Guest juhake

Kysymyksiä VATSIM:istä

300 viestiä aiheessa

Asia selvä. Nyt kysyn löytyyköhän netistä sellaista kätevää A4:sta, mikä esiintyy GoldenAir/Finncomm DVD:llä, mille Jenni Franssila raapustaa departure clearancen ja muuta tekstiä? Lapussa lukee departure ATIS,arrival ATIS,Arrival info ja muuta tuollaista. Olen ajatellut hankkia tuon CH:n yoken, niin ajattelin kysyä, että voiko jonkun yoken napeista laittaa tangettinapiksi?

 

Mikset kirjoittaisi itse A4:sen paperille "Departure ATIS" yms. ja asiaan kuuluvat tekstit perään?  ;) Valmista pohjaa tuskin löytyy netistä? Kyllä CH:n Yokeen saa laitettua tangenttinapin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen ajatellut hankkia tuon CH:n yoken, niin ajattelin kysyä, että voiko jonkun yoken napeista laittaa tangettinapiksi?

 

Onnistuu, tosin tuon säätämiseen tarvitsee rekisteröidyn FSUIPC:n.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asia selvä. Nyt kysyn löytyyköhän netistä sellaista kätevää A4:sta, mikä esiintyy GoldenAir/Finncomm DVD:llä, mille Jenni Franssila raapustaa departure clearancen ja muuta tekstiä? Lapussa lukee departure ATIS,arrival ATIS,Arrival info ja muuta tuollaista. Olen ajatellut hankkia tuon CH:n yoken, niin ajattelin kysyä, että voiko jonkun yoken napeista laittaa tangettinapiksi?

 

Useinhan OFP:ssä on kohdat noille. ESMO:lla (http://esmofly.net) on esimerkiksi excel-taulukko mihin voi tehdä plaanin ja tulostaa. Se soveltuu ehkä pienkonelentämiseen paremmin, pohjat on sekä VFR:lle että IFR:lle. Massa yms. laskelmat joutuu muokkaa pohjasta jos ei lennä Archer II:lla. Sitten PMFP (http://www.pmfp.com) soveltuu isommilla putkilla operoinnille, jahka palvelu palaa taas käyttöön. Niissäkin taisi nuo kohdat olla valmiina.

 

Sitten mulla on semmonen simppeli pohja selvitysten raaputtamiseen käyttämäni pohja, voisin sen tulostaa PDF:ksi nettiin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, pistinpä tuon jakoon

 

http://akikettu.net/flightmemo.pdf

 

Oon tuon suunnitellu niin että kentät on mahdollisimman paljon siinä järjestykses kun lennonjohtaja komentaa.

 

Lähtöpuolella on varmaan hieman "hämärä" tuo konetyyppi jne. Ne on sitä varten tuolla lailla koska ohjeen mukaan lähtevän koneen tulee nuo ilmoittaa kun ottaa yhteyttä ekaa kertaa (EFHK:lla) niin mä pruukaan aina unohdella jotai... Mutten enää ku tuota aloin käyttää ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleen, että käytetäänkö Vatsim:issa sanontaa: turn left hdg 220 vaiko ihan vaan turn hdg 220?

 

Yleensä käytetään "Turn left heading 220" tai "Fly heading 220" mutta nämä on aika lennonjohtaja kohtaisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ATC ei tiedä koneen lentosuuntaa (= ensimmäinen annettava lentosuunta), sanotaan "fly heading." Siitä eteenpäin aina turn left / right heading.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisittekos selvittää termit: ETD (onko estimated time to depart?), ATD ja ATA? Torstaina tai perjantaina olisi ensimmäinen visiitti VATSIM:iin. 8)

 

Estimated Time of Departure, Actual Time of Departude, Actual Time of Arrival eli estimated arvioitu aika ja actual todellinen aika. Aktuaaleja ei kait perus vatsim-keikassa mihinkään tarvitse raportoida joten älä huoli..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Squawkbox herjaa mikkitestissä "too much backround noise", olen säätänyt mic boosteja ja äänenvoimakkuuksia, mutta eipä ole auttanut. Kannattaa jättää noin, vai pitääkö jotain tehdä? :-\

 

Mulla se valittaa aina tuota mutta hyvinpä on saatu selvää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama täällä, itelläni sb3 ei ole ikinä hyväksynyt mikkkini kalibrointia, mutta hyvin tuntuu kuuluvan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvatkaas kuka lensi äsken ensimmäiset VATSIM laskukierrokset. ;) Aivan uskomattoman hieno fiilis nyt! :D JEE!

Onnea sulle vaan! :) Muistan hyvin vielä itekkin kuinka jännitti kun oli ekan kerran vatsimissa efhk:lle finaalissa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnea!

Itseäkin jännitti silloin joskus aika paljon, vaikkei pitäisi jännittää lainkaan. Sehän on vaan simulaattori, ja virheitä saa aina tehdä Vatsimissakin.Päätarkoitushan on pitää hauskaa :)

Kummallisesti tuo jännitys vaan meinaa pukata aina päälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt vielä lisää laskukierroksia, ja sitten vfr lento, ja kysymykseni koskee, että voiko VFR lennolla laittaa lentosuunnitelmaan VOR:eja,

Tottakai voi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heitän sekaan omat kysymyksetkin. VATSIM tunnukset jo on mutta harjoitellaan vielä VFR-lentämistä ihan offline karttojen kansaa..

 

Sitten niitä kysymyksiä:

 

1. Jos lennän VFR lennon ja lähden esim. EFVA:lta ja sielä ei ole tornissa ketään niin kirjottelenko unicom taajuudelle? Entä milloin otan yhteyden EFES taajuudelle jos sielä on joku päivystämässä? Onko unicom taajuus sama ympäri maailmaa vatsimissa?

 

2. Entäs jos tornissa ei ole ketään, niin mistä saan squawk (kirjoitinkohan oikein?) koodin?

 

3. Jos ruksaan, että vastaanotan ja lähetän vain tekstiä niin jääkö kaikki info muiden koneiden ja tornin välillä "kuulematta" jos he käyttävät mikkiä ja kuulokkeita? Vai tuleeko samat myös tekstinä?

 

4. Saako VFR lennolla kierrellä ja kaarrella ihan kuinka sattuu esim 4000 jalassa jos ei ole minkään kentän lähestymisalueella? Onko jokin korkeus jolla lähestymis alueen saa ylittää ottamatta yhteyttä ko. kentän torniin?

 

5. Löytyykö jostain ohjeita ilmailukarttojen tulkitsemiseen?

 

6. Hieman auki on myös lennonjohto kieli Suomessa lennettäessä? Siis suomi vai englanti?

 

Ohhoh.. Tulipa kysymyksiä -> ja takaisin offline lentelyyn (toistaiseksi).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Jos lennän VFR lennon ja lähden esim. EFVA:lta ja sielä ei ole tornissa ketään niin kirjottelenko unicom taajuudelle? Entä milloin otan yhteyden EFES taajuudelle jos sielä on joku päivystämässä? Onko unicom taajuus sama ympäri maailmaa vatsimissa?

 

Jos EFES on paikalla, niin sitten huutele hänelle jo maassa. Tietysti vähän lennonjohtajasta kiinni, että mitä palvelua sitten häneltä saat, koska Vaasan liikenne ei periaatteesssa hänen hommiin kuulu - mutta ainakin minä EFES:ssä aina myös hoidan kenttien alueet, jos paikallista lennonjohtoa ei ole (koska tuo lennonjohdon saaminenhan koko vatsimin idea on). Mutta tosiaan, jos EFES on paikalla, niin ota kuitenkin yhteys, kun alueella voi olla muuta liikennettä.

 

Ja jos ei ole yhtään ketään, niin sitten unicom ja se taajuus on aina sama.

 

 

2. Entäs jos tornissa ei ole ketään, niin mistä saan squawk (kirjoitinkohan oikein?) koodin?

 

VFR:ssähän se on aina 2000. IFR-lennoille sitten lähimmältä lennonjohtajalta selvityksen yhteydessä (kts efes-juttu ylempää).

 

 

 

3. Jos ruksaan, että vastaanotan ja lähetän vain tekstiä niin jääkö kaikki info muiden koneiden ja tornin välillä "kuulematta" jos he käyttävät mikkiä ja kuulokkeita? Vai tuleeko samat myös tekstinä?

 

Jos et ole voice-kuuntelulla myös, eli liittyneenä ko.kanavalle (SB3:ssa menee automaattisesti!), niin sitten en kuule muiden puheita. Näet vain tekstipuolelle kirjoitetut asiat.

 

 

4. Saako VFR lennolla kierrellä ja kaarrella ihan kuinka sattuu esim 4000 jalassa jos ei ole minkään kentän lähestymisalueella? Onko jokin korkeus jolla lähestymis alueen saa ylittää ottamatta yhteyttä ko. kentän torniin?

 

Valvomattomassa ilmatilassa saat tehdä mitä tahansa. Kannattaa nuo valvotun ja valvomattoman käsitteet selvittää. Valvottuun ilmatilaan tarvitaan aina selvitys lennonjohdolta, ja myös kaikki aikeet pitää ilmoittaa. Tietysti selvitys "selvä Vaasan lähestymisalueelle 4000 jalkaa tai alle" antaa luvan lentää lähestymisalueella oman mielen mukaisesti - tietysti lennonjohtaja varmasti haluaa tietää reitin mihin menet tai alueen missä lentelet. Lähestymisalueen YLI ei pääse, mutta ali pääsee, yleensä raja on jotain 1000-2000 ft välillä, kentästä riippuen (katso kartat). Kentän LÄHIalue on sitten kuitenkin aina maahan asti, eli siitä ei ilman selvitystä pääse yli eikä ali.

 

 

6. Hieman auki on myös lennonjohto kieli Suomessa lennettäessä? Siis suomi vai englanti?

 

Molemmat kelpaa. Mutta tietysti kiva olisi, että jos ilmassa on ulkomaalaisia, niin sitten puhutaan englantia, että hekin ymmärtävät. Etenkin itseä vähän riipaisee se, että joku Finnairin kutsulla lentävä haastelee Tampereen alueelle suomea IFR-lennolla....

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Molemmat kelpaa. Mutta tietysti kiva olisi, että jos ilmassa on ulkomaalaisia, niin sitten puhutaan englantia, että hekin ymmärtävät. Etenkin itseä vähän riipaisee se, että joku Finnairin kutsulla lentävä haastelee Tampereen alueelle suomea IFR-lennolla....

 

 

Onko oikeassa elämässäkin niin että molemmat käyvät?? Jos niin on, niin tämä onkin minulle uutta infoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä kyllä. Viralliset kielet suomi ja englanti.

 

Esim. kyllä kaikilla maakuntakentillä isotkin koneet suomea huasteleepi.. Mutta jos joku SASsi tai muu ulkomaanihme tulee jaksolle samaan aikaan niin sitten vaihdetaan englanniksi.

 

(ja tuo alueelle suomea puhuminen oli siis Vatsim-esimerkki - jota minun mielestä kannattaisi välttää. Jollain pikkuritsallahan oikeastikin alueen kanssa suomea juttelevat, mutta kaikki liikennekoneet menevät kyllä englannilla)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman lisää kysyttävää jälleen:

 

1. Hieman muutamaan ylempänä olevaan viestiin liittyen: kun olen kentän lähestymisalueella niin mistä tiedän koska olen kentän lähialueella?

 

2. Tarvitseeko valvomattomassa ilmatilassa pitää yhteyttä mihinkään lennon johtoon? eli jos kruisailee vaikka 4000 jalassa eikä ole lähelläkään kenttää?

 

3. Viitsisikö joku kirjoittaa hieman ohjetta mitä kirjoittaa unicom taajuudelle jos kone on parkissa vaasan kentällä ja tahtoisi tehdä laskukierroksia. Lähinnä mitä kirjoittaa silloin kun kone on vielä maassa. Ilmassa sitten noi downwind legit ym. on ehkä jo jotenkuten hallus. Toki saa auttaa selventämään tilannetta parkista muutaman laskukierroksen kautta takaisin parkkiin! :D

 

4.  OHCDD: ”ODD, tiedotus Alfa kuunneltu, pyydän rullata” öö.. mitä tarkoittaa tiedotus alfa kuunneltu?

 

Noihin vinkkiä niin vois jo tohtia muutamalle laskukierrokselle!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

4.  OHCDD: ”ODD, tiedotus Alfa kuunneltu, pyydän rullata” öö.. mitä tarkoittaa tiedotus alfa kuunneltu?

 

 

Tuo kirjain ilmoitetaan Atis-tiedotuksessa. Elikkä tällä varmennetaan että olet kuunnellut sen kun kirjain vaihtelee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

3. Unicom taajuudelle kerrot sen, mitä aiot tehdä (mille kiitoradalle rullaat/kun lähdet ilmaan, jne.). Jos oikein oon ymmärtänyt, niin unicomin tarkoitus on kertoa muille lentäjille mitä teet, eli jos muita ei ole mailla halmeilla, on unicomille paasaaminen täysin hyödytöntä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Hieman muutamaan ylempänä olevaan viestiin liittyen: kun olen kentän lähestymisalueella niin mistä tiedän koska olen kentän lähialueella?

 

Kartoista. VFR:n pilotin on aina "oltava kartalla". Ilman selvitystä valvottuun ilmatilaan lentäminen ei ole hyvästä...

 

2. Tarvitseeko valvomattomassa ilmatilassa pitää yhteyttä mihinkään lennon johtoon? eli jos kruisailee vaikka 4000 jalassa eikä ole lähelläkään kenttää?

 

Ei. Valvomaton => Ei lennonjohtoa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jep. Ne VFR-pisteet on yleensä jossain helposti tunnistettavassa maaston kohdassa - tien risteys, kylä, joki tms. Ja kartoissa tosiaan usein on VOR-radiaali ja dme-etäisyys varmistukseksi. Hyvä apu kun menee oudolle kentälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo kirjain ilmoitetaan Atis-tiedotuksessa. Elikkä tällä varmennetaan että olet kuunnellut sen kun kirjain vaihtelee.

 

Eli esimerkiksi usein kun mä oon lennonjohtamassa niin ATIS on tällainen:

 

>Helsinki-Malmi, information [b]victor[/b] 1605. TL 50. Runway 27 in use.
EFHF 101120Z 30006KT 260V350 9999 SCT035 BKN200 15/07 Q1018
On initial contact advise you have information [b]victor[/b].

 

Eli tuossa tiedotus on se victor :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan hyvin vielä itekkin kuinka jännitti kun oli ekan kerran vatsimissa efhk:lle finaalissa..

Itseäni jännittää joka kerta kun kysyn IFR clearancea tai kun otan yhteyden ulkomaalaiseen ATChen. Paitti että jenkki&ruotti johdot ei jännitä läheskään niin paljon kuin britti tai saku johdot...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on Vatsim ollut vähän taka-alalla kun olen noita ATR:n systeemejä opetellut. Itseäni vaan ihmetyttää, kun Vacc.fi foorumeilla on "alottelijoita" jotka heti lentää EFHK-EETN B737:alla. Eikö se liikelentäminen olekaan niin vaikeaa Vatsimissä? ??? Onko missään lentoesimerkkiä (radiokeskustelut), josta näkisin, että mitä vaatii lentää esim.737:lla?

Ja sitten tämän viestin kysymys: Vatsim ja FMC: Mites tuon TopOfDescentin kanssa, saako sieltä tulla alas kunhan ilmoittaa voi kuuluuko lähestymisprosuihin noi neuvot?

 

http://vacc.fi/tutorials/useful/radio/ tuolla alhaalla malli IFR-lennosta.

 

Mallista lainaten: "EFES_CTR: Finnair 424, when ready descend to FL100.". Eli laskeudut niin kuin lentosuunnitelmaasi sopii (luvan saannin jälkeen tietenkin, tai sitten kysyt itse lupaa, jos satut poikkeuksellisen aikasin aloittamaan laskeutumaan), kunhan muistat ilmoittaa, kun alat laskeutua. Jos mennöö liian pitkäksi tj., lennonjohtaja saattaa sanoa että "Descent to FL100", jolloin FMC:n descent -sivulta löytynee mahdollisuus "descent now".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään