Kirjoitettu Toukokuu 9, 2005 Minkälainen näkö lentäjällä pitäisi olla? Saako lentäjä käyttää silmälaseja? ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2005 Saa olla silmälasit, mutta niiden kanssa näkö piti muistaakseni olla täydellinen. En muista niitä arvoja ulkoa. Ne näkee vaikkapa ilmailuopiston hakemuksista/oppaista ym. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2005 Ilmailuopistolla on näkökyvyn suhteen tiukemmat vaatimukset kuin JAR-määräyksissä. SIO sallii korkeintaan -2d lasit, kun taas JAR taitaa kelpuuttaa -3d asti ja harkintaa voidaan käyttää ainakin uusinnan osalta kovemmillakin tehoilla. Yksityislentopuolella vaatimukset ovat sitten huomattavasti väljemmät ja melkeimpä se riittää, että näkö on lasein korjattavissa. -Tero- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2005 On kai tästä ennenkin puhuttu, mutta kumminkin: Suomen Ilmailuopiston FAQ-sivulta poimittuna: Näöntarkkuus laseilla tai ilman 1.0 kummassakin silmässä (siis käytännössä virheetön) Silmälasit sallitaan ja niiden vahvuus saa olla enintään - 1,5 D (diopteria) (Tästä voisi päätellä, että plus-näönkorjausta ei sallittaisi) Väriaistin pitää olla virheetön. Ja kuten on aikaisemmin todettu, laserkorjauksiin suhtaudutaan nihkeästi. No, ylläoleva pätee siis ansio/liikennelentäjiksi aikoviin. Harrastelentäjän medikaalissa rajat ovat huomattavasti löysemmät, silmälasit voivat olla muistaakseni jopa -5 D, jos näkö niitä käytettäessä ylittää tietyt vaatimukset (ei tarvitse olla aivan täydellinen näkö). Ja sitten, kun ikää tulee lisää, voidaan edellyttää moniteholaseja, jotta nähdään sekä kauaksi että mittaritauluun että esim. ratin päällä olevaan IFR-karttaan. Ilmailulaitoksen määräyksistä nämä selviävät, en vain jaksa penkoa niitä nyt esiin. Ja on mahdollista anoa laitokselta myös poikkeuslupaa tietyissä tapauksissa, jos on esim. yksityislentäjän IFR-kelpuutuksesta kysymys. Kappas, Teron mukaan SIO kelpuuttaisi - 2 D:hen saakka. Itse katsoin juuri sivuilta ja siellä oli - 1,5 D. ??? EDIT: Tarkennetaan vielä vähän, ajalta ennen JAR-määräyksiä: Silloin ykkösluokan medikaalin näkövaatimukset olivat, että lasien vahvuus ei saa ylittää 3 diopteria millään akselilla. Niitä akseleitahan taitaa olla 3: taittovirhe, sylinterivirhe ja akselivirhe. Itselläni oli nuorempana taittovirhe - 4,5, sylinterivirhe -2:n luokkaa ja akselivirhe samoin. Tämä ei kuitenkaan estänyt PPL:n saantia. Toisissa ilmailulääkäripisteissä oli tietokonepohjainen ns. näköseula, joka tarkisti nämä kaikki ja samoin ymmärtääkseni myös stereonäkökyvyn. Finnairin silloinen lekuri, Oksanen, ei käyttänyt muuta kuin tavallista näkötaulutestiä, kun harrastelennosta oli kysymys. Kuitenkin hän edellytti minut kerran hankkimaan seuraavaan tarkastukseen mennessä moniteholasit, koska vanhemmiten miinus-kaukonäkökyky paranee, mutta lähinäkökyky huononee niin, että sanomalehteä jotuu lukemaan metrin päästä voidakseen lukea pientä pränttiä. Mutta kysyjähän tuskin on vielä sellaisessa iässä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2005 Harrastelentäjän medikaalissa rajat ovat huomattavasti löysemmät, silmälasit voivat olla muistaakseni jopa -5 D, jos näkö niitä käytettäessä ylittää tietyt vaatimukset (ei tarvitse olla aivan täydellinen näkö). Taitaa jäädä tuo harrastelentäminenkin haaveeksi, kun omat kakkulat on -10 luokkaa... -Esa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2005 Tässä threadissa on myös hieman tietoa http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=17;action=display;threadid=38062 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2005 No, kieltämättä tuo - 10 on aika paljon keskimääräisen tavallisen tallaajan näkökykyyn verrattuna, mutta kuten mainitsin, niin poikkeuslupaa voi anoa esim. pohjalta, että varalaseja on aina pidettävä lennolla mukana siltä varalta, että päässä olevat lasit putoaisivat lennolla esim. koneen lattialle ulottumattomiin tai menisivät rikki. Siitähän on kysymys, ettei hätätilanteita sattuisi, joissa pilotti ei näe turvallisesti ulos tai mittareihin. Ja ehkä- siis ehkä- laserkorjauksiin harrasteilmailussa ei suhtauduta ihan niin nihkeästi kuin ammattilentäjien näönkorjauksiin. Tästä voinee antaa tietoa vain ILL:n lääketieteellinen osasto. Vielä lisää historiaa: 70-luvulla, kun aloitin, mitään kiinteitä diopterirajoja ei ollut olemassakaan. Näkötaulukokeista ja/tai näköseulakoneesta piti selvitä hyväksytysti, se riitti. Ohjeellinen 5 diopterin raja tuli myöhemmin siten, että sen rajan alittaneet hyväksyttiin pelkän näkötaulutestinkin perusteella. Mutta poikkeusluvan mahdollisuutta kannattaa kysyä. Ei siinä mitään menetä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2005 Mites kun olen nyt 15 niin mitkä asiat voivat tässä vaiheessa heikentää näköä?Onko esim silmien kirvely oire jos on näkö heikentymässä? Ja miten paljon tietokoneella olo ja telkkarin katselu heikentää näköä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2005 Nopea netissä käynti yrittää selittää, että puna-viher-sokeus esiintyy enemmän miehillä, noin 6-8 %:lla. Siihen ei taida löytyä parannuskeinoa. Höyrykauden mittareilla varustetussa mopoCessnassa tuo tuskin haittaisi paljonkaan, mitä nyt esim. nopeusmittarissa on keltaiset ja punaiset alueet tai jokunen varoitusvalo...Silti voidaan törmätä sellaiseen vanhan ajan tilanteeseen, että radiot kämähtävät kesken lennon, jolloin valvotullekin kentälle voidaan joutua tulemaan laskuun tornin väläyttämien vihreiden tai punaisten valosignaalien perusteella, ja on kai niillä vielä se punainen hätärakettikin. Itselleni kävi radion tilttaus kerran ja tulin laskuun Malmille vihreän valon perusteella. Toiseen kysymykseen: Likinäköisyys periytyy, tai periytyy lähinnä alttiutena, jota erityisesti runsas lukeminen pienenä ruokkii. 7-vuotiaana koulun aloittaneista on 11-vuotiaina 10 % likinäköisiä. 5-vuotiaina koulun aloittaneista (tutkimus Intiassa) oli 11-vuotiaina jopa 45 % likinäköisiä. Itse olin lukutoukka ja sain ensimmäiset lasit 10-vuotiaana. Veikkaisin, että jos kysyjällä, Jounilla, on vielä 15-vuotiaana lukemisesta, TV:n katselusta ja tietokoneruudun äärellä olemisesta huolimatta normaali näkö, niin se todennäköisesti pysyy sellaisena, koska taittovioille jne altistuminen näköjään tapahtuu jo alle 10 vuoden iässä. Tosin minähän en ole silmälääkäri. Medical Experts, anyone? Missä esim. Arttu seikkailee? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2005 Mites kun olen nyt 15 niin mitkä asiat voivat tässä vaiheessa heikentää näköä?Onko esim silmien kirvely oire jos on näkö heikentymässä? Ja miten paljon tietokoneella olo ja telkkarin katselu heikentää näköä? Mulla on näkö vähän huonontunut ihan parin vuoden aikana (itse en ole huomannu, mutta lekurilla käydessä huomasin) ja tuntuu, että yksi suuri syy on juuri tietokoneen ruudun tuijottaminen. Mutta pakkohan näitä koneita on nykyään käyttää, minkäs sille voit... Pitäis vaan rajottaa kaikkea turhaa ruudun tuijotusta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2005 Mulla on näkö vähän huonontunut ihan parin vuoden aikana (itse en ole huomannu, mutta lekurilla käydessä huomasin) ja tuntuu, että yksi suuri syy on juuri tietokoneen ruudun tuijottaminen. Mutta pakkohan näitä koneita on nykyään käyttää, minkäs sille voit... Pitäis vaan rajottaa kaikkea turhaa ruudun tuijotusta Tuota täytyy sonoa että kiva kun on Ilmailusta kiinnostuneita nuoria, minä mukaan lukien tietysti, mutta sen olen oppinut että ei tuota nyt kannata noin vakavasti ihan ottaa että se rajoittaa ihan elämää , tuskin Finnairikaan ihan sitä kuitenkaan halua? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2005 Tuota täytyy sonoa että kiva kun on Ilmailusta kiinnostuneita nuoria, minä mukaan lukien tietysti, mutta sen olen oppinut että ei tuota nyt kannata noin vakavasti ihan ottaa että se rajoittaa ihan elämää , tuskin Finnairikaan ihan sitä kuitenkaan halua? Niin, no en sitä mitenkään rajoittavasti tarkoittanutkaan... Mutta nykyään kyllä "joutuu" yhtenään katselemaan läheltä näitä näyttöjä. Koulun juttuja hoidettava koneella ja sitten kotona omat jutut jne. Loppu pelissä sitä ollaan aika paljon koneen ääressä Ja kyllä se on varmasti jotenkin vaikuttanut meidän nuorten näköön. Vaikea kuvitella ettei olisi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2005 Tuo näön muutos suuntaan tai toiseen tapahtuu yleensä niin hitaasti, että sitä ei itse välttämättä lainkaan huomaa. Varsinkaan lapsena. Kävipä useammin kuin kerran, että saatuani muutaman vuoden päästä uudet lasit tulin käytännössä lähes känniin siitä, että huomasin, että p-kele, minähän NÄEN 8) Kannattaa siis käydä säännöllisesti tarkastuksessa. Optikot ja silmälääkärit osaavat asiansa. Ja varmaankin screenin tuijottamisen vaikutuksesta näkökykyyn on tehty tutkimuksia. Pitäisi vain kivaa esiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2005 Nopea netissä käynti yrittää selittää, että puna-viher-sokeus esiintyy enemmän miehillä, noin 6-8 %:lla. Siihen ei taida löytyä parannuskeinoa. Tämä johtuu siitä, että miehillä on x ja y kromosomi ja naisilla on x ja x. Punavihervärisokeus, joka esiintyy x kromosomissa, on resessiivinen ominaisuus, joten jos esim. on tilanne jossa naisella toisessa x kromosomissa on punavihervärisokeus ja toisessa ei - niin nainen ei ole punavihervärisokea. Miehillä on vain yksi kromosomi, joten joko on punavihervärisokea tai sitten ei. "Havainnollistan" tilannetta pienellä taulukolla. Iso P kirjain merkitsee normaalia värinäköä, ja pieni p taasen punavihervärisokeutta. X X <- naisen x kromosomit P P <- kummassakaan kromosomissa ei ole punavihervärisokeutta -> normaali värinäkö P p <- toisessa kromosomissa on punavihervärisokeus, mutta koska toisesta X kromosomista löytyvä terve värinäkö on dominoiva ominaisuus, niin henkilöllä on normaali värinäkö. p p <- kummassakin kromosomissa punavihervärisokeus -> punavihervärisokea Miehillä vastaava tilanne: X Y <- X ja Y kromosomit P Y <- X kromosomissa on terve värinäkö -> henkilöllä on normaali värinäkö p Y <- X kromosomissa on punavihervärisokeuden aiheuttava alleeli -> henkilö on punavihervärisokea. Yritin kyllä etsiä googlella "virallisempaa" tietoa asiasta, mutta koska mitään ei löytynyt, yritän selventää asiaa itse. Valitettavasti köyhänä opiskelijana menin myymään biologian kirjani pois, joten en pysty tarkistamaan faktoja, mutta palstaa lukevat biologit saavat tehdä korjauksia :-) Antti Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2005 Googlella löytyi seuraava: Computer Vision Syndrome. Pistäkääpä tuo googleen, niin löytyy tietoa siitä, miten screeniin tuijottelu vaikuttaa ja mitä voi tehdä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2005 Minulla taas oli joskus 5. luokalla näkö n. 1,4 nyt se on 1,8. edit: Ainiin onko sillä muuten perää, että light limu huonontaa näköä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2005 Jos joku tietää Peruskoulun ja Lukion ajoilla tehtävät näkötarkastuksiin käytettäviä tauluja jossa on E kirjain aina välillä mihin suuntaan ja pitää sanoa että mihin se osottaa.Itse sain kaikki muut paitsi viimeisen eli pienimmän taulun elikkä paljon minun näkö silloin on? Ja paljonko se vielä tuosta voi huonontua? Isälläni on muistaakseni punasokeus eli onko kovin suuri todennäköisyys että sama periytyisi minulle? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2005 eli jos on toisessa silmässä -3 ja toisessa -2.5, sekä lasit on 4 mm paksut, niin onkohan turhaa edes haaveilla? muuten, kirjassa "Flight Simulator for Windows 95" kerrottiin, että kirjan tekijän biologianopettaja oli punavihersokea lentäjä. kirjan tekijä oli kuulemma ihmetellyt, miten hän sai lentolupakirjan, jos ei erottanut punaisia ja vihreitä valoja siipien kärjissä. kuulemma hän oli keksinyt sellaisen ratkaisun, että jos näkee kaksi valoa ja ne lähestyvät toisiaan, niin ei ole mitään hätää, mutta jäs ne tulevat kauemmaksi toisistaan, niin parasta kiirehtiä pois alta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2005 Jos joku tietää Peruskoulun ja Lukion ajoilla tehtävät näkötarkastuksiin käytettäviä tauluja jossa on E kirjain aina välillä mihin suuntaan ja pitää sanoa että mihin se osottaa.Itse sain kaikki muut paitsi viimeisen eli pienimmän taulun elikkä paljon minun näkö silloin on? Ja paljonko se vielä tuosta voi huonontua? Isälläni on muistaakseni punasokeus eli onko kovin suuri todennäköisyys että sama periytyisi minulle? 1,7 taitaa olla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2005 edit: Ainiin onko sillä muuten perää, että light limu huonontaa näköä? Eiköhän tämä mene samaan sarjaan kuin väittämä erään "käsityöharrastuksen" vaikutuksesta kuuloon tai näköön... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2005 Minulla on vasen ja oikea silmä 1.6. Mitä se tarkoittaa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2005 On sitten vielä erikseen näöntarkastukseen E ja C taulu, ja eikös näillä ollut samat lukuarvot mutta E taulu on "helpompi" eli läheltä ja vain E kirjaimen suuntia, kun taas C-landolfi on eri numerosarjoja 5 metrin päästä. Eli vertailukelpoisuus? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2005 Minulla on vasen ja oikea silmä 1.6. Mitä se tarkoittaa? On ihan hyvä... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2005 Eiköhän tämä mene samaan sarjaan kuin väittämä erään "käsityöharrastuksen" vaikutuksesta kuuloon tai näköön... jep, sitä itsekkin epäilen. Luokka kaverit kovasti vaan väittää, että on ollu televisiossa joku tutkimus, siitä. Samoin joku sano että hesarissa oli joskus tiede palstalla tutkimus, että koneella oleminen ei huononna näköä, vain rasittaa väliaikaisesti silmiä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2005 Minulla on vasen ja oikea silmä 1.6. Mitä se tarkoittaa? Olen ymmärtänyt tämän näin että, jos näkökyvyn visus-arvo on esim. 1.0 niin henkilö voi erottaa pisteet jotka ovat yhden kulmaminuutin päässä toisistaan, jos näkökyky on 2.0 niin henkilö voi erottaa pisteet jotka ovat puolen kulmaminuutin päässä toisistaan. Eli tuon mukaan pystyt erottamaan kaksi pistettä jotka ovat 0,7 kulmaminuutin etäisyydellä toisistaan. Hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla