Guest juhasaastamoinen

Kysymys lentosuunnitelman täyttämisestä

37 viestiä aiheessa

Moi!

 

Tuli tällainen kysymys ajankohtaiseksi. Eli mitenkä pitää täyttää tuohon suunnitelmaan, jos on lähdössä VFR lentämään laskukierrokseen ja toisella kerralla sitten vaikka jonnekin kauemmaksi? Tarkoitus olisi uskaltautua jossakin välissä taivaalle kun vain äidinkielen aine antaa siihen aikaa... ::)

(olen monta kertaa yrittänyt saada itseni rohkaistuksi, mutta kun ei niin ei)

 

 

Ai niin, sitten vielä. Jos lennonjohtoa ei jossakin ole paikalla ja toiminta tulisi ilmoittaa tekstillä, mitä asioita silloin tulisi aina tilanteesta riippuen mainita? Onko joitakin sääntöjä, miten jokin tilanne tulisi aina ilmaista? Voisitteko antaa esimerkkejä!

 

Kiitos!

 

Junnu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisella kerralla kauemmaksi? Siis tarkoitato että samalla lennolla ensin yksi läpäri ja sitten muualle? Jos teet toisin, eli ensin pari läpilaskua ja sitten uusi lento ja matkalle, niin helpointa lienee tehdä uusi plaani toiselle lennolle. Tosin menee se samallakin lentosuunnitelmalla - voit esim. lennonjohtajalta pyytää ensin laskukierrokseen xx läpilaskua varten ja sen jälkeen lentosuunnitelman mukaisesti.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Siis tarkoitin että lennän vaikka tänään ne läpilaskut ja huomenna sitten lähden jonnekin muualle lentämään kauemmaksi kentästä.

 

 

edit: voisitko vaikka sinä Sami antaa ihan esimerkin, millä tavalla nuo (läpilaskut ja esim. eri päivänä tapahtuva matkalento) tulisi merkitä tuohon lennonjohtajalle lähetettävään suunnitelmaan.

 

Kiitos!

 

Junnu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Siis tarkoitin että lennän vaikka tänään ne läpilaskut ja huomenna sitten lähden jonnekin muualle lentämään kauemmaksi kentästä.

 

 

edit: voisitko vaikka sinä Sami antaa ihan esimerkin, millä tavalla nuo (läpilaskut ja esim. eri päivänä tapahtuva matkalento) tulisi merkitä tuohon lennonjohtajalle lähetettävään suunnitelmaan.

 

Kiitos!

 

Junnu

 

Vastaus on yksinkertainen - teet kaksi eri lentosuunnitelmaa. Jokainen lento on lentosuunnitelman arvoinen! Varsinaiseen FPL-kaavakkeeseen merkitset sitten läpilaskut reittikenttään esim. 'laskukierros'. Sitten lennät sitä kierrosta niin kauan kun haluat ja pyydät uuden selvityksen jokaista läpilaskua tms. varten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis tarkoitin että lennän vaikka tänään ne läpilaskut ja huomenna sitten lähden jonnekin muualle lentämään kauemmaksi kentästä.

 

No sitten jo tietysti oma suunnitelma jokaiselle jos ihan eri päivinä lennät....... Eli käytännössä uusi plaani jos 1.lennon jälkeen sammutat koneen platalle ja pidät vaikka 5 min tauon ja aloitat sitten uudestaan. Mutta jos läpilaskujen jälkeen jatkat pysähtymättä reitille, niin se menee samalla lentosuunnitelmalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varsinaiseen FPL-kaavakkeeseen merkitset sitten läpilaskut reittikenttään esim. 'laskukierros'.

 

Tai sitten 'TGL' (Touch and Go Landing), joka on se "virallinen" siihen tarkoitukseen. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten 'TGL' (Touch and Go Landing), joka on se "virallinen" siihen tarkoitukseen. :)

 

Siis tätä minä ajoin varsinaisesti takaa. Eli millä virallisella termillä tulee tämä asia merkata tuohon suunnitelmaan. Kuinka voin sitten merkata tuon esim. mennään ulos vaikka Nokan kautta? Onko tälle joku oma merkintätapansa? Ja sitten vielä siitä tekstillä laittamisesta (ks. ensimmäinen viesti) voisiko joku valaista meikäläistä?

 

Kiitos vaivannäöstänne!

 

Edit: luin ensimmäisen viestini. Olin kysynyt asian hiukan hämärästi. Toivottavasti nyt varsinainen kysymykseni ajatus tulisi selville :)

 

Junnu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten 'TGL' (Touch and Go Landing), joka on se "virallinen" siihen tarkoitukseen. :)

 

Ja tuo 'laskukierros' on ihan yhtä virallinen ja käytetty. Ja vielä parempikin, sillä useinhan kierroksessa ajetaan matalalähestymisiä ja läpäreitä yhtä lailla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tack så mycket! :D

 

On kiva kun täällä löytyy auttajia ja ongelmat ratkeaa!

 

 

Kiitos vielä på finska! ;)

 

 

Junnu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep. Katso VACC.fi:stä ne "newbie day" -flaikkarien jutut - vaikka ne on vanhoja siinä mielessä että tapahtumat on jo menneet, ne ohjeet on siellä edelleen, ja nimenomaan antavat esimerkkejä radioliikenteeseen ym.

 

http://tigert.com/aviation/vatsim/docs/esimerkki-laskukierros.html < tossa on siitä laskukierroksen lentämisestä vähän osviittaa, wanha ohje jonka joskus naputtelin kun itse lensin koululentoja.

 

Kysy lisää jos on epäselvää niin avitetaan.

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

entä onko lentosuunnitelmä välltämätön jos haluaa netissä lentää?

 

On!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

entä onko lentosuunnitelmä välltämätön jos haluaa netissä lentää?

 

Lennonjohdon pitää tietää, mitä mikäkin kone on tekemässä, tai siitä hommasta ei tule mitään.

Mitenkäs koitat lennonjohdella koneita, joidenka päämääristä tai reiteistä et tiedä? Et mitenkään.

 

Siksi siis lentosuunnitelma on välttämätön.

Ei sen tekeminen vaikeata ole ja jos ei tiedä onko suunnitelma oikein, sitä voi kysyä lennonjohdolta.

Tosin kannattaa ensin ITSE opetella mahdollisimman paljon, sillä lennonjohdon ensisijainen työ ei ole opettaa lentäjää lentämään ja sitten epävarmojen tilanteiden tullessa varmistaa.

Lennonjohtajan kyllä yleensä sanoo jotain, jos lentosuunnitelmassa on jotain väärin.

 

Silloin ei kannata lennellä online, jos et tiedä miten käyttää navigaatiolaitteita tai edes kompassia, kuten eräs surkea tapaus, jolle tampereen tutka opetti ohjaussuunnan katsomisen mittareista....

Tämä siis yleinen huomio kaikille verkkoon haluaville.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entä jos olen tehnyt lentosuunnitelman vacc.finissä niin miten saan sen näkyviin Flight Simulaattorissa (siis FS9).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entä jos olen tehnyt lentosuunnitelman vacc.finissä niin miten saan sen näkyviin Flight Simulaattorissa (siis FS9).

 

Nykyään vacc:ssa ei ole enää pakko lähettää lentosuunnitelmaa en tiedä sitten jos haluaa bookata lennon,mutta vacc sieltä löytyy reitit eri kenttien välillä esim EFHK-EFTP löytyy sieltä reitti ja teet sen mukaisen reitin simussa ja lähetät sen SB3:n kautta.Fsnavigator on hyvä ohjelma reittien tekemiseen löytyy osoitteesta www.fsnavigator.com Edit:Antti nopeampi!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitääkö lentosuunnitelma thdä etukäteen vai voiko sen tehdä kun on koneessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Ei sitä minun mielestä pakko ole etukäteen laittaa. Jos haluaa laitella etukäteen, niin silloin lennojohtajat näkee, että minnekkä olisi liikennettä tulossa. Eli siis riittäisi pelkästään, jos laittaa suunnitelman sisään jonkin verran ennen lennon alkua? En siis ole aivan varma, itsekkin olen täysi noviisi näissä jutuissa. Jos joku tietää, miten asia tosiasiassa on, voitko korjata väitteeni, kiitos!

 

Junnu

 

P.S. rupesin juuri lukemaan omaa viestiäni uudelleen. Huomasin, että tämä jos mikä on kapulakielellä kirjoitettu! :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Ei sitä minun mielestä pakko ole etukäteen laittaa. Jos haluaa laitella etukäteen, niin silloin lennojohtajat näkee, että minnekkä olisi liikennettä tulossa. Eli siis riittäisi pelkästään, jos laittaa suunnitelman sisään jonkin verran ennen lennon alkua? En siis ole aivan varma, itsekkin olen täysi noviisi näissä jutuissa. Jos joku tietää, miten asia tosiasiassa on, voitko korjata väitteeni, kiitos!

 

Junnu

 

P.S. rupesin juuri lukemaan omaa viestiäni uudelleen. Huomasin, että tämä jos mikä on kapulakielellä kirjoitettu! :D

 

Selitit juuri niin kuin pitääkin eli jos haluaa "bookata" lennon etukäteen niin että LJ:t näkee mihin olet menossa ja voivat tulla johtamaan.Mutta lentosuunnitelman voi myös laittaa vähän aikaa ennen lennon alkua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos haluaa olla oikein "realisti" niin ennen simun käynnistystä sen plaanin voi pistää vacc:in lomakkeelta sisään. Tässä vaiheessa voi kuvitella että kyseessä on lentoaseman "briefing" eli lennonsuunnittelutila jossa virkailija ottaa plaanisi ja naputtelee sen tietojärjestelmään. :)

 

Tästä sitten IRL on muistaakseni puolisen tuntia aikaa minkä jälkeen plaanin pitäisi olla käytettävissä. Monesti kyllä aiemminkin, mutta lennonjohdon työkuormasta riippuen joskus saattaa kestää vähän kauemmin.

 

Eli jos tuotakin nyt haluaisi "simuloida" niin pistää sen plaanin sisään sieltä lomakkeelta ja sitten käynnistelee simun ym.

 

Käytännössähän tuolla ei tosiaan ole mitään merkitystä vatsimissa, plaani on käytettävissä heti kun sen Squawkboxista lähettää.

 

Ja yhdistämisestä kun on puhe, tärkein asia on muistaa tarkistaa ennen verkkoon yhdistämistä että kone ei ole kiitotien päässä vaan platalla parkissa.. ;)

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jos tekee plaanin SB3:lla ninkuin pitää, niin miten sen saa näkymään lentokoneessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jos tekee plaanin SB3:lla ninkuin pitää, niin miten sen saa näkymään lentokoneessa?

 

Siis häh?? Kun teet plaanin niin teet sen jollain ohjelmalla esim. fsnavigatorilla ja sitten pistät sen SB3:n flight plan kohtaan ja lähetät sen.Sitten kun lähdet ilmaan alat lentämään ensimmäistä kohtaa esim SID:iä ja siirryt aina seuraavalle fixille jne..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään