Guest juhake

Kysymyksiä VATSIM:istä

300 viestiä aiheessa

Itseäni vaan ihmetyttää, kun Vacc.fi foorumeilla on "alottelijoita" jotka heti lentää EFHK-EETN B737:alla. Eikö se liikelentäminen olekaan niin vaikeaa Vatsimissä? ??? Onko missään lentoesimerkkiä (radiokeskustelut), josta näkisin, että mitä vaatii lentää esim.737:lla?

 

Olet asian ytimessä, ei kannatakaan lentää heti ensimmäisenä 737:lla  ;)  Eikä välttämättä ATR:lläkään. IFR-lennon aikaiset radiolöpinät kun on aikalailla samat oli sitten koneena Cessna, ATR tai 737. Lentosäännöt ratkaisee, VFR tai IFR. IFR:ssä tietysti vähän tarkempaa valvontaa kun lennonjohto joutuu "vastaamaan" siitä ettei muut IFR:ää lentävät koneet tule liian liki, eli sieltä tulee vähän reittiselvityksiä, vektoreita, radioyhteyden siirtoa sun muuta.

 

Noiden konetyyppien erona on lähinnä se miten nopeasti asiat tapahtuvat - mopocessna kulkee hitaammin kuin jumbo, siksi ekoille IFR-keikoille vaan joku hitaampi vessa alle, lentää ne Patriankin pojat alkuun IFR:ää mopolla :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis suosittelen kaikille "aloittelijoille"/ensikertalaisille lentää aluksi muutama-10h VFR. Sitten kun softat ja fraseologia kunnossa niin eikun vaan IFR:ä heittään. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

::) No näin vähän ajattelinkin. Kun VFR:ssä lennän alueen "sisään", niin esim. ilmoitan NOKKA sisään 10 minuutin kuluttua, niin miten oiken tiedän että 10 minuutin päästä olen siinä "fixsissä"? Ilmeisti kentän DME miinus"portin" matka DME:stä jaettuna nopeudella? Vai kuinka tuo niinkuin hoituu? ??? Jospa joskus tulisin heittämään ekan VFR keikan. :) Kaksi kertaa olen EFTP:llä läpäreitä heittänyt, ensimmäinen kerta jännitti niin pirusti. :laugh: Toisella kerralla tuli "selevä laskuun kiitotie kaks-neljä" oikeen asenteella. ;D

Riittää kun tiedät etäisyytesi NOKKAan ja maanopeutesi, siitä saat äkkiä tietää kauanko kestää em. matka. Ja se aikahan on arvio eli ei tartte osua minuutilleen oikein.

 

e. Ja tosiaan se etäisyyden määritys on helpompaa jos omistaa jonkunnäköisen VFR-kartan. Varmaan simun gps:llä voi kanssa kurkkia. Ja se arvioaikahan pitäisi ilmoittaa kuluvan tunnin minuutteina esim. "arvio nokkaan aikaan 54".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

e. Ja tosiaan se etäisyyden määritys on helpompaa jos omistaa jonkunnäköisen VFR-kartan. Varmaan simun gps:llä voi kanssa kurkkia. Ja se arvioaikahan pitäisi ilmoittaa kuluvan tunnin minuutteina esim. "arvio nokkaan aikaan 54".

 

Jep ja tuo ajan ilmoitus siksi koska jos ilmoittaa vain "kymmenen minuutin kuluttua" niin kaikki kuulijat joutuvat katsomaan kellosta että millonkohan se tulee  ;)

Cessnalla vedettäessä sellanen reilu 15 mailia ennen fiksiä on about se kymmenen minuuttia, mutta kaikki riippuu tietty maanopeudesta, eli tuulet huomioon jne. Ei siellä nyt aivan tasan kymmenen minuutin päästä ole pakko olla, kyseessähän on ARVIO

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos se suunnistaminen ja reitin teko kiinnostaa ihan oikeasti, eikä vain FMC:n nypläys, niin kartan kanssa kun suunnittelee sen reitin, mittaa matkat ja pistää operatiiviseen lentosuunnitelmaan niitä kiintopisteitä, voi esim. Malmille tullessa katsoa että Kauklahden maston tasalta menee N minuuttia tietyllä matkalentonopeudella. Kun se aika on suunnitelmassa olemassa ja hardcore-realisti laskee siihen vielä tuulikorjaukset mukaan, sen ajan voi kyllä tietää hyvin tarkasti.

 

Tämmöinen lomake on ihan kiva, sen saa esim. tästä.

plaani-efkt-efet-800.jpg

 

Tuommoinen löytyy kätevästi myös Espoon Moottorilentäjien sivuilta: www.esmofly.net ja sieltä vasemmasta reunasta "Kuormaus, OFP" - excel-file missä syötetään lentosuunnat ja legien välimatka maileina sekä tuuli, lomake laskee tuulikorjatut lentosuunnat ja kokonaislentoajat ym itse.

 

Tuohon sitten täytellään ATO-sarakkeeseen aika kun lennetään ko. pisteen yli ja ETO on arvio seuraavan pisteen kohdalle.

 

Toki jokainen taaplaa tyylillään, mutta sitä IFR:ää sillä FMC:llä on aika turha lentää ja kehua "realistista" osaamistaan jos perusasiat eivät ole kunnossa ;D

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Toki jokainen taaplaa tyylillään, mutta sitä IFR:ää sillä FMC:llä on aika turha lentää ja kehua "realistista" osaamistaan jos perusasiat eivät ole kunnossa ;D

 

No ei kai sitä simuista saa muutenkaan "realistista" osaamista :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä kun menneessä Tallin Airport dayssä joku jysäytti kaseikkoon niin oikein huudeltiin palokuntakin paikalle  ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja lainataan tähän taas VATSIMin virallista Code of Conductia, ettei muodostu vääriä käsityksiä yksittäisten käyttäjien mielipiteistä:

 

8. Pilots are permitted to declare in-flight emergencies.  If, for any reason, air traffic control requests the pilot to terminate the emergency, then the pilot must do so IMMEDIATELY or log off of VATSIM.

 

Eli emergencyt eivät ole millään tavalla kiellettyjä tai ei-toivottuja, mutta jos lj ei sitä halua hoitaa, tulee palata normaaliin lentoon tai jatkaa lentoa offline. Tietysti verkon tavoitteena on realistinen simulaatio lentoliikenteestä, ja joka lennolla emergencyn huuteleminen ei sitä ole, mutta ei tuo tosiaan kiellettyä ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli emergencyt eivät ole millään tavalla kiellettyjä tai ei-toivottuja, mutta jos lj ei sitä halua hoitaa, tulee palata normaaliin lentoon tai jatkaa lentoa offline.

 

Sinällään vähän tylsää jos kyseessä todella on high-end kone jossa on realistinen vikaantumismallinnus. Voi tulla kiire äkkiä kytkeä ne vauriot pois päältä. Ja itse pidän niitä satunnaisia (kerran kuussa?) vaurioita päällä koska se pitää hiukan enemmän "varpaillaan" ja niitä mittareita tulee seurattua. Ei tosin ole vielä koskaan tapahtunut mitään..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan itsekin kun olin johtamassa niin joku nimeltämainitsematon foorumilainen kasautti pitkäksi niin laitettiin ambulanssi hakemaan (follow me autoa kuskaamaan eräs johtaja) :D

Haha  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei kai sitä simuista saa muutenkaan "realistista" osaamista :P

 

Millä perusteella? Kyllä nää FS2002/FS2004 alkaa olla sen tason simuja että niillä voi treenata ihan sujuvasti oikean elämän menetelmiä ja juttuja. Ainakin mä teen niin.  Toki siinä pitää olla järkevät ohjaimet, käytännössä paras on esim. MIKin simu tai muu kotiohjaamo, ja se on tottakai kiinni siitä miten vakavasti asian ottaa. Peruslentämistähän tuolla ei loppujen lopuksi opi kunnolla, mutta esim. mittariproseduurien harjoitteluun FS soveltuu ihan mainiosti. Lennon valmistelu, itse käytännön lentomenetelmät, ohjaamotyöskentely (voi pistää esim. kaikki välineet tuolille, penkistä ei nousta kesken lennon..) - suunnistus, radiofraselogia vatsimissa, karttojen tulkinta, ym.. onhan siinä pilvin pimein asioita mitä voi oikeasti tehdä _realistisesti_ jopa ihan simun default-737:lla.. Toki se lentomalli mahdollistaa ihan järjettömät stuntit, mutta kyllä se varmasti lentää myös "oikein" jos yrittää.. :)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tosin ole vielä koskaan tapahtunut mitään..

 

Itte oon kasauttanut pyrstyön maan sisään rotatessa ;D sillon kyllä LJ antoi mun tehä hätälaskun takaisin vantaalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänne passaa laittaa omakin kysymys. Onko Afrikassa/Egyptissä joka perjantai yhtä houkuttelevan näköinen eventti kuin tällä hetkellä? Suurimmat lentokentät fully staffed.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänne passaa laittaa omakin kysymys. Onko Afrikassa/Egyptissä joka perjantai yhtä houkuttelevan näköinen eventti kuin tällä hetkellä? Suurimmat lentokentät fully staffed.

 

Tuskinpa joka perjantai. Kannattaa seurailla vatsim.netin Events-kalenteria, sieltä nuo löytää etukäteen, suora linkki: http://www.calsplus.net/vatsim  Ja tuo tämänhetkinen häppeninki on Middle East Night Reloaded.. hyvältä näyttää kyllä, kaikki kentät täynnä ja samoin koko käytävä Euroopasta..! Mukana on näköjään aika paljon vierailevia lennonjohtajia Keski-Euroopasta..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep. Visitoinpa siellä ja täytyy myöntää, että oli aivan älyttömän hauskaa! Sopivasti porukkaa (olisi voinut olla enemmän) ja tosi mukavat lennonjohtajat!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites lähestymiset jos on käytössä FMC? Muuttaako asioita mitenkään? Tehdäänkö FMC koneilla esim. NDB ja/tai VOR lähestymisiä? Vai voiko kaikki lähestymiset "ajaa" FMC:llä?  ???

 

Ja en halua kuulla motkotusta FMCstä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Siis en nyt tajua mitä tarkoitat, mutta jos koneessa on FMC, niin voi suorittaa ihan normaaleja lähestymisiä tyyliin visuaali, ILS, VOR/DME...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites lähestymiset jos on käytössä FMC? Muuttaako asioita mitenkään? Tehdäänkö FMC koneilla esim. NDB ja/tai VOR lähestymisiä? Vai voiko kaikki lähestymiset "ajaa" FMC:llä?  ???

 

Ja en halua kuulla motkotusta FMCstä. ;)

 

Ei muuta kovin paljoa. Tietysti kaikki STAR yms.. reitit voit ohjelmoida ja ajaa FMS:n avulla, mutta yhtähyvin voit ajaa ne käsin. Tietysti EFHK:n RNAV:it ovat "hiukka" vaikeita mennä käsin joten niiden käyttöön suosittelisin FMS:tä ;)  Jos näkölähestymistä suunnittelet niin eikun vaan L-ja VNAV:it + muut NAV-systeemit  :P pois päältä ja siirtyminen käsiohjaukseen

 

Näin itse teen.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saako pilotti itse valita lähestymisen? Vai tuleeko radiosta käsky mikä pitää ottaa?

Ja mesessä olisi mukava käydä joskus lennon radiokeskustelu, aloittaen VFRrästä ja päättyen IFR radiokeskusteluun. Hyvää treeniä, epäilisin.

 

Haluan lentää Westbirdinä VATSIMissa, minun täytyy osata:

-fraseologia

-FMCn käyttö

-Holding proseduurit

-karttojenluku

-ILS, VOR ja NDB lähestymiset

-Olkaa hyvä ja jatkakaa listaa, niin tiedän mitä alan opiskelemaan.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saako pilotti itse valita lähestymisen? Vai tuleeko radiosta käsky mikä pitää ottaa?

 

Lennonjohtaja (lähinnä se, joka hoitaa lähestymisen) yleensä sanooo "Expect ILS / VOR/DME / (2)NDB / visual approach runway xx." - "Odota ILS- / VOR/DME- / (2)NDB / näkölähestymistä kiitotielle xx." Ainahan voi toki itse pyytää jotain muuta vaihtoehtoa, mutta lennonjohtaja sitten päättää että voidaanko pyyntö toteuttaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saako pilotti itse valita lähestymisen? Vai tuleeko radiosta käsky mikä pitää ottaa?

 

-Olkaa hyvä ja jatkakaa listaa, niin tiedän mitä alan opiskelemaan.  :)

 

Juha,

 

on kiva että haluaa oppia paljon mutta elä ota siitä niin kauheeta stressiä!  ;)  Ei vatsimissa lentääkseen tarvitse teoriataitojen olla millään ammattilentäjätasolla. Ihan perusasiatkin IFR-lentämisestä riittää noin alkuvaiheessa. Tietysti en suosittele ihan ekan kymmenen lennon aikana pajauttamaan johonkin Heathrowiin sunnuntai-iltana PMDGllä. Jos ihan kotimaassa Westbirdinä lennät, opettele lähtö- ja määräkenttäsi TODENNÄKÖISIN lähestymismenetelmä. Jos ILS löytyy, se on käytännössä aina se. Tosielämässäkin muita kuin ILS-lähestymisiä (paitsi visuaali tietty) liikennekoneet lentävät äärettömän harvoin, käytännössä vain jos ILS on mennyt rikki kentältä tai koneesta. Siksi toisekseen Vatsimissa on yleensä niin vähän liikennettä että holdiin joutuu Suomessa harvoin. Itse en ole joutunut missään muuallakaan, ikinä.

 

Valkkaat esimerkiksi vaikka jonkun EFHK-EFKU -reitin. Opettelet lentämään ILS- ja VOR/DME -lähestymiset. Jos ei lähtöreitin lentäminen tunnu hyvältä, voit ihan hyvin pyytää vektorit reitille. Konetyypistä ja käytettävästä radasta riippuen jopa välttämätöntä (22R pelkkiä RNAV-lähtöreittejä)

 

Hyvä että kyselee mutta lentämällä ensin ja kysymällä sitten homma aukeaa huomattavasti paremmin  ;)

 

 

EDIT: ja pari muutahan kerkesi jo samat asiat sanomaan, hiukka eri muodossa  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saako pilotti itse valita lähestymisen? Vai tuleeko radiosta käsky mikä pitää ottaa?

 

Normaalisti lennonjohtaja päättää, mutta muutakin saa aina pyytää. (minulla on ainakin tapana sanoa joskus myös "expect ILS __OR__ visual approach ..."  johon sitten odottaisin vastausta jossa vain jompikumpi lähestymistyyppi on sanottu, se kumpi kiinnostaa)

 

-FMCn käyttö

-Holding proseduurit

 

Alkuun ensimmäisestä riittää kun saat masiinan menemään "direct to piste XX" ja lisäksi ajamaan lentoreitin läpi, eli laatikon seuraamaan lentoväylää jne.

 

Holding tuskin tulee alussa vastaan, ja senkin kyllä saa sinne fmc:hen ohjelmoitua helposti jos ei itse autopilottia halua käskyttää.

 

 

-ILS, VOR ja NDB lähestymiset

 

ILSkin riittää alkuun, ja sitten VOR sen jälkeen. Arvelisin että ndb:tä et tarvitse koskaan (oman kokemuksen perusteella ainakaan)  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos! VATSIM tuntuu nyt jotenkin paljon helpommalta miksi olen sen mieltänyt. Kahtellaan koska aletaan opiskelemaan nuo teidän neuvomat jutut.  :) kiitos paljon!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentelen tässä ekaa kertaa Vatsimissä, ja tuli vaan mieleen että huomasin jonkun tuolla EFHK:lla Finnairin DC-9:llä, ja ajattelin kun en mistään saanut mitään privaatti ikkunaa tms näkymään, että voisin kommunikoida sinne päin...sentään jonkun Norjalaisen kanssa juttua heitin. Lentelen juuri EFHF-EFPO lentoa...jos joku näki miut, ni pistä vaan viestiä tulemaan Tunnus on FI3012 :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentelen tässä ekaa kertaa Vatsimissä, ja tuli vaan mieleen että huomasin jonkun tuolla EFHK:lla Finnairin DC-9:llä, ja ajattelin kun en mistään saanut mitään privaatti ikkunaa tms näkymään, että voisin kommunikoida sinne päin...sentään jonkun Norjalaisen kanssa juttua heitin. Lentelen juuri EFHF-EFPO lentoa...jos joku näki miut, ni pistä vaan viestiä tulemaan Tunnus on FI3012 :D

 

Muistas Toni laittaa Flight plan sisään ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään