Petteri Järvinen

GPS:n käyttö matkustamossa?

25 viestiä aiheessa

Saako GPS:ää käyttää lentokoneen matkustamossa? Olisi hauska seurata koneen lentosuuntaa ja nopeutta omasta Garminista.

 

Kysyin kerran asiaa ja sain sen käsityksen, että GPS:t oli kielletty. Tästä päätellen USA:ssa laitteen käyttö olisi sallittua:

 

"I took a GPS+laptop with a reasonable basemap on a flight recently, and many of the flight attendants came by to look at it. They said that lots of people bring GPS receivers, but this was the first moving map display. " (http://www.whynot.net/view_idea?id=194)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin minä olen käyttänyt, eikä kenelläkään ole ollut mitään sanomista asiasta. Tosin laitteen pitää olla kohtuulähellä ikkunaa, että saa satelliitit kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saako GPS:ää käyttää lentokoneen matkustamossa?

 

Riippuu varmastikin lentoyhtiöstä. Finnairin nettisivuilta löytyvistä matkustusohjeista löytyi tieto, että GPS-satelliittinavigaattoreita saa käyttää lennon aikana silloin, kun turvavyön merkkivalo on sammutettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu varmastikin lentoyhtiöstä. Finnairin nettisivuilta löytyvistä matkustusohjeista löytyi tieto, että GPS-satelliittinavigaattoreita saa käyttää lennon aikana silloin, kun turvavyön merkkivalo on sammutettu.

 

Niin ne ajat muuttuvat. Kysyin asiaa aikoinaan -96 Finnairin lennolla, että saako käyttää. Lentoemo oli ihmeissään koko kapistuksesta ja kipitti välittömästi ohjaamoon kyselemään kapteenilta asiasta. Palasi saman tien takaisin kuin jousen sinkoamana ja selittämään, että "Kapteeni kieltää ehdottamasti käyttämästä sitä missään vaiheessa lennon aikana!"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ne ajat muuttuvat. Kysyin asiaa aikoinaan -96 Finnairin lennolla, että saako käyttää. Lentoemo oli ihmeissään koko kapistuksesta ja kipitti välittömästi ohjaamoon kyselemään kapteenilta asiasta. Palasi saman tien takaisin kuin jousen sinkoamana ja selittämään, että "Kapteeni kieltää ehdottamasti käyttämästä sitä missään vaiheessa lennon aikana!"

 

Niin, kaipa se on varminta kieltää, jos ei tunne jotain laitetta ja sen vaikutuksia avioniikkaan. Itse kysyin taannoin lupaa käyttää desibelimittaria ATR:n matkustamossa (ja nimeomaan möykkäävän potkurin kohdalla). Sain luvan vastaavalla tavalla, mutta jälkeenpäin kuulin ohjaamossa keskustellun kovasti siitä, millä ihmeen tavalla lentäjät voivat pelkästään laitetta pällistelemällä todeta sen olevan häiriötä aiheuttamaton. Eivät oikeastaan millään.

 

T: Vesa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kymmenisen vuotta sitten, kerätessäni tiimaa PA-31:llä Karibian maisemissa, pääsin matkustamaan omalle kotikentälleni Miami:ssa vietetyn viikonlopun jälkeen. Sain onnekkaasti puhuttua itselleni ohjaamon jumpseatin, koneena oli vanha 737-200 peltimittareilla, ilman mitään herkkuja.

 

Taivaalle päästyä kysyin ujona josko voisin kokeilla juuri sillä reissulla hankkimaani II Morrow:in Apollo gepsua Bojosen kyydissä. Lupa myönnettiin heti ja herrat kapteeni & perämies katselivat silmät loistaen kuinka GPS alkoi näyttää suuntaa ja karttapohja koneen sijaintia. Yhteen ääneen miehet huokasivat "olispa meilläkin täällä tällainen". ;D;D;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minäkin kokeilin sen käyttöä kaukomailla Thai airwaysin 737 kyydissä. Sain ikkunapaikan ja siitälähtien Garmin 12 jota olen pitänyt mukanani purjelentokoneessa ilmottaa "MXSSPD 857kh". On reteet lukemat!!Kiva tietää että nyt se on luvallista, ettei tartte piilotella lehden alle enää! ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin vielä vastauksen, jonka olin asiaa kysyessäni v. 1997 Finnairin pilotilta saanut:

 

"GPS -laitteiden käyttö on kielletty kokonaan. Niitä ei siis saa käyttää edes matkalennon aikana, kuten joitain muita sähkölaitteita. Kielto löytyy mm. cabinin safety manualista. "

 

Mukava kuulla, että käytäntö on noista ajoista muuttunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on vanha Garmin 92 ja sitten kuinka ollakaan - Nokia 9300:n bluetooth-yhteydellä toimiva gps-vastaanotin. Kännykkäpuolenhan saa kiinni - senhän jokainen vastuullinen yleisilmailijakin aina tekee aina...

 

Voisin TEORIASSA käyttää tuota mukavaa kännykän karttanäyttöä, jos jotain omituista navigoinnissa tapahtuisi (lue= kartta menisi ylösalaisin). Koska se ei ole Aviation Approved, niin TIETENKÄÄN käytä sitä... Maassa kokeilen vaan...

 

Kyllä se ainakin Cessnan ohjaamossa toimii kivasti. Oli ohjainlukko päällä, siivet ja perä painoissa kiinni ja koneen avaimet BF:n toimistossa... :-X

 

:-X

 

Vai oliko? Hmmm...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on vanha Garmin 92 ja sitten kuinka ollakaan - Nokia 9300:n bluetooth-yhteydellä toimiva gps-vastaanotin. Kännykkäpuolenhan saa kiinni - senhän jokainen vastuullinen yleisilmailijakin aina tekee aina...

Tuo bluetooth toimii myöskin radiotaajuuksilla, joten en suosittelisi sitäkään käyttämään lentokoneessa.

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo bluetooth toimii myöskin radiotaajuuksilla, joten en suosittelisi sitäkään käyttämään lentokoneessa.

 

-Juha

 

Minäkään en suosittele, mutta epäilen, että se ei VFR-Cessnassa kauheasti ongelmia aiheuta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkistin Finnairin ohjeistuksesta. GPS kuuluu kategoriaan "devices limited to be used in cruise flight" eli oltava pois päältä nousun ja laskun aikana, kun "fasten seat belt"-valo palaa. (Blootooth laitteet kuuluu kokonaan kiellettyihin - selvennykseksi, vaikka puhehan oli cessnnassa käytöstä, joka on tietysti hieman eri asia ;))

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minäkään en suosittele, mutta epäilen, että se ei VFR-Cessnassa kauheasti ongelmia aiheuta...

Ei varmasti. Siellä voi melko huoletta jättää sen kännykänkin auki.

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei varmasti. Siellä voi melko huoletta jättää sen kännykänkin auki.

 

-Juha

 

Kännykän käytön lentokoneessa kieltää telehallintokeskus, ei ilmailuviranomainen. Eli ei siitä vfr-lennolla mitään käytännön haittaa lentäjän kannalta ole, paitsi nyt radion taustalla voi kuulua "tittidii tittidii" :) mutta se on siis teleliikennelaissa kiellettyä.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin sivulta www.finnair.fi -> Yksityisille -> Matkustusohjeet -> Ennen lentoa -> Matkatavarat -> Elektroniset laitteet löytyy seuraavat kolme luetteloa:

 

Lennolla saa koska vain käyttää seuraavia laitteita:

 

* mikroparistolla toimivia laitteita

* aurinkokennolla toimivia laitteita

* elektronisia kelloja

* kuulolaitteita, lukuunottamatta digitaalisia kuulolaitteita

* vastaanottavia hakulaitteita

* sydämentahdistimia.

 

Lennon aikana saa käyttää seuraavia laitteita, silloin kun turvavyön merkkivalo on sammutettu:

 

* CD-ROM tai DVD-levyasemalla varustettuja kannettavia tietokoneita

* kämmentietokoneita

* käsikäyttöisiä ilman kirjoitinta olevia laskimia

* kasetti- ja CD-soittimia (walkman, CD-soitin, mini-disc-soitin, MP3-soitin, Discman)

* tietokonepelejä, esim. Gameboy

* video- ja digikameroita

* näyttölaitteita, lukuunottamatta kuvaputkinäytöllä varustettuja

* GPS-satelliittinavigaattoreita

* sähköparranajokoneita

* elektronisia leluja, lukuunottamatta kauko-ohjattavia leluja.

* Matkapuhelimia saa käyttää ainoastaan miehistön luvalla silloin kun lentokone on maassa ja turvavyön merkkivalo on pois päältä.

 

Seuraavien laitteiden tulee aina olla suljettuna ja virta pois kytkettynä lentokoneen sisätiloissa:

 

* RF-signaaleja välittävät laitteet

* radiopuhelimet

* kauko-ohjattavat lelut

* näyttölaitteet, joissa on kuvaputkinäyttö

* langattomat tietokonevarusteet (esim. hiiri)

* PC-kirjoittimet

* CD-kirjoittimet ja mini-disc-nauhurit nauhoitustoimitilassa

* isot kannettavat stereolaitteet

* taskuradiot (AM/FM)

* TV-vastaanottimet

* kaukomittauslaitteet

* Bluetooth-laitteet.

 

PS. Telehallintokeskus on nykyisin Viestintävirasto (www.ficora.fi)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin sivulta www.finnair.fi -> Yksityisille -> Matkustusohjeet -> Ennen lentoa -> Matkatavarat -> Elektroniset laitteet löytyy seuraavat kolme luetteloa:

 

Lennon aikana saa käyttää seuraavia laitteita, silloin kun turvavyön merkkivalo on sammutettu:

...

* video- ja digikameroita

...

 

 

Ilmailuvalokuvat -foorumilla on joskus esillä valokuvia, jotka on otettu Finnairin koneen matkustamosta nousun ja laskun aikana. Onkohan tuolloin turvavyön merkkivalo ollut sammutettuna? :P

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kännykän käytön lentokoneessa kieltää telehallintokeskus, ei ilmailuviranomainen. Eli ei siitä vfr-lennolla mitään käytännön haittaa lentäjän kannalta ole, paitsi nyt radion taustalla voi kuulua "tittidii tittidii" :) mutta se on siis teleliikennelaissa kiellettyä.

Viranomainen voi myös antaa poikkeuslupia matkapuhelimen käytölle. Esimerkiksi Medihelin lekurit käyttävät gsm-puhelimia helikoptereissa. Konsultoivat siis jo matkapuhelimitse esimerkiksi kirurgien kanssa.

 

Osa matkapuhelimen käyttökiellosta liittyy gsm-tekniikkaan. Liian korkealla luuri voi ottaa yhteyden liian moneen tukiasemaan yms. Muistaakseni gsm itsessään ei ota yhteyttä tukiasemaan, jos sinne on liian pitkä matka tms. Kuuluvuus helikopterikorkeuksista on turhan hyvä.

 

Ja onhan se noloa jos twr:lle jutellessa taustalta kuuluu "tsuppuditsuppudi"...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille vastanneille, tulipa tämäkin asia vihdoin juurta jaksaen selvitettyä. Seuraavalle lennolle siis GPS ja läppäri karttaohjelmalla mukaan :-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka !

 

Joo, pitää paikkansa. MediHelissä on lupa käyttää GSM-puhelinta myös lennon aikana, mutta vain operatiiviseen tarkoitukseen ja alle 300 jalan korkeudessa. Usein yhteys pätkii juuri siitä syystä, että puhelin tavoittaa liian monta asemaa kerralla, ja liikkuu "liian nopeasti", jolloin verkko heittää sen ulos. Sama ongelma on myös Tetra-verkon puhelimilla, joissa yhteys tahtoo hieman pätkiä. Sinänsä puhelimen käyttö lennon aikana ei häiritse muuta radioliikennettä.

 

Arttu bin Laden

 

Viranomainen voi myös antaa poikkeuslupia matkapuhelimen käytölle. Esimerkiksi Medihelin lekurit käyttävät gsm-puhelimia helikoptereissa. Konsultoivat siis jo matkapuhelimitse esimerkiksi kirurgien kanssa.

 

Osa matkapuhelimen käyttökiellosta liittyy gsm-tekniikkaan. Liian korkealla luuri voi ottaa yhteyden liian moneen tukiasemaan yms. Muistaakseni gsm itsessään ei ota yhteyttä tukiasemaan, jos sinne on liian pitkä matka tms. Kuuluvuus helikopterikorkeuksista on turhan hyvä.

 

Ja onhan se noloa jos twr:lle jutellessa taustalta kuuluu "tsuppuditsuppudi"...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo bluetooth toimii myöskin radiotaajuuksilla, joten en suosittelisi sitäkään käyttämään lentokoneessa.

 

-Juha

 

Ihmettelen kyllä mitä se voisi aiheuttaa koska Bluetoothin käyttämä taajuus on 2.45 gigahertziä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmettelen kyllä mitä se voisi aiheuttaa koska Bluetoothin käyttämä taajuus on 2.45 gigahertziä.

 

Ja sen lisäksi; onhan jo nyt esim. Lufthansan lennoilla mahdollista käyttää nettiä WLAN:in kautta ja nuo WLAN-yhtydethän toimii 2.4 GHz:n taajuudella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1-4 GHz-alueilla toimivat ymmärtääkseni aluelennonjohdon ja lähilennonjohdon tutkat, ja tietyt clear air turbulence-tutkat...

 

Tosin yleisimmät koneiden mittaritauluissa olevat säätutkat taitavat toimia 8-12 GHz taajuuksilla.

 

Voisiko olla, että bluetooth-yhteys aiheuttaisi häiriöitä näihin? Ja/tai transpondereiden toimintaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko olla, että bluetooth-yhteys aiheuttaisi häiriöitä näihin? Ja/tai transpondereiden toimintaan?

 

En kyllä usko. Tehot on niin eri luokkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään