Jani Salo

Boeingin 787:lla menee hyvin

70 viestiä aiheessa

Uskoisin, etta joko toimittaja tai Finnairin viestintajohtaja ovat sekoittaneet konetyypit keskenaan. Tuskin Finnair hankkisi A340-koneita muuten kuin kaytettyina, silla tuleva kaksimoottorinen A350 tulee "tappamaan" A340-300-tuotannon kokonaan. Tulevaisuudessa A340-koneista jaanevat siis jaljelle A340-500 ja -600 -versiot.

 

Itse toivoisin Finnairin valinnan paatyvan Boeing 777-200ER ja 777-300ER -laivastoon.

 

Kuten aiemmin jo mainittu, epäilen suuresti että Finnair ostaa "vanhan" teknologian koneita (777, A340). Väliratkaisuna uusia koneita odotellessa ne voivatkin käydä, koska MD-11:set voivat loppua jossain vaiheessa. Mutta aivan uudeksi konetyypiksi todennäköisesti tulee kyllä A350, koska se on lähimpänä MD-11:sta suoristuskykyä. 787 saattaa nimittäin olla hiukan liian pieni Finnairin tarpeisiin, varsinkin rahdinoton kannalta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tarkastellaan suoraan speksiä niin A350-900 on muuten varsin lähellä MD11:sta. Siis hyvin lähellä, tosin menee pidemmän matkan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeing on muuten tekemassa 787:sta uuden 9HGW -version Qantasia varten. En tieda koneen suoritusarvoja, mutta se voisi sopia Finnairillekin. Pienemmat 787:t puolestaan voisivat tulevaisuudessa korvata 757-laivaston...?

 

Mita tulee mainitsemaani A340-koneeseen, niin tarkoitinkin sita lahinna "valikauden" vaihtoehtona kapasiteetin kasvattamiseksi, joskin jarkevampi valinta saattaisi ehka olla joko A330-kone tai B767-300 -kone GE-moottoreilla. A320-pilotit voisivat lentaa 330:sta ja 757-pilotit 767:aa...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

B767-300 -kone GE-moottoreilla.

Finnair tutki MD11:sta B767:aan siirtymistä 90-luvun loppupuolella. Silloin todettiin että se on täysin kannattamaton veto. B767 kyllä lentää esim. VTBD-EFHK ihan hyvin täydellä matkustajalastilla. Vaan eipä mene yhtään rahtia enää sitten ja rahti on melkeimpä isompi tulonlähde kuin matkustajat...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, vuosi taisi olla 1993, jolloin 767 oli tutkinnan alaisena. On kuitenkin puhuttu, etta ennenkuin Finnair valitsee uuden konetyypin, joutuu se hankkimaan muita kuin MD-11-koneita, jos se mielii kasvattaa kaukoliikennettaan nykytahtiin. Talloin 767 valikauden konetyyppina, MD-11 rinnalla voisi toimiakin. Kohteita voisivat olla esim. New York (talvikaudella), Delhi, Beijing, jolloin rahtiakin kai mahtuisi viela mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone ei silloin vakuuttanut Finskiä, joten miksi nyt palata siihen vaihtoehtoon enään??? --- Ikävintä vaan oli Finskin viestintäjohtajan lause kuukausi takaperin, että jos päätös tehtäisiin nyt, niin a340 olisi vaihtoehto. (siis se todennäköinen)

 

Vähän outo vertaus sinulta, sillä A350 on suorituskyvyltään hieman eri asia, kuin A330.  Lisäksi A340 olisi täysin looginen vaihtoehto nyt, sillä vaikka Finnair aiemmin päätyi Douglasiin, niitä ei enää valmisteta.  Muistaakseni tuossa artikkelissa lähinnä tarkoitettiin, että vanhoilla koneilla voi onneksi lentää vielä niin pitkään, että muitakin vaihtoehtoja on.

 

Edit: On muuten ollut huhuja, että Boeing suunnittelisi vielä suurempaa versiota, kuin nykyinen 787-9.  Se voisi tehdä A359:stä vähemmän selvän vaihtoehdon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen uutinen on se, että Airbusista 80 prosenttia omistava EADS toimii Boeing 787 Dreamlinerin alihankkijana :o.

 

"Sieltä ostetaan, mistä halvemmalla saadaan"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Sieltä ostetaan, mistä halvemmalla saadaan"

 

Suoraan että  mutkan kautta alihankkijana, http://www.aero-news.net

 

"....Composites Atlantic, will produce a pylon brace for the Dreamliner's underwing engines. Ownership of Composites Atlantic is split equally between the government of Nova Scotia, and... EADS."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... koska MD-11:set voivat loppua jossain vaiheessa. Mutta aivan uudeksi konetyypiksi todennäköisesti tulee kyllä A350, koska se on lähimpänä MD-11:sta suoristuskykyä. 787 saattaa nimittäin olla hiukan liian pieni Finnairin tarpeisiin, varsinkin rahdinoton kannalta...

 

Lieköhän totta kuulemani huhu että finski aikoo ostaa Thai Airways'iltä peräti 3 MD-11? Tai ostaa ja ostaa... siis liisata kai? Tuo rahtibisnes on tosiaankin finskin pitkien lentojen kulmakivi. Jopa A350 valinta veisi kapasiteettia taaksepäin, verrattuna vanhaan kunnon MD-11. Pitäisiköhän finskin siirtyä 747 Advanced versioihin tulevaisuudessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lieköhän totta kuulemani huhu että finski aikoo ostaa Thai Airways'iltä peräti 3 MD-11?

Mielenkiintoinen huhu...

 

Thain 4 konetta ovat vaan sieltä vanhimmasta päästä, Varigilla olisi nuorempia Finnairille. Ihan varastossakin odottamassa hakijaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen huhu...

 

Thain 4 konetta ovat vaan sieltä vanhimmasta päästä, Varigilla olisi nuorempia Finnairille. Ihan varastossakin odottamassa hakijaa.

 

Liekö noissa varigin koneissa GE'n moottorit? Ja onko Thain koneet halvempia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A350 vastaavat numerot ovat 26 LD3 ja 114.7 kuutiota.

Taisit katsoa A350-800:n luvut. -900 on paljon lähempänä MD11:sta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusimmassa tieteen kuvalehdessä joka on ilmestynyt 17pv on juttua 787:sta ja myös pientä vertailua A350:n.

Jutussa tietenkin mainitaan, että ilmailualan asiantuntijat ovat sitä mieltä, että airbus ei edes yritä kilpailla kunnolla 787 vastaan vaan laittavat peliin päivitetyn version A330 koneesta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sukupuu ilmeisesti on laajenemassa, Bojongi suunnittelee tuovansa markkinoille seuraavaksi version 787-10

 

>Boeing appears to be finalizing the business case for the 787-10

 

Lisää tarinaa täällä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niinpä oli ja aivan kuten oikeastaan saattoi odottaakin. Mutta onko kuulunut mitään Dreamlinerin isoveljestä, B748'sta???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta onko kuulunut mitään Dreamlinerin isoveljestä, B748'sta???

 

Muistaakseni yhtään matkustajaversiota ei ole myyty ja rahtejakin vain jokunen kappale mm. cargolux

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Farnboroughissa allekirjoitettiin alustava sopimus 10 kpl 748-rahtikoneen myymisestä Emirates Sky Cargolle, mutta lopullista vahvistusta tilaukselle ei kaiketi vielä ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään