Guest flaitsimulaatori

Holdingit.

20 viestiä aiheessa

Voisikohan kukaan kertoa mistä löytäisi hieman "paremmat" ohjeet holdingeihin kuin vacc.fissä.

En nimittäin tajua niistä hölkäsen pöläystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on käsittääkseni kopsittu lähes suoraan Ilmailulaitoksen lentomenetelmäkirjasta, joten ihan oikeaa tietoa. Mutta on siitä täälläkin puhuttu, joten kokeile hakua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tähän on loistava lisätä oma bonus-kyssäri. Miten voi merkitä lentosuunnitelmaan, että haluaa vektorit? Ei tarvitsis aina pyydellä niitä sitten, kun joku sid on jo saatu :-\

 

Terv. Ilja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei oikeastaan voi, mutta voithan sanoa selvitystä pyytäessäsi että "unable to fly sids" tai "requesting vectors for departure" tmv.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs on plus-merkki ennen lentosuunnitelmaa?

 

Jos lennonjohtaja muokkaa plaania, niin siihen tulee tuo + -merkki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei oikeastaan voi, mutta voithan sanoa selvitystä pyytäessäsi että "unable to fly sids" tai "requesting vectors for departure" tmv.

 

voihan sinne plaaniin laittaa että haluaa vektoreita, sitä vartenhan se plaani on olemassa että hommat tulee selväksi.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

voihan sinne plaaniin laittaa että haluaa vektoreita, sitä vartenhan se plaani on olemassa että hommat tulee selväksi.

 

//Tuomas

 

 

Lähinnä remakseihin kannattaa pistää, mutta kannattaa noi non-RNAV sidit opetella ajamaan kyllä käsin, tulloo lisää fiilistä :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo ohje on muuten ihan tulkittava kun oikein keskityy. ;) Mutta tuossa ei kyllä selitetä termejä uloslentosuunta yms. ja onko se rasti jossa tuossa ohjeessa puhutaan esim NDB-majakka? Onko holdingit merkitty johonkin karttaan Kuten ILS kartta?

 

EDIT: En löytänyt juuri mitään tähän asiaan viittavaa tulosta haulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo ohje on muuten ihan tulkittava kun oikein keskityy. ;) Mutta tuossa ei kyllä selitetä termejä uloslentosuunta yms. ja onko se rasti jossa tuossa ohjeessa puhutaan esim NDB-majakka? Onko holdingit merkitty johonkin karttaan Kuten ILS kartta?

 

EDIT: En löytänyt juuri mitään tähän asiaan viittavaa tulosta haulla.

 

Lähestymiskartoissa on holdit merkitty. Hyvä paikka treenata on esim. Maarianhamina - otapas se EFMA:n ILS Y or LLZ RWY 21-kartta ja siinä on aika hyvä esimerkki holdista* mihin voi tulla vähän mistä suunnasta tahansa - suunnasta riippuen sitten tehdään erilaiset liittymiset. Eli siinä tuo rasti missä tehdään se holdi on NDB-majakka, se voi olla toki myös VOR. Tuossa tosta Maarianhaminan vorrista on toki apua, näkee tarkemmin että menee se holdi kohdilleen :)

 

Tuosta näkyy että holdin uloslentosuunta on 019 astetta ja 2 minuutin legit hitaammilla koneilla, nopeilla 1.5 min. Joku varmaan noihinkin tietää nuo kategorioiden rajat.

 

Tuossa tietty sitten voi lentää montakin rundia, riippuen miten liikennetilanne vaatii ja lennonjohtaja selvittää.

 

Ja mähän en mitään IFR-juttuja oikeasti osaa, joten älkää uskoko liikaa :)

 

//Tuomas

 

(* niin, eihän tuo sinänsä ole "holdi" vaan "racetrack" kai minkä tarkoitus on saada ilma-alus oikeaan lähestymislinjaan siitä riippumatta mistä päin ollaan tulossa. Mutta periaate on sama..)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(* niin, eihän tuo sinänsä ole "holdi" vaan "racetrack" kai minkä tarkoitus on saada ilma-alus oikeaan lähestymislinjaan siitä riippumatta mistä päin ollaan tulossa. Mutta periaate on sama..)

Ja toimii ihan "oikeana" holdina jos on ruuhkaa ja ei voi ottaa kerralla porukkaa paljoa alas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja toimii ihan "oikeana" holdina jos on ruuhkaa ja ei voi ottaa kerralla porukkaa paljoa alas.

 

Juu, näin sanoinkin tuossa yllä ;)

 

//tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, näin sanoinkin tuossa yllä ;)

 

//tuomas

 

Näimpä teit, vois opetella lukemaan :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli jos lentäisin EFPO:n holdingin niin tekisinkö sen kartaan merkityn sinisen viivan avulla vai punaisen viivan avulla tai voiko sen tehdä molemmilla?

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Eli vielä sanallisesti: Aluksi lennän NBD-majakalle sitten käännyn suuntaan 121. Lennän suuntaan minuutin 1600 jalassa. Kun olen minuutin lentänyt kyseistä suuntaa käännyn localizeriin.

 

Pahoittelen kuvan erittäin huonoa laatua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuosta kuvasta nyt oikein saa selvää.. mikä punainen viiva?

 

Sininen viiva on ainakin oikein jos tuolta etelästä tulet. Jos tulet pohjoisesta tuota DME arcia pitkin, niin siitä saat suoraan liittyä ILS:n suuntasäteeseen ajamatta racetrackia, MUTTA jos holdata haluat, niin silloin vaan ajat sen DME arcin loppuun ja siitä FR-majakan päältä liityt odotuskuvioon.

 

( btw. kartat ilman noita punaisia pylpyröitä saa ILL:n sivuilta: http://www.ilmailulaitos.fi/ilmailutiedotuspalvelu )

 

 

(btw2. pitäisköhän tästä tehdä (taas) joku lyhyt kansantajuinen tutoriaalimuotoinen juttu?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuosta kuvasta nyt oikein saa selvää.. mikä punainen viiva?

 

(btw2. pitäisköhän tästä tehdä (taas) joku lyhyt kansantajuinen tutoriaalimuotoinen juttu?)

 

Punainen viiva menee juuri sitä DMEarcia pitkin.

 

Ja kannatetaan. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuosta kuvasta nyt oikein saa selvää.. mikä punainen viiva?

 

Sininen viiva on ainakin oikein jos tuolta etelästä tulet. Jos tulet pohjoisesta tuota DME arcia pitkin, niin siitä saat suoraan liittyä ILS:n suuntasäteeseen ajamatta racetrackia, MUTTA jos holdata haluat, niin silloin vaan ajat sen DME arcin loppuun ja siitä FR-majakan päältä liityt odotuskuvioon.

 

( btw. kartat ilman noita punaisia pylpyröitä saa ILL:n sivuilta: http://www.ilmailulaitos.fi/ilmailutiedotuspalvelu )

 

 

(btw2. pitäisköhän tästä tehdä (taas) joku lyhyt kansantajuinen tutoriaalimuotoinen juttu?)

 

Ja siitä kansantajuisesta jutusta Sticky? Nim. Tänään ajettu MIKin simussa pari keikkaa Oulussa treenaten noita, hankalaa kun mikä kun on pelit ja vempeleet...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt lensin toivonmukaan holdingin Pirkkalassa. Kertokaapas menikö jotain väärin/oikein. :)

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja yläilmatilassa, jossa estevaratarkastelu ei ole tarpeen noudatetaan hyvinkin usein lennonjohdon 'sorvaamia' holding-ohjeita. Ts. uloslentosuuntia ja eritoten legien pituutta rukataan tilanteen mukaan. Edellä mainittu keskustehan pätee lähinnä menetelmä-holdingeihin, joissa tärkeinpänä suunnittelulähtökohtina on estevaratarkastelu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään