Guest Kiwipilot

CPL Uudesta-Seelannista

43 viestiä aiheessa

Hei!

Olen seurannut foorumia parin viime vuoden ajan, ja vasta nyt uskaltaudun kirjoittelemaan. Elikkä; terve kaikille! Tämä on ensimmäinen kerta kun kirjoittelen keskustelupalstalle, joten älkää heti lytätkö...

 

Olen lukenut joitain arvioita ulkomailla suoritettavasta CPL-koulutuksesta (lähinnä Yhdysvallat), joten ajattelin tuoda kehiin uuden näkökulman (ja maan).

 

Aloitin CPL-koulutukseni Uuden-Seelannin Christchurchissa kolme viikkoa takaperin (www.flighttraining.co.nz). Hinta on noin 27 500€, lentotunteja sisältyy 230 josta me-aikaa 50h. Koulutukseen kuuluu myös IFR-kelpuutus. Hintaan sisältyy myös vakuutus, univormu, kokeet, kirjat, tarvikkeet sekä headset. Lisäksi 230:n tunnin päälle tulee noin kymmenen tuntia Frasca-simulaattorissa. Itse olen ns. ABinitio-student, kuten suurin osa kurssilaisista, eli hintaan sisältyy myös PPL.

 

Tärkein syy valintaani oli hinta joka on todella kilpailukykyinen. Myöskin Uusi-Seelanti maana kiehtoi huomattavasti enemmän kuin Yhdysvallat. Suomea en edes harkinnut, koska SIO ei ainakaan toistaiseksi hyväksy LASIK-leikkauksen läpikäyneitä. Patrian ja Salpauslennon osalta hinta vain oli liian korkea.

 

Nyt kolmen viikon osalta voin todeta, että valinta oli oikea! Onhan tämä kaukana kotoa, mutta varsinkin ihmisten, maisemien, elinkustannusten ym. osalta voi olla todella tyytyväinen. Ja mikä tärkeintä, koulu on todella laadukas! 28 konetta; tomahawkeja, pipereita, pari partenaviaa ja seneca. Lisäksi fleetiin kuuluu tuliterä aerobatics-trainer. Kannattaa tsekata nettisivut.

 

Ainoa mutka matkassa on tietenkin CAA versus JAA, mutta eiköhän siitäkin selvitä. Eli, jos jollakin on yksityiskohtaista tietoa konverttaamisesta, otan kaiken infon ilolla ja kiitollisuudella vastaan!

 

Itse olen siinä onnellisessa asemassa, että lainaa ei ole tarvinnut ottaa latiakaan, sillä työskentelin viimeiset kaksi vuotta Prisman kassalla ja sain säästettyä lähes koko summan. Vaimon palkoilla sitten kituuteltiin, mutta kyllä kannatti!

 

Mutta, tämä tällä kertaa ja jos jollain on kysyttävää, vastaan enemmän kuin mielelläni.

 

(edit. hinta)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

4. Is the New Zealand Licence recognised overseas?

 

The New Zealand CPL is well respected world wide and "Kiwi" Pilots are in demand by many airlines. The Licence meets the International Civil Aviation Organisation (ICAO) standards. In many cases a licence conversion will simply require passing the local flight rules examination, completing a flight test and obtaining a local medical for the type of licence you hold.

 

Copypastesin tuolta koulun FAQ:ista konverttaamisesta. Aika helpolla tuon mukaan pääsisi, toisaalta miten tuo voi olla mahdollista kun esim. FAA-JAR käännös kestää minimissäänkin vuoden päivät ja maksaa hitosti. Onko paikalliset kelpuutukset sitten niin paljon FAA kelpuutuksia perusteellisempia, että konverttaus käy helposti..?

 

Ainiin tervetuloa foorumille!!! 8) Ja pidähän yhteyttä tänne!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaapa laittaa maili Ilmailulaitoksen Jar-fcl tukeen tuosta muuntamisesta....

 

Pahimmassa tapauksessa joutuu käymään periaatteessa koko jutun uudestaan Suomessa, kuten faa-lupakirjan kääntämistapauksessa. (mutta tosiaan en tiedä, kannattaa sieltä kysyä!)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaapa laittaa maili Ilmailulaitoksen Jar-fcl tukeen tuosta muuntamisesta....

 

Pahimmassa tapauksessa joutuu käymään periaatteessa koko jutun uudestaan Suomessa, kuten faa-lupakirjan kääntämistapauksessa. (mutta tosiaan en tiedä, kannattaa sieltä kysyä!)

 

Huolimatta siitä vaikka koko kurssin uusiksi kävisitkin, pääset hitosti halvemmalla kuin jos täällä olisit kouluttautunut, se miten lentoyhtiöt suhtautuu KIWI-pilotteihin onkin varmaan sitten toinen juttu ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, luulenpa että tuo konverttaaminen ei todellakaan ole niin yksinkertaista kuin www-sivuilla annetaan ymmärtää. Olenkin jo laittanut viestiä Jar-Fcl -tukeen ja vastausta odottelen. Mutta, olemme vaimon kanssa asennoituneet myös jäämään tänne ja onhan maapallo täynnä lentöyhtiöitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko muita ulkomaalaisia kurssilla kuin sinä? Entä tiedätkö onko muita Suomesta kurssin käyneitä? Aika kiinnostava vaihtoehtohan tuo on..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko muita ulkomaalaisia kurssilla kuin sinä? Entä tiedätkö onko muita Suomesta kurssin käyneitä? Aika kiinnostava vaihtoehtohan tuo on..

 

Juu, koulussa on todella paljon ulkomaalaisia; Saksa, Bhutan, Japani, Malesia, Etelä-Afrikka, Iso-Britannia, Bahrain, Oman ja voi olla enemmänkin. Itse olen ensimmäinen suomalainen ja ihmettelen jos myös viimeinen... Koulu on todella tasokas ja kaikesta huokuu tekemisen meininki esim. "No tie, no fly". Tänään lensin ensimmäistä kertaa elämässäni ja... niin mitäpä tuosta voisi sanoa kuin että olihan upeeta; lännessä Uuden-Seelannin alpit ja idässä Pacific Ocean...

 

Jos joku harkitsee lähtöä esim. Yhdysvaltoihin, niin suosittelisin kyllä harkitsemaan myös NZ:aa. Tämä on toki vain minun mielipiteeni. Mutta, kuten aiemmin totesin, minulta voi kysyä kaikkea asiaan liittyvää; autan enemmän kuin mielelläni!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

--snip--

Tänään lensin ensimmäistä kertaa elämässäni ja... niin mitäpä tuosta voisi sanoa kuin että olihan upeeta; lännessä Uuden-Seelannin alpit ja idässä Pacific Ocean...

 

--clip--

Terve !

Itse olen asunut vuoden tuolla Uudessa Seelannissa eteläsaarella ja voin vain todeta että upeat maisemat siellä on. Muutaman kerran kävin siellä ollessani pienkoneen/hekon kyydissä ja kyllä kateeksi käy kun pääset siellä lentelemään ;) Kannattaa muuten käydä lentämässä siellä alpeilla jäätiköillä (jos se siellä vielä sallitaan) ;D

 

J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, koulussa on todella paljon ulkomaalaisia; Saksa, Bhutan, Japani, Malesia, Etelä-Afrikka, Iso-Britannia, Bahrain, Oman ja voi olla enemmänkin. Itse olen ensimmäinen suomalainen ja ihmettelen jos myös viimeinen... Koulu on todella tasokas ja kaikesta huokuu tekemisen meininki esim. "No tie, no fly". Tänään lensin ensimmäistä kertaa elämässäni ja... niin mitäpä tuosta voisi sanoa kuin että olihan upeeta; lännessä Uuden-Seelannin alpit ja idässä Pacific Ocean...

 

Jos joku harkitsee lähtöä esim. Yhdysvaltoihin, niin suosittelisin kyllä harkitsemaan myös NZ:aa. Tämä on toki vain minun mielipiteeni. Mutta, kuten aiemmin totesin, minulta voi kysyä kaikkea asiaan liittyvää; autan enemmän kuin mielelläni!

 

Jos vain omistat jonkinmoista kameraa niin ota koneessa ollessasi ihmeessä kuvia ainakin täällä katsottaisiin enemmän kuin mielellään kuvia sieltä puolen maailmaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos vain omistat jonkinmoista kameraa niin ota koneessa ollessasi ihmeessä kuvia ainakin täällä katsottaisiin enemmän kuin mielellään kuvia sieltä puolen maailmaa.

 

Selvä, lupaan laittaa kuvia heti kun olen saanut raahattua kameran mukaan. Mulla olis nytkin vaikka kuinka paljon hyviä (ilmailu) kuvia matkan varrelta, mutta koot ovat järjestään yli 300kt. Eli, onko mitään mahdollisuutta pienentää kuvia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varsinaisia kokeita/karsintoja ei ollut, mutta kaikki mahdolliset todistukset (lukio, peruskoulu, työhistoria, CV) piti toimittaa. Myös toefl/ielts -kielitesti piti läpäistä; itse tein toefl:n (230 sain, raja n.200). Seuraavaksi lähetin kaiken em. materiaalin Academyyn, josta sain n. kk:n kuluttua tarjouksen opiskelupaikasta (minkä otin vastaan maksamalla 500NZD takuun, loput, n.27000€ maksoin myöhemmin jolloin myös paikkani varmistui ja sain hankittua opiskeluviisumin). Ulkomaalaisten oppilaiden on maksettava koko summa kerrallaan jotta viisumi voidaan myöntää; säännön määrittelee NZ:n immigration services.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko sinulla mahdollisuus jäädä töihin kurssin jälkeen tuon viisumin nojalla? Lentokokemuksella on nimittäin erittäin suuri merkitys, kun yrittää vaihtaa lupakirjaa Eurooppalaiseen :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko sinulla mahdollisuus jäädä töihin kurssin jälkeen tuon viisumin nojalla? Lentokokemuksella on nimittäin erittäin suuri merkitys, kun yrittää vaihtaa lupakirjaa Eurooppalaiseen :)

Tästä meinasin tuossa itsekin hihkasta, mutta vain nopeat elävät, joten Ari ehti ensin. Jos on vaan mahdollista, niin suosittelisin jäämään muutamaksi vuodeksi sinne NZ:iin töihin vaikka opeksi tms., konvertointi sen jälkeen huomattavasti mutkattomanpaa. Ja sitten olin lukevinani laserkorjatuista silmistä jotain...Oletko selvittänyt, että saako nykyisin 1-luokan medikaalia jos on leikatut simmut. Joskus menneisyydessä ei nimittäin saanut, mutta asia voi toki olla muuttunut.

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä meinasin tuossa itsekin hihkasta, mutta vain nopeat elävät, joten Ari ehti ensin. Jos on vaan mahdollista, niin suosittelisin jäämään muutamaksi vuodeksi sinne NZ:iin töihin vaikka opeksi tms., konvertointi sen jälkeen huomattavasti mutkattomanpaa. Ja sitten olin lukevinani laserkorjatuista silmistä jotain...Oletko selvittänyt, että saako nykyisin 1-luokan medikaalia jos on leikatut simmut. Joskus menneisyydessä ei nimittäin saanut, mutta asia voi toki olla muuttunut.

 

Mika

 

Kiitos tiedosta, taidanpa harkita vakavasti töiden etsimistä täältä päin. Koululle on mahdollista jäädä opettajaksi, edellyttäen tietenkin flight instructor -koulutusta ja hyvää menestystä opinnoissa. Opiskeluviisumi ei mahdollista työskentelyä, mutta työviisumin saaminen ei ole vaikeaa; työnantaja kirjoittaa vain suosituskirjeen immigr. serviceen ja that's it.

 

Suomessa 1.luokan medikaalin voi ilmeisesti saada vaikka öögat ovat laseroitu; kyseinen henkilö vain tutkitaan ja käsitellään tarkemmin. Myöskään mitään poikkeavuuksia ei tietenkään saa olla, ja leikkauksesta kuluneen ajan (taisi olla kaksi vuotta?) on oltava normaali. Täälläpäin ongelmia ei ole, mutta viiden vuoden perioidina on käytävä kerran vuodessa silmäspesialistilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi olkoon koulutuspaikan johdosta, sielläpäin maailmaa maisemat tuovat varmasti vielä oman lisänsä lentämisen elämykseen.

 

Kurssihintoja vertailtaessa kannattaa huomioida kaikki ne osat, joita työnantajat edellyttävät siinä maassa, johon ajattelee pyrkiä töihin. Suomessa monesti näihin ovat kuuluneet IR(A), ME, MCC ja ATPL-teoriat. Näitähän voi toki suorittaa erillisinäkin paloina, esimerkiksi tuo ATPL-teoria näyttäis Patrian hinnastossa olevan 4 650 € etäopiskeluna.

 

Muillekin ulkomaille koulutukseen lähtöä suunnitteleville mainittakoon Trafikflyghögskolan (TFHS) / Lund University School of Aviation, joka sijaitsee vähän litteämmissä maisemissa Etelä-Ruotsissa, Ljungbyhedissä. Valtio maksaa koulutuksen, ja sinne voi hakea suomalainenkin lukion käynyt. Netissä http://www.tfhs.lu.se.

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolta löytyy tietoa tuosta leikkauksen jälkeisestä hommeleista. Sieltä etsit JAR-FCL 3.220 (h) (1) ja Luvun B liitteestä 13 kohdan 6.

 

J

 

Ok, kiitoksia neuvosta ja sen verran näyttikin tutulta että juuri tuolta olen tainnutkin faktoja etsiskelläkin. Mahdollisuudet siis 1. luokan medikaalin saamiseen Suomessa

siis on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, kiitoksia neuvosta ja sen verran näyttikin tutulta että juuri tuolta olen tainnutkin faktoja etsiskelläkin. Mahdollisuudet siis 1. luokan medikaalin saamiseen Suomessa

siis on.

 

Kohtalaisen hyvät juu, jos tuo leikkaus on onnistunut hyvin ja postoperatiivisiä ongelmia ei ole ollut. Lisäksi itse näkisin positiivisenä asiana pitkän karanteeniajan ja käytännön ilmailukokemuksen.

 

J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi olkoon koulutuspaikan johdosta, sielläpäin maailmaa maisemat tuovat varmasti vielä oman lisänsä lentämisen elämykseen.

 

Kurssihintoja vertailtaessa kannattaa huomioida kaikki ne osat, joita työnantajat edellyttävät siinä maassa, johon ajattelee pyrkiä töihin. Suomessa monesti näihin ovat kuuluneet IR(A), ME, MCC ja ATPL-teoriat. Näitähän voi toki suorittaa erillisinäkin paloina, esimerkiksi tuo ATPL-teoria näyttäis Patrian hinnastossa olevan 4 650 € etäopiskeluna.

 

 

Timo

 

Täältä mukaan tarttuu ainakin IR ja ME, ja ATPL:n voisin täällä suorittaa, mutta koska joka tapauksessa joutuisin sen suorittamaan Suomessa, taidan jättää väliin. Tuota IR:ää joudun myös harkitsemaan jos sen joutuu joka tapauksessa suorittamaan Suomessa. Mutta jos taas aion jäädä tänne, silloin suoritan IR:n. Jotenkin tuntuu niin turhauttavalta tämä eri maiden ilmailusäännösten ja byrokratian viidakko... Mutta, en ainakaan vielä anna sen haitata, vaan nautin lentämisestä ja upeista maisemista.

 

Täällä on muuten mielenkiintoinen sääilmiö, nimittäin kun Tasmanian mereltä (lännestä) tuulee yli eteläsaaren alppien, kaikki kosteus jää saaren länsipuolelle ja kuuma ja kuiva ilma puskee itäpuolen alangoille. Tämä taas aiheuttaa todella kovaa turbulenssia koko itäisen saaren alueelle (2000' -8000' korkeuteen). Yritä siinä sitten harjoitella vaakalentoa tomahawkilla... Mielenkiintoista, todellakin. Muutamana päivänä olo on ollut hieman "vihreä" alastullessa. Instructor kyllä sanoi että siihen tottuu ja että lähes joka jannulla on alussa sama tilanne.

 

Cheers,

 

-Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikko, muista ottaa niitä kuvia ::):P on varmaan vähän erilaiset maisemat kuin täällä hämeessä ;D

 

Pääseekö kaikki halukkaat opeiksi?!

 

Voi kun jenkkeihinkin saisi yhtä helposti työluvan ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys vain väelle!

Myöskin itse pidemmän aikaa foorumia seurailleena, nyt vasta toimerruin rekisteröitymään ja jopa kirjoittelemaan...

Topic vain oli semmoinen, että oli _pakko_ laittaa viestiä. Itse pidemmän aikaa Uudessa-Seelannissa asuneena, vaikkakin nykyisin käytännön pakosta Suomessa majailevana, voin sanoa, että loistavan paikan olet löytänyt (se on justiinsa niin huikea, kuin väki väittää - voin taata sen!).. ..ja koulutuksen osalta mainiolta vaikuttaa!

Pohjois-saari on itselleni enemmän kotia, mutta toki Christchurch:ssa on myös tullut majailtua. Eli, jos majapaikkaa kaipailet/te sitä seutua kierellessä, pistäkää viestiä ja ilmoittelen tuttavilleni... ;) Ja sama pätee myös kaikkiin muihin...

Onnittelut hyvästä valinnasta! (..ja ei, tämä ei ole NZ tourism:n kustantama mainos ;) )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Olen kahtakymppiä käyvä nuori nainen ja etsiskelemässä parasta vaihtoehtoa kouluttautua lentäjäksi! Uusi-Seelanti on maana alkanut kiinnostamaan mielettömästi, mutta kun luin jutun ilmaisesta(?) lentäjäkoulutuksesta Ruotsin etelä osassa kiinnostus lähimaahan nousia myös äkkiä :) Elikkä jos jollain olisi enemmän tietoa/kokemusta tuosta koulusta, niin kaikki informaatio olisi tervetullutta! Onko koulussa käyttö kieli pelkästään Ruotsi? Entä hakeminen kouluun ja muuta? Kiitos jos joku moisesta tietää.

 

Uudesta-Seelannista piti vielä kysyttävän, että minkä hintaista siellä on asua ym? Kun pudjettia alan tässä kehittelemään, niin pitää yrittää ottaa kaikki asiat huomioon :) Onko muuten niin, että ammattilentäjäksi harvemmin naisia hakee? Vai vaatiiko sisään pääsy jotain erikois "kykyjä". Tosin itse olen valmis kaikkeen ja varsinkin kovaan työn tekoon, että jonain päivänä vielä pääsisin niitä ilmoja halkomaan!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entä hakeminen kouluun ja muuta? Kiitos jos joku moisesta tietää.

 

Hakeminen ainakin kouluun tapahtuu kokonaan ruotsiksi. Kouluun on jatkuva haku ja kutsuvat kaikki vaatimukset täyttävät kokeisiin. Varsinaiset pääsykokeet järjestetään Tukholmassa ja ovat kaksivaiheiset. Ensimmäisessä vaiheessa tehdään erilaisia tietokonepohjaisia testejä ja näistä riittävästi pisteitä saaneet kutsutaan psykologin ja lennonjohtajan haastatteluun, joissa hyväksytyt jatkavat psykologisiin testeihin. Koulun kotisivuilta kannattaa katsella lisätietoja.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään