Guest juhake

Kysymyksiä VATSIM:istä

300 viestiä aiheessa

Mitäs VATSIMin säännöt sanovat? ??? Itse en löytänyt noista koodeista mitään, sokea kun olen  :P

//N

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep, eli  7500 on se koodi millä lentää pihalle, muut kuten 7700 ovat ilmeisesti sallittuja.

8. Pilots are permitted to declare in-flight emergencies.  If, for any reason, air traffic control requests the pilot to terminate the emergency, then the pilot must do so IMMEDIATELY or log off of VATSIM.  Pilots are not permitted to simulate, in any manner, an unlawful act while logged onto the VATSIM.net network including, but not limited to, declaring a hijack by statement utilizing either voice or text or by entering a transponder code of 7500.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä tuntunut Vesalan kone lentäneen verkosta ulos vaikka oli 7700..., 7500 on se millä lentää ulos.

Jep, muistin väärin, ja noinhan se onkin loogista, koska kaappaukset nyt ovat "itse aiheutettuja" tilanteita ja niitä varmasti on käytetty enemmän väärin. Joku radiohärö voi tulla vaikka headsetin hajotessa :)

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nostetaanpas ylös.

1. Jos lennän IFR:ää ja johtoa ei ole koko Suomessa paikalla, niin mitä squawk koodia käytän?

2. Kuvitellaan tilanne, että vain EFES on paikalla koko Suomessa ja olen käynnistelemässä EFHK:lla, niin clearancet ym. pitää kysyä silloin EFES:iltä. Kutsunko tällöin Tampere controllia vai Helsinki Deliveryä? Täytyykö radiossani olla EFES:in taajuus, vai kuuleeko hän minut EFHK_DEL:n taajuudella?

3. Taas samanlainen tilanne kuin yllä. Kun EFES luovuttaa minut sitten esim. EFHK:n groundilta towerille, niin pitääkö tällöinkin tehdä jaksoille avauskutsut, kun EFES simuloi molempia? Vaihdetaanko tälläisessä tapauksessa ihan normaalisti taajuutta, vai pidetäänkö EFES:in taajuus?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nostetaanpas ylös.

1. Jos lennän IFR:ää ja johtoa ei ole koko Suomessa paikalla, niin mitä squawk koodia käytän?

Suomessa (VFR) 2000, ja jos ulkomaille olet matkalla, se tulisi vaihtaa 2200 (useimmat maat?).

2. Kuvitellaan tilanne, että vain EFES on paikalla koko Suomessa ja olen käynnistelemässä EFHK:lla, niin clearancet ym. pitää kysyä silloin EFES:iltä. Kutsunko tällöin Tampere controllia vai Helsinki Deliveryä? Täytyykö radiossani olla EFES:in taajuus, vai kuuleeko hän minut EFHK_DEL:n taajuudella?

Menet vaan EFESin taajuudelle, ja pyytelet sieltä selvitykset, rullausohjeet jne ihan normaalisti. Kutsutaan Tampere radar(/control?).

3. Taas samanlainen tilanne kuin yllä. Kun EFES luovuttaa minut sitten esim. EFHK:n groundilta towerille, niin pitääkö tällöinkin tehdä jaksoille avauskutsut, kun EFES simuloi molempia? Vaihdetaanko tälläisessä tapauksessa ihan normaalisti taajuutta, vai pidetäänkö EFES:in taajuus?

Pysy koko ajan aktiivisella taajuudella. Jos ei muita ole paikalla kuin EFES, se hoitaa myös Helsingin tornin ja rullauksen. Taajuuksia ei tarvitse/saa vaihtaa, ellei jokin toinen johtaja saavu paikalle (esim torniin) tai ellei johto selvitä sinua vaikka unicomille.

Toivottavasti selvensi.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nostetaanpas ylös.

1. Mitään yleistä ohjetta/sääntöä ei tuohon taida olla tai en koskaan ainakaan ole kuullut. Itse olen laittanut esim 0000 tai aika usein se koodi joka on edelliseltä lennolta jäänyt.

2. & 3. Se on sama eli "Tampere radar" kokoajan eikä myöskään jaksoa vaihdeta eikä avauskutsuja tehdä. Poikkeuksena kun pääset ilmaan tutkavalvotulla kentällä (esim. EFHK) niin ilmoita korkeus (esim. "Finnair 123, passing 1900 feet to 4000 feet") joka normaalisti ilmoitetaan tutkan avauskutsussa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1. IFR koodi 2200 ja VFR aina se 2000

2. Kutsut Tampere Radaria ja olet hänen jaksollaan (eli melkein aina 121.3), eikä kuule DEL:in jaksolla.

3. Jossei ole muuta johtoa kuin EFES niin silloin ei ole mitään luovutuksia, eli esim. FINXXX: request push and start

EFES: FINXXX push and start approved time yy, ja kuittaat ja jatkat normaalisti: request taxi etc...

EDIT: voi hitauden tuskaa  :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja et kerennyt sitä päivässä huomaamaan? :P

Hmm, en tiedä lagaako mulla kun painoin new nappia niin antoi viimeisenä viestinä tuon kysymyksen ja kun vastasin niin olikin jo kaski vastausta tullut enkä niiden päiväystä huomannut katsoa... :-[ (ei, ei ollut uutta sivuakaan tarjolla)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm, yksi pieni kysymys  :-[

Miten tulisi oikeaoppisesti vastata kun ATC kysyy näin: " XXX report position"

eli kysyy sijaintia.. miten tuohon pitäs vastata? Jotain "9nm inbound JEE" ? vai?  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

eli kysyy sijaintia.. miten tuohon pitäs vastata? Jotain "9nm inbound JEE" ? vai?  ;D

Juurikin niin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm, yksi pieni kysymys  :-[

Siihen kuuluu vastata sillä tavalla että se sun nykyinen paikka selviää. Esim. "Radial 180 and 9 miles from JEE" tai joku muu tapa. Oleellista on että se lennonjohtaja tietää missä olet. VFR-kone saattaa sanoa "Muutama maili pohjoiseen Sipoon kirkosta" tms.  - tai ihan samalla tavalla vor + dme -etäisyyden jos ko. laitteet koneessa on.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suomessa (VFR) 2000, ja jos ulkomaille olet matkalla, se tulisi vaihtaa 2200 (useimmat maat?).

Ei ihan vaan Suomessa VFR koodi on 2000, lähestulkoon koko muussa euroopassa se on 7000. Yleinen IFR-koodi kaikkialla myös Suomessa on 2200 mutta tuohan koskee vain vatsimiä sillä IRL IFR-koneelle annetaan aina koodi.

Cpt. Salomaa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siihen kuuluu vastata sillä tavalla että se sun nykyinen paikka selviää. Esim. "Radial 180 and 9 miles from JEE" tai joku muu tapa. Oleellista on että se lennonjohtaja tietää missä olet. VFR-kone saattaa sanoa "Muutama maili pohjoiseen Sipoon kirkosta" tms.  - tai ihan samalla tavalla vor + dme -etäisyyden jos ko. laitteet koneessa on.

//Tuomas

Jeps no itse vastasinkin jotain että "9nm inbound JEE, heading 180"  ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jeps no itse vastasinkin jotain että "9nm inbound JEE, heading 180"  ???

No toi "heading" sinänsä ei kerro yhtään mitään siitä, missä olet vaan pelkästään mihin suuntaan lennät. Toi radiaali + dme määrittää paikan kätevästi.

//t

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulle jäi tuo "direct to PIVAK" juttu hieman epäselväksi. Jos lennonjohto sanoo minulle esim. juuri näin, niin voinko vastata esim. "request heading to PIVAK"? Eli pyytää suuntaa sille tietylle reittipisteelle?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No joo voihan niinkin tehdä, mutta yleensä niille on tapana päästä ihan omalla navigoinnilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voihan sitä jos ei muu auta, niin lyödä simun gepsiin notta PIVAK ja siten vaan sinne.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Hmm, yksi pieni kysymys 

Vapaa Suomennos Civil Aviation Authorityn Radiotelephony manuaalista vuodelta 2002.

Sijainti-ilmoituksesta tulee käydä ilmi:

a) Lentokoneen kutsutunnus

b) Sijainti

c) Aika

d) Lentokorkeus

e) Seuraava sijainti ja arvioitu saapumisaika seuraavalle sijainnille

Esimerkiksi seuraavasti: "Fastair 345, Wicken 47, FL280, Marlow 58"

VFR lennoilla ilmoitus voi varmaankin olla vapaamuotoisempi, mutta tuo sijainti, lentokorkeus ja seuraava sijainti lienee kuitenkin seikkoja jotka aina kuuluvat sijainti-ilmoituksiin. Aika looginen sinällään tuo ilmoitus kun siitä saa viimekädessä kaiken tarvittavan infon (sijainti, korkeus, suunta ja nopeus) oikeastaan ainoa tieto joka puuttuu on nousu- tai laskunopeus, mutta senkin voineen ilmoittaa esim seuraavasti "Fastair 345, Wicken 47, passing FL280 to FL300, Marlow 58"

Joku viisaampi ja asiaa paremmin osaava voineen vahvistaa josko tämä pitää paikkaansa, höpisen sillä varmuudella jonka vain tietämättömyys voi tuoda...

Nikke

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1) Ei toimi mulla mikki kunnolla VRC:ssä, joten siirryin ASRC:hen, niin pääsee johtelemaan taas vaihteeksi. Nyt olisi kuitenkin vähän kysyttämää. Tuo push-to-talk näppäin määreitellään ilmeisessti komennola .rwkey ja sitten painetaan enter ja sen jälkeen nappia joka halutaan push-to-talk keyksi, eli esim. ".rwkey <painan enter><painan ctrl>"? Pitäisikö siihen tulla ilmoitusta että esim. "Push-to-talk key setted" tai jotain? 

2) Mitä kannattaa käyttää/yleisimmin käytetään voice serverinä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos lentäisin vaikka lennon EFHK -> EFOU, niin Euroute antaa routeksi ANT UY75 OSTOS ja FMC routeksi sellaisen kuin EFHK ANT TILDO EMLIS LUKAT DIPAR EPESI VAVIX MIMLA OSTOS EFOU. Ymmärsinkö oikein, että tuo lyhyempi reitti laitetaan squawkboxin plaaniin ja pidempi sitten FMC:hen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos lentäisin vaikka lennon EFHK -> EFOU, niin Euroute antaa routeksi ANT UY75 OSTOS ja FMC routeksi sellaisen kuin EFHK ANT TILDO EMLIS LUKAT DIPAR EPESI VAVIX MIMLA OSTOS EFOU. Ymmärsinkö oikein, että tuo lyhyempi reitti laitetaan squawkboxin plaaniin ja pidempi sitten FMC:hen?

Riippuu FMC:stä, joissain reitti tulee ohjelmoida piste pisteeltä, joissain riittää lentoreitit (ja niiden aloitus- ja lopetuspisteet, esim. ANT UY75 OSTOS). VATSIMiin laitetaan aina tuo lyhyempi muoto. Tutustu koneen manuaaliin ja FMC:hen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään