Guest petepawn

Huh-huh! Eli kiitoksia ...

16 viestiä aiheessa

.. niin kiitoksia ainakin:

 

VACC-Fin porukalle tästä illasta!

Ilmeisesti CAVOKin osallistujille (liittyen lennonjohtoon!)!

FISD porukalle todella realistisesta ja upeasta maisemasta, joka vielä sieti äskeisen ruuhkan verkossa..

 

Tiesin illan lentotapahtumasta jo kauan sitten, mutta luulin en osallistuvani kun oli tiedossa tärkeämpääkin tekemistä (MyPa-Allianssi 200km päässä). Saavuin kuitenkin kotosalle vauhdikkaasti kesäöisiä moottoriteitä pitkin ja huomasin että vielähän tässä ehtii..

 

Nopea ja "yksinkertainen" ESSA-EFHK (arv. 50min), että lj:t pysyvät taajuudella.. He pysyivätkin, niin minäkin lähtöaikataulussa - eli ilmaan Arlandan 19R:ltä utc 2121.

 

Näin toki servinfosta etten ole ainoa..

 

Tampere selvitti suoraan Lakutille holdiin ja sitten kierrettiin. Koneita vilisi, kierroksia kertyi ja korkeuttakin pudoteltiin suunnilleen tonni kerrallaan fl180:sta fl110:aan (jos oikein muistan) - onpas siellä Vantaalla hidasta.., lopulta pääsin ulos holdista ja alkoi pitkä vektorointi.. huomasin AB:n näytöstä (eli oikein päättelin): jaahas holdisssa ovat pojat KENONillakin. Hienoa.

 

Pitkä vektorointi eteni ja RW15 suuntasädettä lähestyessäni näkyi jo joidenkin naapurikoneiden runkokin pienenä. Mallimerkinnöistähän vain luet ruudulta.. Olisipa tällainen koneiden ja yhtiöiden kirjo totta myös todellisuudessa kun Lemminkäisellä kuvaat Blue1, Goldenairia ja Finnairia...

 

Lopulta maassa. Aika utc 2255. Eli 1h 34min Tukholmasta Helsinkiin A320:lla - aika hyvin. Onneksi olin tankannut Arlandan Teboililla tarpeeksi.

 

Ja kiitos vielä kaikille osallistujille. Ilman muita verkkolento on - sanoisinko - tylsää puuhaa..

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kivaa oli, itse selvisin ilman holdia kun tulin Orimaan kautta jossa ei ollu kovin tukkoista. Loppui vaan tämäkin flaikkari aika seinään hetki sitten kun Jämiltä katkesi sähköt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun lennot päätyivät mustaan auk.. ruutuun :'(

Ehdin vielä vetää turkuun ja takas ilman kaatumisia, piti tosin poistaa RCS moduuli.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset vain minunkin puolestani.Itse olin onneksi saanut kaikki koneesta korjattua niin nyt ei kone kaatunut.Helsingissä oli kyllä todella mukava tunnelma kun kaikki paikat oli miehitetttynä kiitokset kaikille ja toivottavasti tämmöiset tapahtumat myös toistuu.

 

T:GAO356B

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jepjee.

 

Olin itse paikallehälytettynä ruuhka-apulaisena, ensin EFES:n etelä/länsisektorissa, ja myöhemmin illalla EFES-feederinä Lakut/Kenon-akselilla.

 

Ongelma oli nyt että oli liian vähän atc:tä ruuhkaan nähden, ja myös koordinointi atc-yksiköiden välillä ei ollut hyvää, koska noita lisäsektoreita perustettiin lennosta pahimman ruuhkan aikaan ja siinä kun muutenkin on kädet täynnä, niin tehtäväjaon tekeminen jää lyhyeksi. Eli sektorit olisi pitänyt saada perustettua ennen ruuhkaa ja hyvin puhuttua keskenään, että miten jaetaan ja toimitaan.

 

Tosiaan omalta osalta pahin härdelli oli tuossa illasta jälkimmäisellä sessiollani. Aki Kettunen hoiti EFES:iä muuten ja minun homma oli saada koneet holdiin ja siitä jonossa Lakutilta ja Kenonilta EFHK:lle. Homma alkoi mennä aika pahasti sekaisin, kun handoffit tökkivät minun ja Akin välillä, eli minun jaksolle alkoi tulla koneita ilman handoffia ja paljon aikaa meni aina siihen että sain selville että kuka huutaa ja mistä huutaa (ja lisäksi kun kone tuli ilman handoffia, niin en tietysti saanut koneen träkkiä itselleni, ja en saanut muokattua temp. altitudea yms, jotka ainakin huossa holdingin kasaamisessa on tärkeä). Eli koneita tuli koko ajan minulle lisää, määrää en osaa arvioida, ehkä 20-25 samanaikaisesti, joten holdin purkamiseen ei jäänyt paljon resursseja. Paljon oli myös tilanteita, jossa sain koneen vasta luokkaa 5 nm ennen holdingfixiä, ja sen ollessa vielä lentopinnalla >300. Ja osan vasta kun he olivat jo holdissa.

 

Sitten tässä vaiheessa vielä ASRC päätti kaatua, joten soppaa oli jo niin paljon ettei kattilaan mahtunut. ;) Tästä kuitenkin vyyhti alkoi selvitä, sain koneen taas pelikuntoon, saatiin toinen efes-feederi Kenonille, ja itse pystyin keskittymään vain Lakutiin. Myös handoffit toimivat nyt. Ainoa ongelma oli vain EFHK:n tajuton kiire, eli sinne ei koneita mahtunut vielä ja yhteydenpito oli hankalaa kiireen takia. Pari HK TMA:lla ollutta konetta näytti ainakin vain jatkaneen matkaansa minun handoffin (hyväksytyn) jälkeen samaan suuntaan aina tma:n toiselle kulmalle asti, ja pari tuli myös päinvastaisesta suunnasta (tulivat Goglalta sisään ja päätyivät 3000 jalassa Lakutille..).

 

Mattilan Ville efhk-deppinä jatkoi tuota tutkahommaa, eli alkoi ottaa Lakut-VTI-heading 160 koneita ulos, ja tästä saatiin hyvä jono. Eli kaikki koneet Lakutilta kiersivät tma:n eteläkautta ja sieltä 15:lle, eli maileja tuli reilusti, mutta tällä saatiin todella siisti jono (ainakin kauempaa katsottuna ;) ).

 

Eli tuosta jono alkoi purkautua pikkuhiljaa ja myös oma Lakutin holdi oli hyvässä järkässä, koneet tonnin porrastuksella. Ainoa pikkuhäsmäkkä oli taas kun pari konetta ei pystynyt itse holdaamaan tuossa ja piti hoitaa muuten. Lisäksi Turusta lähtenyt Sassi pääsi vähän kiilaamaan jonossa, tuli puntan keskelle pinnalle 110, kun ylimmät olivat vielä pinnan 180 tuntumassa tuossa. (no, holdista ulosotettaessa nappasin pari siitä kulmasta SAS:n ohi ;) ).

 

Lisäksi oman ongelmansa toi se, ettei Tallinnassa ollut ketään, eli etelästä ja idästä tulleet koneet tulivat usein huutelemaan minulle/Akille, vaikka ns omissakin oli tarpeeksi hommia jo. Kuinkahan se Porvoon holdipuntta muuten selvisi?

 

 

Ja norjalaiset ATC:t löysivät Colgate-hammastahnapurkin ja sen suomenkieliset ohjetekstit.. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan ensinmäiseksi suuret kiitokset flaikkarista :D

 

Itselleni ei tullut "kuin" 30 min dealytä EKCH-EFHK legillä.

 

Mielestäni atc hoitui ihan kelpo meiningillä (01.30 LT). Allekirjoittaneen ongelmat olivat lähinnä teknisiä... Yhteys vatsimiin katkesi 3-4 kertaa Kenonin jälkeen. Lisäksi joka kerta kun uusi kone liittyin "peliin" tuli noin 5 min pysäys... No, näppäränä kaverin pistin multiplay rangen 10nm.. Taas pelitti, kunnes oltiin 10nm EFHK:sta... Siinä sitä katseltiin kun n. 10 konetta liittyi mukaan ja toivottiin, että autopilot toimii. Ja n. 1,5 nm ennen rwy15 liike taas jatkui... Pikkuisen nopea lasku siitä tuli kun kaikki normaalin finaalin toimenpiteet piti tehdä suht nopsaan... Rullatessa portille Jämiltä sitten katosi ilmeisemmin virtaska koska kaikki positiot EFES:ää lukuunottamatta katosivat.

 

Lopuksi. SUURI kiitos vielä kerran.

 

Terv: Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mattilan Ville efhk-deppinä jatkoi tuota tutkahommaa, eli alkoi ottaa Lakut-VTI-heading 160 koneita ulos, ja tästä saatiin hyvä jono. Eli kaikki koneet Lakutilta kiersivät tma:n eteläkautta ja sieltä 15:lle, eli maileja tuli reilusti, mutta tällä saatiin todella siisti jono (ainakin kauempaa katsottuna ;) ).

 

Eli tuosta jono alkoi purkautua pikkuhiljaa ja myös oma Lakutin holdi oli hyvässä järkässä, koneet tonnin porrastuksella. Ainoa pikkuhäsmäkkä oli taas kun pari konetta ei pystynyt itse holdaamaan tuossa ja piti hoitaa muuten. Lisäksi Turusta lähtenyt Sassi pääsi vähän kiilaamaan jonossa, tuli puntan keskelle pinnalle 110, kun ylimmät olivat vielä pinnan 180 tuntumassa tuossa. (no, holdista ulosotettaessa nappasin pari siitä kulmasta SAS:n ohi ;) ).

 

Sanotaan pari kommenttia ihan EFHK:n päästäkin, eli allekirjoittanut toimi pisimmän aikaa EFHK:n ARRina, iltayhdeksästä aina kahteen asti yöllä (silloin kun Jämiltä katkesi sähköt).

 

Ongelmana oli nimenomaan lennonjohtajien välinen koordinointi joka tökki pahemman kerran. Kun joka lennonjohtajalla oli hieman eri näkemys siitä että kuka tulisi ykkösenä, ja että kuinka liikennettä tulisi pyörittää oli aika vaikeaa pitää hommaa kasassa.

 

APP välillä huuteli tuskissaan ettei pää kestä liikennettä, kun taas minä olisin mieluusti voinut ottaa lisähaastetta, sanoinkin siinä APP:lle että handoffaa koneita aikaisemmin minulle, ja näin olisi luultavasti TMA:lla oleva tila saatu paremmin käyttöön. Lisämielenkiintoa työhön toi myöhäiset handoffit jotka ilmestyivät välillä aika kriittisiinkin paikkoihin juuri kun luuli saavansa homman nätisti kasaan ja koneet jonoon. No, siitä sitten vaan piti toimia nopeasti ja koittaa pitää homma kasassa.

 

Hirveän paljon meillä häiritsi myös lentokoneet jotka eivät tuleet koskaan ääneen. APP oli kyllä käskenyt ottaa yhteyttä, mutta minulle asti koneet eivät sitten koskaan tulleet, ennenkö sanoin privalla että ottakeepas yhteyttä. Mutta tosiaan olisi pitänyt olla selvemmät pelisäännöt koneiden luovuttamisesta eteenpäin ja siitä millä tapaa koneita ajetaan finaalille. Esimerkiksi Villen VTI->H160 ohjailuista minä en kuullut mitään ennen Samin viestin lukemista ;D.

 

Lisänsä sekaiseen pakkaan toi tietenkin verkko-ongelmat, pätkivä voice jne. jokaiselle VATSIM-simuilijalle tutut aspektit. ::)

 

Mutta sanotaan tähän nyt loppuun että varsin hyvin meni, ottaen huomioon ettei Suomessa kukaan ole moisiin liikennemääriin tottunut. Mutta toki aina olisi voinut mennä paremminkin... :) Ens kerralla sitte!

 

Mutta kyllä se mieltä lämmitti ja tuntui hyvältä kun näki 5 konetta 15 finaalilla 3 mailin porrastuksella menossa... ;) Siinä vaiheessa sai jo onnitella itseään hyvin tehdystä työstä. Tosin niitä päinvastaisiakin tilanteita sitten riitti enemmän kun tarpeeksi. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jännä itseasiassa, että minullepäin verkkoyhteydet olivat ok ja voice samaten. (Avsimin voiceserveri)

 

Myöskään pilottien taidoissa ei ollut huomautettavaa minun osalta. Tosin holdingin lentämistä voisi kertailla, sen verran monenlaisia näkemyksiä odotuskuviosta näytti olleen ;)

 

Ja ehkä tuossa ruuhkatilanteessa olisi myös auttanut, että joku olisi hoitanut ns. superin virkaa, eli ei itse osallistu aktiiviseen lennonjohtoon, vaan valvoo ja pitää silmällä miten muut johtavat ja miten paletti pyörii - ja jos meinaa tulla porrastusongelmia tai muuta, niin pystyy sitten vierestä ko.lennonjohtajalle asiasta sanomaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jännä itseasiassa, että minullepäin verkkoyhteydet olivat ok ja voice samaten. (Avsimin voiceserveri)

 

Täällä aina välillä kaikkien netti kaatui, mutta onneksi samantien vain reconnectaamalla pääsi heti takaisin. Voicenkaan kanssa ei ollut muuta ongelmaa kuin että jotkut eivät tuntuneet saavan käskyjäni kuin vasta parin huutokerran jälkeen. Tiedä sitten mikä siinä vikana.

 

Ja ehkä tuossa ruuhkatilanteessa olisi myös auttanut, että joku olisi hoitanut ns. superin virkaa, eli ei itse osallistu aktiiviseen lennonjohtoon, vaan valvoo ja pitää silmällä miten muut johtavat ja miten paletti pyörii - ja jos meinaa tulla porrastusongelmia tai muuta, niin pystyy sitten vierestä ko.lennonjohtajalle asiasta sanomaan.

 

Superista olisi todella varmasti ollut apua, ja myös Maestrosta niin että kaikilla lennonjohtajilla olisi ollut sama näkemys koneiden tulojärjestyksestä. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voicenkaan kanssa ei ollut muuta ongelmaa kuin että jotkut eivät tuntuneet saavan käskyjäni kuin vasta parin huutokerran jälkeen. Tiedä sitten mikä siinä vikana.

Tais johtua siitä, että puhuit niin nopeasti ;D Mullakin oli vähän vaikeuksia seurata sitä sun käskynantoa kun komennot tuli kuin tykin suusta. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tais johtua siitä, että puhuit niin nopeasti ;D Mullakin oli vähän vaikeuksia seurata sitä sun käskynantoa kun komennot tuli kuin tykin suusta. ;)

Meneppä joskus EHAMille kun Mark Jansen on johtamassa... :D

 

EDIT: mainittakoon se että kun tulee rutiinia tuohon touhuun niin sitä oppii kyllä kuuntelemaan nopeasti puhuvia LJ:tä kanssa oikein hyvin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meneppä joskus EHAMille kun Mark Jansen on johtamassa... :D

 

EDIT: mainittakoon se että kun tulee rutiinia tuohon touhuun niin sitä oppii kyllä kuuntelemaan nopeasti puhuvia LJ:tä kanssa oikein hyvin...

 

Niinhän se on jotta kaikkien aksentien kanssa ei ole niin helppoa kuin toisten. Itse ainakin toivoisin noin yleensä, että kutsut ja suunnat lausuttaisiin selvästi, ehkä pikkuisen hitaammin kuin normaalijorina. Näin menisi viesti kerralla (=nopeammin) perille ja turhasta "say again, please" vältyttäisiin. Henkilökohtaisesti en tee mitään muutoksia suuntaan tai korkeuteen jos ko. seikat eivät ole varmuudella iskostuneet tietoisuuteeni.

Siunatuksi lopuksi: Joka kerta oppii jotain uutta ja sehän vasta kivaa onkin :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tosiaan omalta osalta pahin härdelli oli tuossa illasta jälkimmäisellä sessiollani. Aki Kettunen hoiti EFES:iä muuten ja minun homma oli saada koneet holdiin ja siitä jonossa Lakutilta ja Kenonilta EFHK:lle. Homma alkoi mennä aika pahasti sekaisin, kun handoffit tökkivät minun ja Akin välillä, eli minun jaksolle alkoi tulla koneita ilman handoffia ja paljon aikaa meni aina siihen että sain selville että kuka huutaa ja mistä huutaa (ja lisäksi kun kone tuli ilman handoffia, niin en tietysti saanut koneen träkkiä itselleni, ja en saanut muokattua temp. altitudea yms, jotka ainakin huossa holdingin kasaamisessa on tärkeä).

 

Joo. Sektorijako ois pitänyt pitää samana kuin alkuillasta. Tosta Feederi-systeemi oli ok niin kauan kunnes koneita alkoi joutua holdiin. Siihen asti pystyin niitä antaa alespäin ja sitten feederille joka heitti eteenpäin. Sittenkun holdipinoja alkoi tulemaan niin en voinut enään antaa oikeen alemmas koska en tiennyt missä pinon ylin kone on, joten handoffailin koneita suoraan eteenpäin. Eli näin suurella liikennemäärällä toi loppuillalla ollu sektorijako 1 (Matti), 2 (Sami), 3-5 (+EFTU ja EFMA TMA) -sektorijako olisi pienentäny tota härdelliä EFESin osalta.

 

Eniten tuossa kuormitti se ettei koneita meinannyt löytää, ESOS:lta tuli melkein aina 3 konetta päällekäin ja pahimmassa tapauksessa koneeseen ei oltu saatu turunkaan kohdalla yhteyttä. Osa koneista meni myös Samille. Sitten kun vielä sieltä Virosta,Venäjältä,Latviasta(!) huuteli koneita niin meni aikaa että niitä löysi, etenkin jos eivät osanneet kertoa sijaintiaan. Mun jakso oli hännänhuipuks niin tukossa että edes itse en välillä saanut yhtään aikaa sanoa mitää. Sillon oli fiilis et mopo on karannu käsistä. Sit vaan täyty ruveta huutelee yksitellen koneita, pistää ne sopivalle pinnalle (jos pysty) ja heittää Samille.

 

Mulla toi ASRC kaatu flaikkarissa kanssa kerran, joka sekotti vielä hyvin pakkaa. Se muuten teki tossa eilen vielä tempun että käväsin onlinessä EFES:nä mut liikennettä ei ollu yhtään niin sammutin ASRC:n... mutta se jäi jotenkin pyörimään taustalle ja Pienimäki tuli huutelemaan jossain vaiheessa irkkiin että miks ei oo Primääri jaksoa.

 

Ja norjalaiset ATC:t löysivät Colgate-hammastahnapurkin ja sen suomenkieliset ohjetekstit.. ;D

 

Mä jo ihmettelin et mitä ne Norskit oikee huutelee meille :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh. En tiedä olisiko minun pitänytkään tuonne osallistua - en tosin olis voinut vaikka olisin halunutkin. Mutta vaikutti siltä että minusta tuolla olisi ollut vain haittaa. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tais johtua siitä, että puhuit niin nopeasti ;D Mullakin oli vähän vaikeuksia seurata sitä sun käskynantoa kun komennot tuli kuin tykin suusta. ;)

 

Juu, pyydän anteeksi, sitä jotenkin innostuu kun on kiirus. Niinhän se LJKK:kin sanoo ettei saisi höpistä liian nopeaan. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään