Guest flaitsimulaatori

Ohjeita VATSIM-lentämiseen.

26 viestiä aiheessa

Onko missään saatavilla ihan käytännön apuja VATSIM-lentelyyn esim näitä lennonjohdon "alueita" ja miten toimia jos joku lennonjohtaja ei ole paikalla? Vacc.fistä ei löytynyt tämän kaltaisia ohjeita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No yleisesti ottaen, jos paikallinen torni on paikalla, niin häneen yhteys (Helsingissä tosin voi olla myös ground ja delivery). Jos ei, niin sitten kyseisen kentän tutkaan (APP), ja jos hänkään ei ole niin sitten EFES/EFPS:iin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasin tänään, että en pysty laskeutumaan ollenkaan kun pelaan Squawkbox 3:lla. Kone pätkii ihan hirveästi ja fps siellä viiden tienoilla. Onko mulla jokin asetus pielessä Squawkboxissa vai onko muilla samankaltaisia ongelmia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasin tänään, että en pysty laskeutumaan ollenkaan kun pelaan Squawkbox 3:lla. Kone pätkii ihan hirveästi ja fps siellä viiden tienoilla. Onko mulla jokin asetus pielessä Squawkboxissa vai onko muilla samankaltaisia ongelmia?

 

Epäilen, että olet jo koettanut tätä, mutta koitappas laittaa niitä simun anti aliasing- asetuksia pienemmiks. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei oo kyseinen toiminto päällä edes offlinessa. Lennän VATSIM:ssä sitten minimidetaileilla ja koitan pärjätä siten. Ainoa ongelma siinä on, että kartat on aivan pakolliset rullauksessa kun ei näy edes rullausteiden merkkejä kunnolla :P

 

 

edit: kirjotusvirheet pois

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No yleisesti ottaen, jos paikallinen torni on paikalla, niin häneen yhteys (Helsingissä tosin voi olla myös ground ja delivery). Jos ei, niin sitten kyseisen kentän tutkaan (APP), ja jos hänkään ei ole niin sitten EFES/EFPS:iin.

 

Lisätään vielä että jos EFES/EFPS ei ole paikalla niin sitten "huutelet" tekstillä unicomiin (122.80) mitä seuraavaksi teet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Meneppä VATSIM.NET ja kirjaudu Pilot Resource sivulle ja lukaise kaikki sieltä niin tiedät todella paljon VATSIM lentämisestä ja muustakin lentämiseen liittyvästä.

 

jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko UNICOM taajuus sama kaikilla lentokentillä?

 

Moro!

UNICOM 122.800 taajuus on kaikkialla sama ja sillä voit texti-viestillä ilmoittaa alueella oleville koneille aikomuksesi esim. EFHK traffic, On final RWY22L.

Vanhassa SB:ssä sillä pystyi myös puhumaan (SB3:sta en tiedä) mutta ei ollut suositeltavaa tosin amerikkalaiset käyttivät jaksoa melko hanakasti jos lennonjohtoa ei ollut saatavilla.

 

jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Saa nähdä, koska maakohtaiset yleistaajuudet näkevät VATSIM:ssa päivänvalon.

 

En tiedä miten riittää jaksoja maailman laajuisesti ja miten VATSIM suhtautuu asiaan mutta privat-chat kanavan kautta vois luoda vacc.fin jakson jota kaikki suomalaiset voisivat käyttää vähän niinkuin unicomina + muuten.

 

jukka

 

edit:lainaus korjattu. teemu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äkkiäkös joku tekis pienen lisäsoftan joka sisältäis listan suomen kenttien unicom-taajuuksista ja jos semmosen ruuvaisi radioon, esim. 123.600, laittais sb:n joinaamaan privavoicella esim. voice.vatsim.fi/unicom_123.600 tms. SB3:n kanssa tuo on ihan mahdollista tehdä FSUIPC-offsettien kautta eikä olisi edes oikeasti vaikea.

 

Pieni ongelmahan tossa on se että esim. Hangossa, Kiikalassa, Torbackassa ja Nummelassa on sama unicom-jakso ja jos esim. jossain lapissa sattuu kanssa olemaan sama, koneet kuulisivat toisensa aika kaukaa - mutta esim. nummelan liikenne kuuluu hankoon ihan hyvin, joten ei se olisi käytännössä mikään mahdoton ongelma jos etelään kuuluisi joku kone Ivalon nurkilta.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VACC Fi -foorumilla oli just tänään asiaa tästä kun kyselin miten nuo unicomtaajuudet toimii... SB3ssahan ei voice toimi unicom-taajudella.

 

Lasse Heron mukaan saattaa olla sellainen parannus tulossa että kun radioon ruuvataan joku taajuus (esim. 123.60) niin kaikki samalla taajuudella ja radiokantamaetäisyydellä toisistaan olevat koneet kuulevat toisensa. Tuo samalla olisi palvelinten osalta 'läpinäkyvä' eli myös eri palvelimilla olevat käyttäjät kuulisivat toisensa jos yllä mainitut edellytykset täyttyvät. Tämähän olisi mainio parannus. Vaatii kuulemma jotakin ruuvaamista palvelinpuolella...

 

Bamce

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VACC Fi -foorumilla oli just tänään asiaa tästä kun kyselin miten nuo unicomtaajuudet toimii... SB3ssahan ei voice toimi unicom-taajudella.

 

Lasse Heron mukaan saattaa olla sellainen parannus tulossa että kun radioon ruuvataan joku taajuus (esim. 123.60) niin kaikki samalla taajuudella ja radiokantamaetäisyydellä toisistaan olevat koneet kuulevat toisensa. Tuo samalla olisi palvelinten osalta 'läpinäkyvä' eli myös eri palvelimilla olevat käyttäjät kuulisivat toisensa jos yllä mainitut edellytykset täyttyvät. Tämähän olisi mainio parannus. Vaatii kuulemma jotakin ruuvaamista palvelinpuolella...

 

Bamce

 

 

Joo, tuo olisi ihan loistava. Tai siis, tuolla tavallahan voisi toimia _kaikki_ vatsim-radiojaksot muuten.. Silloin 119.1 olisi hesan tutkan jakso jolla koneet kuulisivat toisensa oli siellä lennonjohtajaa tai ei...

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silloin 119.1 olisi hesan tutkan jakso jolla koneet kuulisivat toisensa oli siellä lennonjohtajaa tai ei...

 

Ainoa vain että ilman lennonjohtajaa pitäisi käyttää 122.8.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten niin?

 

122.8 on UNICOM ja ihan VATSIMin jossain säännössä lukee, että kentillä tulee käyttää unicommia, mikäli ei ole johtoa paikalla.

 

Mitäpä hyötyä sinun olisi huudella 119.1:lle, että täältä tullaan, kun toiset on 122.8 tai sitten vaikkapa 118.6 (torni).

Eivät sua kuulisi. Varsinkaan se mahdollinen lähtevä joka olisi joko 122.8 tai 118.6 ja sinä tulisit sieltä laskuun löpisten 119.1:lle, jolla ei ole ketään.

 

122.8 on helppo mennä aina kun lennonjohtaja ei ole paikalla, eikä siten kenenkään tarvitse arpoa taajuuksia.

Et yksinkertaisesti voi toimia silleen, että osa on toisella taajuudella ja osa toisella, vaikka kaikkien pitäisi olla tietoisia toistensa tekemisistä. Näin ei tapahdu jos osa on olemattoman tornin taajuudella ja toinen osa olemattoman tutkan taajuudella.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

122.8 on UNICOM ja ihan VATSIMin jossain säännössä lukee, että kentillä tulee käyttää unicommia, mikäli ei ole johtoa paikalla.

 

Mitäpä hyötyä sinun olisi huudella 119.1:lle, että täältä tullaan, kun toiset on 122.8 tai sitten vaikkapa 118.6 (torni).

Eivät sua kuulisi. Varsinkaan se mahdollinen lähtevä joka olisi joko 122.8 tai 118.6 ja sinä tulisit sieltä laskuun löpisten 119.1:lle, jolla ei ole ketään.

 

122.8 on helppo mennä aina kun lennonjohtaja ei ole paikalla, eikä siten kenenkään tarvitse arpoa taajuuksia.

Et yksinkertaisesti voi toimia silleen, että osa on toisella taajuudella ja osa toisella, vaikka kaikkien pitäisi olla tietoisia toistensa tekemisistä. Näin ei tapahdu jos osa on olemattoman tornin taajuudella ja toinen osa olemattoman tutkan taajuudella.

 

 

Eihän niitä taajuuksia arvotakaan ;).

 

"7. Pilot’s flying through uncontrolled airspace should set their VHF radio frequency to 122.80 or other designated “Unicom” frequency and monitor until they come under air traffic control coverage."

 

Eikös tuo ole porsaanreikä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, tuo olisi ihan loistava. Tai siis, tuolla tavallahan voisi toimia _kaikki_ vatsim-radiojaksot muuten.. Silloin 119.1 olisi hesan tutkan jakso jolla koneet kuulisivat toisensa oli siellä lennonjohtajaa tai ei...

 

//Tuomas

 

Näin nopeasti tuumattuna järkevin vaihtoehto on laittaa kentän liikennejaksoksi tornin taajuus ja sitten joku yleispätevä sääntö, että kun on TMAlta ulos niin paikallisen CTRn taajuus. Noin nyt nopeasti ajateltuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten serveripäässä linkittelisi noita (tekisi jotain "aliaksia" että 119.100 on myös 128.850 jne, ja lj voisi sitten omia noista osan ja poistaa linkkejä. no katellaan mitä saavat aikaan..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän niitä taajuuksia arvotakaan ;).

 

"7. Pilot’s flying through uncontrolled airspace should set their VHF radio frequency to 122.80 or other designated “Unicom” frequency and monitor until they come under air traffic control coverage."

 

Eikös tuo ole porsaanreikä?

 

Ei 122.8:ia arvotakkaan.

Ellet käyttäisi unicommia, silloin saisit arpoa sitä, millä taajuudella muut alueella olevat ovat.

Mitä käsittelen lisää vastauksessani Salomaalle..

 

Joillain alueilla voi olla eri unicom taajuus, joka on, kuten sanottu, erikseen täsmennetty ("designated").

Se ei kuitenkaan tarkoita tornin taajuuksia jne, ellei sitä ole erikseen määritelty.

 

 

Kuosmanen,

 

Linkittäminen toimii jo nyt lennonjohtajan päässä. Ainoa vain etteivät lentäjät kuule toisen taajuuden lentäjiä. Enkä usko näin tapahtuvankaan.

Enkä usko sitä, että edes lennonjohtajan päässä aletaan eri taajuuksia linkittelemään, kun voi käyttää sitä yhtäkin taajuutta.

Siinä ei olisi mitään järkeä, että saman lennonjohtajan alaisuudessa vaihdettaisiin taajuuksia tarpeen mukaan.

Silloin on ja tulee olemaankin sama taajuus käytössä, joka on kullekkin positiolle määritelty taajuus.

 

 

Salomaa,

 

Järkevin vaihtoehto edelleen on UNICOM, sen taajuuksista ei ole epäselvyyksiä, eikä siitä missä pitäisi olla milloinkin.

Mitenkä alkaisit toteuttamaan asiaa Helsinki-Vantaalla? Et pystyisi luomaan luotettavaa kommunikointia millään muulla tavalla.

 

Isoin ongelma on löytää kunkin alueen käytettävät taajuudet.

Mistäs tiedät ilman aikaisempaa kokemusta tai jokseenkin työlästä etsimistä, mitä EFESin taajuutta pitäisi käyttää? Tai mitä EFHK tornin taajuutta? Tai mitä EFHK tutkien taajuutta?

Sama on sitten muillakin kentillä, vaikka ei ehkä niin paljon taajuuksia olekkaan, mutta ne ovat edelleen tietoja jotka pitäisi erikseen löytää.

Useat ihmiset eivät lataile joka kentälle chartteja, joille menevät, tai tekisivät laajoja lentosuunnitelmia.

 

Järkevin ja yksinkertaisin tapa on UNICOM ilman lennonjohtajaa, älkää nyt alkako virittelemään omianne. Tästä on aivan selvät säännötkin VATSIMissa, jotta ihmiset EIVÄT sooloilisi yksinään eri taajuuksilla.

Enkä tajua mitenkä siitä muulla tavalla saisi järkevästi toimivaa.

 

 

Muistakaa, että UNICOM ei nykyään tekstillä kuulu kuin tietyn etäisyyden päähän ja tämä sama koitetaan toteuttaa myös voicelle, jotta sitäkin voisi käyttää.

Siitä tästä uudistuksesta on kyse, että koitetaan luoda voice systeemi vatsimiin, jolla taajuudet toimivat vain tietyn etäisyyden puitteissa ja jonkinlainen systeemi, jolla eri serverit & kanavat eivät enään pelaa niin tärkeää roolia.

Nykyään jos teet unicommin voicelle, voi toiset ihmiset olla eri servereillä tai sitten samalla unicommilla löytyy joku hong kongin kone, kun itse olet enontekiöllä.

 

Tulevaisuudessa tämän pitäisi olla korjattu.

Ennen sitä tulevaisuutta, valvomattomassa ilmatilassa kommunikointi hoidetaan tekstillä 122.8:lla. Voice ei tule unicommiin käyttöön ennen tätä kohuttua serverisoftien uudistusta.

Mutta itse en niin siitä välitä, mitä kavereiden kesken teette, kunhan alueella ei ole ulkopuolisia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkä alkaisit toteuttamaan asiaa Helsinki-Vantaalla? Et pystyisi luomaan luotettavaa kommunikointia millään muulla tavalla.

 

No, jos kentällä on lennonjohtoa edes osa-aikaisesti, kentän jaksoa pitää käyttää ja radiolla pitää ilmoitella tekemisistään vaikka torni olisikin kiinni. Mä kuulun siihen koulukuntaan että SB pistetään käyntiin ja mitä vähemmän siihen tarvii koskea lennon aikana, sen parempi. Joten mistä mä tiedän onko jossain lennonjohtaja hereillä vai ei? Kotiohjaamoon ja MIKin simuun tehdään transponderi missä ledi alkaa vilkkua kun on lennonjohtajan rangen sisällä. Mutta toistaiseksi semmoista ei ole. Siksi niiden oikeiden jaksojen käyttö olisi hyvä jos sen vain saa jotenkin toimimaan. Toki ymmärrän että tällä hetkellä se unicom on se mitä pitää käyttää just siksi että kaikki lähistöllä kuulee toisensa.

 

Mutta joo. Itse mä tietty katson kartoista - tuossa on se vfr-pilotin unelma että voisi käyttää niitä jaksoja mitä kartassakin on.

 

Vantaa tietty on siitä ongelmallinen että siellähän oikeasti on aina lennonjohtoa paikalla, joten sellaista tilannetta ei IRL ole missä pitäisi miettiä mikä jakso on liikenneilmoituksille käytössä.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonjohtaja kyllä huutelee paikalla olostaan, jos et siitä ole tietoinen lentäessäsi.

 

Muiden jaksojen kuin 122.8 käytössä tulee aina ongelmaksi ne toiset lentäjät.

Harvemmilla on oikeat kartat, eikä useilla ole minkäänlaisia chartteja siinä heti nokan edessä.

Harvempia myöskin kiinnostaa tunnin lentovalmistelut.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään