Guest flaitsimulaatori

Kysymys laskukierroksesta.

23 viestiä aiheessa

Eli kun teen vaikka MD-80:llä visuaali lähestymisen jollekkin kentälle niin lennetäänkö tarpeen vaatiessa laskukierros ihan normaalisti? Onko jotain eroja? Itse epäilen, että ihan normaalisti mennään, mutta olenko oikeassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli kun teen vaikka MD-80:llä visuaali lähestymisen jollekkin kentälle niin lennetäänkö tarpeen vaatiessa laskukierros ihan normaalisti? Onko jotain eroja? Itse epäilen, että ihan normaalisti mennään, mutta olenko oikeassa?

 

Kyllä tehdään tarvittaessa. Lennonjohtaja voi selvittää sinut lähestymiseen esimerkiksi fraasilla "Finnair 5, selvä näkölähestymiseen kiitotie 12, vasen kierros".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paitsi että tuolloin ei tietenkään tarvitse sitä laskukierrosta jossain 600 jalassa lentää (tai mikä ko.kentän kierroskorkeus sattuukaan olemaan). Korkeus näkölähestymisessä ihan omassa harkinnassa, ja samaten myös "laskukierroksen" laajuus, eli mitään C152-sarjan minikierrosta ei tarvitse isolla koneella yrittää (eli VFR-laskukierroskarttaa ei tarvitse alkaa kaivelemaan esille tuon takia). ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paitsi että tuolloin ei tietenkään tarvitse sitä laskukierrosta jossain 600 jalassa lentää (tai mikä ko.kentän kierroskorkeus sattuukaan olemaan). Korkeus näkölähestymisessä ihan omassa harkinnassa, ja samaten myös "laskukierroksen" laajuus, eli mitään C152-sarjan minikierrosta ei tarvitse isolla koneella yrittää (eli VFR-laskukierroskarttaa ei tarvitse alkaa kaivelemaan esille tuon takia). ;)

Kiitos! Eli nyt selvisi tämäkin asia. Ainiin jos tuolloin tulee ylösveto niin lennetäänkö sitten se laskukierros uudestaan ellei lennonjohto toisin määrää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos! Eli nyt selvisi tämäkin asia. Ainiin jos tuolloin tulee ylösveto niin lennetäänkö sitten se laskukierros uudestaan ellei lennonjohto toisin määrää?

 

Ylösvetoproseduurin mukaan ellei lennonjohto toisin määrää, esim. ylösvetoproseduurin mukaan EFHK:lla 15:lle tultaessa suunnilleen niin että suoraan 2,3DME HL -> PVO ja nousu 3000ft.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylösvetoproseduurin mukaan ellei lennonjohto toisin määrää, EFHK:lla 15:lle tultaessa suunnilleen niin että suoraan 2,3DME HL -> PVO ja nousu 3000ft.

Niin siellä kartassahan on aina se missed approach- kohta tms. Olisi ehkä pitänyt miettiä ennen kuin kysyin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylösvetoproseduurin mukaan ellei lennonjohto toisin määrää, esim. ylösvetoproseduurin mukaan EFHK:lla 15:lle tultaessa suunnilleen niin että suoraan 2,3DME HL -> PVO ja nousu 3000ft.

 

Suoritetaanko ylösveto ILS-, VOR-, NDB- vai kenties GPS-lähestymisen ylösvetoproseduurin mukaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suoritetaanko ylösveto ILS-, VOR-, NDB- vai kenties GPS-lähestymisen ylösvetoproseduurin mukaan?

 

Eikös se suoriteta sen mukaan, mitä lähestytään (esim. ILS tai VOR). Korjatkaa, jos olen väärässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se suoriteta sen mukaan, mitä lähestytään (esim. ILS tai VOR). Korjatkaa, jos olen väärässä.

 

Tässä oli puhe siitä, mitä tehdään, kun suoritetaan näkölähestymistä. Kiertolähestyminen on selvä juttu, siinä kun ensin selvitetään juuri esim. ILS-lähestymiseen, jonka jälkeen visuaalina kierretään laskuun. Tällöinhän liitytään sen alkuperäisen lähestymismenetelmän ylösvetoon. Mutta miten sitten, kun on vain näkölähestyminen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan silloin ylösveto vain uuden laskukierroksen lentäminen?

Epäilempä hyvin vahvasti että näin ei kyllä tehdä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vantaalla olen go-aroundin jälkeen kyllä kuullut ATCltä seuraanvan: Reval280, Join right circuit runway 22R, tämä siis Visual Approachin tapauksessa, tosin silloin oli vielä 15 sulki...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistänpä tähän vielä yhden kysymyksen koskien ILS-lähestymistä.

 

Sellaisessa tilanteessa jossa ils-kartta on tälläinen http://vacc.fi/downloads/charts/cfiles/efiv_ils_rwy22_25nov04.pdf

 

Eikä esimerkiksi niinkuin EFHK:n ILS-kartat joissa näkyy lähestymisreitti. Eli jos teen Ivaloon ILS-lähestymisen pitääkö se tehdä vain silleen, että ottaa suunnan AKU-majakkaa kohti?

 

Kyllä ja Ivaloonhan yleensä tullaan etelän suunnasta (eli kaunispään vorin kautta), joten joudut tekemään racetrackin (ns. puolikas hold-kuvio) akulta alkaen ja liittymään sitä kautta ils-säteeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ja Ivaloonhan yleensä tullaan etelän suunnasta (eli kaunispään vorin kautta), joten joudut tekemään racetrackin (ns. puolikas hold-kuvio) akulta alkaen ja liittymään sitä kautta ils-säteeseen.

Eli lennän kohti AKU:a ja kun AKU:lla niin otan n. suunnan 0, lennän minuutin siihen suuntaan ja sitten käännyn localizeriin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaanpa tätä threadia kysyäkseni varmaankin yksinkertaista asiaa, josta en kuitenkaan ole saanut vielä selvää. Liittyy kuitenkin mielestäni samaan aiheeseen, eikä tahtonut löytyä aiempia juttuja tästä..

 

Ja tilanne on tämä: lennetään esim. lennon alkuosa IFR:ssä, mutta vaihdetaan jossain kohtaa VFR:ään esim. korpikentälle laskeutumista varten (tai ihan muuten vaan) ja käytössä on vähän nopeampi kone. Miten kuuluu menetellä? Pitääkö yrittää taipua landing-karttaan merkittyyn laskukierrokseen isollakin koneella, vai mitä? Entäpä miten olisi tehtävä oikeaoppinen plaani ko. tilanteessa? Ja miten muuten VATSIM:ssä suhtaudutaan tällaiseen? Toivottavasti joku ymmärtää mitä ajan takaa.. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskukierrokseen taipumisesta Puro jo puhuikin aiemmin tässä samassa aiheessa: "...eli mitään C152-sarjan minikierrosta ei tarvitse isolla koneella yrittää."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mitä? Entäpä miten olisi tehtävä oikeaoppinen plaani ko. tilanteessa? Ja miten muuten VATSIM:ssä suhtaudutaan tällaiseen? Toivottavasti joku ymmärtää mitä

 

Vatsimissa OK. Lentosuunnitelman täyttöohjeet tästä: http://www.ilmailulaitos.fi/ais/aicb/B/B2005/B0042005.pdf

 

Eli lyhyesti, reitti esim näin:

 

EFHK - VTI VFR - EFNU

tai toisinpäin esimerkiksi (tässä nopeuden/korkeuden muutos mukana):

EFNU - VTI/N0250F070 IFR .... jne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskukierrokseen taipumisesta Puro jo puhuikin aiemmin tässä samassa aiheessa: "...eli mitään C152-sarjan minikierrosta ei tarvitse isolla koneella yrittää."

 

Mutta, jos pilkkua viilataan - aiemminhan oli puhetta näkölähestymisselvityksestä kun lennetään IFR-säännöillä ja IFR-plaanin alaisena. Ymmärsin viimeisimmän kysyjän tarkoittaneen IFR-suunnitelman perumista jossakin lennon vaiheessa ja loppumatkan jatkamista + lasku VFR -säännöillä? Aika harvinainen tilanne varmasti mutta miten toiminta eroaisi tässä tapauksessa esim. Malmin laskukierroksessa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri Kimmon mainitsemaa pilkkua halusinkin viilata. :) Eli kun lennetään VFR-säännöillä (siis ei IFR-lennon näkölähestymistä) ja kone on huomattavasti nopeampi kuin joku pieni Cessna, miten tulisi suhtautua laskukierroksen tarkkaan noudattamiseen?

 

Mutta täytyy siis tuota "IFR:stä VFR:ään ja toisinpäin" kokeilla joskus VATSIM:ssä. Kiitos Samille selventävistä tiedoista.

 

edit: selvennystä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VAC:n nussimista tärkeämpää on pitää huoli selvityksen riittävyydestä. Jos olet selvitetty laskukierrokseen, olet myöskin selvitetty lähialueelle - muttet esimerkiksi naapurikentän lähialueelle. Malmilla 18:n laskukierroksessa on syytä huomata, että kentän pohjoispuolella on myös Helsingin (eli Helsinki-Vantaan) lähialuetta. Kehäkolmonen on hyvä muistisääntö siitä, kuinka pitkälle voi mennä jättääkseen ilmatilaloukkaukset venäläisille. Asutus ja maastonmuodotkin ovat huomionarvoisia seikkoja kierrosta lennettäessä. Tärkeintä on kuitenkin pitää huoli omasta ja muiden turvallisuudesta joustamalla tarpeen tullen suuntaan tai toiseen.

 

Laskukierrokset ovat suunniteltu palvelemaan ilmailijoita, siten niiden tulisi olla oikein lennettynä paras mahdollinen valmistautumiskeino laskeutumista varten. Jos laskukierroksen lentäminen tuottaa päänvaivaa ruuhkattomassa tilanteessa, olisi syytä kerrata lähestymisen ja laskeutumisen teoriapuolta. Joku voisikin laatia tästä pienen oppaan, kuka haluaa nakin? *juoksee* ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään