Guest juhasaastamoinen

Kysymys lentosuunnitelman täyttämisestä

37 viestiä aiheessa

jos tekee plaanin SB3:lla ninkuin pitää, niin miten sen saa näkymään lentokoneessa?
Puhutaanpa autoista. Päätät lähteä reissulle Helsingistä Kuopioon. Ensin otat varmaankin karttakirjan käteen ja vilkaiset, että olisikohan siellä yhtään hyvää reittiä. Kas, löydät viitostien - sehän menee Lahden, Mikkelin ja Varkauden kautta Kuopioon. Tarkistat vielä nopeasti, ettei reitillä ole tietöitä tai vastaavia rajoituksia haitaksi asti, ja teet itsellesi pienen suunnitelman:

 

Helsingistä viitostietä pitkin Kuopioon.

 

Paikka - välimatkaan kulunut aika - kokonaisaika

-------------------------------------------

Lahti - 1h - 1h

Mikkeli - 2h - 3h

tauko - 1h - 4h

Varkaus - 1h - 5h

Kuopio - 1h - 6h

 

Kas näin. Nyt sinulla on suunnitelma, mitenköhän sen saisi autoon? Toki voit hakea pätkän ratakiskoa ja kaivertaa suunnitelman sille, mutta paperilappu ja hyvin taiteltu kartta lienevät helpompi ratkaisu. Käytä autosi hallintalaitteita asianmukaisella tavalla navigoidaksesi perille ja tarkkaile suunnitelman etenemistä havaitaksesi mahdolliset poikkeamat.

 

Tätä kaavaa voit soveltaa myös lentämiseen. Suunnitteluvaiheessa saisit tosin olla hieman tarkempi, koska ilmailussa sen rooli on huomattavasti suurempi kuin autoilussa. Sen sijaan käytännön toteutus ei äärimmilleen yleistettynä juurikaan eroa, vaan lentokoneellakin vain navigoidaan perille niin, kuin konetyypin valmistaja on sen tarkoittanut tapahtuvan. Tämä tarkoittaa sitä, että sinun tulee tuntea lentokoneesi. Tästä lähin pyri kuitenkin pitämään lennonsuunnittelu ja navigointilaitteiden käyttö erillään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Nyt se on sitten koettu!!!! Olin tänä iltana toista kertaa VATSIM:ssä lentämässä! (Eka kerta oli Virtual Finnairin Fly-in aloittelijoille, jossa minä mm. niittasin koneen kiitorataan ihan nätisti. Ei lähtenyt edes paistinlastalla irti ;D ) Se oli joskus syksyllä, joten aikaa on kulunut. Mutta, mutta... Oli kyllä todella hyvä fiilis lennellä. Ja vielä parempi olo tuli siitä, että edes uskaltauduin painamaan log in- nappia.

 

Lennettäessä jännitti ihan pirusti ja esim. korkeus vispasi melkoisella välillä :D Mutta kaikki meni hyvin (toivottavasti radiokeskustelut pelasivat myös oikein) ja laskutkin onnistuivat konetta särkemättä! Kiitos vielä kerran Pienimäen Teemulle EFES lennonjohtoon!

 

Tätähän pitää kokeilla uudelleen! ;)

 

Junnu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Nyt se on sitten koettu!!!! Olin tänä iltana toista kertaa VATSIM:ssä lentämässä! (Eka kerta oli Virtual Finnairin Fly-in aloittelijoille, jossa minä mm. niittasin koneen kiitorataan ihan nätisti. Ei lähtenyt edes paistinlastalla irti ;D ) Se oli joskus syksyllä, joten aikaa on kulunut. Mutta, mutta... Oli kyllä todella hyvä fiilis lennellä. Ja vielä parempi olo tuli siitä, että edes uskaltauduin painamaan log in- nappia.

 

Lennettäessä jännitti ihan pirusti ja esim. korkeus vispasi melkoisella välillä :D Mutta kaikki meni hyvin (toivottavasti radiokeskustelut pelasivat myös oikein) ja laskutkin onnistuivat konetta särkemättä! Kiitos vielä kerran Pienimäen Teemulle EFES lennonjohtoon!

 

Tätähän pitää kokeilla uudelleen! ;)

 

Junnu

 

Samat fiilikset oli minullakin kun eka kertaa lensin Vatsimissa ja oli johtoa paikalla,vaikka nyt on tullut n.25 tuntia lennettyä niin aina silloin tällöin tänään hieman tuli lisätykytyksiä kun olin lähestymässä Gardemoenia.Oslon tutka sanoi että laskuun käytettävä kiitorata on 1 oikea ja taas Gardemoenin tutka sanoi lähestyttäessä että 1 vasen kun olin jo ILS-lähestymisessä 1 oikealle.No ylösvetohan siitä seurasi mutta sen jälkeen päästiin turvallisesti laskuun I vasemmalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonjohdon pitää tietää, mitä mikäkin kone on tekemässä, tai siitä hommasta ei tule mitään.

Mitenkäs koitat lennonjohdella koneita, joidenka päämääristä tai reiteistä et tiedä? Et mitenkään.

 

Siksi siis lentosuunnitelma on välttämätön.

 

 

Tässä tulee yksi VATSIMin puute, nimittäin VFR piloteille tuttu radioplaani! Harmi vaan, että säännöt tämänkin kieltää!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä tulee yksi VATSIMin puute, nimittäin VFR piloteille tuttu radioplaani! Harmi vaan, että säännöt tämänkin kieltää!

 

Voihan siihen plaaniin pistää vaan jotain "paikallislento" ja antaa sen silti radiolla. Tosin eikös ASRC:llä voi lennonjohtaja tehdä sen plaanin myös jos sen radiolla antaa?

 

Mutta sinänsähän VATSIMin idea on nimenomaan antaa LENNONJOHTOPALVELUA - IRL voi toki lentää ilman plaania, mutta eihän siinä ole VATSIMissa mitään järkeä, samantien sitten lentää offlinessa jos ei lennonjohdolle kiinnosta jutella. Matkalennoilla nyt on yleensä aina kyllä ihan järkevää olla plaani, vaikka monet lentävätkin ilman IRL. Mutta jos matkaan tulee mutkia, plaani takaa sen että joku alkaa huhuilla koneen perään jos saapuminen määränpäähän viivästyy.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

itseasiassa ei voi pistää pelkkää paikallis lentoa. A Pitää näkyä CTRn poistumis- ja sisääntulo pisteet muistelisin. B VFR koneen reittiä ei voi ASRCssä muuttaa, tai itse en ole ASRCssä onnistunut sitä muuttamaan. Korjatkaa jos puhuin ihan omiani.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

itseasiassa ei voi pistää pelkkää paikallis lentoa. A Pitää näkyä CTRn poistumis- ja sisääntulo pisteet muistelisin. B VFR koneen reittiä ei voi ASRCssä muuttaa, tai itse en ole ASRCssä onnistunut sitä muuttamaan. Korjatkaa jos puhuin ihan omiani.

 

Voi pistää...

 

.vp C172 EFHF.NOKKA.EFNU OHCTL

 

Tietty koko reitinkin voisi laittaa mutta lennonjohtajalla on harvemmin aikaa kirjottaa koko plaani.

 

Edit: Kun puhe oli paikallislennosta niin korjataas esimerkkiä:

.vp C172 EFHF.NOKKA.EFHF OHCTL

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko joku valaista maallikolle tuota radioplaanin käsitettä.... :)

 

 

Edit: sain sen käsityksen, että taitaa olla enempi IRL juttuja tuo.

 

 

Kiitos!

 

Junnu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Radioplaani:

 

X: "Malmin rullaus, OH-CXX".

ATC: "OH-CXX, Malmin rullaus, jatka."

X: "OH-CXX, paikallislento, Nokka ulos, Nokka sisään, lentoaika 35 min, toiminta-aika 2h, 4 henkilöä, päällikkö Ala-Niskanperä. Tiedotus X, QNH 1032, rullausohjeita."

ATC: "O-XX, rullaa ...... "

 

Tai vaihtoehtoisesti plaani esim. "Nokka ulos, lentoaika 5 min", jolloin plaani päättyy kun menee lähialueelta ulos.

 

Jos matkalennon tekee toiselle valvotulle kentälle, niin fiksumpi tekee siitä ihan oikean paperiplaanin niin ei pidä samoja litanioita molempien päiden lennonjohtoihin ladella. En muista varmasti, mutta olisikohan että C-ilmatilassa ei edes radioplaania saisi tehdä - tai ainakin tuolla verukkeella Pirkkalan tornin olen joskus jaksolla kuullut pilottiparalle avautuvan.....

 

 

--

Ja voihan vatsimissa tehdä samat temput, mutta jos nyt oikein olen ymmärtänyt, niin tarttee se normaali "paperiplaani" tehdä SB:n kautta kuitenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ja voihan vatsimissa tehdä samat temput, mutta jos nyt oikein olen ymmärtänyt, niin tarttee se normaali "paperiplaani" tehdä SB:n kautta kuitenkin.
Riippuu lennonjohtajasta. VACC Finland on ilmoittanut viralliseksi kannaksi lentosuunnitelman välttämättömyyden, mutta joku parempimuistinen voisi vielä täsmentää, pitääkö juuri lentäjän lähettää suunnitelma - kyllähän johtajakin voi sen tehdä. Itse hyväksyn radion kautta kerrotun suunnitelman, jos liikennetilanne niin sallii ja väärinkäsitysten vaara on olematon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, IRL toi touhuhan on sitä kun "vfr-miehet" on tottuneet lentämään valvomattomassa ilmatilassa ihan minne nenä osoittaa, ja sitten plaaneja tehdään vain se minimi mitä tarvitsee.

 

Toisaalta vatsimin ideanahan on nimenomaan tarjota lennonjohtopalvelua, joten ihan hyvin kannattaa VFR:ääkin lentää valvotussa ilmatilassa mahdollisuuksien mukaan ja tehdä ihan plaanit kunnolla, hyvää harjoitusta muutenkin.

 

Toki se radioplaanikin onnistuu varmaan juuri tilanteesta riippuen, mutta jos nyt haluaa mahdollisimman vähän lennonjohtoa vaivata niin kannattaa sitten lentää kentiltä missä ei ole torni paikalla ollenkaan :)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään