Erkki Mikola

painotonta tilaa kokeiltavaksi

10 viestiä aiheessa

http://www.nogravity.com/default.htm

 

Onko kukaan ollut kyydissä (ei ihan halpaa huvia, mutta vaikuttaa aika mielenkiintoiselle kokemukselle)?

 

Ja onko vastaavia turistihupeja saatavissa lähempämä?

 

Mitenkähän tällaiseen businekseen suhtautuvat eurooppalaiset ilmailuviranomaiset? Onko täällä sallittua tarjota ihmisille mahdollisuus leikkiä lentokoneilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Finnair joskus 90-luvulla

järjestänyt muutaman tuollaisen

lennon yseillä?

Heilurilento vai mikä sen nimi oli ?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ja onko vastaavia turistihupeja saatavissa lähempämä?

 

 

Käypäs vilkaisemassa osoitetta www.xero.se

 

Ruotsin Kirunassa toimii firma, joka on ymmärtääkseni järjestänyt painottomuuslentoja jo jonkin aikaa. Jostain muistikortin sopukoista tukkii esiin tieto, että lentäisivät itänaapurin ilmastointivoimien entisellä Iljushinilla nykyisin (ja nettisivuillakin piirroskuvissa on nelimoottorinen kone).

 

Samalla kertaa samassa konkurssissa (talvisaikana) Jukkasjärven jäähotelli ja muuta arktista hysteriaa... ;D

 

edit: On muuten rohki fiinit sivut pojilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo sama muuten onnistuu sitten ihan pikkukoneillakin vaikka malmilla. Eli ennenkuin kukaan menee ihan hulluja maksamaan, niin kannattaa etsiä lähempää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Finnair joskus 90-luvulla

järjestänyt muutaman tuollaisen

lennon yseillä?

Heilurilento vai mikä sen nimi oli ?

 

 

Eppäilen vahvasti ettei kyllä oo järjestänyt "nollaG"-lentoja Finski. Faktaa ei toki multa löydy mutta ihmettelisin suuresti, jos tavallinen reittiyhtiö lähtisi tavallisilla reittikoneilla ajelemaan tuota hommaa. Ei taida edes normaalikategorian koneella onnistua moinen juttu, yli 30:n asteen nose up/down kun on käsittääkseni lähes pakollista jos homman aikoo tehdä kunnolla.

 

Ruottista löytyy kait lähin, tai tosiaan Venäjältä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

onnistuu varmaan vaikka Kajaanissa, en tiedä sitten saadaanko isommalla kalustolla helpommin vähän pidempi elämys aikaiseksi

 

Luulisi ainakin että pikkukoneessa loppuu tila äkkiä jos matkustaja alkaa leijua ;) Kyllä tietty vöissä voi roikkua muttei se taida ihan ajaa samaa asiaa.

 

Pete

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eppäilen vahvasti ettei kyllä oo järjestänyt "nollaG"-lentoja Finski. Faktaa ei toki multa löydy mutta ihmettelisin suuresti, jos tavallinen reittiyhtiö lähtisi tavallisilla reittikoneilla ajelemaan tuota hommaa. Ei taida edes normaalikategorian koneella onnistua moinen juttu, yli 30:n asteen nose up/down kun on käsittääkseni lähes pakollista jos homman aikoo tehdä kunnolla.

 

Vahva mielikuva sanoo että noin tapahtui

joskus 90-luvulla mutta lisätään vielä sen

verran että kone oli silloin isommassa huollossa

ja penkit sun muut oli riisuttu. Tilannetta päätettiin

hyödyntää ja järjestää muistaakseni 2 kpl lentoja

joita kutsuttiin nimellä "heilurilento"

Muistikuva sanoo että lehti jossa siitä oli juttua

olisi ollut TM mutta voi olla joku muukin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ainakin the apprentice 3 tuotantokauden yhden tehtävän palkintona oli juuri tämä painoton tila, eli B757 tjv. kiihdytti, otti tietyn korkeuden, ja alkoi pudottaa korkeutta ja siten painoton tila syntyi..varmaan hauska kokemus..ei tartte kuuhun asti matkata. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

3 (rahti)konetta kai tähän hommaan on sertifioitu: NASA:n KC-135 (B707), jenkkifirman B-727 ja venäläisten/Kiirunan Il-76.

 

Rahtiversiot siksi, että koneiden sisustus (rahtitila) on erikseen pehmustettu, jotteivät ihmiset loukkaisi itseään.

 

B-727 ainakin jouduttiin modifioimaan hydrauliikan ja avioniikan osalta ennenkuin FAA:n hyväksyntä saatiin.

 

Kyllähän DC-9 muistuttaa B-727:ää, mutta epäilen että ilman erikoisvarusteluja olisi mitään painottomuuslentoja lennelty. Jenkkifirman lentokaavion mukaan tosin positiivista G-tä tulee vain 1,8:n verran, joten rajoissa pysyttäisiin ysilläkin, mutta se erikoisvarustelu? No, jos parempaa tietoa jostain löytyy, niin muutan mielipiteeni.

 

Jenkeissä näyttäisi maksavan n. 3000 $ per henkilö tuo lento.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran vielä lisään , että ESA:lla on myös Ranskassa 0-g lentoja, jotka tietääkseni lennetään Airbuusilla (tiedän, kuulostaa omituiselta, normaali bussi tuskin sallisi parabolisen lentoradan vaatimia ohjausliikkeitä). Siksi kyseinen konekin lienee modifioitu käyttötarkoitusta varten sopivaksi. Eikä kysymys ole siitä, etteivät koneet kestäisi niihin kohdistuvaa g-rasitusta (1,8 on minkä tahansa kategorian rajoissa samoin kuin nollakin). Mutta ihan ei taida riittää, että matkustamosta vaan penkit poistetaan, siellä loukkaa silloin itsensä. G-mittarikin olisi kuskeilla aika tarpeellinen apuväline, ja sitä tuskin löytyy ysin paneelista, vai...?

 

Nyt sitten hämärä muistikuva, eli mutua: Yli 30 asteen nokan asennon muutokset horisontaalitasosta kuuluvat luokkaan "rajoitettu taitolento", eli normaalikategorian koneella homma olisi kiellettyä. Ihan tarkkaan en tunne liikennekoneiden serttifiointivaatimuksia, mutta olettaisin niiden olevan melko lähellä GA-luokan normaalikategoriaa LENTOLIIKKEIDEN osalta.

 

Ilkan kanssa olen kyllä samoilla linjoilla eli epäilen edelleen vahvasti, että Finski olisi moisia lentoja lennellyt. Ainakaan sellaisena, mitä alkuperäinen kysyjä tarkoitti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään