Tuomas Kuosmanen

KUMLINGE 05/2005 -osallistujakartoitus ja lisäksi keskustelua tullauskäytännöstä

111 viestiä aiheessa

Soitin taas kerran Helsinki-Vantaan lentotulliin (joka keskitetysti hoitaa näitä asioita Suomessa) ja kysyin asiasta...

 

Jos eri kerroilla saa tullista täysin erilaisia vastauksia, niin kannattaakohan niihin suhtautua kovinkaan vakavasti?

 

Kyllä se edelleen on niin kuten AIP:ssa lukee:

 

Kerro vielä missä kohtaa AIP:ia tuo teksti on, niin käyn sen tavaamassa.

 

Mahdollisesti myös lentoturva miettii tulevaisuudessa sanktioita tällaisissa tapauksissa.

 

Tämäpä mielenkiintoista! Mitäköhän tekemistä tavaroiden salakuljetuksella on  "lentoturvan" kanssa?

 

/Lare

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tämäpä mielenkiintoista! Mitäköhän tekemistä tavaroiden salakuljetuksella on  "lentoturvan" kanssa?

 

/Lare

 

 

Kannattais soittaa sille osastolle, joka oikeasti AIP:n mukaan vastaa tästä tullauskäytännöt yleisilmailussa -puolesta. Virastojen info-tiskit ovat periaatteessa ihan kivoja, mutta ei niistä mitään oikeaa tietoa saa. Ensiksi saa ihan fiksun ja vedenpitävän vastauksen, mutta sitten kun sanoo, että tämä mahdollisesti tulisi lehteen, muuttuukin ääni kellossa ja asiasta ei ollakaan 100% varmoja. Sitten käytetään aikaa asiantuntijan etsimiseen. Virkaporrasta ylöspäin mentäessä sama kuvio toistuu, kunnes päästään niin isoon viskaaliin, jonka lausunto sellaisenaan kelpaa lehteen. Silloin tietää, että on päässyt totuuden lähteille. Näin omien kokemusteni mukaan.

 

Kyse ei ole siitä, että salakuljetettaisiin tavaroita, vaan toimitaan vasten ilmailukäsikirjan antamia määräyksiä. Ja tietenkään kyseessä ei ole lentoturva vaan ilmailuhallinto. Tämä osuus oli kuitenkin ns. kolmannen käden tietoutta kuten tekstistäni kävi ilmi..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tullut voimaan mullistavia muutoksia tullaus/ilmoitus menettelyyn Ahvenanmaan osalta?

 

Miten lomakyläsuunitelma edistyy Kumlingessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko näihin rajanylitys ja tulli-ilmoitus käytäntöihin tullut viime vuosina kevennyksiä yleisilmailun kannalta? Itse selailin AIPia ja mielestäni Jounin hyvin valoittamat asiat olisivat vieläkin valideja.  Esimerkkinä oli mm. matkalento Kumlingeen laskuun asti mantereelta ei-kansainväliseltä ensisijaiselta lentoasemalta; rajanylityslupa vaaditaan 14 vuorokautta aikasempaa ja 48 tuntia aikaisempaa tullille ilmoitus (AIP GEN 1.2 - 1.6.2.4 Schengenin ja/tai EU:n tullialueen ulkopuolinen liikenne + viittaukset kappaleisiin 4 + 5).

 

Matkalentoa suunnitellessani helpointa lienee yksityis-yleisilmailla ATS-elinten toiminta-aikaan esim EFPO-EFMA plaanilla, jolloin erillisiä rajanylitys- ja tulli-ilmoituksia ei tarvita.

 

Onko joku tämmöisen ilmoituksen tehnyt ko. elinten ATS-elinten ollessa kiinni tai toimitessaan ei-kansainväliseltä lentokentältä matkalentona vai löytyykö jostain jo Rajavartiolaitoksen/Tullin dokumentti, jossa yleisilmailulta olisi näistä jotain vapautuksia? Aikapaljonhan Kumlingeenhän kaiketi operoidaan, joten kokemusta ilmoituksista (tai niiden tarpeettomuudesta?) varmaan löytyy / vastaavatko sähköpostilla ilmoituksiin nopeasti Lentotullista yms?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko sanoa, että kyllä tässä tosiasiassa teoria ja käytäntö on kaukana toisistaan. Kumlingeen on lennetty paljon myös vieraista valtioista, aivan suoraa. Hieman turhauttavaa ylipäätään soittaa tullille, kun sieltä ensimmäisenä ihmetellään, että miksi soitat ja sen jälkeen ei edes oteta tietoja ylös vaan todetaan että senkus lennät. Kuulemma tulli on kuitenkin edelleen ollut valikoivasti myös kiinnostunut ilmoituksista, kertoi toinen lentäjä tämän viestin kirjoittamisen jälkeen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko sanoa, että kyllä tässä tosiasiassa teoria ja käytäntö on kaukana toisistaan. Kumlingeen on lennetty paljon myös vieraista valtioista, aivan suoraa. Hieman turhauttavaa ylipäätään soittaa tullille, kun sieltä ensimmäisenä ihmetellään, että miksi soitat ja sen jälkeen ei edes oteta tietoja ylös vaan todetaan että senkus lennät. Kuulemma tulli on kuitenkin edelleen ollut valikoivasti myös kiinnostunut ilmoituksista, kertoi toinen lentäjä tämän viestin kirjoittamisen jälkeen...

 

Selvennykseksi: Jo noita edellisiä kirjoittaessani tiesin että käytäntö on jotain ihan muuta. Suosittelen silti tätä turhautumista, koska sillä tulee omat kädet pestyä, jos joku rupeaa jälkikäteen virkaintoiseksi. Pari kertaa olen muuallakin päin Suomea kuullut epäuskon tulliäijän puheessa tullauksen tarpeellisuudesta. Onkin sitten hienoa yhteisesti todeta, että emmepä nyt ryhdy minkäänlaisiin toimenpiteisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen liittyessä EU:iin 1995 oli Kustavissakin näyttävä Tullin rakennus, ja puhe oli että Ahvenanmaa on tulllivapaata aluetta. No, taisi siinä vuosi pari mennä, kaljanmyyntiä "verovapaasti" jopa kokeiltiin ja huomattiin ettei homma toimi. Käytännössä mitään verorajaa ei ole kuin Vikingin ja Siljan paateilla, ja jopa se Kustavin tullimaja on purettu.  Se siitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen liittyessä EU:iin 1995 oli Kustavissakin näyttävä Tullin rakennus, ja puhe oli että Ahvenanmaa on tulllivapaata aluetta. No, taisi siinä vuosi pari mennä, kaljanmyyntiä "verovapaasti" jopa kokeiltiin ja huomattiin ettei homma toimi. Käytännössä mitään verorajaa ei ole kuin Vikingin ja Siljan paateilla, ja jopa se Kustavin tullimaja on purettu.  Se siitä.

 

Heh, muistuu mieleen ajat joskus -97 - 98, kun kävin aika usein työasioissa pikkukoneella Brommassa ja paluumatkalla tuli toisinaan poikettua Maarianhaminassa tax-freessä kyytiläisten iloksi. Brommassahan ei ollut tax-freetä. Toimi oikein hyvin kun osui samaan aikaa Finskin lennon kanssa ja putiikki oli auki. Hankin piruuttani jopa tullikirjan kyseisiä ostoksia varten. Luultavasti olen suunnilleen ainoa yksityishenkilönä lentänyt, jolla on tullikirja. Se on vieläkin olemassa, taitaa olla pari merkintääkin.

 

Kumlingessa tuli vietettyä juhannus pari vuotta sitten. Ei käynyt mielessäkään kysellä tullia. Eikä tullut mieleen Turun lennonjohdollekaan, jolle tein plaanin.

No, eipä se taida olla ainoa rikkomus mitä elämässä on tullut tehtyä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perjantaina kävin kumlingessa ja soitin lentotullille tiedustellakseni toimintatapoja. En ollut tehnyt ennakkoilmoitusta 14vrk aiemmin ja tarkoitus oli lentää Kumlingesta Hankoon. Jos kuitenkin tulli olisi vaatinut ennakkoilmoitusta, olisin vielä ehtinyt muuttaa suunnitelmia ja lentää EFTU-EFKG-EFTU.

 

Lentotullissa lähinnä ihmeteltiin ja kerrottiin että ei sinne varmaan erikseen tarvita lupaa kun ahvenanmaalle lennettäessä normaalistikaan tarkisteta edes passeja.

 

En nyt tuosta vastauksesta tekisi mitään yleisiä linjauksia, mutta ainakin olin itse lentoa varten kysellyt tullilta miten toimitaan. Vaikuttaa tosiaan siltä että ovat ainoastaan kiinnostuneita rahdista eikä pahemmin muutaman henkilön kesälentoreissut paljon hetkauta. Silti suosittelen tietty tekemään ilmoitusta tullille ja se on sitten tullin asia päättää ovatko kiinnostuneita vai ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perjantaina kävin kumlingessa ja soitin lentotullille tiedustellakseni toimintatapoja. En ollut tehnyt ennakkoilmoitusta 14vrk aiemmin ja tarkoitus oli lentää Kumlingesta Hankoon. Jos kuitenkin tulli olisi vaatinut ennakkoilmoitusta, olisin vielä ehtinyt muuttaa suunnitelmia ja lentää EFTU-EFKG-EFTU.

 

Lentotullissa lähinnä ihmeteltiin ja kerrottiin että ei sinne varmaan erikseen tarvita lupaa kun ahvenanmaalle lennettäessä normaalistikaan tarkisteta edes passeja.

 

En nyt tuosta vastauksesta tekisi mitään yleisiä linjauksia, mutta ainakin olin itse lentoa varten kysellyt tullilta miten toimitaan. Vaikuttaa tosiaan siltä että ovat ainoastaan kiinnostuneita rahdista eikä pahemmin muutaman henkilön kesälentoreissut paljon hetkauta. Silti suosittelen tietty tekemään ilmoitusta tullille ja se on sitten tullin asia päättää ovatko kiinnostuneita vai ei.

 

No nyt on tullissa pasmat aika sekaisin. Ei passien tarkastamisella ja EU-verorajalla ole oikein toistensa kanssa mitään tekemistä.

 

Kuten olen tuossa aiemmin selitellyt, oikea toimintatapa on kuvattu AIP:ssä. Kun käytännössä yksittäinen normitullihenkilö kohtaa esittämäsi kysymyksen about kerran viidessä vuodessa, niin ei tätä piirrettä voi yksinkertaisesti hallita ulkomuistista. Oma kokemus on, että rutiinitiedon puute vaivaa organisaatiohiararkiassa melko korkealle asti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään