Guest motojuzzi

Korjailemani paneeli muuttuu "vähäväriseksi"

15 viestiä aiheessa

Olen tässä itseni iloksi parannellut Bell 205A:n paneelin taustabitmappia (kone hovercontrolista), joka mielestäni on liian ruma, mutta kun yritän testata hienoja varjojani ym. siihen väsäämääni, niin simussa paneeli näkyy 8-bittisenä, eli kuin värejä olisi 256. Tämä tekee paneelista entistä rumemman varjojen näkyessä viivoina. Muistaakseni kuitenkaan Starin paneelissa ei moista ongelmaa ollut, joten oliko paneelin tallennusmuodossa jotain niksiä, jota en enää muista, vai mistä moinen johtuu?

Pistän kohta pari selventävää shottia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä ensin kuvankäsittelyohjelmasta suoraan (työ on vielä keskeneräinen):

[ Attachment removed / expired ]

Ja sitten simussa:

Jos tuo on mahdotonta saada paremman näköiseksi, niin täytyy jättää koko modaaminen sikseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tallenna suoraan 256 väriseksi kuvankäsittely-softalla, tulee parempi niin. Simu itse ei välttämättä aina niin osaa noita värejä vähentää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tallenna suoraan 256 väriseksi kuvankäsittely-softalla, tulee parempi niin. Simu itse ei välttämättä aina niin osaa noita värejä vähentää.

Ahaa, eli sen täytyy joka tapauksessa olla 256 värinen? Plaah..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

- Suoraan bmp. formaatissa tallennettavat panel ym. lisä pop upit, nimenomaan tallentuvat 8 bit 256 värikuvina. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että varjostus, tai muu väritysmodaus olisi mahdotonta, muuten kuin sitä tuntemattomalle harrastajalle. Sen huomaa jo FS default panelien, esim. DC, Vega, Trimotor, paneelien tekijän taitavuudesta. Jos haluaa hienon paneelin, tms. on kuva softan oltava monipuolinen, eli sen on omattava väritaulukot, sekä niiden modaus ja tarkistus työkalut. Tuon mallisi kuvan sisällöstä ei paljoa selviä, muutakuin ehkä nk. varjostuksen liukuväriskaalan värien puute, eli nuo raidat, jotka syntyvät muutaman värisävyn aikaansaaman raja viivojen aikaansaamana. Jos käytät harmaasävy varjoon, siis mustan ja valkoisen skaala, 256 väriä, niin takaan, että varjo on nannaa silmälle simussa. Vielä resoluution modaus tuohon auttaa vaativaa silmää, simuilussa. Varjostuksen myös voi tehdä värillisenä ja taiturit kayttävätkin sitä yleisesti, määrätyn värisävyisissä paneeleissa. "Ongelma" simun ja muiden pelien käyttämässä bitmap graffassahan on tavallaan siinä, että kuvasoftat ovat kaukana edellä graffan muodostamisessa, että modaamisessa, kun taas bmp:ssä täytyy palata historiassa vähän taaksepäin ja historiahan ei tunnetusti tavallista tallaajaa ole koskaan kiinnostanut, paitsi kaupallisella puolella, eller hur ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ahaa, eli sen täytyy joka tapauksessa olla 256 värinen? Plaah..

Ei sen pakko ole olla. Sen voit tallentaa kyllä 24bittisenä bitmappina, mutta simu näyttää sen itse 8bittisenä. Itse olen huomannut, että varjostumien jne. parhaan tason säilyttämiseksi kannattaa vähentää ne värit itse 256:een. Ja parhaan tuloksen tuossa värien vähentämisessä saa ehkä PSP:n Optimized octree ja Error diffucion asetuksilla. TAi ainakin se on minulla toiminut parhaiten...

Ja tietty toinen suositeltava tapa on tallentaa se kuva Targana (.tga) ja sitten Imagetoolilla convertoida se 8bittiseksi bitmapiksi...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo on istellänikin suuri ongelma ettei simu pysty tuottamaan paneeleihin enempää värejä. Ehkä kaikkein parhaan tuloksen saat että pyrit välttämään suuria liukuväripintoja. Kaikkein parhaimmat paneelit väreiltään saa photorealtekniikalla tehtynä, eli vain pinnat piirretään käsin. Ja kannattaa välttää suuria varjostuksia (joita tosin itse tykkään käyttää).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo on istellänikin suuri ongelma ettei simu pysty tuottamaan paneeleihin enempää värejä. Ehkä kaikkein parhaan tuloksen saat että pyrit välttämään suuria liukuväripintoja. Kaikkein parhaimmat paneelit väreiltään saa photorealtekniikalla tehtynä, eli vain pinnat piirretään käsin. Ja kannattaa välttää suuria varjostuksia (joita tosin itse tykkään käyttää).

Juu, ja tarkennetaan vielä sen verran, että tuo mun ensin mainitsema systeemi on nimenomaan siedettävien liukuväripintojen tekoon ihan kohtuullinen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta kun katsoo esim. PSS bussin paneelia niin se on todella yksinkertainen. Ei juuri varjoja eikä mitään likuväripintoja, ja saatu omastam mielestän todella hyvän näköinen paneelin bitmap. Itse pyrin samaan tulokseen, tosin esim tekemäni a320 paneelin päivitys ei ole ihan samalla tekniikalla tehty

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitokset kaikille neuvoista. Tuossa mulla on juuri tarkoituksena tehdä tuosta valokuvasta tehdystä paneelista paremman näköinen, ja tämä vaatii liukuväripintoja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitokset kaikille neuvoista. Tuossa mulla on juuri tarkoituksena tehdä tuosta valokuvasta tehdystä paneelista paremman näköinen, ja tämä vaatii liukuväripintoja.

Jos esimerkiksi tekee ihan täysin valokuvasta tuon paneelin niin tuota värivajausta ei juuri huomaa. Kannattaa kokeilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos esimerkiksi tekee ihan täysin valokuvasta tuon paneelin niin tuota värivajausta ei juuri huomaa. Kannattaa kokeilla.

Kun ei ole valokuvaa..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun ei ole valokuvaa..

Siksi helpottaa ensin avun pyytäminen joltain. Mutta noita pintoja paneeliin saa ihan mistä tahansa, itse kävelen vähän aikaa olohuoneessa ja kuvaan erillaisia pintoja, näillä saa aivan hyvän näköisiä, pitää vaan osata muokata niitä photoshopissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siksi helpottaa ensin avun pyytäminen joltain. Mutta noita pintoja paneeliin saa ihan mistä tahansa, itse kävelen vähän aikaa olohuoneessa ja kuvaan erillaisia pintoja, näillä saa aivan hyvän näköisiä, pitää vaan osata muokata niitä photoshopissa.

Mutta kun en ole tekemässä kokonaan uutta paneelia, vaan muokkaamassa omaan käyttööni tuota vanhaa. Lisäksi mulla ei ole edes digikameraa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta kun en ole tekemässä kokonaan uutta paneelia, vaan muokkaamassa omaan käyttööni tuota vanhaa. Lisäksi mulla ei ole edes digikameraa.

Eikös omaan käyttöön toisen valokuvaa saa käyttää. Tällöin netistähän niitä saa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään