Tuomas Kuosmanen

KUMLINGE 05/2005 -osallistujakartoitus ja lisäksi keskustelua tullauskäytännöstä

111 viestiä aiheessa

Ja tämä "niskaanpuukotusthreadi" on tuottanut mielipahaa osalle tapahtumaan osallistuneista. (Kukaan ei esimerkiksi ole puhunut suoraan AN-pilotille tästä, vaan hänet on leimattu täällä hulttiolentäjäksi, se risoo. Keskusteluakin on ollut ainoastaan täällä. Minulle soitettiin ja kysyttiin tästä threadista, muuten en olisi edes vaivautunut lukemaan tätä. Ja kun luin tämän, oli pakko kommentoida.)

 

Ja tunnetko yhtään huumeisiin sortunutta/kuollutta ihmisrauniota? Minä tunnen, joten koen olevani oikeutettu kertomaan mielipiteeni rajojen vuodoista.

 

Sori meni off topiciin, ottaa vaan niiin kovasti päähän..

 

Jos viranomainen ei kykene toimittamaan tietoa AIP:n sellaisiin osiin joita lentäjät oikeasti lukevat (AD2 ja joskus harvoin AD4), ei mielestäni ole soveliasta soimata lentäjiä, laitoksen, tai lentoturvan tässä pitäisi katsella peiliin. Suomalainen virkamies on siitä paha otus ettei tee mitään, jottei tekisi virkavirhettä, jottei erotettaisi virasta.

 

t: Työsuhteinen kiukkupussi

 

Oon tosi sori, niin sori että veri lentää, siitä että puutuin teidän hiekkalaatikon lelujen käyttöön. Poistan profiilini ja muutun sulkeutuneeksi paskaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritinpä hakea turhaan karttaa, jossa ns. Ahvenanmaan rajat olisivat näkyvillä, mutten löytänyt.

 

No, Kumlinge on selkeästi alueen sisäpuolella. Jossain Houtskärin länsipuolella se raja ilmeisesti menee.

 

Oikeusministeriö on maaliskuussa tänä vuonna asettanut ihan työryhmän, jonka pitäisi selvittää Ahvenanmaan rajat. Ahvenanmaan sopimus (demilitarisointi) ja Ahvenanmaan itsehallintolaki määrittelevät alueen eri tavoilla ja ~1920-luvun karttoihin perustuen, joten tarkkaa rajaa ei näytä tietävän kukaan.

 

Ehkä alueen uudesta tullausmenettelystä olisi tosiaan myös voinut tiedottaa paremmin, ettei tällaisia omituisia tilanteita pääsisi sattumaan.

 

Kun itse kävin siellä Kumlingessa 90-luvulla, mitään probleemaa ei ollut. Ja Maarianhaminan kenttä oli tullikenttä nimenomaan ulkomailta SUOMEEN tultaessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oon tosi sori, niin sori että veri lentää, siitä että puutuin teidän hiekkalaatikon lelujen käyttöön. Poistan profiilini ja muutun sulkeutuneeksi paskaksi.

 

No voi huoh kun se keskusteleminen on niin vaikeaa! Totta kai keskustelua on käyty "vain täällä" - missä muualla se sitten pitäisi yhtäaikaa käydä? Newseissä, Hopealinnussa? Jossain kerhossa? Lennuklubin nettifoorumissako?

 

Ei tässä olla Ekiä lynkkaamassa vaan koko homman pääpointtihan on tuo Kumlinge ja tullaus, miten se pitäisi hoitaa. Siitä olen samaa mieltä että jossain on ollut vähemmän tietoa mitä olisi tarpeen koska kukaan meistä ei asiaa edes tullut ajatelleeksi.

 

Mutta miksi tämä asia nyt on niin hirmuisen herkkä ettei yhtään saisi asiasta puhua?

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tunnetko yhtään huumeisiin sortunutta/kuollutta ihmisrauniota? Minä tunnen, joten koen olevani oikeutettu kertomaan mielipiteeni rajojen vuodoista.

 

Tunnen ja tunnen myös alkoholiin kuolleen, syöpään kuolleen ja auto-onnettomuudessa kuolleen.

 

Kuitenkaan näillä asioilla ei ole mitään tekemistä Kumlingeen lentämisen kanssa eikä rajojen vuotamisen kanssa.

Minun mielestäni on hyvä keskustella asioista ja täällä tuntuu olevan tietoa ja jopa tiedon janoa. Se on hieno ominaisuus harrastelentäjässä. Monta kertaa on nähty pilotteja jotka ovat liikkeellä asenteella, silloin viiskytluvullakin tehtiin näin ja aina olen näin tehnyt. Älä tule mua opettamaan.

 

Ja plaanijutussa on minun mielestäni vain ja ainoastaan kyse turvallisuudesta. En usko että itse haluaisit lentää matkustajana vaikka vinnairin koneella jossa ei ole plaania tehtynä. En minäkään haluaisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Oon tosi sori, niin sori että veri lentää, siitä että puutuin teidän hiekkalaatikon lelujen käyttöön. Poistan profiilini ja muutun sulkeutuneeksi paskaksi.
Onkos sinulle tullut koskaan mieleen, että Internet saattaa olla melko petollinen, jos mennään tunteiden puolelle? Oman kokemukseni mukaan suunnilleen yhdeksässä tapauksessa kymmenestä, joissa syntyy riita tunteiden pohjalta, on kyseessä väärinkäsitys. Harva meistä on ammattilainen foorumeille kirjoittamisessa, mutta hyviä harrastajia voimme silti olla. Se vain vaatii harjoitusta, aivan kuten lentäminenkin. Ja hermoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta pysytään nyt pliis asiassa, että saadaan tähän jotain tolkkua sentäs. Plaanista tuli eteen OPS M1-1 ja sieltä 3.3.1.2: "Lentosuunnitelma on esitettävä ennen ... jokaista määrätyillä alueilla tai reiteillä suoritettavaa lentoa tai lennon osaa Ilmailulaitoksen niin vaatiessa lentotiedotuspalvelun, hälytyspalvelun sekä etsintä- ja pelastuspalvelun helpottamiseksi".

 

Missä nämä "määrätyt alueet" on määritelty? Sisältääkö tuo määrittely esim. merialueet? Koska se tarkoittaisi sitä että plaani on tuolloin merellä lennettäessä myös sääntöjen mukaan pakollinen..?

 

//Tuomas

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heips

 

Maarianhaminan merivartiokekskukselta kysyttyjä tosiasioita. Jos joku vielä haluaa kyseenalaistaa tiedot, puhelin johon saa soittaa. 0204107200

 

Ja tosiasiat: VFR lento valvomattomassa ilmatilassa ihan OK. Ei vaadita plaania, ei vaadita yhteyttä lennonjohtoon , Tullirajoitus Ei saa harrastaa kaupallista toimintaa, eli myydä tai ostaa kauppatavaraa paitsi elintarvikkeita. Eli kahvit jotka ostimme paikalliselta yrittäjältä oli laillista puuhaa. TS. Sinne saa lentää edelleen kuin viimeksi Lauantaina mentiin. Emme ole rikollisia emmekä rosvoja. Huom! AIP:hen on tulossa muutoksia EFKG:n osalta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hm

 

Kyllä mää siinä ku nurmikolla paistattelin päivää ja nautin makkarasta, kahvista, pullasta ja hyvästä nauravasta seurasta, aattelin ihan issekseen, että tästä pojat vielä puhutaan. ;D ;D ;D

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hm

 

Kyllä mää siinä ku nurmikolla paistattelin päivää ja nautin makkarasta, kahvista, pullasta ja hyvästä nauravasta seurasta, aattelin ihan issekseen, että tästä pojat vielä puhutaan. ;D ;D ;D

HS

Mikset sit heti virkkant mittää? Ja toisaalta onhan jälkikäteen helppo kommentoida kun asia on kiihkeimmillään. ;D

SKy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten asiasta hieman toiseen. Sikäli kun asian tsekkasin, Antonov lensi edestakaisen matkan HF-KG-HF ilman minkäänlaista plaania, kyydissään usea matkustaja. Tässä ei ole ilma-aluksen päällikkö osoittanut muuta kuin helvetinmoista typeryyttä ja suoranaista rikollista piittaamattomuutta matkustajistaan. Itse en lähtisi moisen tollon kyytiin ikinä.

 

- syy miksi kiehahdin oli yksinkertaisesti se, että mielestäni on luokatonta lähteä syyttämään yksittäistä lentäjää häröilijäksi sen perusteella ettei tee lentosuunnitelmaa. Itse kyllä puollan lentosuunnitelman tekoa, mutta en silti ala julkisesti arvostelemaan pilottia jos joku ei sellaista tee. Vaikka oliskin matkustajia kyydissä.

 

No voi huoh kun se keskusteleminen on niin vaikeaa! Totta kai keskustelua on käyty "vain täällä" - missä muualla se sitten pitäisi yhtäaikaa käydä? Newseissä, Hopealinnussa? Jossain kerhossa? Lennuklubin nettifoorumissako?

 

Ei tässä olla Ekiä lynkkaamassa vaan koko homman pääpointtihan on tuo Kumlinge ja tullaus, miten se pitäisi hoitaa. Siitä olen samaa mieltä että jossain on ollut vähemmän tietoa mitä olisi tarpeen koska kukaan meistä ei asiaa edes tullut ajatelleeksi.

 

- suomalaisten (myös ja erityisesti viranomaisten) virallinen linja on tiedon pimittäminen, kellä tieto on, se tiedon pitäkööt. Keskustelua ei tulisi käydä lainkaan. Hiiteen kaikki julkinen keskustelu ;D

 

Ja plaanijutussa on minun mielestäni vain ja ainoastaan kyse turvallisuudesta. En usko että itse haluaisit lentää matkustajana vaikka vinnairin koneella jossa ei ole plaania tehtynä. En minäkään haluaisi.

 

- lensin hiljattain Iran Airin jumbolla jonka ohjaamossa oli tyhjä paikka lentokelpoisuussertifikaatin paikalla. Ei pelottanut, kuten ei myöskään kaksimoottorikoneessa atlantin päällä ilman pelastuslauttaa.

 

Pauli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KKK - Kateus, Kyräily ja Kauna. Siinä kolme kovaa kotimaista K:ta.

 

Täälläkin jaksetaan vaan jeesustella jostain harrastajien Kumlingen keikan laillisuudesta, vaikka rajat vuotavat heroiiniä ja metamfetamiiniä maahamme! Lisää vaan tällaista pilkunviilausmeinikiä!! JEE!

 

Mutta vakavasti ottaen AN-pilottia ei pidä mennä tuomitsemaan pelkästään henkilökemioiden pohjalta jota epäilen TAAS tämänkin asian olevan.

 

Minkä ***tin takia suomalaiset ilmailijat ovat niin hemmetin kyräilevää porukkaa ettei vastaavaa löydy mistään???

 

Ja kun nyt alettiin AIP:ta nussimaan, niin minkä ihmeen takia AD4:ssä ei mainita mitään mistään tullimuodollisuuksista EFKG:ssä. RMK kohdassa on tyhjää... Myöskään Jeppessen Bottlangissa ei ko. kentän erikoisesta statuksesta ole mitään mainintaa.

 

TEE PHI! ;D

 

Tuota, arvostelin tätä toimintaa ihan tapahtumien perusteella. Itselläni ei ole henkilökohtaisella tasolla mitään herraa vastaan, enkä häntä oikein tunnekaan. Olen lentänyt itse yhden keikan koneella oikealta penkiltä. Tietynlainen välinpitämättömyys vaan paistaa toiminnassa, enkä tosiaan ole ainoa joka tästä on katsonut asialliseksi mainita. Täällä on paljon kerhon potentiaalista jäsenistöä ja katsoin asialliseksi huomauttaa asiasta.

 

Tuosta AIP AD4:n puutteesta kannattaa tehdä huomautus ILL AIS-jaostolle. Itse koen olevan riittävää, että asia on mainittu GEN-osassa, koska sama tosiaan koskee kaikkia lentopaikkoja kun lähtö/määräkenttä on Maarianhamina.

 

En kuule jaksa ottaa mitään paineita vaikka sinun mielestä paneskelisinkin täällä välimerkkejä kaikkien nähden. Asia vaan satuu olemaan näin de facto ja ajattelin olevan asiallista huomauttaa asiasta ennenkuin joku joutuu kuseen asiasta tullin kanssa. Kyräilyä.... joo joo... heh heh...

 

Tapana on ollut tehdä PHI lähinnä omasta toiminnasta. Useimmat asiat kuitenkin hoituvat puhumalla suoraan pilotin kesken ilman että byrokratia pääsee jauhamaan välissä. Taidan jättää tekemättä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- syy miksi kiehahdin oli yksinkertaisesti se, että mielestäni on luokatonta lähteä syyttämään yksittäistä lentäjää häröilijäksi sen perusteella ettei tee lentosuunnitelmaa. Itse kyllä puollan lentosuunnitelman tekoa, mutta en silti ala julkisesti arvostelemaan pilottia jos joku ei sellaista tee. Vaikka oliskin matkustajia kyydissä.

 

Minä kyllä vastaan siitä mitä kirjoitan. Onko muuten tapana näillä lennoilla kyyditä pelkästään kerhon jäseniä ja briefaako pilotti matkustajat miten toimitaan hätätilanteessa? Toivottavasti näin on.

 

Tuossa aiemmin Malmin Parrakas Filosofi Tuomas muotoili hyvin sen mitä sanotaan hyväksi ilmailutavaksi lähinnä tuon plaanin tekemisen suhteen.

 

On nähkääs niin, että jos siitä koneesta menee mosa meren päällä ja joudutaan tekemään pakkolasku, niin lentopelastuskeskus on enemmän kuin kusessa koneen suhteen. Mistään ei nimittäin löydy tietoa siitä, paljonko koneessa on matkustajia tai edes miten monta sinne yleensä mahtuu. Yleisimmät pienkoneet tunnetaan hyvin ja Suomessa lentävien koneiden tiedot löytyvät yleensä ilma-alusrekisteristä.

 

Siinä on nimittäin pelatusjohtajalla ihmettelemistä, kun totuus paljastuu. Pelastustoimien suunnittelu Maarianhaminan pelastushelikopterin varaan alkaa ontua viimeistään siinä vaiheessa kun jostakin tulee (myöhässä) tieto, että koneessa olikin 15 henkeä ja suurinta osaa uhkaa menehtyminen hypotermiaan parin tunnin sisällä.

 

Tällaisiin tilanteisiin ei voi pelatustoiminnassa varautua, vaikka pelastustoimet ylimitoitettaisiinkin. An-2 vaan yksinkertaisesti menee yli normaalin varautumisen ja siksi kaikista sellaisista lennoista joilla kuljetetaan sillä matkustajia kannattaisi tehdä plaani. Onneksi koneessa kuitenkin oli pelastusliivit kaikille mukanaolijoille, olihan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heips

... TS. Sinne saa lentää edelleen kuin viimeksi Lauantaina mentiin. Emme ole rikollisia emmekä rosvoja. Huom! AIP:hen on tulossa muutoksia EFKG:n osalta.

 

 

Plaanilla mentiin, joo eikä turkusessa briefing henkilö / twr:kään tulleista maininnut mennen tullen.

Samoin tulkitsimme mukana ajantasalla olleesta jepsusta. Siinä mielessä jonkin ao. elimen olisi varmaan kuulunut mainita asiasta.

 

Maarianhaminassa on tietty tullimuodollisuudet niinkuin tiedetään, vaan en minäkään ole mainintaa kumlingesta nähnyt.

Jos se kerran kuuluu Ahvenanmaan saaristoon (suomea sekin), niin eikös efkg:hen pitäisi lentää sen kaavan mukaan efma:n kautta(ainut tullikenttä siellä) , tai kysyä saako tullin venholla kumlingeen ::)

 

t.Kimmo

ps. hyvä keikka, Jou!

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta pysytään nyt pliis asiassa, että saadaan tähän jotain tolkkua sentäs. Plaanista tuli eteen OPS M1-1 ja sieltä 3.3.1.2: "Lentosuunnitelma on esitettävä ennen ... jokaista määrätyillä alueilla tai reiteillä suoritettavaa lentoa tai lennon osaa Ilmailulaitoksen niin vaatiessa lentotiedotuspalvelun, hälytyspalvelun sekä etsintä- ja pelastuspalvelun helpottamiseksi".

 

Missä nämä "määrätyt alueet" on määritelty? Sisältääkö tuo määrittely esim. merialueet? Koska se tarkoittaisi sitä että plaani on tuolloin merellä lennettäessä myös sääntöjen mukaan pakollinen..?

 

//Tuomas

 

Sikäli kun olen asiassa pysynyt ajan hermolla, ei tällaisia alueita Suomessa ole. Aiemmin oli merialue ja nk. susiraja, mutta nykyisin niitä ei käytetä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Plaanilla mentiin, joo eikä turkusessa briefing henkilö / twr:kään tulleista maininnut mennen tullen.

Samoin tulkitsimme mukana ajantasalla olleesta jepsusta. Siinä mielessä jonkin ao. elimen olisi varmaan kuulunut mainita asiasta.

 

Maarianhaminassa on tietty tullimuodollisuudet niinkuin tiedetään, vaan en minäkään ole mainintaa kumlingesta nähnyt.

Jos se kerran kuuluu Ahvenanmaan saaristoon (suomea sekin), niin eikös efkg:hen pitäisi lentää sen kaavan mukaan efma:n kautta(ainut tullikenttä siellä) , tai kysyä saako tullin venholla kumlingeen ::)

 

t.Kimmo

ps. hyvä keikka, Jou!

 

Se on vaan niin, että ei tätä asiaa oikein lennonvarmistuksen henkilöstökään tiedä. Valitettavasti. Ja kun se hoksataan, ei asian suhteen tehdä mitään. Mikä on minusta ihan tervettä. Ei ole ilmailuviranomaisen asia niuhottaa asiasta.

 

Kaverille kuitenkin kannattaa sanoa, ettei tule odottamatonta harmia tullin kanssa.

 

Respect!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä keskustelua seuranneena veneilijänä ihmettelen vaan että miksi tullisääntö ja -käytäntö on näin tiukka kun kyseessä on lentotoiminta. ???

 

Saaristossamme liikkuvilla veneilijöillä on täysi vapaus mennä ja tulla Ahvenanmaan saaristoon/saaristosta ilman minkäännäköisiä tullimuodollisuuksia. Ainoastaan siinä vaiheessa kun maan rajat ylitetään (esim. Viroon tai Ruotsiin) tulee tehdä ilmoitus tullille ja seurata määrättyjä väyliä.

 

Voin milloin tahansa ajaa veneelläni vaikkapa Hangosta Kumlingeen, kiinnittyä lentokentän viereiseen laituuriin, käydä kaupassa, ostaa polttoainetta ja palata takaisin. Ei tarvitse edes seurata merkittyjä väyliä vaan voin liikkua vapaasti saaristossa. Miksi siis tarvitaan ilmoituksia tulliin kun sama matka tehdään lentäen? :-\

 

Säännöt ovat sääntöjä, ja jos tällaisia on niin niitä tulee tietysti kunnioittaa, mutta kysyn vaan että miksi on tällainen ero veneilyn ja lentotoiminnan välillä olemassa?

 

Samalla muuten suurkiitokset järjestäjille ja osallistujille - vaikka (ehkä) jossakin asiassa tehtiin muotovirhe, niin päivä oli UPEA! Sceneryntekijälle oli varsin huikeata nähdä miten tarkasti Kumlingeläiset olivat rakentaneet kentän sceneryni mallin mukaiseksi ;D

 

Bamce

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta AIP AD4:n puutteesta kannattaa tehdä huomautus ILL AIS-jaostolle. Itse koen olevan riittävää, että asia on mainittu GEN-osassa, koska sama tosiaan koskee kaikkia lentopaikkoja kun lähtö/määräkenttä on Maarianhamina.

 

Vaikka AIS:ssa ollaankin varsinaisia guruja niin kristallipalloa eipä taida sielläkään olla.

Eli jonkun on se tieto sinne ensin toimitettava jotta sitä voidaan levittää. :)

 

Edit: Tulipa muuten mieleeni että eipä esim Kumlingestakaan ole julkaistu vuosikausiin ainuttakaan NOTAMia.

 

Ja mitä tuohon AIP:n/SUP:ien/NOTAM:ien tuntemukseen harrastelijatasolla tulee niin täytyy myöntää että kun aloittelin aikoinaan lentämistä niin aika "heppoisilla" tiedoilla sitä tuli lennettyä. Nyt kun on asioihin paneutunut jopa näin töiden merkeissä niin on tieto taitoa ja sitä Airmanship:iäkin tullut lisää.

Valitettavasti nämä asiat taidetaan sivuuttaa aika lyhyillä maininnoilla esim PPL-kurssilla.

Mikä tilanne on sitten ultra tai liidin-kursseilla siitä ois mukava kuulla kommentteja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaan tästä pikku pätkän MIKin jäsenten keskustelupalstalta, asiasta kysyttiin tullilta, että saadaan vähän faktaa mukaan taas tähän väliin - ero ei ole niin suuri eikä asia niin hankala mitä ensi alkuun vaikutti:

 

"Selvitin asian tullineuvonnasta. Kysymyksiini vastaili eräs virkailija

(= ritva.heino-varri at tulli.fi).

 

Hän kirjoitti seuraavaa:

"Ahvenanmaa kuuluu EU:n tullialueeseen eli on EU:ta. mutta

kuluu arvonlisäveroalueen ulkopuolelle.

Kun veroraja ylitetään, täytyy saapumisesta ja lähdöstä tehdä

ilmoitus tullille.

 

Myös pienlentokoneiden tulee antaa selvitys.

Käsittääkseni lentosuunnitelman antaminen lennonjohtoon riittää.

Sieltä tulee ilmoitus saapumisesta tullille. Jos ilma-aluksessa on

jotain tullattavaa, on otettava erikseen yhteys tulliin Ahvenanmaalla.

Ahvenanmaalle vietävistä tavaroistahan pitää maksaa alv.

 

Periaatteessa ilmoitus tehdään Ahvenanmaan tulliin."

Huomatkaa siis, että tässä puhutaan koko ajan ilmoittamisesta -

ei mistään luvan pyytämisestä. Kun lennetään kirjallisilla

plaaneilla kaikki hoituu automaagisesti ja bonuksena samaan

pakettiin tulee vielä se pelastuspalvelu!

 

Suosittelen."

 

Tuo "käsittääkseni" on aika kiintoisa yksityiskohta tässä. Vastuuhan on ilma-aluksen päälliköllä, joten lienee parasta kyllä ilmoittaa tullille itse, eikä olettaa että se tieto kulkee kun on plaani..?

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on vaan niin, että ei tätä asiaa oikein lennonvarmistuksen henkilöstökään tiedä. Valitettavasti. Ja kun se hoksataan, ei asian suhteen tehdä mitään. Mikä on minusta ihan tervettä. Ei ole ilmailuviranomaisen asia niuhottaa asiasta.

 

Kaverille kuitenkin kannattaa sanoa, ettei tule odottamatonta harmia tullin kanssa.

 

Respect!

 

Samalla linjalla jatketaan:

 

Kyselin tänään tuota asiaa sekä ilmailuviranomaiselta että tullilta neuvonnasta. Viimeksimainitusta sain vastauksen: Kyllä Kumlingeen saa lentää, plaaniin vaan ilmoitus tullirajan ylittämisestä, ilmailuviranomaisen pitää hoitaa ilmoitus eteenpäin tullille ( ja kun kerran tullattavia tavaroita ei pysty täältä tai Hampfin kaupasta hommaamaan, asiasta ei ole paljoakaan haittaa kesäreissun tekijöille.)

 

Jere

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun kesä ja Kumlinge taas lähestyvät, niin palautetaanpa mieliin tulli- ja plaanisäännöt.

 

Tässä ketjussa käytiin vuosi sitten viidettä sivua kauheeta kouhotusta olemattomasta asiasta (asioista).

Kyllösen puheenvuoro oli ensimmäinen asiallinen, mutta koska sitä eivät vauhtisokeat kirjoittajat ilmeisesti havainneet, niin laitan sen tähän uudestaan:

 

Heips

 

Maarianhaminan merivartiokekskukselta kysyttyjä tosiasioita. Jos joku vielä haluaa kyseenalaistaa tiedot, puhelin johon saa soittaa.  0204107200

 

Ja tosiasiat: VFR lento valvomattomassa ilmatilassa ihan OK. Ei vaadita plaania, ei vaadita yhteyttä lennonjohtoon. Tullirajoitus: Ei saa harrastaa kaupallista toimintaa, eli myydä tai ostaa kauppatavaraa paitsi elintarvikkeita. Eli kahvit jotka ostimme paikalliselta yrittäjältä oli laillista puuhaa. TS. Sinne saa lentää edelleen kuin viimeksi Lauantaina mentiin. Emme ole rikollisia emmekä rosvoja. Huom! AIP:hen on tulossa muutoksia EFKG:n osalta.

 

 

Suoritettuani laajoja uteluja tullilaitoksessa vuonna 2004 ja 2005 tulin samaan tulokseen: ALV.

Siis, jos ostat mitä tahansa, jonka aiot myydä tullirajan toisella puolella, niin sinun pitää tullata se. Muuten ei.

 

Niin ja saaristoa pitkin lennettäessä, kohtuullisella korkeudella, pelastusliivejäkään ei ole pakko käyttää.

 

/Lare

ULP

MILK

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Soitin taas kerran Helsinki-Vantaan lentotulliin (joka keskitetysti hoitaa näitä asioita Suomessa) ja kysyin asiasta. Kyllä se edelleen on niin kuten AIP:ssa lukee: mikäli lennolle lähdetään ei-kansainväliseltä lentoasemalta ja lennetään Kumlingeen tai Maarianhaminaan, tulee lähtöpaikan käyttämiseen kysyä 14 vrk etukäteen lupa. Tämä siksi, että tulli saa tarvittaessa järjestettyä henkilöstön paikalle. Sen vuoksi myös kellonaika on oltava tiedossa.

 

Luonnollisesti tullihenkilöstön odotuttaminen kentällä maksaa, joten aika olisi tiedettävä suhtkohta tarkkaan etukäteen. Sama koskee myös paluulentoa. Helpointa olisi siis Manner-Suomen puolella lähteä matkaan Turuust tai muusta vastaavalta tullikentältä. Ja sama tietty paluun kanssa.

 

Tämä menettely ei siis liity mitenkään siihen, että määränpäässä ostettaisiin tai siellä myytäisiin jotakin; se vain kuuluu tehdä näin. Plaania ei tarvitse tehdä, mutta sen teko on suotavaa.

 

Määräyksen noudattamatta jättäminen on tulliviranomaisen näkökulmasta katsottuna tullirikkomus ja seuraamukset ovat yleensä sakkoja. Mahdollisesti myös lentoturva miettii tulevaisuudessa sanktioita tällaisissa tapauksissa.

 

Tiedot perustuvat Vantaan lentotullin esimiehen haastatteluun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis, jos esim. Hangosta lähtee käymään Kumlingessa tai/ja Maarianhaminassa, niin pitää tehdä ennakkoilmoitus 14 päivää ennen?

 

Voihan EEEUUU ja St. Byrocratius sentään, mitä hullun meininkiä  >:(

 

Onneksi olen lennellyt kaikille kolmelle mainitulle kentälle riittävän usein aikana, ennenkuin EU-säännökset ja Ahvenanmaan erottaminen vero- ja tullikäsittelyssä tulivat voimaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis, jos esim. Hangosta lähtee käymään Kumlingessa tai/ja Maarianhaminassa, niin pitää tehdä ennakkoilmoitus 14 päivää ennen?

 

Voihan EEEUUU ja St. Byrocratius sentään, mitä hullun meininkiä  >:(

 

Näin on. Syykin oli tuossa yllä mainittu. Mutta toisaalta voit lentää omalta takapihaltasi vaikka Espanjaan (tai Ruåtsiin, Saksaan, Italiaan jne.) omalle takapihallesi, ainoana rasitteena pakollinen plaani ja sekin ilmapuolustuksen vaatimuksesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään