Mikko Kartano

ATIS IRL

7 viestiä aiheessa

Moro,

 

Niin tämmönen kysymys tuli mieleen elävästä elämästä mihin täältä ehkä löytyy vastaus. Eli kun koneessa tulee normaalisti ennen ekaa yhteydenottoa kuunneltua ATIS ja sitten kerrottua jaksolla lj:lle, että esim. "information alfa" (tai "we have whiskey on board" jos tulee Tallinnasta..) niin tämän ideahan on kertoa lj:lle, että tiedotus on koneessa kuultu ja ymmärretty eikä hänen tarvitse kertoa vastaavia tietoja enää jaksolla.

 

Mutta itelleni on muutamaan otteeseen käynyt niin, että vaikka tiedotus on kuunneltu, niin en ole muistanut sitä jaksolla kertoa. Tällöin lj on yleensä antanut selvityksen yhteydessä tiedotuksen kirjaimen ja QNH:n. Noh, tuo tulee sitten luettua takaisin eikä siinä ole mitään epäselvää, koska tiedotus oli jo kuunneltu.

 

Vaan mitä tuon tiedotuksen kuittaus tuossa readback-tilanteessa tarkoittaa tarkalleen? Meinaan, että onpa sellainenkin virhe päässyt sattumaan, että on jäänyt koko ATIS väliin tykkänään ja lj:n selvityksen mukana on tullut tuo kirjain, jonka olen takaisin lukenut. Mutta mitähän takaisinluvullani tulin kuitanneeksi? Jos koneessa on esim. vaan yksi radio, niin enhän voi mennä kuuntelemaan tuota tiedotusta pyytämättä ensin lupaa jättää jaksoa hetkeksi. Vai pitäisikö lj:lle sanoa, ettei tiedotusta ole kuunneltu?

 

Hmmm...nyt kun tämän kyssärin pisti ns. paperille, niin ei se niin epäselvältä enää tunnukaan. Eli enhän voi kuitata tiedotusta, jos en tiedä mitä se sisältää. Vai kuinka?

 

Toisaalta taitaapa olla aika harvinaista pohtia tämmöstä, koska en ole koskaan jaksolla (koneen com-radiolla tai skannerilla) kuullut kenenkään myöntäneen, ettei tiedotusta ole kuunneltu, vaan se on aina kuitattu takaisinluvun yhteydessä.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta taitaapa olla aika harvinaista pohtia tämmöstä, koska en ole koskaan jaksolla (koneen com-radiolla tai skannerilla) kuullut kenenkään myöntäneen, ettei tiedotusta ole kuunneltu, vaan se on aina kuitattu takaisinluvun yhteydessä.

 

MUTTA, joskushan lj ilmoittaa esim. rullaavalle koneelle että "new information (vaikka X) X-ray available", kun ATIS muuttuu. Eli silloinhan käsittääkseni pilotin pitäisi käydä tuo uusikin tiedotus kuuntelemassa... Vai kuinka?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonjohtajan tehtäviin kuuluu lukea paikallinen sää ja korkeusmittarin asetus, mikä voidaan tarvittaessa hoitaa ATIS-järjestelmän kautta.

 

Eräissä tapauksissa ATIS luetaan ulos VOR:n taajuusalueella ja sen kuunteleminen on mahdotonta, ellei koneessa ole VOR-vastaanotinta. Ei niinkään harvinaista, kun laite ei ole pakollinen VFR-koneissa. Tämä tarkoittaa sitä, että vaikka lentopaikalla onkin toimiva ATIS, joutuu lj sen eräissä tapauksissa lukemaan koneelle. Eli: kuittaamalla tiedotuksen tunnuksen ilmoitata saaneesi säätiedot. Mikäli jo mokasit asiassa, voit siitä huolimatta pyytää lj:tä kertomaan sen oraalisesti.

 

Korkeusmittarin asetuksen takaisinluku taas on pässinlihaa: kun sen luet takaisin, olet kuitannut sen oikein.

 

Mieleen tulee joskus vuonna 91 Kruunupyyn lentoasemalle useasti omalla koneella (C310) lentänyt, itsellensä purjevenettä ostamaan tullut engelsmanni, joka luki sään joka kerta pilkulleen takaisin, mutta kaikki selvitykset kuittasi takasin sanalla Roger.

 

Heppu olikin aika sähläri; sillä kertaa kun mukana oli Swanin edustaja (UK) täytti vasemmanpuoleisen moottorin mittatikun RH-engine puolen mukaan (koneessa on 2 samanlaista moottoria, mutta ne ovat hintsusti kallellaan runkoon päin). Ei sitten ihme, kun nousussa reittipinnalle alkoi vasen mosa puskea öljyä ylenmäärin pellolle huohotuksen kautta.

 

Aavistuksenomainen hätähän siitä nousi ja takaisin piti kääntyä ja tulla laskuun. RIV-auto työnnettin kiitotien varteen, vaikka pilotti ei olisi siihen lupaa antanut. Kaikkia huvitti asia siinä vaiheessa kun vian todellinen laita selvisi. Mutta kun äijä alkoi illan tummuessa lähteä uudestaan: "siinä ehtisisi nippa nappa Roskildeen välilaskua varten, ennenkuin se menee kiinni", paloi Swanin edustajalta hiilet totaalisesti. Tämä haukkui ostajalentäjän pystyyn tulinkivenkatukuisella kielellä ja ilmoitti olevansa äärimmäisen kyllästynyt pilotin ainaiseen sähläilyyn ja improvisointiin ilmailuasioissa. Sinä iltana ei sitten lähdetty Brittein saarille. Taisi olla molemmilla jotain italialaista veressä. Eihän ne englantilaiset tuollaisia ole...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli: kuittaamalla tiedotuksen tunnuksen ilmoitata saaneesi säätiedot. Mikäli jo mokasit asiassa, voit siitä huolimatta pyytää lj:tä kertomaan sen oraalisesti.

 

Just. Eli sanomalla atiksen kirjaimen lentäjälle lj itse asiassa yrittää säästää vaivannäköään toivoessaan kuulevansa, että pilotti olisi sittenkin kuunnellut atiksen vaikkei siitä maininnutkaan avauskutsussaan. Mutta jos moka on tullut tehtyä, niin mikäs olisi sitten oikea fraseologia tuossa tapauksessa? Weather not received?

 

Parempi olisi tietysti olla unohtelematta, mutta noin 30:llä vuosittaisella lentotunnilla rutiini ei pääse kovin vahvaksi muodostumaan...

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta jos moka on tullut tehtyä, niin mikäs olisi sitten oikea fraseologia tuossa tapauksessa? Weather not received?

 

Lieneekö tuohon mitään kirjan mukaista sanontaa olemassakaan, ei ainakaan ole tullut vastaan. Kunhan tulet ymmärretyksi lienee pääasia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Lieneekö tuohon mitään kirjan mukaista sanontaa olemassakaan, ei ainakaan ole tullut vastaan. Kunhan tulet ymmärretyksi lienee pääasia."

 

Näin se on. Ulkomaanpellet kyselevät näin: Do you have the latest weather of Kajani? Sinä puolestasi voit sanoa lontooksi vaikka: Could we have met report / weather once again tjsp.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mieleen tulee joskus vuonna 91 Kruunupyyn lentoasemalle useasti omalla koneella (C310) lentänyt, itsellensä purjevenettä ostamaan tullut engelsmanni, joka luki sään joka kerta pilkulleen takaisin, mutta kaikki selvitykset kuittasi takasin sanalla Roger.

 

Tuosta tuli mieleeni tarina Hallin vanhasta lennonjohtajasta joka joskus Hornetin evaluaatiolentojen aikaan oli tornissa kun ensimmäinen Hornet tuli suomeen testeihin. Jenkkipilotti tuli ääneen tornin jaksolla ja kertoi nopeasti, missä oli ja minne menossa jne. Sen jälkeen tuli pitkä hiljaisuus ja lennonjohtaja vastasi notta "Roker" sillai pohjalaisittain. Saattoi jenkkipojalla olla hiukan ontto olo tuon jälkeen.

Mutta kone saatiin turvallisesti kentälle... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään