Guest sakvaka

TU-144

8 viestiä aiheessa

Elikkäs, tiedättehän tupolev tu-144:n? tuo uljas, käytöstä poistettu maailman ensimmäinen ääntä nopeampi matkustajakone, ensilento vuonna 1968 (vuosi ennen concordea).

 

Kysymys olis että minä vuonna se poistettiin käytöstä? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elikkäs, tiedättehän tupolev tu-144:n? tuo uljas, käytöstä poistettu maailman ensimmäinen ääntä nopeampi matkustajakone, ensilento vuonna 1968 (vuosi ennen concordea).

 

Kysymys olis että minä vuonna se poistettiin käytöstä? ???

Luultavasti 1983...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen Postia/Rahtia kuljettanut lento oli 26.12.1975 ja Viimeinen matkustaja reittilento TU-144:lla lennettiin 1.6.1978. 1995 TU-144 koki uudelleen ilmestymisen muutoksien kanssa, vuosina 96-97 se lensi 27 lentoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään iltapäivällä Zhukovskin (tunnetaan myös nimellä Ramenskoje) kentän platalla näkyi seisovan kolme kappaletta ihan ehjän näköistä Tu-144:ää. Havainto noin 1,5 km korkeudesta ylilentäneestä lentokoneesta, joten tarkempia yksityiskohtia ei ole tiedossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkäs takia nämä sitten poistettiin käytöstä noin aikasessa vaiheessa? :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Konetta ei koskaan saatu stabiiliksi eri Mach-nopeuksissa, luotettavaksi, kuljetuskapasiteetiltaan riittäväksi, melu- ja saastetasoltaan hyväksyttäväksi eikä taloudellisesti kannattavaksi. Senaikainen teknologia ei sitä mahdollistanut.

 

Tupolevin omilla sivuilla todetaan, että länsimaiden rikkaat, joille aika on rahaa, olivat valmiita maksamaan Concorden Atlantin ylityksistä.

 

Venäläisiä rikkaita ei silloin ollut (kuka haluaisi nopeasti Siperiaan? Korkeintaan äkkiä sieltä pois) ja koneen vienti ulkomaille, samoinkuin kansainväliset Aeroflotin reitit TU-144:llä, tyssäsivät jossei muuhun, niin niihin vähintään kahteen onnettomuuteen, Pariisissa 1973 ja D-tyypin koelennolla 1978.

 

Joten projektilta vietiin rahoitus 80-luvun alussa, kun NL:n rahat alkoivat muutenkin olla vähenemään päin. Pieni uudelleenlämmitys NASA:n kanssa yhteistyössä ei johtanut sen pidemmälle 90-luvulla.

 

144D:llehän toki unelmoitiin useista kansainvälisistäkin reiteistä, mistä on reittikartta Tupolevin sivuilla: http://www.tupolev.ru/English/Picture.asp?PubID=2390

josta löytyy seuraavat kohteet:

 

Pariisi-New York

Pariisi-Novosibirsk-Tokio

Moskova-Azorit-Havanna

Moskova-Delhi

Moskova-Tashkent

Moskova-Alma Ata

Moskova-Jakutsk

Moskova-Ulan Bator

Moskova-Habarovsk

 

Haaveeksi jäivät nämä 50/60/70-luvun unelmat, lopulta myös Concorden osalta, ja myös USA:n eri SST-projektien osalta.

 

Mutta ehkä vielä joskus, kenties. Komposiittiteknologialla? Tupolevin sivuilla todetaan esim. se, että moottoreiden/yliääninopeuksien aiheuttamaan lämpöongelmaan ei titaanikaan auttanut.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään