Esa Sairio

Porkkalan lentokenttä?

36 viestiä aiheessa

Onko kellään tietoa, missä Porkkalassa sijainnut lentokenttä tarkalleen oli? Siis kenttä, joka oli siellä Neuvostoliiton miehityksen aikana, siis ennen vuotta 1955.

 

Jossain mainitaan Friggesbyn kylä mutta nykyiseltä kartalta ei löydy mitään entiseen kenttään viittaavaa.

 

yES

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aihetta on käsitelty Jouni Laukkasen aloittamassa ketjussa, aloitettu v.2004, otsikko nimellä "Kellään tietoja vanhoista kentistä." Laitapa se hakusanaksi tai Friggesby, niin sieltä löytyy mm.koordinaatti- ym. tietoja. Valitettavasti valokuvat ovat jo poistettu. (yli 3 kk).

 

Jukka

 

edit: se ketju on juuri nyt sivulla 8 tässä "discussionissa".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsoin tuota juttuketjua mm. Porkkalan kentästä. Kuviahan siellä ei ole enää, koska ne on poistettu vanhentuneina.

 

Voisiko joku laittaa uudelleen pari karttakuvaa, mistä kävisi ilmi Porkkalan entisen kentän tarkka sijainti? Vanhoja karttoja tai uudempia.

 

Ainon käydä paikalla tässä kesän aikana.

 

yES

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin paikanpäällä yli kymmenen vuotta sitten Friggesbyn aluleella. Oli jo silloin metsittynyt/peltoina. Suosittelen Pekka Silvastin toimittamaa Sotamuseon julkaisua 1/1991 "PORKKALA 1944-1956 Neuvostoliiton merisotilaallinen tukikohta" ISBN: 951-25-0539-8.

 

Tukikohdan ilmapuolustus on käsitelty omana lukunaan valokuvien kera. Lentokenttä oli rakennettu Friggesbyn pelttoaukeille. Kiitorata oli päällystetty puolikestopäällysteellä sekä osittain teräslevyilla 15-20 metrin leveydeltä ja 1 500 metrin pituudelta. Kokonaisleveys 60 metriä ja pituus 2 200 metriä. Kenttä oli suurinpiirtein pohjois-etelä suuntainen. Länsipuolella oli rullausteiden verkosto, joka yhdisti 33 betoniseinäistä ja 7 hiekkaseinäistä avointa lentokonesuojaa.

 

Seuraavalla sivulla on kartta ja kenttä on piirretty siten, että eteläpää on siinä Friggesbyn tasalla ja pohjoispääty Sperringsin tasalla. Kenttä on itään vielä Biskopsbölestä.

 

Sitä seuraavalla sivulla on erittäin yksityiskohtainen piirros kentästä.... Valitettavasti skanneri sai jokuaika sitten punaviini huuhtelun, joten enempää en voi auttaa ;).

 

T: JJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletan, että kenttä sijaitsi Kimi Räikkösen "mökin" pohjoispuolella. Siinä on aivan vieressä D-alue, joten en uskaltanut mennä liian pitkälle GPS:n maahanjäännin takia. Kävin oletetun kentän vieressä keskiviikkona. Täytyy käydä tutkimassa nyt uudelleen ensi viikolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävimme viime syyskuun alussa Nils Rostedtin kanssa kentän alueella ja vanhoja lentokonesuojia katsomassa ja kuvaamassa. Sinun, Esa, kannattaa pyytää Nilsiltä hänen tekemiään mainioita peruskartta + karttapiirrosyhdistelmiä avuksi. Niiden avulla paikka löytyy hyvin helposti. Nykyisessäkin peruskartassa näkyy edelleen pitkä, lähes pohjois-etelä suuntainen peltolinja, jolla kenttä oli. Tuo Jukan mainitsema kirja antaa kentän paikasta myös oikein hyvän käsityksen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tässä tutkimusmatkamme kuvat, ja tekstit kopioitu viime syyskuun raportista.

===

Tutkimusryhmä N & K innostui sen verran tuosta Friggesbyn neuvostoajan kentästä Porkkalassa, että päätimme käydä katsomassa.

 

Kuten muistamme, peruskarttaa ja vanhoja kenttäpiirroksia vertaamalla sai hyvät lähtökohdat etsiä kentän jäännöksiä.

[ Attachment removed / expired ]

 

Vierailupäivänä oli paksut sadepilvet. Tässä ollaan nyt suunnilleen kiitotien kohdalla paikassa A, näkymä etelään. Peltomaisemassa oli turha yrittää löytää jäännöksiä kentästä. Kiitotien viereen sen vasemmalla puolella on hiljattain noussut radiomasto.

[ Attachment removed / expired ]

 

Paikassa B löytyi karttapiirroksen mukaisesti talon rauniot.

[ Attachment removed / expired ]

 

Ja aivan läheisyydessä ensimmäinen betoninen MiG-15 koneelle tarkoitettu konesuoja.

[ Attachment removed / expired ]

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Tuolla metsikössä se potero on, entisen rullaustien varrella.

[ Attachment removed / expired ]

 

 

Toinenkin konesuoja löytyi paikassa C.

[ Attachment removed / expired ]

 

Näkymä paikasta C kentälle.

[ Attachment removed / expired ]

 

 

Emme lähteneet paikallistamaan muita konesuojia vaan kävimme kentän eteläpäässä missä piirroksen mukaan on ollut kiitotien päätyä osoittavat reunamerkit (paikka D). Maasto ja kasvillisuus oli kuitenkin sellainen että niitä oli turha yrittää löytää. Joskus keväällä tai myöhäissyksyllä voisi onnistua paremmin.

[ Attachment removed / expired ]

 

Lopuksi pari ilmakuvaa, mistä näkyy että tänne on hyvin mahtunut suihkuhävittäjille sopiva kenttä. Kiitotien arvioitu paikka on varjostettu. Kuva etelästä pohjoiseen, kiitotien 01 suunnassa.

[ Attachment removed / expired ]

 

 

Ja pohjoisesta etelään kiitotien 19 suunnassa.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

Siinä viime syksyn kuvat. Nyt olisikin hyvä aika lähteä etsimään kiitotien eteläpään reunamerkkikiviä, ennenkuin kasvillisuus peittää mahdolliset jäljet. Itselläni ei vain tahdo mahtua lähiviikkojen ohjelmaan....

 

// Nils

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia Nils, oikein hyvä kuvasarja. Tallensin kuvat ja kartan tietokoneelleni jotta voin mennä paikan päälle katsomaan kentän jäännöksiä kuvien avulla.

 

yES

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

. . . . .

 

Nyt olisikin hyvä aika lähteä etsimään kiitotien eteläpään reunamerkkikiviä, ennenkuin kasvillisuus peittää mahdolliset jäljet. Itselläni ei vain tahdo mahtua lähiviikkojen ohjelmaan....

 

 

Kiva Nils, kun latasit nuo kuvat uudelleen. Voisihan tuolla tosiaan käydä nyt kun puskat ovat syksyistä matalammat. Pukkaa viestiä, jos kuitenkin löydät aikaa reissuun. Tulen mielellään uudelleen löytöretkikaveriksi.

 

Kake

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytyäni muutaman kerran sukulaisten mökillä Porkkalassa, jäin ihmettelemään Lentotie-nimistä tietä ihan keskellä uusimaalaista maaseutua. Kun pienen selvittelyn jälkeen paikan yhteys lentotoiminaan tuli selväksi, tutkin luonnollisesti täältä FF.ltä onko asiasta kirjoitettu jotain aiemmin. Porkkalan, eli Friggesbyn venäläismiehityksen aikaisen lentokentän historiasta on kirjoitettu aiemmin varsin tyhjentävästi, mutta en ole nähnyt oikein hyvää karttaa siitä, miten kenttä todellisuudessa sijaitsi. Vaikka asiaa on käsitelty varsin perusteellisesti, ovat kuvat häipyneet bittien hautuumaalle. Siksi ajattelin laittaa oman lusikkani tähänkin ilmailuhistorian keitokseen. En siis väitä tuovani keskusteluun mitään muuta uutta kuin sen, että merkitsin noihin google earthin kuviin kentän kiitoradan paikan ja viittauksen siitä, mistä muuta kentän infraa on löydettävissä. Jos viitseliäisyyttä riittäisi, niin tuon Silvastin kartan voisi vielä kopioida ilmakuvan päälle, jolloin kaiken Silvastin merkitsemän kentän infran paikat olisivat paremmin esillä mahdollisia paikan päällä käyntejä varten. Itseäni tuollainen metsän samoilu kyllä kiinnostaisi, mutta nuo Firggesbyn asukkaat ehkä ovat jo perusteellisen kyllästyneitä ilmailuturisteihin…

 

Pekka Silvastin kirjassa, Porkkala 1944 – 1956, Neuvostoliiton merisotilaallinen tukikohta (Sotamuseo 1/1991) on kartta, jonka perusteella laitoin oheiseen Google-earhin satelliittikuvan päällelayerina kiitorasdan paikan, sekä indikaation rullausteistä ja lentokonesuojista.

 

Ylen elävästä arkistosta löytyy myös mielenkiintoinen filmi, jossa kuvataan tilannetta, jossa toimittajat pääsevät ensimmäistä kertaa käymään luovutusalueella sen palauduttua Suomelle 1956.  http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/lehtimiehet_porkkalassa_1571.html#media=1578

 

Joku ystävällismielinen henkilö on kuvannut mm. niitä Friggesbyn lentokonesuojia, jotka siis näkyvät näissä kuvissa.

Airplane shelter in Porkkala

 

Timo

 

Friggesbyn kylä  ja kentän paikka nykyisin

kentan_kartta_impr.jpg.e455e46bb068653cc8368eed29f4af94.jpg

 

Kiitorata ja kentän infraa merkittynä

>kentan_kartta_2_impr.jpg.738efa42b429672075e0aa4a34e9a9bf.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täydennetään vielä tuota aiemmin postaamaani juttua siten, että tuossa Ylen elävän arkiston jutussa filmiä lentokentästä tulee alkaen 3:20, ja kohdassa 3:44 on kuvaa kentälle laskeutuneesta rajavartiolaitoksen Beaverista. Jutussa todetaan kentän kiitoradan olevan liki 2 km pitkä ja kestopäällystettty. Muissa lähteissä on asiasta vähän toisenlaista informaatiota.

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taannoisessa Porkkalan luovutusaluetta käsittelevässä HS:n jutussa (Lauri Malkavaara, 29.7.) viitattiin Degerbyssä olevaan "Igorin museoon". Museon esittelyn yhteydessä mainitiin, että alueella olisi ollut peräti kaksi lentokenttää. Missä se toinen on oikein sijainnut? Tuskin Torbackakaan oli silloin vielä olemassa;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos oikein muistan, niin Eestinkylän tai Hilan pelloilla oli ollut pieni "varakenttä" veli-venäläisillä. 800m rataa muistuu mieleen mutta nämä tulevat vanhoista papereista mitä näin aikoinaan ja jutuista mitä kollegoilta kuuli kohta 20 vuotta sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs lentokoneita Porkkalasta lennettiin missäkin välissä?

 

Varmaan löytyisi ketjussa mainitusta kirjasta, mutta jos jollain sattuu se olemaan käsillä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkistamaton perimätieto kertoo että Hirsalan leirintäalueen pohjoispuolella ollutta suoaluetta olisi käytetty kenttänä tai varalaskupaikkana. Ihmeteltiin 70-luvun pikkupoikina partioretkillämme suolta ja sen reunoilta löytyneitä paksuja rei-itettyjä vanerilevyjä... joku paikallinen tiesi kertoa levyjä käytetyn jonkinmoisen  lentokentän pohjana. Kun lähdettiin Jorvaksen asemalta PT skabaan kohti Hirsalan eteläkärkeä aika moni kundi repi matkalla housunsa ruosteisiin piikkilankoihin... :(  :-[  :'(  :D

 

Pete

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs lentokoneita Porkkalasta lennettiin missäkin välissä?

 

Varmaan löytyisi ketjussa mainitusta kirjasta, mutta jos jollain sattuu se olemaan käsillä...

 

Silvastin kirjan mukaan tukikohdassa oli 33 betoniseinäistä ja 7 hiekkaseinäistä avointa lentokonesuojaa, ja kentälle johtavan tien varrella kolme maahan upotettua polttoainesäiliötä. Kentälle olisi siten mahtunut yhden hävittäjärykmentitn koneet. Useimmin mainittu konetyyppi on Mig 15, mikä sopisi hyvin noiden suojien kokoon ja tietysti myös ajankohtaan, eli 50-luvun alkuuun. Toisaalta, kun Porkkala siirtyi venäläisille jo 40-luvulla, voisi olettaa, että alussa sielä on lennetty mäntämoottrorikalustolla, jonka sitten Migit ovat korvanneet myöhemmin. Muista konetyypeistä en ole löytänyt mainintaa.

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maanpuolustuskorkeakoulun Sotahistorian laitoksen toimittamassa runsaasti kuvitetussa  ja dokumentoidussa kirjassa Porkkala - tapahtumien keskellä (2. painos 2009), on v. 1957 julkaistu kartta (1:100.000) mihin kenttä on selvästi merkitty (kenttä oheisen kartan keskellä), ja koko aukeamalla on kesäkuussa 1956 otettu ilmakuva, sekä kaaviokuva mihin lentokonekorsut on meriktty, sekä lentokonekorsun tyyppikuva. Ks liitekuvat.

 

kopio_img_0092.jpg.92cb539f7f464a9fcc2ca1a385c2acc0.jpg

 

 

>kopio_img_0093.jpg.136d13ec4f1f3e6f7108735fbc51941e.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silvastin kirjan mukaan tukikohdassa oli 33 betoniseinäistä ja 7 hiekkaseinäistä avointa lentokonesuojaa, ja kentälle johtavan tien varrella kolme maahan upotettua polttoainesäiliötä. Kentälle olisi siten mahtunut yhden hävittäjärykmentitn koneet. Useimmin mainittu konetyyppi on Mig 15, mikä sopisi hyvin noiden suojien kokoon ja tietysti myös ajankohtaan, eli 50-luvun alkuuun. Toisaalta, kun Porkkala siirtyi venäläisille jo 40-luvulla, voisi olettaa, että alussa sielä on lennetty mäntämoottrorikalustolla, jonka sitten Migit ovat korvanneet myöhemmin. Muista konetyypeistä en ole löytänyt mainintaa.

 

Timo

 

Kiitoksia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta, kun Porkkala siirtyi venäläisille jo 40-luvulla, voisi olettaa, että alussa sielä on lennetty mäntämoottrorikalustolla, jonka sitten Migit ovat korvanneet myöhemmin. Muista konetyypeistä en ole löytänyt mainintaa.

Timo

Leskisen kirjassa todetaan kappaleessa "Porkkalan ilmapuolustus" (s.68-72) että tukikohdan ilmapuolustusen hoiti  alkuun ilmatorjuntätykistö ja ”vuonna 1954 rakenettiin Porkkalan tukikohtaan Friggesbyn peltoaukeamille suihkukoneille tarkoitettu lentokenttä, joka päällystettiin teräslevyin".... ja lentokenttä ja konesuojat purettiin ja hävitettiin jo syksyllä 1955. Sivulla 312 todetaan että " .....teräslevyt kerättiin talteen uudelleen käytettäviksi..."

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maanpuolustuskorkeakoulun Sotahistorian laitoksen toimittamassa runsaasti kuvitetussa  ja dokumentoidussa kirjassa Porkkala - tapahtumien keskellä (2. painos 2009), on v. 1957 julkaistu kartta (1:100.000) mihin kenttä on selvästi merkitty (kenttä oheisen kartan keskellä), ja koko aukeamalla on kesäkuussa 1956 otettu ilmakuva, sekä kaaviokuva mihin lentokonekorsut on meriktty, sekä lentokonekorsun tyyppikuva. Ks liitekuvat.

Kirkkonummen kunta on julkaissut kartta-aineistoa, jossa on mukana ilmakuva vuodelta 1956,

 

Kartta löytyy osoitteesta http://kirkkonummi.karttatiimi.fi/ , vasemman reunan valikosta "Historialliset aineistot" ja raksitaan halutun vuoden (Ortoilmakuva 1956) kartta näkyviin.

Digitoidussa kartassa riittää zoomivaraa melkein jokaisen rajapyykin tasolle.  :thmbup:

 

upinniemi.gif.05388ad69806266475818224a2279062.gif

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään