Guest jahu

Aiotko tulla lentämään SB3:n myötä?


54 viestiä aiheessa

Tuli mieleen kysellä vähän ihmisten aikomuksia. Itse olen aloitellut noita lennonjohto hommia, joten olisi mukavaa saada liikennettä enemmän. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin yleisesti, Vatsimilla on aika paljon pelissä SB3:ssa. Tällä hetkellä tilanne on että Ivao on ajamassa ohi, tai on oikeastaan tehnyt sen jo aikaa sitten - ei tarvitse kuin katsoa normaali-iltana (Euroopan aikaan siis!) online-tilannetta, niin Ivaon puolella on järjestään lähes tuplamäärä lentäjiä paikalla. Ja monet ovat ainakin uhkailleet että jos SB3 "floppaa" (= ??) niin menevät Ivaon puolelle.. Mitä sitten käytännössä tarkoittaakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja monet ovat ainakin uhkailleet että jos SB3 "floppaa" (= ??) niin menevät Ivaon puolelle.. Mitä sitten käytännössä tarkoittaakaan.

Tarkoittaa mun kohdalla ainakin sitä että jos SB3 ei lisää liikennemääriä tuntuvasti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse ainakin tulen lentelemään entistä enemmän, koska VATSIM härpäkkeet tulevat SB3:n myötä helpottumaan. Veikkailempa, että ensimmäisinä iltoina Suomen virtuaali taivaalla nähdään lentäjiä paljon. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Verstas pyörii jotta simuilu kotonakin onnistuu taas kohta.. SB3:n kanssa toki verkkoon, varsin kun siinä voi käyttää kahta radiota jne.. Tosin radioiden rakentelussa menee hiukan aikaa, mutta kyllä se tästä..

 

stick-mechanic3.jpeg

 

Tuolla sauvalla kelpaa ohjata.. :)

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten voin tulla sinne terrorisoimaan VATSIMia kun saatte sinne yhtä paljon liikennettä kun minulla on AI-liikenteenä ;)

 

Muuten no dänks. Pitäisi vielä erikseen sitten hommata ne kuulokkeet ja mikki :P

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten voin tulla sinne terrorisoimaan VATSIMia kun saatte sinne yhtä paljon liikennettä kun minulla on AI-liikenteenä ;)

Tuo on käytännössä sula mahdottomuus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten voin tulla sinne terrorisoimaan VATSIMia kun saatte sinne yhtä paljon liikennettä kun minulla on AI-liikenteenä ;)

 

trafiikkia800.jpg

 

Tossa ny näyttäs olevan pari konetta.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Sitten voin tulla sinne terrorisoimaan VATSIMia kun saatte sinne yhtä paljon liikennettä kun minulla on AI-liikenteenä ;)
Eikö sellaset 900 lentoa riitä, vai haluutko välttämättä odotella kolme vuorokautta lentoonlähtövuoroa? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

täytyy katella tuota vatsim lentämistä sitten kun on tullut ostettua se mikki ja kuulokkeet. Tekstillähän en minä lähde lentämään online ;D

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä juu, eilen koko illan lennonjohdossa olin ja käytännössä taivaalla oli kymmeniä uusia tuttavuuksia. Ja osa ei niinkään miellyttäviä tuttavuuksia.. Supervisorille jouduin huutamaan myös kerran kun ei muu tehonnut.

 

Onko ne uusien pilottien tutoriaalit tosiaan niin piilossa vai eikö näitä perusasioita lue yhtään missään tutoriaalissa, kun illan aikana tuli vastaan ainakin luokkaa 4-6 tapausta jossa uudet suomalaiset Vatsim-pilotit tekivät aivan uskomattomia (ja keskenään samanlaisia!) mokia: kuten kone suoraan keskelle aktiivista kiitotietä, selvitysten (korkeudet yms) noudattajättäminen, lähtö täydeltä EFHK:lta ilmaan ilman minkäänlaista yhteydenottoa lennonjohtoon ja yksi vielä pyöri yli machin vauhdilla Hesan TMA:lla hurua noin 10 minuuttia ennen kuin supervisori ja minä saimme privaviesteillä uskoteltua että noin ei vaan tehdä! (ja samaan aikaan siis Hesassa oli useita muita koneita) Lisäksi tietysti paljon muuta pienempää, joita ei edes kaikkia muista, mutta juurikin niitä perusjuttuja (jotka pitäisi kyllä olla aivan selvästi näkyvillä jossain "uuden pilotin pikaohjeet" listassa, mutta ainakaan minulle ei ole tullut vastaan!), eli esim. pausetusta kesken lennon kysymättä, tai "navigointia" jossa ei edes tavallista Vorria löydä (puhumattakaan reittipisteistä) ja muuta vastaavaa.. Siinä mielessä joku aloittelijan Direct-lentosuunnitelma on pientä ja menee melkein kehuilla läpi jos kaikki ym. jutut osaa.

 

Mutta lähinnä huolestuttavimpia ovat ne useat eilenkin sattuneet tapaukset jossa heppu vain lähtee kaasu pohjassa taivaalle ja ei välitä tuon taivaallista (tai osaa katsoa!), että onko lennonjohtaja paikalla vai ei, ja sitten kun privaviesteillä sanoo että otapas yhteyttä niin vastaus on tyyliä "emmä osaa" tai "mitä mun pitää painaa et voin ottaa yhteyttä".. Siis ei ole todellista?? Kovasti toitotetaan että kuinka realistista tämä touhu on, mutta onko vika sitten pilottien ohjeistuksessa, tai ennemminkin sen puutteessa, että nämä ihan täysin täysin perusasiat ovat niin piilossa tai jätetty kertomatta kokonaan, että tämmöisiä tulee.

 

Uusia pilotteja paljon taivaalla ja näistä ensikokemuksista riippuu, että jatkavatko lentämistä vai eivät. Mutta come on - jokin raja sentään pitää olla, koska tuollalailla tölväillessään sekoittaa myös monen muun lennot jos huono tuuri käy. ....semmoinen vuodatus tällä kertaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

....semmoinen vuodatus tällä kertaa.

 

Ei ole vuodatus vaan täyttä asiaa. Itse en ole ehtinyt nyt lennonjohtaa vielä uuden SB:n aikana, mutta välillä olen vilkuillut servinfon kautta mitä tapahtuu ja selvästi muutamia epäselviä tapauksia on osunut silmiin. Kyllä internet on täynnä ohjeita tuonne. Jotkut vaan eivät niitä ole välittäneet lukea. Kyllä minun mielestäni voi sanoa, että jos ei kiinnosta lukea ohjeita muutamaa minuuttia niin ei ole tervetullut verkkoonkaan pelleilemään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuo Sami ollut turhaa vuodatusta, asiaa kuten jo Juha-Mattikin sanoi. Enkä yhtään ihmettele kannanottoasi kun itse seurasin sitä säätöä kun lensin EFESin alueella. SB3:n haittapuoli on just se että tyypit tulee vaan eikä oo mitään ohjeita luettu. Eiköhän tilanne helpota kuitenkin ajan myötä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aloittelijoille kuitenkin muistutus, että älkää sentään näiden saarnojen jälkeen säikähtäkö touhua. Tietyt perusasiat pitäisi kuitenkin olla kunnossa, jotta gurut ja nyypät mahtuisivat samalle hiekkalaatikolle. VATSIM tuo haasteita virtuaali-ilmailuun; se vaatii toisin sanoen ajattelua. Ajatelkaa, mikä on järkevää ja mikä ei, ja millä teoilla on vaikutusta muihin verkon käyttäjiin. Melko pitkälle pääsee jo maalaisjärjellä, mutta jos kaikki uudet käyttäjät todellakin käyttäisivät muutaman minuutin ohjeiden lukemiseen, meillä menisi yhdessä paljon paremmin.

 

Minulla oli aikoinaan valtava jännitys ensimmäisillä lennoilla, eikä mikään oikein tuntunut onnistuvan. Sen takia ei kuitenkaan kannata lannistua, koska asiat painuvat takaraivoon ajan myötä. Menetelmiin rutinoituessa jännityskin laukeaa ja hauskuus nousee toiseen potenssiin. Sitä ennen on kuitenkin syytä muistaa erityisesti, että virheet annetaan anteeksi ja mieluummin ehkäistään jo aikaisessa vaiheessa. Siksi "sanoisitko uudelleen" tai "please say again" ovatkin hyvin käyttökelpoisia ja äärimmäisen suositeltavia fraaseja, jos jokin asia meni yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos. Lennonjohtajat ovat myös valmiita auttamaan ongelmissa, jos liikennetilanne sen sallii.

 

Aloittelijat, toivon teidän käyttävän meidän resurssejamme tehokkaasti hyväksi. Lukekaa kohtuullisesti ohjeita ja kysykää ajoissa apua lennonjohtajalta, jos ongelmia tulee!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä juu, eilen koko illan lennonjohdossa olin ja käytännössä taivaalla oli kymmeniä uusia tuttavuuksia. Ja osa ei niinkään miellyttäviä tuttavuuksia.. Supervisorille jouduin huutamaan myös kerran kun ei muu tehonnut.

 

Onko ne uusien pilottien tutoriaalit tosiaan niin piilossa vai eikö näitä perusasioita lue yhtään missään tutoriaalissa, kun illan aikana tuli vastaan ainakin luokkaa 4-6 tapausta jossa uudet suomalaiset Vatsim-pilotit tekivät aivan uskomattomia (ja keskenään samanlaisia!) mokia: kuten kone suoraan keskelle aktiivista kiitotietä, selvitysten (korkeudet yms) noudattajättäminen, lähtö täydeltä EFHK:lta ilmaan ilman minkäänlaista yhteydenottoa lennonjohtoon ja yksi vielä pyöri yli machin vauhdilla Hesan TMA:lla hurua noin 10 minuuttia ennen kuin supervisori ja minä saimme privaviesteillä uskoteltua että noin ei vaan tehdä! (ja samaan aikaan siis Hesassa oli useita muita koneita) Lisäksi tietysti paljon muuta pienempää, joita ei edes kaikkia muista, mutta juurikin niitä perusjuttuja (jotka pitäisi kyllä olla aivan selvästi näkyvillä jossain "uuden pilotin pikaohjeet" listassa, mutta ainakaan minulle ei ole tullut vastaan!), eli esim. pausetusta kesken lennon kysymättä, tai "navigointia" jossa ei edes tavallista Vorria löydä (puhumattakaan reittipisteistä) ja muuta vastaavaa.. Siinä mielessä joku aloittelijan Direct-lentosuunnitelma on pientä ja menee melkein kehuilla läpi jos kaikki ym. jutut osaa.

 

Mutta lähinnä huolestuttavimpia ovat ne useat eilenkin sattuneet tapaukset jossa heppu vain lähtee kaasu pohjassa taivaalle ja ei välitä tuon taivaallista (tai osaa katsoa!), että onko lennonjohtaja paikalla vai ei, ja sitten kun privaviesteillä sanoo että otapas yhteyttä niin vastaus on tyyliä "emmä osaa" tai "mitä mun pitää painaa et voin ottaa yhteyttä".. Siis ei ole todellista?? Kovasti toitotetaan että kuinka realistista tämä touhu on, mutta onko vika sitten pilottien ohjeistuksessa, tai ennemminkin sen puutteessa, että nämä ihan täysin täysin perusasiat ovat niin piilossa tai jätetty kertomatta kokonaan, että tämmöisiä tulee.

 

Uusia pilotteja paljon taivaalla ja näistä ensikokemuksista riippuu, että jatkavatko lentämistä vai eivät. Mutta come on - jokin raja sentään pitää olla, koska tuollalailla tölväillessään sekoittaa myös monen muun lennot jos huono tuuri käy. ....semmoinen vuodatus tällä kertaa.

Minä taisin olla tuo joka lensi 1 machin nopeutta hesan

yllä,ei en ole aina tuollainen testasin (TYHMÄSTI)

Panavia Tornadoa hävittäjää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Minä taisin olla tuo joka lensi 1 machin nopeutta hesan

yllä,ei en ole aina tuollainen testasin (TYHMÄSTI)

Panavia Tornadoa hävittäjää.

Näin kokemuksesta: Suosittelen jättämään koneiden ja muun tilpehöörin testailun offlinen puolelle, jos vain suinkin mahdollista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matti kyllä yleensä offlinessä testailen

mutta kun sb3 juuri julkaistiin niin päätin testata

clienttiä tyhmästi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näitä ns "newbie"-flyinnejahan on ollut ennenkin. SB3 alensi kynnystä tulla vatsimiin pörräämään, joten voisi olla ihan aiheellista pitää uusi tämmöinen flyin-tilaisuus. Sekä VFR että IFR puolelle. Ja miksi ei yhdistettynä, jos vain tarpeeksi lennonjohtoa saa mukaan.

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen onlinelento takana. Muuten meni ihan kohtuullisesti, mutta Arlandan kentällä mulle annettiin 01R approach enkä ollut ladannut mitään afcadeja ruotsin puolelle. Komeasti säteestä ohi, mutta lennonjohtaja tuli jo ehdottamaan uutta approachia. Siis ihan hyvä vastaanotto.

 

Mun konetta tuo SB3 hidastaa suhteellisen paljon, mutta vedin detailit minimeille ja keskityin siihen tunnelman hankkimiseen muuten kuin katselemalla maisemia.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään