Guest juhake

Kysymyksiä VATSIM:istä

300 viestiä aiheessa

1. Kuka tahansa saa lentää VATSIM:issa VFR-lennon

2. EMT

3.Sun pitää kattoa VFR kartasta missä PIVAK on

Auttoko?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä saa autopilotilla lentää VFR:ää... Mutta yleensä on kai tapana sorvata käsin. Newbie tapahtumasta ei ole tietoa. Lennonjohtaja harvemmin selvittää VFR-koneita PIVAK:lle ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"direct to pivak" on vektorointia ja VFR-lentoja ei yleensä vektoroida.

Sen sijaan on nämä lähtö-/tuloportit, kuten NOKKA jne., jotka löytyvät 'visual approach' charteista.

VFR:ssä navigaatio on pääasiassa ympäristön havainnoimmista, kuten NOKKAn voisi löytää sillä, että tietää missä on Kulosaaren kasino, tai Kulosaari nyt yleensäkin ja katsoo hiukan VFR karttaa.

VFR yleensä lentää esimerkiksi PIVAKille alle tutkakorkeuden, valvomattomassa ilmatilassa (tornin ilmatilan, CTR:n, jälkeen).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"direct to pivak" on vektorointia ja VFR-lentoja ei yleensä vektoroida.

 

Tuo on kylläkin menetelmäselvitys reittipisteelle, eikä vektorointia. Vektorit ovat ohjausuuntien ja korkeuksien antamista tutkan perusteella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"direct to pivak" on vektorointia ja VFR-lentoja ei yleensä vektoroida.

 

-zap-

 

VFR yleensä lentää esimerkiksi PIVAKille alle tutkakorkeuden, valvomattomassa ilmatilassa (tornin ilmatilan, CTR:n, jälkeen).

 

Ei välttämättä tarvitse lentää valvomattomassa ilmatilassa. Ihan hyvin siellä valvotussakin voi lentää. Mutta PIVAK on tosiaan ifr-kartoista löytyvä piste, jos ko. kartat on käsillä ja PIVAK määritelty jollain sellaisella tavalla mikä on mahdollista navigoida koneen välineillä (esim vor/dme), miksei sitä voisi käyttää reittipisteenä myös vfr-lennolla.

 

Ja kyllä vfr-koneitakin vektoroidaan valvotussa ilmatilassa tarpeen mukaan, tosin useinhan vfr:ää tosiaan lennetään valvomattomassa "poissa jaloista", mutta ei se tarkoita etteikö valvottuun voisi mennä pyytämällä selvitystä tai tekemällä lentosuunnitelmaan reittiä valvotussa ilmatilassa. Varsinkin vatsimissa koska jos haluaa lentää vain valvomattomassa, samantien sitten voi lentää offlinessa jos ei halua lennonjohdon kanssa jutella :)

 

Tuolla navfltsim -sivustollahan käydään läpi ifr-menetelmiä, toki samat perusperiaatteet toimivat myös vfr-suunnistuksessa radionavigoinnin osalta.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korvanen,

 

Tietääkseni mentelmäselvityksessä on vielä "cleared" edessä. Kuten sanottu "selvitys" = "cleared"

 

 

Kuosmanen,

 

Kuten sanottu kummassakin kohtaa: "yleensä"

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuosmanen,

 

Kuten sanottu kummassakin kohtaa: "yleensä"

 

 

Juu toki :) Siksi kerroinkin että voi myös tehdä toisin, koska helposti näistä asioista jää yksipuolinen kuva kun ei lueta mitään oikeaa teoriatietoa vaan käsitykset monelle muodostuvat foorumin keskustelun kautta..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyykö minun tehdä lentosuunnitelma, jos haluan tehdä laskukierroksia jollain kentällä? Jos täytyy, niin mitä siihen laitan? Entä onko tuota laskukierroskuviota noudatettava tarkalleen, vaan saako se olla pientä "hakemista"?

 

Reittiin "TGL" ja ainahan siinä on hiukan hakemista..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyykö minun tehdä lentosuunnitelma, jos haluan tehdä laskukierroksia jollain kentällä? Jos täytyy, niin mitä siihen laitan? Entä onko tuota laskukierroskuviota noudatettava tarkalleen, vaan saako se olla pientä "hakemista"?

No kyllä siinä pientä hakemista saa olla, kuhan siitä huomaa, että se on laskukierros.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korvanen,

 

Tietääkseni mentelmäselvityksessä on vielä "cleared" edessä. Kuten sanottu "selvitys" = "cleared"

 

Kyllä se "slangi" jaksoilla vääntyy, eipäs nussita liiaksi pil...kkua. Siltikään tuo ei ole vektorointia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, hion tuota kierrosta offlinessä, kun odottelen FS 2004:sta, minun pitäisi saada se kohta ja asennan siihen nämä Vatsim ohjelmat. Mikäs olisi hyvä kenttä (vähän liikennettä) tehdä näitä laskukierroksia, sillä jos mokaan en halua pilata muiden nautintoa.

 

Kannattaa mennä vaikka noihin VACC:in AFIS/TWR koulutussessioihin pyörimään. www.vacc.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvähän tuo on, MUTTA kannattais tarkasti ajella tuo myötätuuli, se kapenee loppua kohden ja itsestäni on kivempi tulla vähän leveämmälle perukselle. Eli vaikka tarkistat keinohorisontista alussa sen suunnan, kyllä se siitä ajan mukaan sitten taantuu korvien väliin, että mistä mennään ja miten. Hyvä tuokin oli jo, kunhan annoin vinkkiä! ;) Tevetuloa minunkin puolestani! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten sanon tämän arvon:QNH 1004? Sanonko altimeter one zero zero four? Lähinnä tuota alkuosaa mietin.

 

"ki än eits" Tai miten sit kukin lausuukin.. Mutta Altimeteriä ei käytetä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"ki än eits" Tai miten sit kukin lausuukin.. Mutta Altimeteriä ei käytetä.

siis suomeks se sanotaan qnh one zero zero four

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

siis suomeks se sanotaan qnh one zero zero four

 

Joo suomeksi... "kuu än hoo" Mutta kun Juhan esimerkki oli englanniksi niin laitoin samanmoisen vastineen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
"ki än eits" Tai miten sit kukin lausuukin.. Mutta Altimeteriä ei käytetä.
Käytetään normalia aakkostavutusta, QNH englanniksi kuulostaa siis suunnilleen samalta kuin "kjyy en eitsh". Suomalainen vastine on tietystikin "kuu än hoo", käyttäkää aina saman kielen aakkosia kuin mikä on radiokielenne. Altimeter-sanaa yleensä käytetään puhuttaessa paineesta elohopeatuumina (InHg).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

siis suomeks se sanotaan qnh one zero zero four

 

Suomeksi se on kyllä kuu än hoo yksi nolla nolla neljä eikä mitään jenkkikieltä ;D

 

Ja noi kierrokset on aika hurjan isoja, mut kyllä se noilla ihan hyvin pelaa verkossa jo. Muistakaa vaan että kun lennätte kierroksessa ja siinä on muita koneita, lennätte sen edellä menevän perässä ettei tule oiottua toisten nokan edestä ja pahimmassa tapauksessa ajeltua päin..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomeksi se on kyllä kuu än hoo yksi nolla nolla neljä eikä mitään jenkkikieltä ;D

Mä yritinkin suomentaa Tonin vastausta "ki än eits" sitä ei välttämättä ymmärretä joten laitoin ton qnh one zero zero four. Eli ihan suomen kielellä sanot miten se kirjoitetaan. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielessäni on pyörinyt pari päivää vain Vatsim. :P Mietin kaikenlaisia hulluja skenaarioita; ja minulle tuli mieleen tälläinen (mahdollinen) tilanne: Jos lentää Vatsimissa ja ulkona alkaakin ukkostaa (rajusti) niin saako yhteyden katkaista jotta välttää tietokone vauriot?

 

Tottakai saa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs tällänen. VATSIMhan on realistisuuteen tähtäävä verkko joten katsotaanko sitä hyvällä jos paikalle pölähtää Concordella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saahan siellä lentää liikennelentoa vaikka DC-3:lla jos niikseen tykkää, kuhan vain pyrkii sen kanssa realismiin, eikä ala vetelee omia kuvioitansa lennonjohtajan ihmetellessä.

Eli mitään vuoden 1930 lennonjohtoa on turha odottaa ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo ei vatsimin ole tarkoitus olla mikään project AI vaan kyllä siellä saa lentää millä hyvänsä, mihin tahtoo. Oleellisempaa on että ne lennot itsessään yritetään lentää realistisesti ja opetellaan asioita. Mua ei voisi vähempää kiinnostaa joku "finöör faiv" joka kylläkin tulee Nykistä mutta ei osaa noudattaa vektoreita ja annettuja korkeuksia eikä osaa lukea selvityksiä takaisin.

 

Vähemmän mua kanssalentäjänä häiritsee jos joku nyt sattuu lentämään "vinnairia" B737:lla jos muuten homman osaa.. :)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään