Guest juhake

Kysymyksiä VATSIM:istä

300 viestiä aiheessa

Mua ei voisi vähempää kiinnostaa joku "finöör faiv" joka kylläkin tulee Nykistä mutta ei osaa noudattaa vektoreita ja annettuja korkeuksia eikä osaa lukea selvityksiä takaisin.

 

//Tuomas

 

 

Finööör faiv ei tule nykistä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän se 100 ft ole sopiva toleranssi.

 

SB3:n kanssa ei tarvitse muita ohjelmia. ServInfo nyt tieytsti atc-tilanteen seuraamiseen ihan kätsy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kysymyksiä:Jos lj/kartta antaa korkeudeksi 1000 feet, niin mikä saa olla heitto? Tietysti mahdollisimman pieni, mutta voiko olla +-100 feet? Tarvinko vain tuon squakbox 3:sen, kun siinähän on voice valmiina? Tarvitsenko muuta? Ja voinko tulla Vatsimiin, jos osaan vain Vatsim toimintatavat laskukierrokseen+rullaustoimiin?

 

Moi!

Laskukierroksella on varmasti ihan järkevä aloittaa pyytää vain jonkun lennonjotajan mukaan,ja vetelee pari laskukierrosta niin tulee fraseologia ym. tutuksi sitten,kun tuntuu,että olisi jo valmis VFR/IFR lennolle niin sitten vain lentämään.Kannattaa ensimmäisillä kerroilla jos on vielä fraseologiassa hieman epäselvyyttä ym. niin vaikka tulostaa vaccin sivuilta ne VFR Flaikkari ym. puheet ja käyttää niitä niin tulee tutuksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedä sitten että selvittääkö tämä, mutta jotain asiaa

 

"1930-luvulla kehitelty VOR-järjestelmä tuli viralliseksi standardoiduksi navigointijärjestelmäksi vuonna 1946. Lyhenne VOR tulee sanoista Very high frequency (VHF) Omnidirectional Range, eli suomeksi VOR on VHF-monisuuntamajakka. Majakoiden käytössä oleva taajuusalue on 108-118 MHz.

 

VOR-majakka lähettää 30 Hz signaalia ja toista muuttuvavaihteista 30 Hz vertailusignaalia, joiden vaihe-ero on pohjoisessa suunnassa nolla ja etelässä täydet 180 astetta. Lentokoneessa oleva vastaanotinlaite suorittaa näiden kahden signaalin vaihe-eron vertailun, josta saadaan suuntatieto majakalle. Tätä suuntatietoa kutsutaan radiaaliksi, joka on magneettinen suuntasäde VOR-majakasta poispäin. Eri radiaaleja on siis 360 kappaletta, jossa 1-radiaali osoittaa magneettiseen suuntaan 1 astetta ja esim. radiaali 270 osoittaa länteen."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli jos on HEL VOR radial 126, niin HEL vor:in päällä käännyn suuntaan 126, eli radiaaliin 126.

Juuri niin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri niin.

Ei välttämättä.

 

Voit kääntyä mihin tahansa HEL vorrin radiaalille missä tahansa mihin HEL vorrin kantomatka ulottuu, eli missä näet etäisyytesi HEL vorrista, kts. allaoleva kuva jossa käännytään radiaalille 126 HEL VOR outbound (outbound = ulospäin, eli poispäin HEL vorrista).

 

radiaalikuva1ar.jpg

 

Eli HEL vorrin päältäkin voit lähteä tuolle ko. radiaalille, mutta yleensä siihen liitytään muussa vaiheessa, niin kuin kuvassa.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiivistettynä:

- Ruuvaa radiaalin suunta Course -laatikkoon (CRS) paneelin MCP:ssä, esim. 126

- Laita radion NAV1:seen VORin taajuus

- Seuraa paneelin EHSI:ä ja käänny radiaalille niin että EHSI:n reunalla oleva paalu liikkuu keskelle.

Eli kun paalu on keskellä, olet radiaalilla. Kun paalu on jommalla kummalla reunalla esim. vasemmalla, radiaalikin on silloin vasemmalla puolellasi jne.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tämä mahtava harrastus! Aina oppii uutta, ja opeteltava ei koskaan lopu! :D  Ja se tunne kun oppii uutta, on aivan mahtava! Jos lennän VFR lennon (cessnalla) Tampereelta johonkin, ja jätän lähialueen SIURO:n kautta, niin suunnistan SIURO:lle tällä radiaali toiminnolla, eli lennän PIR VOR radiaalia 294 max korkeudella 1000 feet, ja kun olen ohittanut SIURO:n niin suunnistan määränpäähäni?

 

Näin, ja jos määränpäänä on lentokenttä niin sinne myös ilmoittautumis pisteen kautta. Tällöin radiaalia lennetään tietenkin sisäänpäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kun lennetään "sisään" alueelle, niin ilmoitetaanko LJ:lle;OH-JTK sisään, SIURO? Perkule kun pitää lähteä rippileirille tiistaina :-\, sanokaas hyvä sivu josta voisi tulostaa hyvää "matka luettavaa", siis tälläisiä VATSIM oppaita. Tuon leirin jälkeen on pakko päästä lentämään VATSIM:iin. 8)

 

Ota yhteys torniin tai tutkaan, mikä onkin sitten paikalla jo hiukan ennen SIURO:a.. "Arvioidaan SIURO sisään aikaan 22" tms. Ja rippileirin jälkeen ei tee mieli VATSIM:iin... Tänään tulin kotiin ja väsyttää ihan sairaasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulle on opetettu että 10min ennen valvottuun ilmatilaan tulemista.

 

Seelvä juttu, ei oo tosiaan mitään hajua kuinka paljon ennen yhteyttä pitäisi ottaa. Hyvä kun tarkensit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulle on opetettu että 10min ennen valvottuun ilmatilaan tulemista.

Noin kai se lukee jossain lentosäännöissä, mutta ainakin Malmilla paikallislentojen kanssa on vähemmän kuin tuo 10min. Sitä en nyt tähän hätään tiedä, että onko ne paikallislennnot joku poikkeus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin kai se lukee jossain lentosäännöissä, mutta ainakin Malmilla paikallislentojen kanssa on vähemmän kuin tuo 10min. Sitä en nyt tähän hätään tiedä, että onko ne paikallislennnot joku poikkeus.

 

No, jos malmilla joskus joku on ilmoittanut "arvio nokkaan minuutti" se ei tarkoita sitä että se olisi hyvä juttu ja oikein. Sanotaan nyt vaikka niin, että samaa soppaa sitä ovat lennonjohtajat ja lentäjät hämmentämässä, jos ilmoitat sen 10 minuuttia ennen, saatat välttää sen, että joudut odottelemaan. Hyvissä ajoin annettu ilmoitus auttaa kaikkia hahmottamaan liikennetilannetta paremmin ja lennonjohtajasetä saa paljon sujuvammin hoidettua hommansa.

 

Parempi niin, että vaikka 3 konetta jotka ovat tulossa roisistaan tietämättä Degeristä Malmille, ilmoittavat sen 10 minuuttia ennen. Mieti tilannetta jossa 3 konetta tulee, kaikki samalla korkeudella, kaikki ilmoittavat minuutti Degeriin...  :o

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, jos malmilla joskus joku on ilmoittanut "arvio nokkaan minuutti" se ei tarkoita sitä että se olisi hyvä juttu ja oikein. Sanotaan nyt vaikka niin, että samaa soppaa sitä ovat lennonjohtajat ja lentäjät hämmentämässä, jos ilmoitat sen 10 minuuttia ennen, saatat välttää sen, että joudut odottelemaan. Hyvissä ajoin annettu ilmoitus auttaa kaikkia hahmottamaan liikennetilannetta paremmin ja lennonjohtajasetä saa paljon sujuvammin hoidettua hommansa.

 

Parempi niin, että vaikka 3 konetta jotka ovat tulossa roisistaan tietämättä Degeristä Malmille, ilmoittavat sen 10 minuuttia ennen. Mieti tilannetta jossa 3 konetta tulee, kaikki samalla korkeudella, kaikki ilmoittavat minuutti Degeriin...  :o

 

//Tuomas

 

Joo, en kyllä tarkoittanut että tuo on 100% ajasta vaan välistä puuttui sana "usein". Enkä kyllä henkilökohtaisesti ole koskaan kuullutkaan, että arvioaika nokkaan/degeriin olisi jo minuutin sisällä. Enkä myöskään ilmoittanut olevani "minuutti"-käytännön kannattaja, näin vaan monesti käy esim. noiden koululentojen kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pilkunviilausta, eikös tuo arvio pitäisi ilmoittaa "nokka sisään aikaan 42", eikä "2 minuuttia".. ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pilkunviilausta, eikös tuo arvio pitäisi ilmoittaa "nokka sisään aikaan 42", eikä "2 minuuttia".. ?

 

Pitäisi kyllä, se oli osa sitä mun "älä tee näin" -juttua. ;) Eli arviothan ilmoitetaan aina kellonaikoina (minuutit).

 

Lasse: toki. Mutta kyllä sen voi hyvin huhuilla sieltä vähän kauempaakin jo, siitä Kalkkirannasta menee Degeriin viitisen minuuttia, sekin on parempi. Ja tietenkin taas tilanteen mukaan: Jos olet suunnilleen ainoa kone ilmassa kentän ympäristössä, se nyt on ihan sama onko se puoli vai 10 minuuttia, mutta silloin kun on kovempi ruuhka, se on kaikkien kannalta hyvä tietää mahdollisimman ajoissa missä muualla siellä koneita pyörii. Sekä lentäjien että lennonjohtajien kannalta. Sama myös silloin kun torni on kiinni, että ehtii varautua ja tietää katsoa vieläkin tarkemmin muuta liikennettä.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lasse: toki. Mutta kyllä sen voi hyvin huhuilla sieltä vähän kauempaakin jo, siitä Kalkkirannasta menee Degeriin viitisen minuuttia, sekin on parempi. Ja tietenkin taas tilanteen mukaan: Jos olet suunnilleen ainoa kone ilmassa kentän ympäristössä, se nyt on ihan sama onko se puoli vai 10 minuuttia, mutta silloin kun on kovempi ruuhka, se on kaikkien kannalta hyvä tietää mahdollisimman ajoissa missä muualla siellä koneita pyörii. Sekä lentäjien että lennonjohtajien kannalta. Sama myös silloin kun torni on kiinni, että ehtii varautua ja tietää katsoa vieläkin tarkemmin muuta liikennettä.

 

//Tuomas

 

Joo niin voi ja se onkin lähin mistä itse ainakin on huudellut. Tosiaan se mun sanoma "alle 10min" olikin lähinnä 5-10min eikä 0-5min.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en nyt VATSIM:stä mitää ymmärrä, mutta...

 

- VFR-kone tuskin saa selvitystä PIVAKille, kun sitä paikkaa ei VFR-kartoista löydy.

- laskukierroksen pituus on ajallisesti keskimäärin 4 minuuttia.

- lentosäännöt määräävät, että lennonjohtoon tulee ottaa yhteys 10 min ennen saapumista valvottuun ilmatilaan selvityksen saamista varten. Mikäli koneella on jo voimassa oleva ja aktivoitu lentosuunnitelma, välittömästi ennen ilmoittautumispaikkaa. Degerin kohdalla pidän terveellisempänä tulla ääneen ainakin muutamia minuutteja ennen saapumista.

- periaatteessa lennonjohtokentille tulee lentää VFR-porttien kautta, mutta kun tuuppaa tulemaan esimerkiksi 2000 ft:ssa saa useimmiten selvityksen suoraan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko VATSIM:issä lentää esim. Golden Airin lentoja, kun ei taida FMS:ällistä Suappia löytyä? Jos voi, niin miten toimitaan, koska tuollahan taivaalla on nuo lentoreitit, jotka perustuvat intersectioneihin?

 

Voihan käyttää esim FsNavigatoria. Sillä voi lentää nuo sidit ja staritkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi taivaalla myös lentää ihan VOR to VOR, tyyliin HEL DCT PIR DCT VAS DCT, joka vastaisi aika pitkälle reittiä PIVAK P854 VAS DCT.

Kannattaa tosin sitä ennen tarkistaa VORien kantama, sillä olisi ikävä yllätys lentää VORrille 150nm päästä, kun takana ja edessä olevan vorrin kantama olisi 60nm.. hups!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko VATSIM:issä lentää esim. Golden Airin lentoja, kun ei taida FMS:ällistä Suappia löytyä? Jos voi, niin miten toimitaan, koska tuollahan taivaalla on nuo lentoreitit, jotka perustuvat intersectioneihin?

 

No lennon suunnitteluhan tehdään koneessa olevat laitteet huomioiden. Voihan sitä lentää tosiaan ilman FMC:täkin, sillai ne Goldenitkin lentäis jos koneesta moinen härveli puuttuisi.

 

Vatsimissa ja simuilussa vaan monesti oikeasti "realistiset" asiat jää näiden "pseudo-realististen" eli "firma X tekee näin, joten siitä tulee realismin mitta" varjoon. Eli siis, "ei ole realistista lentää 737:lla Helsingistä Ouluun" kun mikään oikea yhtiökään ei niin tee oikeasti. Tällähän ei taas ole yhtään mitään tekemistä sen kanssa, miten realistisesti itse simuloitu lentotoiminta tapahtuu. Tai "yokella ei voi lentää airbussia koska oikeassa bussissa on tikkuohjaus" ym potaskaa. Tai että lentääkseen realistisesti on pakko olla joku hyvin mallinnettu lisäosa jossa on FMC. Mutta persus tietokonepöydän ääressä istuessa tietty näistä jutuista tulee helposti liiankin tärkeitä, se yhdistettynä siihen että oikea tieto asioista on monesti palapelimäisesti hajalla, tietyt jutut korostuvat kokonaisuuteen nähden ihan liikaa.

 

Siksi kannattaa asia ottaa vähän rennommin - hommassa voisi esim. aloittaa lukemalla tosiaan vaikka tämän: http://www.navfltsm.addr.com/ ja lentämällä ko. esimerkit läpi ajatuksella, jolloin on oppinut oikeasti aika paljon mittarilentämisen menetelmistä ja siitä *miksi* jotain asioita tehdään niin kuin tehdään. Mun mielestä *se* on enemmänkin realismia kuin se, onko firmalla X nyt oikeasti FMC vai ei.. :) Sitten kun perusteet on kunnossa, toki noista lisäosistakin saa lisää mielenkiintoa touhuun, mutta se realismi lähtee siitä omasta ymmärryksestä menetelmiä ym kohtaan.

 

Toki sitten jokainen saa myös lentää just niin "realistisesti" kuin tykkää. Mutta jos puhutaan realismista, yritetään olla sotkematta näitä pseudorealistisia juttuja sekaan, jookos? :)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään