Guest Henke74

Oulun tilauslento Oy

17 viestiä aiheessa

Tulipa mieleen kysellä asiantuntijoilta, mikä tämän firman tarina on. Firmahan lentää ainakin postia etelästä pohjoiseen ja kai päin vastoinkin. (edit: kas vain, kotisivuilla kerrotaan, että vain Oulu-Rovaniemi -välillä)

 

Tuli vaan mieleen kysellä, kun tuntuu olevan melko jatkuvia ongelmia koneiden kanssa. Ja posti kulkee miten kulkee, taas on myöhässä. Näitä konehäiriöitä tuntuu olevan jatkuvasti, ainakin viime ja toissa yönä lentoja on peruttu. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa mieleen kysellä asiantuntijoilta, mikä tämän firman tarina on. Firmahan lentää ainakin postia etelästä pohjoiseen ja kai päin vastoinkin. (edit: kas vain, kotisivuilla kerrotaan, että vain Oulu-Rovaniemi -välillä)

 

Moi,

 

Tietääkseni ao. firma lentää vain Oulun ja Rovaniemen välillä. Oulu-Helsinki -välillä postia lentää Finnair, nykyään vain Airbus-kalustolla (kaikki posti saadaan kontteihin). Pääosa Oulu-Helsinki -välin postista kulkee kuitenkin maanteitse, rautateitse ei enää yhtään.

 

T: Vesa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime viikkoina OH-KYC on lentänyt tiheästi Turkuun jostain ja parkkeerannut Turku Airin hallille (samoin Chieftainit kalustona, samoin lentää postia).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime viikkoina OH-KYC on lentänyt tiheästi Turkuun jostain ja parkkeerannut Turku Airin hallille (samoin Chieftainit kalustona, samoin lentää postia).

 

TurkuAir ja O:n Tilauslentohan ovat yhteistyökumppaneita...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusi kone tulossa tilalle...

 

SLK:n foorumeilla tiesivät kertoa seuraavaa:

 

Oulun Tilauslento Oy on perunut koneen oston johtuen vaikeuksista saada IFR hyväksyntä. Grand Caravania ei siis valitettavasti tule.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Kanadassa Grand Caravan on hyväksytty 1 pilotin IFR-operaatioihin, edellyttäen, että autopilotti on hyväksyttyä laatua, ja pilotilta vaaditaan huomattavan suurta kokemusta...

 

Olisiko tammikuinen onnettomuus Vantaalla jotenkin vaikuttanut asiaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä tieto on välikäsien kautta tullutta, mutta pitänee paikkansa: "se olisi ollut ensimmäinen IFR lentokelpoinen 1 moottorinen kone euroopassa. JAR määräykset vaativat luotettavuusmittaukset moottorille == 1500 lentotuntia (joilla ei olisi voinut lentää postia, eli olisi mennyt firman piikkiin)."

 

-Harri-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä tieto on välikäsien kautta tullutta, mutta pitänee paikkansa: "se olisi ollut ensimmäinen IFR lentokelpoinen 1 moottorinen kone euroopassa. JAR määräykset vaativat luotettavuusmittaukset moottorille == 1500 lentotuntia (joilla ei olisi voinut lentää postia, eli olisi mennyt firman piikkiin)."

 

-Harri-

 

Missäs Euroopan ulkopuolella se HKI-Vantaalla kaputin tehnyt Ruotsalainen operoi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missäs Euroopan ulkopuolella se HKI-Vantaalla kaputin tehnyt Ruotsalainen operoi?

 

Ruotsissa (ja tämä ei ollut edes huumoria).

 

/Harri 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tavallaan tuo tieto ensimmäisestä JAR 1.525(a)-sääntöjen mukaan yleisesti Euroopassa hyväksytystä 1-moottori-IFR-matkustaja/rahti-kelpoisesta koneesta pitää paikkansa, jos on uskominen siihen, mitä tällaisten koneiden (C208, PC-12, TBM-700) puolia pitävä Single Engine Turbine Alliance tiedottaa.

 

JAA ei ole Englannin, Saksan ja Italian vastustaessa ilmeisesti vieläkään päässyt yksimielisyyteen siitä, voidaanko tällaiset koneet hyväksyä kaupalliseen operointiin kaikissa olosuhteissa.

 

JAA julkaisi NPA:n (Notice of Proposed Amendment) v. 2003, johon osapuolien piti vastata 30.09.2003 mennessä.

 

Koska useat jäsenvaltiot olivat jo aikaisemmin kyllästyneet JAA:n vitkasteluun, 1-moottori-rahtioperaatiot yöllä ja IMC:ssä on sallittu kansallisilla poikkeusluvilla artikkelin mukaan Tanskassa, Suomessa, Ranskassa, Grönlannissa, Norjassa, Espanjassa ja Ruotsissa sekä Sveitsin sisällä sveitsiläisessä rekisterissä olevalla koneella.

 

Sensijaan yleiseurooppalaista JAR-lupaa matkustaja- tai edes rahtioperaatioihin EI ilmeisesti vieläkään ole.

 

Tuossa ehdotetussa NPA:ssa vaaditaan moottorilta luotettavuutta, joka on luokkaa "vähemmän kuin 1 kuolemaanjohtanut onnettomuus per 5 miljoonaa lentotuntia kaupallisessa operoinnissa". Melkoinen vaatimus siis Pratt & Whitneyn myllylle on asetettu. Lisäksi moottorin luotettavuuden valvonta on jäsenvaltioiden oman viranomaisen harkinnassa. Suomessa siis ILL:n.

 

No, C208-onnettomuudet eivät ole moottorivioista johtuneet, vaan yleisin onnettomuussyy on ollut vanha tuttu CFIT eli controlled flight into terrain, tai muu pilot error.

 

Tuo ruotsalaisen koneen Vantaan onnettomuuskaan ei johtunut moottoriviasta. Ja sekin lento oli siis rahtilento kansallisilla poikkeusluvilla, mikäli olen ymmärtänyt asian oikein.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikainen googletus osoittaa, että Brommassa majaansa pitävä Grafair mainostaa kellukkeilla varustetun C208:nsa lentävän 1 pilotin miehityksellä 9 matkustajaa 2000 Km:n päähän ilman välilaskua. Kehuvat täyttä IFR-kelpoisuutta.

 

Olisiko niin, että Ruotsin ilmailuviranomainen olisi hyväksynyt operoinnin poikkeusluvalla?

 

http://www.grafair.se/seaplanes.php?aircraft=s2&language=english

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cessnan omilla sivuilla http://cessna.com/news/ roikkuu vielä sitkeästi seuraava Caravan-uutinen:

 

Finland

 

Cessna will deliver a Grand Caravan to Oulun Tilauslento in Finland in June 2005. The Grand Caravan will replace the operator´s legacy piston twin aircraft, and will support an existing cargo operation. Peter Bennedsen of BenAir A/S, Cessna´s ASR for Finland, assisted in facilitating this sale.

 

Tietysti tämä voi olla virheellinen uutinen, jos ILL ei ole konetta hyväksynyt.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään