Guest Rikuuho

Lyhenteiden selityksiä

43 viestiä aiheessa

Tuossa toisella puolella kyseltiin vähän noita lyhenteiden selityksiä. No tässä pienisuuri lista yleisimmin käytetyistä lyhenteistä:

 

ACARS = Aircraft coummunication addressing and reporting system

ACMS = Aircraft conditioning monitoring systems

ADF = Automatic direction finder

ADI = Attitude direction indicators

AMSL = Above mean sea level

APU = Auxiliary power unit

ATC = Air traffic contor(ler)

ATIS = Aerodrome terminal information service

ATR = Avion de Transport Régional

ATP (L) = Air transport pilot´s license

BA = British Airways

BAC = British Aircraft Corporation

BAe = British Aerospace

CAA = Civil Aviation Authory (U.K.)

CNS/ATM = Communcatio, navication, survelliance and air traffic management

CPT (L) = Commercial transport pilot´s license

CTR = Cathode ray tube

CSM = Customer service manager

CSWAFC = China Shoutern West Australia Flying College

CTPL = Commercial transport pilot´s license

CVR = Cockpit voice recorder

DDRMI = Digital distanse and radio magnetic indicator

DVT = Deep vein thrombosis

ECS = Environmental control system

EFIS = Eletronic flight instrument system

EHM = Engine healt monitor

EICAS = Engine indicating and crew alerting system

EPR = Engine pressure ratio

ER = Extended range

F = Freighter

FAA = Federal Aviation Authory (U.S.)

FCU = Flight control unit

FDR = Flight data recorder

FIGI = Flight/ground instructor test

FIS = Flight information services

FL = Flight level

FMC = Flight management computer

FOI = Fundamentals of instruction

GE = General Electric

GNSS = Global navigation satellite system

GPS = Global position system

GPWS = Ground proximity warning system

IATA = International Air Tarnsport Association

ICAO = International Civil Aviation Organization

IFR = Instrument flight rating

ILS = Instrument landing system

INMARSAT = International Maritime Satellite

INS = Interial navigation system

IR = Instrument rating

JAA = Japanese Aviation Authory

LCD = Liquid crystal display

LR = Long-range

MFDU = Multi-function display units

NATS = National Air Traffic Services Limited (Britain)

Navaid = navigation aid

ND = Navigation Display

NJS = National Jet Systems

nm = nautical mile

P&W = Pratt & Whitney

PFD = Primary flight display

PPL = Private pilot´s license

QFE = Local air pressure

QNH = Air pressure

RJ = Regional jet

SATCOM = Satellite communication

SATNAV = Satellite navigation

SELCAL = Selective calling

SID = Standart instrument departure

STARS = Standart arrival routes

STOL = Short takeoff and landing

TAA = Trans Australian Airlines

TCAS = Traffic collision avoidance system

V1 = Decision speed for aborting the takeoff in the event of an engine failure

V2 = Takeoff

VFR = Visual Flight Rating

VOR = Very high frequency omnirange

Vr = The speed at which and aircraft´s nose wheel lifts off the runway

 

Että siitä vaan opiskelemaan ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa toisella puolella kyseltiin vähän noita lyhenteiden selityksiä. No tässä pienisuuri lista yleisimmin käytetyistä lyhenteistä:

 

---

 

JAA = Japanese Aviation Authory

---

 

Että siitä vaan opiskelemaan ;)

 

 

Hmm, ehkä yleisempi tuossa on kuitenkin eurooppalainen Joint Aviation Authority, johon liittyvät JAR:it joint aviation regulations- ilmailusäännöt, ehkä japanissa on samanniminen systeemi, en tiedä mutta tämä on ilmeisesti täälläpäin tutumpi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CPT (L) = Commercial transport pilot´s license

CTPL = Commercial transport pilot´s license

CPL taitaa olla tutumpi?

 

IFR = Instrument flight rating

VFR = Visual Flight Rating

Kyseessä on säännöt (Rules)

Mittarilentokelpuutus = Instrument Rating = IR

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CPT (L) = Commercial transport pilot´s license

CTPL = Commercial transport pilot´s license

CPL taitaa olla tutumpi?

 

IFR = Instrument flight rating

VFR = Visual Flight Rating

Kyseessä on säännöt (Rules)

 

 

Taitaa kyllä olla Rating eikä Rules... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Linkistä http://www.visi.com/~lindowdy/aviation/glossary.htm#i

 

IFR

instrument flight rules. The pilot may be in clouds, flying solely by instruments, and therefore unable to see other aircraft. The controller takes the responsibility for aircraft separation.

 

VFR

visual flight rules. The pilot has the responsibility for seeing and avoiding other aircrft, towers, mountains, etc.

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa kyllä olla Rating eikä Rules... :P

 

Ei kyllä se rules on ;)

 

Ja tuo QFE ja QNH näyttäisi olevan syvimmiltään olemuksiltaan samaa sinun tekstissäsi. QFE on vaikeampi selittää mutta siinä nollataan paikallisella kentällä. QNH:ssa laitetaan mittariin paikallinen ilmanpaine. QNE standardi ilmanpaine

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CTR = control area

 

V2 = Takeoff safety speed

Vlof = Takeoff speed (jos ny iha tarkkoja ollaan... tai ehkä ennemminki Vmu)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

STARS = Standart arrival routes

=> STAR

 

ATP (L) = Air transport pilot´s license

=> ATPL(A) / ATPL(H) (aircraft/helicopter)

 

CPT (L) = Commercial transport pilot´s license

=> Tulikin jo todettua, CPL(A) / CPL(H)

 

CTR = Cathode ray tube

=> CRT

 

CTPL = Commercial transport pilot´s license

=> ??! CPL.

 

VOR = Very high frequency omnirange

=> Ihan tarkalleen kai "very high frequency omnidirectional range".

 

Noita muita tulikin jo tuossa.. Mistä lienee tämmöinen lista lähtöisin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lukekaa huolella. Huomenna on kokeet. ;D

 

Peter Tähtinen

-----

 

 

A

 

A/A Air to Air

AAF   Army Air Field

 

AAL   Above Aerodrome Level

 

AAS   Airport Advisory Service

AB   Air Base

ABM   Abeam

ABN   Aerodrome Beacon

AC   Air Carrier

ACA   Arctic Control Area

 

ACA   Approach Control Area

 

ACAS   Airborne Collision Avoidance System

ACARS   Airborne Communications Addressing and Reporting System

ACC   Area Control Center

ACFT   Aircraft

ACN   Aircraft Classification Number

AD   Aerodrome

ADA   Advisory Area

ADF   Automatic Direction Finding

ADIZ   Air Defense Identification Zone

ADR   Advisory Route

ADV   Advisory Area

AEIS   Aeronautical Enroute Information Service

 

AER   Approach End Runway

AERADIO   Air Radio

AERO   Aerodrome

AF Aux   Air Force Auxiliary Field

AFB   Air Force Base

AFIS   Aerodrome Flight Information Service

AFN   American Forces Network

AFRS   Armed Forces Radio Stations

AFS   Air Force Station

AFSS   Automated Flight Service Station

A/G   Air-to-Ground

AGL   Above Ground Level

AGNIS   Azimuth Guidance Nose-in-Stand

 

AH   Alert Height

 

AHP   Army Heliport

AIRAC   Aeronautical Information Regulation and Control

AIREP   Air-Report

ALA   Authorized Landing Area

ALF   Auxiliary Landing Field

ALT   Altitude

ALTN   Alternate

AMA   Area Minimum Altitude

AMSL   Above Mean Sea Level

ANGB   Air National Guard Base

AOE   Airport/Aerodrome of Entry

AOR   Area of Responsibility

APAPI   Abbreviated Precision Approach Path Indicator

 

APC   Area Positive Control

APCH   Approach

APP   Approach Control

APT   Airport

ARB   Air Reserve Base

ARINC   Aeronautical Radio, Inc.

ARO   ATS Reporting Office

ARR   Arrival

ARTCC   Air Route Traffic Control Center

ASDA   Accelerate Stop Distance Available

ASOS   Automated Surface Observation System

ASR   Airport Surveillance Radar

ATA   Actual Time of Arrival

 

ATCAA   Air Traffic Control Assigned Airspace

ATCC   Air Traffic Control Center

ATCT   Air Traffic Control Tower

ATD   Actual Time of Departure

ATF   Aerodrome Traffic Frequency

ATFM   Air Traffic Flow Management

ATIS   Automatic Terminal Information Service

ATS   Air Traffic Services

ATZ   Aerodrome Traffic Zone

AUTH   Authorized

AUW   All-up Weight

AUX   Auxiliary

 

AVBL   Available

AWIB   Aerodrome Weather Information Broadcast

AWOS   Automated Weather Observing System

AWY   Airway

 

 

B

 

BC   Back Course

BCM   Back Course Marker

BCN   Beacon

BCOB   Broken Clouds or Better

BCST   Broadcast

BDRY   Boundary

BLDG   Building

BM   Back Marker

BRG   Bearing

 

B-RNAV   Basic RNAV

 

BS   Broadcast Station (Commercial)

 

C

 

C      ATC IFR Flight Plan Clearance Delivery Frequency

CADIZ   Canadian Air Defense Identification Zcne

 

CARS   Community Aerodrome Radio Station

CAT   Category

 

CDI   Course Deviation Indicator

 

CDR   Conditional Route

CDT   Central Daylight Time

CEIL   Ceiling

CERAP   Combined Center/Radar Approach Control

CGAS   Coast Guard Air Station

CGL   Circling Guidance Lights

CH   Channel

CH   Critical Height

CMNPS   Canadian Minimum Navigation Performance Specification

 

CNF   Computer Navigation Fix

CO   County

 

COMLO   Compass Locator

 

COMM   Communications

CONT   Continuous

COORD   Coordinates

COP   Change Over Point

CORR   Corridor

CP   Command Post

Cpt   Clearance (Pre-Taxi Procedure)

CRS   Course

CST   Central Standard Time

CTA   Control Area

CTAF   Common Traffic Advisory Frequency

CTL   Control

CTR   Control Zone

CVFR   Controlled VFR

 

 

D

 

D      Day

 

DA   Decision Altitude

DA (H)   Decision Altitude (Height)

D-ATIS   Digital ATIS

 

DCT   Direct

 

DECMSND   Decommissioned

DEG   Degree

DEP   Departure Control

 

DEPARTURE   Departure Procedure

 

DER   Departure End of Runway

DEWIZ   Distance Early Warning Identification Zone

DISPL THRESH   Displaced Threshold

DIST   Distance

DME   Distance Measuring Equipment

DOD   Department of Defense

DOM   Domestic

 

DP   Departure Procedure

 

E

 

E      East or Eastern

EAT   Expected Approach Time

ECOMS   Jeppesen Explanation of Common Minimum Specifications

EDT   Eastern Daylight Time

EET   Estimated Elapsed Time

EFAS   Enroute Flight Advisory Service

EFF   Effective

ELEV   Elevation

EMERG   Emergency

ENG   Engine

EOBT   Estimated Off Block Time

EST   Eastern Standard Time

ETA   Estimated Time of Arrival

ETD   Estimated Time of Departure

 

ETE   Estimated Time Enroute

ETOPS   Extended Range Operation with two engine airplanes

 

F

 

FAA   Federal Aviation Administration

FAF   Final Approach Fix

FAP   Final Approach Point

FAR   Federal Aviation Regulation

FCP   Final Control Point

FIC   Flight Information Center

FIR   Flight Information Region

FIS   Flight Information Service

FL   Flight Level (Altitude)

FLD   Field

FLG   Flashing

FLT   Flight

FM   Fan Marker

FMS   Flight Management System

 

FPM   Feet Per Minute

FREQ   Frequency

FSS   Flight Service Station

FT   Feet

FTS   Flexible Track System

 

G

 

G      Guards only (radio frequencies)

GA   General Aviation

GCA   Ground Controlled Approach (radar)

GCO   Ground Communications Outlet

GEO   Geographic or True

GLONASS   Global Orbiting Navigation Satellite System

GMT   Greenwich Mean Time

GND   Ground Control

GND   Surface of the Earth (either land or water)

GNSS   Global Navigation Satellite System

GP   Glidepath

 

GPS   Global Positioning System

GS   Glide Slope

G/S   Ground Speed

GWT   Gross Weight

 

H

 

H      Non-directional Radio Beacon or High Altitude

H24   24 Hour Service

HAA   Height Above Airport

 

HAS   Height Above Site

HAT   Height Above Touchdown

 

HC   Critical Height

HDG   Heading

HF   High Frequency (3-30 MHz)

HI   High (altitude)

HI   High Intensity (lights)

HIALS   High Intensity Approach Light System

HIRL   High Intensity Runway Edge Lights

HIWAS   Hazardous Inflight Weather Advisory Service

HJ   Sunrise to Sunset

HN   Sunset to Sunrise

HO   By Operational Requirements

hPa   Hectopascal (one hectopascal = one millibar)

 

HR   Hours (period of time)

HS   During Hours of Scheduled Operations

HST   High Speed Taxi-way Turn-off

Hz   Hertz (cycles per second)

 

I

 

I      Island

IAF   Initial Approach Fix

IAS   Indicated Airspeed

IBN   Identification Beacon

ICAO   International Civil Aviation Organization

IDENT   Identification

IF    Intermediate Fix

IFR   Instrument Flight Rules

IGS   Instrument Guidance System

ILS   Instrument Landing System

lM   Inner Marker

lMC   Instrument Meteorological Conditions

IMTA   Intensive Military Training Area

 

INDEFLY   Indefinitely

IN or INS   Inches

INFO   Information

INOP   Inoperative

INS   Inertial Navigation System

INT   Intersection

INTL   International

IORRA   Indian Ocean Random RNAV Area Instrument Restricted Controlled Airspace

IR   Instrument Restricted Controlled Airspace

IS   Islands

ITWS   Integrated Terminal weather system

I/V   Instrument/Visual Controlled Airspace

 

J

 

JAA   Joint Aviation Authorities

 

K

KGS   Kilograms

kHz   Kilohertz

KIAS   Knots Indicated Airspeed

KM   Kilometers

KMH   Kilometer(s) per Hour

KT   Knots

KTAS   Knots True Airspeed

 

L

L      Locator (Compass)

LAA   Local Airport Advisory

 

LACFT   Large Aircraft

LAHSO   Land and Hold Short Operations

 

LAT   Latitude

LBCM   Locator Back Course Marker

LBM   Locator Back Marker

LBS   Pounds (Weight)

LCG   Load Classification Group

LCN   Load Classification Number

Lctr   Locator (Compass)

LDA   Landing Distance Available

LDA   Localizer type Directional Aid

LDI   Landing Direction Indicator

LDIN   Lead-in Light System

LGTH   Length

LIM   Locator Inner Marker

LLWAS   Low Level Wind Shear Alert System

 

LMM   Locator Middle Marker

LNDG   Landing

LO   Locator at Outer Marker Site

LOC   Localizer

LOM   Locator Outer Marker

LONG   Longitude

LSALT   Lowest Safe Altitude

LT   Local Time

LTS   Lights

LVP   Low Visibility Procedures

 

M

M      Meters

MAA   Maximum Authorized Altitude

MAG   Magnetic

MALS   Medium Intensity Approach Light System

MALSF   Medium Intensity Approach Light System with Sequenced Flashing Lights

 

MALSR   Medium Intensity Approach Light System with Runway Alignment Indicator Lights

MAP   Missed Approach Point

MAX   Maximum

MB   Millibars

MBZ   Mandatory Broadcast Zone

MCA   Minimum Crossing Altitude

MCAF   Marine Corps Air Facility

MCAS   Marine Corps Air Station

MCTA   Military Controlled Airspace

MDA   Minimum Descent Altitude

MDA (H)   Minimum Descent Altitude (Height)

 

MDT   Mountain Daylight Time

MEA   Minimum Enroute Altitude

MEHT   Minimum Eye Height Over Threshold

MEML   Memorial

MET   Meteorological

MF   Medium Frequency (300-3000 kHz) also Mandatory Frequency

MHA   Minimum Holding Altitude

MHz   Megahertz

MI   Medium Intensity (lights)

MIALS   Medium Intensity Approach Light System

MIL   Military

MIM   Minimum

 

MIN   Minute

MIRL   Medium Intensity Runway Edge Lights

MKR   Marker Radio Beacon

MLS   Microwave Landing System

MM   Middle Marker

MNPS   Minimum Navigation Performance Specifications

MOA   Military Operation Area

MOCA   Minimum Obstruction Clearance Altitude

MORA   Minimum Off-Route Altitude (Grid or Route)

MRA   Minimum Reception Altitude

MSA   Minimum Safe Altitude

 

MSL   Mean Sea Level

MST   Mountain Standard Time

MTA   Military Training Area

MTAF   Mandatory Traffic Advisory Frequency

MTCA   Minimum Terrain Clearance Altitude

MTMA   Military Terminal Control Area

MTOW   Maximum Take-off Weight

MUN   Municipal

MVA   Minimum Vectoring Altitude

 

N

N      Night, North or Northern

NA   Not Authorized

NAAS   Naval Auxiliary Air Station

 

NADC   Naval Air Development Center

NAEC   Naval Air Engineering Center

NAF   Naval Air Facility

NALF   Naval Auxiliary Landing Field

NAR   North American Routes

NAS   Naval Air Station

NAT   North Atlantic Traffic

NAT/OTS   North Atlantic Traffic/Organized Track System

NATL   National

NAVAID   Navigational Aid

NCA   Northern Control Area

NCRP   Non-Compulsory Reporting Point

NDB   Non-Directional Beacon/ Radio Beacon

 

NE   Northeast

NM   Nautical Mile(s)

No   Number

NoPT   No Procedure Turn

NOTAM   Notices to Airmen

NW   Northwest

NWC   Naval Weapons Center

 

O

O/A   On or About

OAC   Oceanic Area Control

OCA   Oceanic Control Area

OCA (H)   Obstacle Clearance Altitude (Height)

OCL   Obstruction Clearance Limit

OCNL   Occasional

OCTA   Oceanic Control Area

 

ODALS   Omni-Directional Approach Light System

OM   Outer Marker

OPS   Operations or Operates

O/R   On Request

O/T   Other Times

 

OTR   Oceanic Transition Route

 

OTS   Out-of-Service

 

P

PANS-OPS   Procedures for Air Navigation Services - Aircraft Operations

PAPI   Precision Approach Path Indicator

PAR   Precision Approach Radar

PCL   Pilot Controlled Lighting

PCN   Pavement Classification Number

PCZ   Positive Control Zone

PDC   Pre-Departure Clearance

PDT   Pacific Daylight Time

PERM   Permanent

PISTON   Piston Aircraft

PLASI   Pulsating Visual Approach Slope Indicator

 

PPO   Prior Permission Only

PPR   Prior Permission Required

PRA   Precision Radar Approach

 

PRM   Precision Radar Monitor

 

PROP   Propeller Aircraft

 

PSP   Pierced Steel Planking

PST   Pacific Standard Time

PVT   Private Operator

 

Q

QDM   Magnetic bearing to facility

QDR   Magnetic bearing from facility

QFE   Height above airport elevation (or runway threshold elevation) based on local station pressure

QNE   Altimeter setting 29.92" Hg or 1013.2 Mb.

QNH   Altitude above sea level based on local station pressure

 

R

RA   Radio Altimeter

 

RAI   Runway Alignment Indicator

RAIL   Runway Alignment Indicator Lights

RAPCON   Radar Approach Control

RCAG   Remote Communications Air Ground

RCC   Rescue Coordination Center

RCL   Runway Centerline

RCLM   Runway Center Line Markings

RCO   Remote Communications Outlet

REF   Reference

REIL   Runway End Identifier Lights

REP   Reporting Point

 

REP   Ramp Entrance Point

 

RL   Runway (edge) Lights

 

RNAV   Area Navigation

 

RNP   Required Navigation Performance

 

RNPC   Required Navigation Performance Capability

 

ROC   Rate of Climb

 

RPT   Regular Public Transport

 

RTE   Route

 

RTS   Return to Service

RVR   Runway Visual Range

RVSM   Reduced Vertical Separation Minimum

RVV   Runway Visibility Values

RWY   Runway

 

S

S      South or Southern

SALS   Short Approach Light System

SALSF   Short Approach Light System with Sequenced Flashing Lights

SAR   Search and Rescue

SATCPM   Satellite voice air-ground calling

SAWRS   Supplementary Aviation Weather Reporting Station

 

SCA   Southern Control Area

SCOB   Scattered Clouds or Better

SDF   Simplified Directional Facility

SE   Southeast

SEC   Seconds

SELCAL   Selective Call System

SFL   Sequenced Flashing Lights

SFL-V   Sequenced Flashing Light(s) - Variable light intensity

SID   Standard Instrument Departure

SIWL   Single Isolated Wheel Load

SKD   Scheduled

SLP   Speed Limiting Point

SM   Statute Miles

 

SMGCS   Surface Movement Guidance and Control System

SOC   Start of Climb

SODALS   Simplified Omnidirectional Approach Lighting System

SPAR   French Light Precision Approach Radar

SRA   Special Rules Area

SRA   Surveillance Radar Approach

SRE   Surveillance Radar Element

SR-SS   Sunrise-Sunset

SSALF   Simplified Short Approach Light System with Sequenced Flashing Lights

SSALR   Simplified Short Approach Light System with Runway Alignment Indicator Lights

 

SSALS   Simplified Short Approach Light System

SSB   Single Sideband

SSR   Secondary Surveillance Radar (in U.S.A. ATCRBS)

STAR   Standard Terminal Arrival

STD   Indication of an altimeter set to 29.92" Hg or 1013.2 Mb without temperature correction

Std   Standard

ST-IN   Straight-in

STN   Station

STOL   Short Take-off and Landing

SW   Single Wheel Landing Gear

SW   Southwest

 

 

T

°T   True (degrees)

T      Terrain clearance altitude -(MOCA)

T      Transmits only (radio frequencies)

T-VASI   Tee Visual Approach Slope Indicator

TA   Transition Altitude

 

TAA   Terminal Arrival Area

 

TACAN   Tactical Air Navigation (bearing and distance station)

 

TAS   True Air Speed

TCAS   Traffic Alert and Collision Avoidance System

TCH   Threshold Crossing Height

TCTA   Transcontinental Control Area

TDWR   Terminal Doppler Weather Radar

TDZ   Touchdown Zone

TDZE   Touchdown Zone Elevation

TEMP   Temporary

TERPs   United States Standard for Terminal Instrument Procedure

THR   Threshold

TIBA   Traffic Information Broadcast by Aircraft

 

TL   Transition Level

TMA   Terminal Control Area

TML   Terminal

TMN   Terminates

TODA   Take-off Distance Available

TORA   Take-off Run Available

TRACON   Terminal Radar Approach Control

TRANS ALT   Transition Altitude

TRANS LEV   Transition Level

TRCV   Tri-Color Visual Approach Slope Indicator

TVOR   Terminal VOR

TWEB   Transcribed Weather Broadcast

 

TWIP   Terminal Weather Information for Pilots

TWR   Tower (Aerodrome Control)

TWY   Taxiway

 

U

U      Unspecified

U      UNICOM

UFN   Until Further Notice

UHF   Ultra High Frequency (300-3000 MHz)

UIR   Upper Flight Information Region

UNCT'L   Uncontrolled

UNICOM   Aeronautical Advisory Service

UNL   Unlimited

U/S   Unserviceable

USAF   US-Air Force

USB   Upper Sideband

 

USN   US-Navy

UTA   Upper Control Area

UTC   Coordinated Universal Time

 

V

VAR   Magnetic Variation

VASI   Visual Approach Slope Indicator

VDP   Visual Descent Point

VE   Visual Exempted

VFR   Visual Flight Rules

 

VGSI   Visual Glide Slope Indicator

VHA   Volcanic Hazard Area

 

VHF   Very High Frequency (30-300 MHz)

 

VIS   Visibility

VMC   Visual Meteorological Conditions

VNAP   Vertical Noise Abatement Procedures

VNAV   Vertical Navigation

VOLMET   Meteorological Information for Aircraft Flight

VOR   VHF Omnidirectional Range

VORTAC   VOR and TACAN co-located

VOT   Radiated Test Signal VOR

VV   Vertical Visibility

V/V   Vertical Velocity or speed

 

W

W   West or Western

W/o   Without

 

W/P   Area Navigation (RNAV) Way Point

WT   Water Tank

WX   Weather

 

X

X      On Request

 

Y

   (NO ENTRIES)

 

Z

Z      Zulu Time

Z      Coordinated Universal Time (UTC)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PIREP Pilot Report

 

Pitääkö nuo kaikki osata jottaa säilyttää tämän forumin jäsenyyden? Jos näin on niin tänä iltana luetaan kovasti.

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämänhän voisi laittaa tuonne ylös talteen, ettei tarvitse etsiä kokoajan tätä.

(siis ettei tämän treadin paikka vaihdu)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä lienee tämmöinen lista lähtöisin?

 

Pukki toi tuollaisen kirjan nimeltään AIRPORT. Ostettu Alfamerista (helsinkiläinen eriokoiskirjakauppa) ja hintaa oli 25e. Aika kattava paketti suht halpaan hintaa. Suosittelen lämpimästi.

 

Ja nuo lyhenteet ovat suoraan sieltä. Eli toisinsanoen en itse ole tehnyt niihin muutoksia...

 

Niin ja toki voi olla pieniä kirjoitusvirheitä kun niitä aamulla kirjoittelin, mutta kunhan noin pääpiirteittäin on oikein

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tulihan tuo Peterin lista varmasti puhtaasta ulkomuistista tottakai? ;D

 

Totta mooses tuli. 8)

 

Muisti oli vaan jonkun toisen ja menettelytapakin oli vähemmän puhdas; copy/paste erään nimeltä mainitsemattoman Frankfurtissa(kin) toimivan kansainvälisen yrityksen kaupallisen lennonsuunnittelusovelluksen Glossary-osastolta. Älkää vaan sitten kertoko tästä kenellekään. :-X

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

copy/paste erään nimeltä mainitsemattoman Frankfurtissa(kin) toimivan kansainvälisen yrityksen kaupallisen lennonsuunnittelusovelluksen Glossary-osastolta.

 

Näköjään vastaavat lyhenteet, kuin saman "nimeltä mainitsemattoman" lafkan airway manuaalissa (introduction -> abbrevations) ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

QFE on vaikeampi selittää mutta siinä nollataan paikallisella kentällä. QNH:ssa laitetaan mittariin paikallinen ilmanpaine. QNE standardi ilmanpaine

 

Joo, simuilun alkuaikoina näistä oli aina päänvaivaa että miten ne menikään, kun paineasetus ei kertonut yhtään mitään, käytännössä suht helppo asia kuitenkin kun oppi tietämään miten mittarit toimi.

 

QFE=Korkeusmittari näyttää kentällä nolla.

QNH=Korkeusmittari näyttää kentällä korkeuden merenpinnan tasosta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, simuilun alkuaikoina näistä oli aina päänvaivaa että miten ne menikään, kun paineasetus ei kertonut yhtään mitään, käytännössä suht helppo asia kuitenkin kun oppi tietämään miten mittarit toimi.

 

QFE=Korkeusmittari näyttää kentällä nolla.

QNH=Korkeusmittari näyttää kentällä korkeuden merenpinnan tasosta

 

Nämä Q-lyhenteet perustuvat aikoihin, jolloin ei ollut käytössä puheradioita, vaan viestintä hoidettiin titaamalla. Sittemmin ne siirtyivät myös puhekieleen. Q tarkoittaa sanaa question. Ja jotta ei tarvitsisi opetella muistisääntöä:

FE = Field Elevation

NH = Nautical Height

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä Q-lyhenteet perustuvat aikoihin, jolloin ei ollut käytössä puheradioita, vaan viestintä hoidettiin titaamalla. Sittemmin ne siirtyivät myös puhekieleen. Q tarkoittaa sanaa question. Ja jotta ei tarvitsisi opetella muistisääntöä:

FE = Field Elevation

NH = Nautical Height

 

Mistä QNE?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä QNE?

 

Normal Elevation. Eikö NH muuten ollut Normal Height, eikä Nautical Height, vai tekeekö muisti taas tepposia?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Normal Elevation. Eikö NH muuten ollut Normal Height, eikä Nautical Height, vai tekeekö muisti taas tepposia?

 

 

Googlettamalla näyttää löytyvän Normal, Natural ja Nautical. Koska on kyse muistisäännöstä ja sitä referoidaan merenpintaan, on nautical minusta luonnollisin ts. normaalein.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ja tuo QFE ja QNH näyttäisi olevan syvimmiltään olemuksiltaan samaa sinun tekstissäsi. QFE on vaikeampi selittää mutta siinä nollataan paikallisella kentällä. QNH:ssa laitetaan mittariin paikallinen ilmanpaine.

 

Nimenomaan QFE:ssä laitetaan paikallinen paine (maan pinnalla) ja QNH:ssa merenpinnan tasolle palautettu paine, eikö niin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään