanhus lentää edelleen.. Ei oo paljoakaan samanikäisiä laajarunkobusseja maailman taivailla.

 

Mc Donnell-Douglas MD-11

Pakko olla hyvä kone kun Finnair kaavailee seitsemättä.. :P

 

Eli onko eurooppalainen (ranskalainen) lentokone vähän sama kuin ranskalainen auto; uutena hyvä ja makea, mutta muutaman vuoden vanhana täysi romu. Minun erittäin omasta mielestäni amerikkalainen tekee paremmat koneet kuin eurooppalainen.. Jos ette usko, niin kuunnelkaa vaikka tämä laulu Ranskalaisista autoista ;D

 

http://www.mikseri.net/artistit/biisihaku.php?action=1&doSearch=1&keywords=Ranskalainen%20auto

 

Niin ja dildovihaajat: maailman parhaat yleisilmailukoneetkin taitavat olla ameriikkalaisia.. (Beechcraft, Cessna, Piper)

 

Niin ja tässä vielä tämä Qantasin tämän päiväinen uutinen.

 

Qantas has widened its fleet restructuring plans to include the 787 and A350. CFO Peter Gregg told ATWOnline that the airline is "evaluating 777-300/-200 and 787-3/-9 and A340-600/A350 combinations" to replace its 747-400s/-300s, 767s and A330s. Qantas is expected to place an order for 60 aircraft in the second half of 2005, but Gregg watered down speculation that an order may come out of a May board meeting. "We will only be updating the board," he told this website. The competition originally focused just on the 777/A340 as a replacement for 747s that are not being replaced by A380s, of which the airline has 10 on order. Gregg recently was given fleet responsibility and immediately widened the evaluation to include replacing the carrier's 767s in order to have a more comprehensive fleet strategy. He also pointed out that Qantas may exercise options for more A380s as part of its fleet plan. He confirmed that the airline is looking at the 777-200LR for London-Sydney nonstop flights but said concerns still exist relating to operating the type nonstop only in one direction. Boeing is due to set world payload/range records with the 777-200LR in July and a number of airlines are waiting for the manufacturer to confirm fuel burn gains. While Gregg was coy on the subject, ATWOnline understands that Qantas has delivery positions protected for both Boeing and Airbus models.

 

Pauli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

B73x/DC9X/MD8x vs. A32X.

Ameriikan vehkeitä on valmistettu kauemmin ja valmistus jatkuu edelleen (B737NG).

 

B737 on melkein aivan toinen kone nykyään, kuin mitä se joskus oli.

Ja kyllähän sitä kestää, mitä kauemmin valmistetaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

B737 on melkein aivan toinen kone nykyään, kuin mitä se joskus oli.

Ja kyllähän sitä kestää, mitä kauemmin valmistetaan.

 

 

Juu juu, toki B73NG on aivan eri kone kuin B737-100, mutta tarkoitin tässä myös sitä, että onko noissa amerikanraudoissa parempi peruskonsepti kuin meidän eurooppalaisten tuotteissa? Esim. B777 vs A330. Triplaseiskaa sen kun päivitetään ja tuotanto jatkuu koko ajan, kun taas A330:lle suunnitellaan nyt jo seuraajaa. Peruskonseptit lienevät saman ikäisiä. Okei, A330 perustuu A300 runkoon, mutta siinä on kokonaan toinen siipi, moottorit, avioniikat yms. yms. joten mielestäni peruskonsepti on täysin verrattavissa B777 koneisiin ::)

 

Ja edelleen, yli kolkyt vuotta vanhoja busseja on tosi vähän (tosin ei niitä oo valmistettukaan kuin reilu 30 vuotta), enkä usko että tulevaisuudessa näemme 20 vuotta vanhaa A330 konetta lentämässä "kolmannen maailman" maissa, mutta uskon, että triplaseiskoja näemme.

 

Ei saa vetää herneitä nenään! Kuten jo mainitsinkin, tämä on oma mielipiteeni.. En myöskään omista kristallipalloa.

 

Pauli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän päivän hesarin mukaan tilauksia 255 koneelle ja 10 lentoyhtiölle. Lisäksi on vielä tietenkin vahvistamattomat tilaukset yms. + optiot.

 

 

Boeingin eilisen lehdistötiedotteen mukaan vahvistettuja tilauksia on 112 kpl. "Orders and commitments" on 255 kpl, lienevätkö siis vahvistetut + esisopimusasteella olevat tilaukset?

 

Make

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu juu, toki B73NG on aivan eri kone kuin B737-100, mutta tarkoitin tässä myös sitä, että onko noissa amerikanraudoissa parempi peruskonsepti kuin meidän eurooppalaisten tuotteissa? [...] Okei, A330 perustuu A300 runkoon, mutta siinä on kokonaan toinen siipi, moottorit, avioniikat yms. yms. joten mielestäni peruskonsepti on täysin verrattavissa B777 koneisiin ::)

 

Toisaalta voi myös ajatella, että molemmat toimivat ihan samalla tavalla, vain nimeämistavat eroavat toisistaan.

 

B737-200 + kokonaan toinen siipi, moottorit, avioniikat = B737-700

B747-200 + jatkettu yläkerros, uudet moottorit, avioniikat = B747-400

A300 + kokonaan toinen siipi, moottorit, avioniikat = A330

A330 + kokonaan toinen siipi, moottorit, avioniikat = A350

DC-9 + uudet moottorit, avioniikat = MD-95 = B717

 

Markkinointinimihän on eri asia kuin koneen virallinen mallimerkintä. MD11 on käsittääkseni viranomaisille DC10, MD-80 ja MD-90-sarjat DC-9:n myöhempiä malleja jne.

 

Tästä viimeisestä kuulin vuosia sitten joten korjatkaa jos olen väärässä.

 

Make

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään