Hannu Tolonen

Isoin kone jolla on tehty silmukka?

39 viestiä aiheessa

Kyllä vaan muistat väärin. Silmukassa tulee positiivista G:tä, ja painottoman tilan simuloimiseen tarvitaan jatkuva 0G (normaali "olotila" 1G = maan vetovoima) tila. Silmukassa ei saa aikaan 0G:tä mitenkään...

 

Kyllähän minä tuon myönnän, että homma menee, kuten toisen Mikon löytämässä kuvassa on. Minähän vihjasinkin siihen suuntaan, että ohjelmassa ollut tietokoneanimaatio oli väärin tehty tai ainakin juontaja sanoi väärin. En sitten muista kumman pohjalta olen näkemykseni tehnyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tehtäisiin ulkopuolinen silmukka, niin tulisi negatiivista G:tä ihan tarpeeksi...

 

Eipä vaan liikenneluokan koneet sellaista kestä. Taitavat jäädä showlentäjien varaan nuo ulkopuoliset liikkeet.

 

Liikennekoneiden tai B-52:n sisäpuolisiin silmukoihinkin suhtaudun melkoisella varauksella, kunnes todisteita löytyy.

 

Nuo zero-gravity-koneethan on erikseen modifioitu mm. hydrauliikan suhteen niin, että painotonta tilaa voidaan järjestää muutamaksi minuutiksi kerrallaan...siis ensiksi otetaan vähän vauhtia nokka ylöspäin ja sitten painetaan nokkaa alaspäin niin, että ollaan jossain 0 G:n ja ehkä miinus 1 G:n luvuissa, mutta siihen se sitten taitaa jäädäkin.

 

Voihan sitä kokeilla esim. temppuCessnallakin, joka on erikseen vahvistettu kestämään negatiivista. Vaakalennosta nokkaa alaspäin ja hetken aikaa tuntuu pieni "painottomuus". Vatsassa oleva tavara vain voi yllättäen tulla ylös.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä vaan muistat väärin. Silmukassa tulee positiivista G:tä, ja painottoman tilan simuloimiseen tarvitaan jatkuva 0G (normaali "olotila" 1G = maan vetovoima) tila. Silmukassa ei saa aikaan 0G:tä mitenkään...

 

Kyllähän silmukan laella saattaa hetken aikaa vallita 0 G tila.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko se silloin puhdas silmukka.

 

Saahan siihen negatiivistakin, jos oikein hitaasti yläosan ajaa... Mutta siitäpä päästäänkin aiheeseen, että tehtiinkös niillä busseilla sittenkään silmukoita jos silmukan on oltava puhdas? :) (ja itseasiassa eihän ne silmukoita edes muutenkaan tehny vaan muljahteli siellä taivaalla...)

Eli topikki jatkuu vähän muokatulla aiheella, että mikä on isoin kone, jolla on tehty puhdas silmukka? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vastauksista, itse lähinnä hain konetta jolla on tehty tarkoituksella silmukka, mutta keskustelu toi ihan mukavia muitakin tapauksia esille.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A300:aa on yritetty tuhota koneellisen trimmiasetuksen ja manuaalisauvan yhteistyönä useastikin. En tiennyt, että projektissa on ollut mukana suomalaisiakin, tosin kahden ohjaamohenkilön A300-203FF:ssä (ex-Karair) on tältä osin tietääkseni sama automatiikka kuin uudemmissa A300:ssa.

Ns. lopulliseen ratkaisuun päätynyt esimerkki:

http://www.rvs.uni-bielefeld.de/publications/Incidents/DOCS/ComAndRep/Nagoya/NagoyaWB.html

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipas hieman vaikeaselkoinen graafinen esitys tuo Jarmon antama linkki.

 

Vähän helpommin maallikolle aukeaa aviation safety networkin selitys:

 

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19940426-0

 

(Ja jossain aikaisemmassa yhteydessä olen tainnut mainita, että teoriaopettajani 90-luvun puolella, päätyönään A300:n kipparointi, tosiaankin varoitti meitä oppilaita juuri siitä, että sen koneen automatiikan päälle/poiskytkentä tuotti huomattavia hankaluuksia. Taisi tietää, mistä puhui.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään