Tuomas Kuosmanen

KUMLINGE 05/2005 -osallistujakartoitus ja lisäksi keskustelua tullauskäytännöstä

111 viestiä aiheessa

Kiitos Harri, tuo linkki tullin sivulle selvitti paljon, siis tulli on kiinnostunut tavarankuljetuksesta;ei ihmisistä. Eli me lennämme noin yleensä ottaen ilman tavaroita (eipä juur mahdu) ja se ei aiheuta tullin kannalta mitään toimenpiteitä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Entäpä tämä tullin sivulta poimittu tieto: "Sitä vastoin ilma-alusliikenteessä tavaroiden myynti Ahvenanmaan ja Manner-Suomen välillä matkustaville on verotonta silloinkin, kun lentokone on vain Ahvenanmaan ja Manner-Suomen välisessä liikenteessä." Onko tuo tulkittavissa niin, että esim. Turun lentoaseman tax freestä olisi voinut käydä ostamassa verovapaata alkoholia Kumlingeen (tai Maarianhaminaan) lennettäessä? Olisiko koneen myös voinut Turussa tankata verovapaasti?

Muistan kun aikanaan ennen EU:ta lensin mopo-Cessnalla Malmilta Turun kautta Brommaan, niin koneen saattoi tankata Turussa ilman silloista liikevaihtoveroa ja tax free -myymälässäkin saattoi asioida vaikka kyseessä oli yksityislento ;).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Maan tapa on ollut olla tullia häiritsemättä eikä se ole häirinnyt meitä. Lentosuunnitelman teko valvomattomassa ilmatilassa on ilma-aluksen päällikön päätettävä ja turha sen tekemättä jättämisestä ketään on syyllistää. Eikä ole korrektia osoittaa sormella ketään lentäjäveljeä tälläisellä palstalla jota ehkä viranomainenkin seurailee joskus.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muistan kun aikanaan ennen EU:ta lensin mopo-Cessnalla Malmilta Turun kautta Brommaan, niin koneen saattoi tankata Turussa ilman silloista liikevaihtoveroa ja tax free -myymälässäkin saattoi asioida vaikka kyseessä oli yksityislento ;).

80-luvulla jonkun Alkon lakon aikaan (vai oliko joku yleislakko?) lensivät push-pullilla Pyhäsalmesta useita kertoja Uumajaan viinakauppaan ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Maan tapa on ollut olla tullia häiritsemättä eikä se ole häirinnyt meitä. Lentosuunnitelman teko valvomattomassa ilmatilassa on ilma-aluksen päällikön päätettävä ja turha sen tekemättä jättämisestä ketään on syyllistää. Eikä ole korrektia osoittaa sormella ketään lentäjäveljeä tälläisellä palstalla jota ehkä viranomainenkin seurailee joskus.

Mikähän minä sitten olen, ellen jonkin sortin viranomainen?

Etpä ole tainnut miettiä asiaa paljolti muusta kuin mikä on sallittua -näkökulmasta ja se ei ole ilmailussa kovinkaan hedelmällistä tai viisasta. Kuten jo on käynyt ilmi, plaanin teko on asiallista jo tullimenettelyn johdosta. Tulli voi pahimmassa tapauksessa tulla räksyttämään oven taakse jälkikäteen ja se välttämättä ole kovinkaan mukavaa.

Kokonaan toinen seikka on, että koneessa matkustaa huomattava määrä matkustajia. Jos matkalla sattuu jotakin, ei sitä jää välttämättä kukaan kaipaamaan, ellei plaania ole tehty.

Enkä tarkoita tällä sitä, että sillä voi päällikkö turvata selustansa jos jotakin sattuu; ankara vastuu matkustajista tulee jokatapauksessa kuskin niskoille. Sitäkin suurempi vastuu pilotilla on kuljetettavistaan. Satunnainen koneessa matkustava ei välttämättä ole tietoinen siitä, ettei koneelle, jolla hän matkustaa ole järjestetty etsintä- ja pelastuspalvelua, vaikka se olisi hoidettavissa naurettavan helpolla tavalla. Tavallisessa pikkuräpsyssä matkustajalla on yleensä edes pieni mahdollisuus olla (esim. radiopuhelinliikenteen perusteella) selvillä siitä millainen lentosuunnitelma koneella on. Puhumattakaan sellaisesta ruuhesta kuin kakkostuulia.

Näin siitä huolimatta, että tavallinen pystymetsän mies ei välttämättä edes ymmärrä, että mistä asiassa on kysymys. Mutta silloin onkin pilotilla erityisen suuri moraalinen vastuu hoitaa järjestelyt niin, että heidän ei tarvitsekaan miettiä moisia asioita. Kun näitä asioita on puitu raastuvassa, on annettu erityistä painoa sille, että ilmailukerhon toimintatapoja ja siihen liittyviä riskinottoja tuntematon ihminen on eri asemassa kuin ilmailua harrastava ja siihen aktiivisesti osallistuva henkilö.

Tämä näkökulma ei lähde siitä, että pilotin vastuu eri pystymetsän matkustajia kohtaan olisi suurempi, vaan siitä että pystymetsäläisellä on oikeus odottaa sitä, että ilmailua harrastetaan kaikki turvallisuusaspektit huomioiden, vaikka hän ei osaisikaan vaatia niitä yksityiskohtien tasolla.

Pilotin kannalta näin suuren matkustajamäärän kyseessä ollessa ei ole mistään muusta kysymys kuin suoranaisesta välinpitämättömyydestä matkustajien turvallisuudesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Entäpä tämä tullin sivulta poimittu tieto: "Sitä vastoin ilma-alusliikenteessä tavaroiden myynti Ahvenanmaan ja Manner-Suomen välillä matkustaville on verotonta silloinkin, kun lentokone on vain Ahvenanmaan ja Manner-Suomen välisessä liikenteessä." Onko tuo tulkittavissa niin, että esim. Turun lentoaseman tax freestä olisi voinut käydä ostamassa verovapaata alkoholia Kumlingeen (tai Maarianhaminaan) lennettäessä? Olisiko koneen myös voinut Turussa tankata verovapaasti?

Tankkauksesta en osaa sanoa, mutta viime kesänä Barkarbyn reissulla mentiin Kongoon juuri sen takia, että sieltä sai ostaa verovapaasti pelikortteja, suklaata ja kosmetiikkaa. Taisi siinä olla jokin neljäskin pääartikkeli, mutta mikähän ihme se mahtoi olla...

Verovapaat saa siis ostaa joko lähtö- tai määräkentältä. Jopa Turuust.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nii..i . Kyllä plaani kannattaa tehdä. Ehdottomasti olen Jounin kanssa siitä samaa mieltä. Olen lentänyt Maarianhaminaan yksipaikkaisella ja oli kyllä matkalla saariston yllä jotenkin turvallinen tunne kun jossain tiedettiin sijaintini. Maarianhaminassa odotin jonkin tulliviranomaisen vastaanottoa,(torni oli auki) vaan eipä tullu puplikaani tutkimaan, ei. Muuten siitä tullirajasta olen kyllä sitä mieltä että taas yksi niitä EU:n pyrokratian helmiä jotka menee yli General Aviation pilotin hilseen. Siis voin lentää mopulla Hyvinkäältä Barkarbyhyn (bensa riittää kyllä) siitä vaan, teen kyllä plaanin, tai pitemmällekin mutta Kumlingeen pitää tehdä plaani kaks viikkoo etukäteen ,,kele. Nyt kyllä taitaa joku palvoa EU:n herroja kuin PAAVIA ikään. EI niitä tarvitse ottaa todesta, usko sinäkin Jouni, kapulaa rattaisiin silloin kun papereissa on typeryyksiä! Anarkistit Toimintaa!!! :-X

Oma henk.koht mielipide asiasta on, että tullille saisi riittää se, että asiasta tulee ilmoitus ja tarvittaessa tehdään Genu, jos halutaan oikein vaikeasti asia hoitaa. Muuten tyyli saisi olla sitä mitä Kongossa (eli Maarianhaminassa) harrastetaan, että ei viitsitä katsoa.

Olen myös sitä mieltä, että 14 vrk:n raja on kohtuuton - tunti olisi realistisimpi, mutta en ole oikein vakuuttunut kansalaistottelemattomuuden hyödyllisyydestä tullin kohdalla. Omat satunnaiset kokemukset pienkonematkailusta tullirajojen yli ja kuullut tiedot esim. autoverotuksen kohdalla ovat antaneet ymmärtää, että kyseessä on ehdottomasti kansallisesti byrokraattisin ja rautakangenkin jäykkyydessään häpeään jättävä virasto. Ja sen myös, ettei sen kanssa kannata leikkiä. Seuraamukset saattavat kun olla paitsi taloudellisia myös oikeudellisia.

Tarkoitus ei ole tosiaan moittia ketään tästä tullimenettelystä, vaan saattaa asian määräyksellinen kaikkien asianosaisten tietoon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tulliasiaan enempää puuttumatta niin yleisesti ottaen korpikentälle lennettäessä ainakin täällä etelässä lentosuunnitelman jättäminen on mielestäni edelleen jokaisen lentäjän oma asia. Apua kyllä löytyy nopeasti jos metsästä savupilvi nousee sen verran tiheässä etelässä on väkeä. Eri asia sitten jos lentää pohjoisessa missä vielä on käymättömiä korpia. Moottorihäiriö sitä paitsi ilmoittaa itsestään sillä tavalla että radiolla ehtii kyllä jättämämään avunpyynnön. Korpikentillä operoitaessa voimassa oleva plaani on harrastajalle turha rasite ja ilman sitä huolettomuus ja rentoutumisaste kasvaa. Me harrastajat maksamme lentotunneistamme, mutta ei meillä ole aikataulujakaan koneen toiminta-ajan puitteissa. Plaanittomuus on vapautta ja sitä moni taivaalta hakee.

Koskapa vedit tämän henkilökohtaiselle tasolle niin totean, että lensin tällä kertaa lentosuunnitelman tehneenä ainakin Kumlingesta pois lähdettäessä.

EDIT: Koskapa moderaattori otti vastineeni arviostasi lentourvallisuusasenteistani pois, niin lisään vielä että olit väärillä jäljillä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuntuu kuin edellinen kirjoittaja ei olisi ikinä lentänytkään etelä-suomessa. Ei täällä erityisen tiheässä ole asutusta mikäli jäteätään huomioimatta kehäkolmosen sisäpuoli sekä muutama jokusen kilometrin kanttiinsa oleva kyläpahanen.

Saahan sitä toki itsekseen lennellä kuinka tykkää mutta ne matkustajat lentokoneessa muuttavat aina tilanteen täysin toiseksi.

Mitä tuohon tulliasiaan tulee niin itse en myöskään usko tällaisissa asioissa anarkiaan vaan ennemminkin lähtisin hoitamaan asiaa jollakin tasolla sovittelevammin. Paras mahdollinen menettelytapa ei varmastikaan ole se, että ensin mennään paikalle 15 lenskarin voimin ja sitten jälkeenpäin syytellään tulliviranomaista...

Minä ainakin tunnustan ihan julkisesti, että eipä tullut mieleenkään, että hommassa voisi olla moinen "ansa". Mutta en minä oikein voi syyttää tapahtuneesta ketään muuta kuin itseäni. Ja minullakin on sentään ihan kohtuullisen laaja koulutus ilmailun saralta.

/Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä tuohon tulliasiaan tulee niin itse en myöskään usko tällaisissa asioissa anarkiaan vaan ennemminkin lähtisin hoitamaan asiaa jollakin tasolla sovittelevammin.

Itseä ei tässä asiassa kiinnosta muiden tekemiset millään muotoa, lähinnä minua kiinnostaa tullikäytännöt ilmailussa kun itsellä ei ole kokemusta tulliasioista kuin merenkulun puolelta....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tulliasiaan enempää puuttumatta niin yleisesti ottaen korpikentälle lennettäessä ainakin täällä etelässä lentosuunnitelman jättäminen on mielestäni edelleen jokaisen lentäjän oma asia. Apua kyllä löytyy nopeasti jos metsästä savupilvi nousee sen verran tiheässä etelässä on väkeä. Eri asia sitten jos lentää pohjoisessa missä vielä on käymättömiä korpia. Moottorihäiriö sitä paitsi ilmoittaa itsestään sillä tavalla että radiolla ehtii kyllä jättämämään avunpyynnön. Korpikentillä operoitaessa voimassa oleva plaani on harrastajalle turha rasite ja ilman sitä huolettomuus ja rentoutumisaste kasvaa. Me harrastajat maksamme lentotunneistamme, mutta ei meillä ole aikataulujakaan koneen toiminta-ajan puitteissa. Plaanittomuus on vapautta ja sitä moni taivaalta hakee.

Koskapa vedit tämän henkilökohtaiselle tasolle niin totean, että lensin tällä kertaa lentosuunnitelman tehneenä ainakin Kumlingesta pois lähdettäessä.

EDIT: Koskapa moderaattori otti vastineeni arviostasi lentourvallisuusasenteistani pois, niin lisään vielä että olit väärillä jäljillä.

Totuus taitaa kuitenkin olla toisenlainen kuin luulet. Huomattava määrä lentäjiä tekee lennoistaan plaanin ainoastaan sen takia, että etsintä- ja pelastuspalvelun saaminen on täten varmistettu. Pidän tätä erittäin hyvänä piirteenä ja se vain osoittaa mielestäni pilotin vastuuta matkustajistaan.

Itse olen laillasi harrasteilmailija ja maksan itse lentoni. Vedän kuitenkin rajan siihen, että kun kyydissäni on matkustajia, teen aina plaanin, turvallisuussyistä. Alan ammattilaisena taas tiedän tarkkaan, että avun antaminen helpottuu huomattavasti kun koneesta on plaanitiedot olemassa.

Tosielämän etsintätilanteissa mukana olleena suhtaudun melko skeptisesti koneen löydettävyyteen metsästä, nimenomaan Etelä-Suomessa: se voi joskus kestää ja apu voi tulla joskus liian myöhässä. Puhumattakaan siitä, että korkeuksilla joissa ilman plaania lentävät usein matkaavat radiopeitto ei ole erityisen kehuttava. Tämäkin on ammatin mukana tullut kyyninen näkemys.

Plaanin voi tehdä myös sellaisessa muodossa, että saapumisilmoitus annetaan viimeistään klo jotain. Sen aktivoimisen ja päättämisen, kuten myös lähtöajan siirtämisen voi tehdä helposti puhelimitse, sillä tämä tällaisten asioiden hoitaminen kuuluu lennonjohdon arkipäivään. Vastapuolella tapahtuu myös unohtamisia, mutta se hinta tästä on maksettava.

Ei se plaanin käyttäminen todellisuudessa ole niin vaikeaa kuin annat ymmärtää, eikä sen tarvitse rajoittaa päivän lentämistä mitenkään.

Edit: Asiaa miettiessäni tarkemmin tuli mieleen, että minäpä juuri yksi niistä viranomaisista, jonka tuleekin puuttua tähän asiaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onhan se mukava, että viranomaiset vapaa-aikanaankin pitävät meistä huolta.

Pykälät jättävät tässä harkinnan koneen päällikölle ja sillä sipuli. Minkä ihmeen takia tälläisessä yhteydessä pitää ketään syytellä tai arvostella (viittaan erityisesti An-lentäjään) varsinkaan kun mitään ei ole tapahtunut. Lentoturvallisuus on usean osatekijän summa josta virallisen plaanin teko on vähäpätöisimpiä seikkoja - lisähenkivakuutus niin kuin annat ymmärtää. Lennä kuten minä panostamalla sataprosenttisesti turvallisuuteen jokaisessa lennon vaiheessa niin välille jääminen ei askarruta niin paljon.

Korpikentillä plaanin tekeminen on vielä enemmän makuasia ja jos niillä lennoilla alamme kuormittamaan lennonjohtopalvelua niin äkkiä meillä on taas lisää kustannuksia niskassa.

Mitä matkustajiin tulee niin kunkin velvollisuus on varmasti informoida mahdollisista riskeistä - vapaaehtoisuuteen se matkustajankin mukaantulo perustuu.

Ihmeellistä että iloinen ilmailutapahtuma saa näin negatiivista huomiota lentskarihullujen nettipalstalla. Viranomaisilla kun on tapana tehdä kärpäsistä härkäsiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Plaani vaiko eikö plaani?

Itse lentelin 90-luvun alussa korpikenttiä ympäri, enimmäkseen yksin, enkä paljon plaaneja tehnyt, koska kännyköitä oli silloin vain rikkaammilla porhoilla eikä korpikentillä ollut puhelimia, joilla päättää plaani, ja radiolla plaanin päättämiseen piti tosiaan nousta useiden tuhansien jalkojen korkeuteen, jotta sai radioyhteyden alueeseen.

Nykyisin asiat ovat siinä mielessä toisin, että joka tyypillä on kännykkä, jolla voi päättää plaanin, ja jolla voi soittaa hätänumeroon, ja joka toisella GPS, josta voi poimia mahdollisen onnettomuustilanteen koordinaatit. Siis edellyttäen, että aikaa on...kaikissa tilanteissahan sitä ei välttämättä ole.

Silti, jos oli matkustajia kyydissä, lensin vain sellaisille kentille, joilla oli lennonjohto auki, ja tein asianmukaiset kirjalliset plaanit. Onhan se aina turvallisempaa.

Omituinen poikkeus säännöistä nykyisin tuo Ahvenanmaa. Pitäisiköhän koko roska myydä ruåtsalaisille.

Kansainvälisessä viinarallissa kunnostauduttiin etupäässä Malmi-Tallinna-akselilla. Navajo täyteen ja kassien kanssa takaisin. Ovat vain hinnat nousseet sielläkin päässä.

Miten käy Kumlingen suunnitellulle lomakyläidealle, jos sinne lento tosiaan edellyttää 14 vrk etukäteisilmoitusta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä ainakin tunnustan ihan julkisesti, että eipä tullut mieleenkään, että hommassa voisi olla moinen "ansa". Mutta en minä oikein voi syyttää tapahtuneesta ketään muuta kuin itseäni. Ja minullakin on sentään ihan kohtuullisen laaja koulutus ilmailun saralta.

Näinpä, sama juttu. Jos asia olisi tullut mieleen, tottakai se olisi hoidettu kuntoon. Jotenkin sitä taas vain meni siihen vipuun että Suomen sisällähän tässä lennetään.. Missä kohtaa se raja muuten menee? Ja miten se veneillessä toimii?

Lennä kuten minä panostamalla sataprosenttisesti turvallisuuteen jokaisessa lennon vaiheessa niin välille jääminen ei askarruta niin paljon.

<...>

Ihmeellistä että iloinen ilmailutapahtuma saa näin negatiivista huomiota lentskarihullujen nettipalstalla. Viranomaisilla kun on tapana tehdä kärpäsistä härkäsiä.

No mun mielestäni on ihan hyvä että näistäkin asioista voidaan täällä keskustella. Kyse ei ole lentosäännöistä - plaanitta lentäminen on sallittua toki valvomattomassa ilmatilassa. Enemmän tässä on kyse "airmanshipistä" - hyvästä ilmailutavasta. Mun mielestä kyllä se lentosuunnitelma pelastuspalveluineen on kovasti paljon osa tuota mainitsemaasi "sataprosenttista panostamista turvallisuuteen".

En tehnyt plaania itsekään paluumatkalla Turkuun kuin vasta ilmassa radiolla. Mutta miksei asiasta saisi keskustella? Sitä kautta voi ne omatkin toimintatavat ja käsitykset muuttua kun porukassa pohditaan mikä on viisasta ja mikä ei. Kyllä tämä itseni sai pohtimaan asiaa ihan terveeltä kantilta.

Onko se sitten parempi että lento-oppilaat oppivat opettajiltaan jo että ilmailulaitos on "pölhölä", lennonjohtajat syövät pikkulapsia ja niille ei kannata puhua radiossa kuin vasta viimeisessä hädässä kun kaikki muut keinot on jo käytetty? Mun mielestä lennonjohtopalvelu on olemassa sitä varten että sitä voi myös yleisilmailija käyttää, eikä sen plaanin muuttaminen tosiaan ole mikään ongelma jos reittiin tulee muutoksia, ihan omana päähänpistona tai sitten luontoäidin aiheuttamana.

Eikö semmoisistakin asioista pitäisi voida keskustella mistä on itse eri mieltä? Monesti sitäpaitsi tuntuu siltä että ne mielipiteet ovat kaikkea muita kuin omia, enemmänkin sieltä kerhokulttuurista peräisin olevia juttuja minkä vaikutus ei välttämättä ainakaan edistä lentoturvallisuutta. Toki niitä kerhojakin on moneen lähtöön.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oikeilla jäljillähän herra viranomainen on, mutta henkilökohtaisuuksiin meneminen An-lentäjän tapauksessa tai edes yleisellä tasolla viittaminen siihen että plaanitta lentäjät ovat edesvastuuttomia konnia niin totta kai se provosoi. Keskustelu on keskustelua ja syyttely tai syyllistäminen eri juttu.

Jos Kumlingen viikonloppuna jotain mutkia oiottiin niin lajitoverin "kusauttaminen" vaikkapa tullirikkeistä nettipalstalla ei ole minusta reilua sanokaa mitä sanotte. "Asialliset hommat hoidetaan, mutta muuten ollaan kuin ellun kanat".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jotenkin sitä taas vain meni siihen vipuun että Suomen sisällähän tässä lennetään.. Missä kohtaa se raja muuten menee?

AIP:n mukaan Ahvenanmaa on avainsana. Se, mihin Ahvenanmaa rajoittuu täytyykin ilmeisesti osata kaivaa jostain muualta kuin ilmailukartoista. Ei ole ainakaan mun ANC-kartassa viivaa, mikä erottaa Manner-Suomen saaret Affenanmaan saarista..

..lennonjohtajat syövät pikkulapsia..

Jouni on lanseerannut ammattinsa pimeän puolen nettikansan tietoon varsin hyvin. ;D

-m

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos Kumlingen viikonloppuna jotain mutkia oiottiin niin lajitoverin "kusauttaminen" vaikkapa tullirikkeistä nettipalstalla ei ole minusta reilua sanokaa mitä sanotte. "Asialliset hommat hoidetaan, mutta muuten ollaan kuin ellun kanat".

Minusta Jouni on toiminut nimenomaan reilusti ottamalla asian täällä puheeksi, eikä ilmiantamalla ko. lentäjiä suoraan Tullille, niinkuin ehkä virkavelvollisuus olisi vaatinut :-X

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös olekin nyt sitten kuitenkin niin, että Kumlingessa voi tähän tulliasiaan liittyen tehdä sääntöjen puitteissa läpilaskun ilman, että tarvitsee anoa lupaa tullilta? Vai luetaanko läpilaskukin kuuluvaksi tuohon määräykseen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oikeilla jäljillähän herra viranomainen on, mutta henkilökohtaisuuksiin meneminen An-lentäjän tapauksessa tai edes yleisellä tasolla viittaminen siihen että plaanitta lentäjät ovat edesvastuuttomia konnia niin totta kai se provosoi.

Lennän toki itse plaanitta noin puolet lennoista, enkä siitä halua moittia ketään. Mutta, kuten tähdensin, kun kyytiin ensimmäinen matkustaja astuu, siitä alkaa vastuu. Ja mitä enemmän matkustajia, sitä suurempi vastuu.

Intouduin hieman ruotimaan Antonovin toimintaa, kun kuulin siitä muitakin yksityiskohtia parilta asiantunteviksi ja vastuullisiksi arvioimiltani henkilöltä. Itseasiassa minun olisi pitänyt kehoittaa vastaisuudessa muita miettimään ankarasti, kannattaako tämän koneen kyytiin nousta, ellei tyyli muutu. Lähestymistapani saattoi olla väärä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta Jouni on toiminut nimenomaan reilusti ottamalla asian täällä puheeksi, eikä ilmiantamalla ko. lentäjiä suoraan Tullille, niinkuin ehkä virkavelvollisuus olisi vaatinut :-X

Nimenomaan. Pitäisikö asia taas sitten perinteiseen tapaan hyssytellä jotta muutkin tekisivät samanlaisia mokia tulevaisuudessa? Asiasta keskustelemalla ei kyllä syyllistetä ketään. Päällikön vastuullahan noista asioista on ottaa selvää etukäteen, joten ei se asiaa miksikään muuta jos niitä pohditaan porukalla, etu- tai jälkikäteen.

Muutenkin puhutaan siitä että ultra- ja harrastelentäjien teoriatiedoissa olisi parantamisen varaa ja kertauskaan ei varmaan olisi pahitteeksi.. Tässä on yksi tapa verestää muistia ja miettiä porukalla miten ne asiat oikein ovat.

Säännöt ovat kuitenkin sitä varten että ruumiita tulisi mahdollisimman vähän, käytännön kokemuksen kautta ne on keksitty - ja jos jotain sääntöjä taas sitten on tehty hölmösti, asioihin voi yrittää vaikuttaa sen sijaan että tehdään "maan tapa" siitä että sääntöjä rikotaan ihan yleisesti.

Koska ongelmana tässä on sitten se, mistä se lento-oppilas sitten tietää mitkä säännöt ovat "aikuisten oikeasti" oikeita ja mitä "saa rikkoa"? Ja kun yhdistetään tämä asenne vähäiseen lentokokemukseen, seuraukset saattavat olla ikävät.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nimenomaan. Pitäisikö asia taas sitten perinteiseen tapaan hyssytellä jotta muutkin tekisivät samanlaisia mokia tulevaisuudessa? Asiasta keskustelemalla ei kyllä syyllistetä ketään.

Totta. Kyllä asiasta on varmasti muutkin kiinnostuneet kuin Jouni Laukkanen, en usko että hän on ainoa "viranomainen" joka näitä keskusteluja lukee. Mielestäni Jouni teki ihan palveluksen lentäjille kun otti asian esille ja sitä lisäksi käsiteltiin asiana kohtuullisen asiallisesti ja julkisesti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

KKK - Kateus, Kyräily ja Kauna. Siinä kolme kovaa kotimaista K:ta.

Täälläkin jaksetaan vaan jeesustella jostain harrastajien Kumlingen keikan laillisuudesta, vaikka rajat vuotavat heroiiniä ja metamfetamiiniä maahamme! Lisää vaan tällaista pilkunviilausmeinikiä!! JEE!

Mutta vakavasti ottaen AN-pilottia ei pidä mennä tuomitsemaan pelkästään henkilökemioiden pohjalta jota epäilen TAAS tämänkin asian olevan. Ei se Antonov kerho mikään Singapore Airlines ole, muttei myöskään Onur Air (menettivät toissapäivänä oikeudet laskeutua hollantiin ja eilen saksaan).

Minkä ***tin takia suomalaiset ilmailijat ovat niin hemmetin kyräilevää porukkaa ettei vastaavaa löydy mistään???

Ja kun nyt alettiin AIP:ta nussimaan, niin minkä ihmeen takia AD4:ssä ei mainita mitään mistään tullimuodollisuuksista EFKG:ssä. RMK kohdassa on tyhjää... Myöskään Jeppessen Bottlangissa ei ko. kentän erikoisesta statuksesta ole mitään mainintaa.

TEE PHI! ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täälläkin jaksetaan vaan jeesustella jostain harrastajien Kumlingen keikan laillisuudesta, vaikka rajat vuotavat heroiiniä ja metamfetamiiniä maahamme! Lisää vaan tällaista pilkunviilausmeinikiä!! JEE!

Me "jeesustelijat" ollaan suurelta osin sitä samaa porukkaa joka siellä kumlingessa kävi, joten herra voisi vain nyt katsoa peiliin ja antaa keskustelun jatkua ihan asiallisissa merkeissä :) Ja Jouni on tuonut tähän ihan hyvää faktaa mukaan ainakin omasta mielestäni. Miksei asioista saisi muka puhua?

Kyllä mua ainakin kiinnostaa tämä asia että vältän vastaavia mokia jatkossa.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään