Heimo Paakkinen

Kuumailmapalloiluako?

12 viestiä aiheessa

Tämä päivän Iltiksessä oli vähän huumorimielessä kirjoitettu juttu kuumailmapallon putoamisesta golfkentälle. Tiedä sitten jaksavatko kuumailmapalloilijat suhtautua huumorilla siinä olleisiin asiavirheisiin.

[ Attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, tuollainen "heliumpallo" olis ihan mukava nähdä joskus.... :) Kertookohan sana kuumailmapallo Johanna Haapalalle mitään?

Asiasta kukkaruukkuun, eikös Fossetilla (ja niillä muilla hurjilla jotka yrittivät maailman ympäri kuumailmapallolla) ollut jotain erikoiskaasua niissä palloissa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

heh onko kenties sattumaa kun kuvasin samaisen pallon muistaakseni lauantaina.

Kuva on otettu Mankkaalta suuntana Leppävaara ja tuo pallo oli mielestäni kyllä aika erikoisen matalalla.

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä kuvasin saman pallon sunnuntai-iltana. Meni tosiaan matalalla, ihmettelinkin jo mitä se aikoi. Pitkällä putkella (560 mm) otetusta kuvasta päätellen matkustajat eivät olleet mitenkään peloissaan, päinvastoin heiluttivat iloisina alas maahan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asiasta kukkaruukkuun, eikös Fossetilla (ja niillä muilla hurjilla jotka yrittivät maailman ympäri kuumailmapallolla) ollut jotain erikoiskaasua niissä palloissa?

Kyllä, nämä olivat ja ovat kuumailmapallon ja kaasupallon yhdistelmiä. Tämmöisellä lentolaitteella on oma nimikin: Rozier-pallo.

Erikoiskaasu ei ole sen erikoisempaa kuin heliumia tai muuta ilmaa keveämpää kaasua. Näin siis saadaan hieman ylimääräistä potkua nosteeseen, kun kaasuakin lämmitetään. Samalla on mahdollista myös tasata yön ja päivän (lämmin/kylmä) eron vaikutusta nosteelle.

Maapalloa ei siis ole kierretty kuumailmapallolla, vaikka näin yleisesti sanotaankin. Molemmat onnistuneet lensivät Rozier-pallolla ja niin ovat tehneet tietääkseni kaikki muutkin temppua yrittäneet tiimit.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, tuollainen "heliumpallo" olis ihan mukava nähdä joskus.... :) Kertookohan sana kuumailmapallo Johanna Haapalalle mitään?

Ai niin kuin tällainen:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kertookohan sana kuumailmapallo Johanna Haapalalle mitään?

Johannan pitäisi varmaan muutenkin käydä useammin Leppävaaran rangella, niin saattaisi tottua tuohon näkyyn. Ko. paikka kun ei ole mikään erikoinen laskeutumispaikka kyseiselle pallolle. Itse olen nähnyt Hesarin pallon tuolla pari-kolme kertaa.

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Johannan pitäisi varmaan muutenkin käydä useammin Leppävaaran rangella, niin saattaisi tottua tuohon näkyyn. Ko. paikka kun ei ole mikään erikoinen laskeutumispaikka kyseiselle pallolle. Itse olen nähnyt Hesarin pallon tuolla pari-kolme kertaa.

MikkO

Eniten minua kummastuttaa se, ettei toimittaja huomannut, että pallosta olivat siivet ja peräsin repeytyneet irti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kumma ettei uutisoitu tyyliin: "Kuumailmapallo putosi maahan, koska sää oli kolea. Kuumailmapallo tarvitsee kuuman sään pysyäkseen ilmassa."

Jäh jäh...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itseäni jäi nyt hämäämään, että onko tämä Johanna Haapala siis toimittaja vai onko hän vain ottanut tuon kuvan ja ollut haastateltavana. Tuo nimi kun esiintyy tuossa kuvan vieressä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itseäni jäi nyt hämäämään, että onko tämä Johanna Haapala siis toimittaja vai onko hän vain ottanut tuon kuvan ja ollut haastateltavana. Tuo nimi kun esiintyy tuossa kuvan vieressä.

Yleenä kuvan päällä/sivussa oleva nimi on kuvaajan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään