Guest juhake

Kysymyksiä VATSIM:istä

300 viestiä aiheessa

Tuo "lyhyempi" tulee myös FMChen. Nuo ANT TILDO EMLIS yms... ovat vain tuon reitin sisältämiä reittipisteitä.

Eli ANT UY75 OSTOS tulee plaaniin, sekä myös FMChen. Tuo on se varsinainen reitti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sellanen kysymys tähän väliin että mitä kun lentää sellasella koneella mikä ei ole minkään lentoyhtiön.. elikkäs privaatti, esim P4-MES, niin miten laitan tuon siinä yhdistys vaiheessa? Etin aircraft listasta B767-300 ja callsigniksi P4-MES ja se on siinä? Kun joillain lukee tuolla silleen että esim "Aircraft details, B767-300, registration GERMANY"

 

Miten saa tuon registration? Privateenhan ei voi valita siitä "airline" listasta mitään..? Vai tuleeko tuo sen mukaan minkä rekkarin siihen laittaa, esim OH-JEE -> registration Finland?

 

Ite kun lensin tuolla P4-MES:llä niin siinä ei lukenut mitään..  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maakoodeistahan Servinfo noita arpoo, mutta tuo kutsutunnuksenhan kuuluisi olla ilman väliviivaa, eli tuossa sinun tapauksessa listalta B763, liveryn joutunet päättämään oman mielen mukaan ja kutsutunnukseksi P4MES.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maakoodeistahan Servinfo noita arpoo, mutta tuo kutsutunnuksenhan kuuluisi olla ilman väliviivaa, eli tuossa sinun tapauksessa listalta B763, liveryn joutunet päättämään oman mielen mukaan ja kutsutunnukseksi P4MES.

Ok.. entä jos ei laita mitään liveryä, antaa vaan olla "generic"? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Semmoinen kysymys kun en ole mistään löytänyt ilmaista fmc:tä niin voiko IFR lennot lentää vatsimissa VOR to VOR tyyliin, vai pitääkö siinä tehdä jotain hienompia suunnitelmia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Semmoinen kysymys kun en ole mistään löytänyt ilmaista fmc:tä niin voiko IFR lennot lentää vatsimissa VOR to VOR tyyliin, vai pitääkö siinä tehdä jotain hienompia suunnitelmia

 

Ei FMC:tä tarvita IFR:n lentämiseen. Ei kaikissa oikeissakaan IFR koneissa ole FMC:tä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei FMC:tä tarvita IFR:n lentämiseen. Ei kaikissa oikeissakaan IFR koneissa ole FMC:tä.

 

Mutta siis voiko sen lentää VOR to VOR

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta siis voiko sen lentää VOR to VOR

Tottakai, mutta tuo Samin linkittämä ilmainen FMC on ihan jees.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Tuli tuossa mieleeni, että onko VATSIM:issä samanlaista ohjelmaa millä näkee kaikki muut koneet,

niinkuin IVAO:ssa (IvAe) ohjelma?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tuossa mieleeni, että onko VATSIM:issä samanlaista ohjelmaa millä näkee kaikki muut koneet,

niinkuin IVAO:ssa (IvAe) ohjelma?

 

Hehe, juu useita.

 

Mm. VRoutesta näkee kaiken liikenteen ja paikalla olevan lennonjohdon. Toinen hyvä on ServInfo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elikkä. Haluaisin aloittaa lentämisen VATSIMissa. Mistä minun pitäisi aloittaa? Ja saako siellä lentää millä koneella tahansa, ja täytyykö minun kuulua johonkin VA:han? :) Ja siitä vielä, onko IVAOlla ja VATSIMilla juuri mitään eroa?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elikkä. Haluaisin aloittaa lentämisen VATSIMissa. Mistä minun pitäisi aloittaa? Ja saako siellä lentää millä koneella tahansa, ja täytyykö minun kuulua johonkin VA:han? :) Ja siitä vielä, onko IVAOlla ja VATSIMilla juuri mitään eroa?  ???

Aloittaa kannattaa täältä. Verkossa saa lentää millä koneella tahansa eikä mihinkään VA:han tarvitse kuulua. IVAOn ja Vatsimin suurin ero on se, että käytössä ovat eri ohjelmat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elikkä. Haluaisin aloittaa lentämisen VATSIMissa. Mistä minun pitäisi aloittaa? Ja saako siellä lentää millä koneella tahansa, ja täytyykö minun kuulua johonkin VA:han? :) Ja siitä vielä, onko IVAOlla ja VATSIMilla juuri mitään eroa?  ???

 

Terve!

 

VATSIM ura kannattaa aloittaa vacc.fi sivustolta, jolta saat hyviä vinkkejä varsinkin "tutorials" takaa. Ohjelmistosta sinun pitää hankkia ainakin Squawkbox, jolla tapahtuu lähestulkoon kaikki. VATSIMiin tai IVAOon mentäessä ei tarvitse tietenkään olla missään VA:ssa. Ja lähestulkoon kaikki lentävä käy, mutta täytyy nyt jossain rajoissa kuitenkin kulkea. Ei mitään avaruusraketteja kuitenkaan, vaikka mieli tekisikin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elikkä. Haluaisin aloittaa lentämisen VATSIMissa. Mistä minun pitäisi aloittaa? Ja saako siellä lentää millä koneella tahansa, ja täytyykö minun kuulua johonkin VA:han? :) Ja siitä vielä, onko IVAOlla ja VATSIMilla juuri mitään eroa?  ???

 

IVAOssa on enemmän liikennettä Euroopassa, Vatsim on keskittynyt Ameriikkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IVAOssa on enemmän liikennettä Euroopassa, Vatsim on keskittynyt Ameriikkaan.

 

Riippuu aika paljon maasta. Esim. Britit on täysin VATSIM:n puolella... Taitaa myös Suomessa VATSIM:n puolella olla enemmän liikennettä  8)

 

edit: Sittenkin lennonjohtoa  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu aika paljon maasta. Esim. Britit on täysin VATSIM:n puolella... Taitaa myös Suomessa VATSIM:n puolella olla enemmän liikennettä  8)

 

Aika lähelle, tässä tarkkaa statistiikkaa

 

>
Online-tiima (tuntia) ajanjaksolla 18.5 - 18.7 (2kk)

MAA                                Lennonjohto           Lennot
                                   VATSIM    IVAO        VATSIM     IVAO
------------------------------------------------------------------------             

Suomi                                 675     194          1303     1336
Ruotsi                                594     222          2278     2574
Tanska                                186     330          1402     2217
Englanti                             7924    1777         23930     9301
Saksa                                5974    9033         23966    27729
Ranska                               1022    6767         12700    34849

EUROOPPA                            33168   44930        150564   213060
POHJOIS-AMERIKKA                    18762    2982        139889    40634
ETELÄ-AMERIKKA                       9501   10349         60447    82384
AFRIKKA                              4575    2926          8692    36551
AASIA                                5776    3843         18140    48613
AUSTRALIA                             784    1615         11208    13229

K O K O   V E R K K O               82289   67141        445892   489385

 

Tietysti tulokset on hieman erilaiset jos tarkastellaan vaikkapa operaatioiden lukumäärän tms. perusteella. Samoin vaihtelua tulee kuukausittain ihan lomakausien ja tapahtumien vuoksi.

 

- Aki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällöin radiaalia lennetään tietenkin sisäänpäin.

 

mitä eroa on että lentääkö ulos vai sisäänpäin radiaalilla? eikös se asteluku pysy silti samana??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lennät radiaalia 180 sisäänpäin, niin lennät tuolloin suuntaan 360. Eli kohti majakkaa lennettäessä lennetään radiaalin vastasuunnalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VOR-navigoinnin opettelua varten löytyy pari erittäin havainnollista suoraan www-sivuilla toimivaa simulaattoria:

 

Tim's air navigation simulator (Java applet)

 

VOR Simulator (Adobe Flash Player)

 

Radiaali tulee valita siten että neulan näyttö on käskevä, jolloin neula osoittaa mihin suuntaan konetta on ohjattava jotta radiaalin saa kiinni.

 

Miika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään