Guest flaitsimulaatori

Lentosuunnitelmat.

19 viestiä aiheessa

Saattaa olla vähän turha aihe, mutta kysytäämpäs nyt silti. Eli onko tälläinen lentoreitti Kittilään edes jotenkin oikein vai puuttuuko tästä jotain: PIVAK UP854 UT94 UT89 UM857 UY78 ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaa olla vähän turha aihe, mutta kysytäämpäs nyt silti. Eli onko tälläinen lentoreitti Kittilään edes jotenkin oikein vai puuttuuko tästä jotain: PIVAK UP854 UT94 UT89 UM857 UY78 ?

 

Reitti on vähän hassun kuuloinen. Itse käyttäisin reittiä ANT UY75 OUK UM857 ROI UY78 KIT DCT.

Muutenkin reittiä ei voi päättää tuolla tavalla lentoväylään vaan sinne on laitettava päätepiste ja myös pisteet väylien vaihtokohtiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reittiä katsomatta, tuo ilmoitustapa on ainakin väärin: "UP854 UT94 UT89 UM857 U..."

 

Aina kun lentoväylä vaihtuu, pitää se reittipiste, jolla väylää vaihdetaan mainita.

 

Eli, ei näin: MILSI Y79 T84 SVL ... vaan: MILSI Y79 UMOTI T84 SVL (jos tässä esimerkissä on reittipisteet väärin, älkää vaivautuko sanomaan ;))

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaa olla vähän turha aihe, mutta kysytäämpäs nyt silti. Eli onko tälläinen lentoreitti Kittilään edes jotenkin oikein vai puuttuuko tästä jotain: PIVAK UP854 UT94 UT89 UM857 UY78 ?

Aika pahasti on pielessä - Eli noitten väylien välillä pitäisi olla reittipiste, josta siirrytään sitten seuraavalle väylälle. Jos itse tekisin reittiä Helsingistä Kittilään, niin se näyttäisi kutakuinkin tältä: ANT UY75 OUK UM857 ROI UY78 KIT DCT

 

EDIT: Reitti oli väärin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttääkö nyt paremmalta? PIVAK UP854 PIR UT94 KRU UT89 OUK UM857 ROI UY78 KIT

KIT DCT
Mistä tuo DCT tulee?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttääkö nyt paremmalta? PIVAK UP854 PIR UT94 KRU UT89 OUK UM857 ROI UY78 KIT

Mistä te muuten saatte tuon DCT:en

 

Minkä ihmeen takia kierrät jostain aivan metsästä? DCT = Direct.. eli DCT ANT Meinaa "Direct Anton"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyy kyllä selitys. Mulla ei ole printteriä eikä minulla sen kummemmin ole aikomusta tuota reittiä lentää, tein sen siis harjoitus mielessä. kun ei ole printteriä ja upper airspace kartta on sellainen, että sitä pitää suurentaa aika paljon, että saa selvää merkinnöistä.

 

Mutta muuten siis oli oikein?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyy kyllä selitys. Mulla ei ole printteriä eikä minulla sen kummemmin ole aikomusta tuota reittiä lentää, tein sen siis harjoitus mielessä. kun ei ole printteriä ja upper airspace kartta on sellainen, että sitä pitää suurentaa aika paljon, että saa selvää merkinnöistä.

 

Mutta muuten siis oli oikein?

 

Miten se printteri tähän liittyy? Joo ja siis onhan toi reitti ihan "oikein" vaikka ei siinä mitään järkeä ole. Sinuna käyttäisin ANT UY75 OUK UM857 ROI UY78 KIT DCT jos tollasen joskus meinaat lentää. Niin ja VACC:lta saa noita reittejä valmiina, ettei niitä itse välttämättä aina tarvi suunnitella. http://vacc.fi/services/fpl/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No myönnän, että reitti ei kovin suora ole. Yleensä katsonkin tuolta VACC.fistä ne reitit, mutta EFHK-EFKT reittiä siellä ei tunnu olevan.

 

EDIT: Onko tuo ANT tuossa alussa vaan se vorin nimi vai viitataanko sillä myös ANTON 3M SID-reittiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kuten Toni sanoikin, niin DCT=Direct. Mutta syy siihen, että miksi se tuolla Kittilässä tulee KIT:n perään, on se, että KIT ei ole yhteydessä kenttään STAR:n välityksellä. Jos lennettäisiin Kittilästä poispäin, niin käytettäisiin reitin alussa "DCT KIT", koska kentältä ei myöskään ole SID:ä. Eli tiivistettynä, jos kenttä ei ole yhteydessä fiksiin SID:n tai STAR:n kautta, niin DCT.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EDIT: Onko tuo ANT tuossa alussa vaan se vorin nimi vai viitataanko sillä myös ANTON 3M SID-reittiin?

 

On. Kuten sanottu, jos fixin yhteydessä ei esiinny DCT:tä, niin se on silloin yhteydessä johonkin proseduuriin (SID/STAR).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisätääns vielä et näemmä ole VF-lentäjä joten Virtual Finnairin VATSIM-materiaalissa on myös asiaa lennonsuunnittelusta

 

Olenhan minä joo. Olinkin itseasiassa unohtanu ne paperit. Kiitos :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä olisi yksi kysymys. Eli rupesin tekemään reittiä Kittilästä takaisin Vantaalle niin mitenkäs teen tuon loppuosan, käykö tälläinen: DCT KIT UY78 ROI UM857 OUK UY75 PVO HEL DCT ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos menisit PVO:lta HELille niin pitäis olla DCT välissä, ja tuossa on semmoinen ongelma että UY75 on yksisuuntainen osittain(pohjoiseen päin saa mennä). tuo kannatais lentää DCT KIT UT70 OUK UM857 ORM(ei tarvi DCT loppuun koska Orimaalta alkaa RNAV-transitiota ja ILS proseduuria.).

 

EDIT: Ja EFHK:lle tullessa ei päätetä suunnitelmaa HEL:lle vaan jollekkin sisääntuloporteista, ORM, PVO, LAKUT ja KENON.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten muuten pystyn siirtää reittini FS:ään niin, että jos laitan lentokoneen NAV kytkimen päälle niin kone lähtee seuraamaan reittiä. Default flight plannerista ainakin puuttuu osa reittipisteistä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maksoin juuri FS-navigatorista 35€ enkä ole katunut tippaakaan. Tosi näppärä ohjelma. Suosittelen

 

Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu-u, FSNav on kyllä kätevä reitin tekemisessä ja varmistamisessa.

Saa myös aina uudet navdatat, eli AIRACit.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään